Vaunun talvisuojaus

KARJALAINEN EERO 04.10.2009 08:29

Onko hyviä vinkkejä miten ulkona talviparkissa oleva vaunu kannattaa suojata. Ensin suunnittelin peltikatoksen tekoa mutta lienee kevyemmälläkin rakenteella, esim. pressulla selviää?

HEIKKILÄ TAPANI 04.10.2009 08:59

Ei vaunu tarvi talvisuojausta. Ne on tehty olkokäyttöön, meilläkin tunturituulissa läpi talven.Mielestäni ainut oikea paikka, jos sellaisen välttämättä haluaa on kylmä halli tai vaja.

LÖTJÖNEN-PIHLAJA RISTO 04.10.2009 18:21

Meilläkin vaunu menossa Ukkohallaan ja mietin, kun vaunussa on kattokaiteet, että voisko lumen kertymistä katolle estää harjakattoisella pressulla. Ajatuksena, ettei tarttis putsailla vaunu tasakattoa ensimmäiseksi kun viikonlopuksi tulee vaunulle. Onko kukaan kokeillu vasstaavaa ? terv Risto

TERVO JARI 04.10.2009 20:45

yhteen vaihtoehtoon:

http://www.van-protect.com/fi/bilder.asp#top

Ja mitä tulee vaunun suojaamiseen edes katoksella, lisää pelkkä katoskin jo vaunun ikää vuosilla verrattuna siihen että vaunu olisi ilman katosta.

Vaikkakin vaunut/asuntoautot onkin tehty ulkokäyttöön . . .

Jos olisin ostamassa käytettyä joko asuntovaunua/autoa ja tietäisin että verme on ollut katoksessa aina kun ei ole ollut reissussa, olisi sellainen ehdottomasti etusijalla ostopäätöstä tehtäessä.

Olen ostanut keväällä asuntoauton joka on 11 vuotta vanha ja se oli ollut puolilämpimässä hallissa aina kun ei ole ollut käytössä. Tuo tieto että as-auto on ollut katonalla aina oli erittäin suuritekijä ostopäätöstä tehtäessä. 11 vuotta taivasalla tai 11 vuotta katonalla on todellakin iso ero, väittäköön kuka vastaan tahtoo . . .

Nytkin as-auto on katoksessa . . .

Vaunun vieressä . . .

Kotopihalla . . .

Jari

SAATSI KEIJO 24.10.2009 22:35

Tein meidän vaunulle kotipihaan pari vuotta sitten kakkosnelosesta ja pressusta katoksen johon vaunun aina peruutan parkkiin. Kustannus oli luokkaa 200 €. Kun on tukeva ja asiallisesti tehty niin saa olla kesät talvet kun ei ole pihan ihan paraatipaikaalla. Ilman kierto erittäin tärkeää, mulla noin 20 cm vaunua korkeampi laidoilta ja n 60 cm harjalta, päädyt auki kokonaan ja sivut n kolme neljäsosaa auki, kyllä toimii. Ei tartte miettiä miten liian lumikuorman poistas, siinä on vaarana vahingoittaa pintaa. Vähentää myös pesun tarvetta, lumi on ainakin täällä etelässä likasta.

Toinen kysymys on pitääkö peruslämpöä päällä. Kosteudenpoistaja on toinen vaihtoehto, monet ei tee asialle mitään mutta itse olen pitänyt vaunussa n. 7..10 astetta jotta pysyy kuivempana.

Nämä voi olla monesta tuhlausta mutta ei viitti riskeerata kallista vaunua kun on kerran mahdollisuus peitetellä ja pitää lämpöä.

PALIN MATTI 25.10.2009 01:12

Peltikatos, pressu?

Olisko sillon vaunua ostaissa jo kannattanu valita semmonen ulukokäyttöön tehty malli?

Ainaki uusimmista vaunumalleista on jo usiammat semmosia, mikkä saapi jättää yöksi ulos. Jokku parhaat jopa koko talaveksikki.

)

VÄLIAHDE JUSSI 25.10.2009 14:42

Tommosia ne vaunut ja autot pitäisi olla ulkona käyttöön tarkoitettuja. Lumet pois ilma-aukkojen edestä silloin kun sinne mennään asumaan tai liikenteeseen lähtiessä pitää muistaa poistaa myös jäät katolta. Ei nämä meekeläisen kulkimet ei tarvii mitään katosta,ei oo ollut koskaan eikä tuu olemaan.Net on tehty käyttöön, ei koristeeksi katoksen alle tai halliin ja niiten pitää kestämää rajuja,äkillisiä lämpötilan muutoksiakin sekä tuulleissa tuiskuissa ei saa vetää mistään nurkista. Paa rosteri katos 10mm paksu ja sen päälle ressu jätä kuitenkin ilmarako,tai toisin päin ensin ressu ja rosteri (ruostumaton rauta). Siinä voi käydä niin ,että Ryssä vei rosterisi ja jättää vaunun ja ressun sinulle. Ressun joka on painunut tiiviiksi kulkimettasi vasten ja lahottaa sen pilalle.Siitähän voi jo emäntäkin hermostua ja lähteä jonkun mustalaisen tai lappilaisen mukaan.

VIITALA RISTO 25.10.2009 19:40

Ei varmasti ole hulluutta suojata esimerkiksi hyvin tuulettuvalla pressukatoksella. Vaikka ne kärryt ja autot onkin tehty ulkokäyttöön. Mä säilyttelen kärryä kyllä taivasalla, ihan laiskuutta on jäänyt katokset tekemättä. Katoksen olisin tehnyt jo aikoja sitten, jos en olisi tunnetusti laiska ja uusavuton;)

Toivoo Riku

HYTÖNEN REIJO 25.10.2009 19:40

Jos kuulisin,että vaunussa jonka aion ostaa on pidetty talvet lämmöt päällä niin ostamatta jäisi.

Johan siinä lämmitysjärjestelmän elin ikä on pian käytetty ja remppaa tiedossa.(vastus,pumppu,ym)

Eihän autojakaan jätetä tyhjäkäynnille talveksi(toivottavasti)

VARTIAINEN JOUKO 25.10.2009 20:50

Hyvä näkökulma Reijo!

HYTTILÄ ESKO 25.10.2009 21:17

Mä laitoin ovet lukkoon ja teltan vetskarin kiinni. Laskin kyllä varaajasta vedet pois. Sittentaas seuraavaan kertaan....

LINDROOS LAURI 26.10.2009 23:59

Samaa asiaa olen pähkäillyt - toistaiseksi lämmöt talven päällä tonnisella (ja sähköä kuluu). Onko kukaan kokeillut kylmässä vaunussa mitä kosteusmittari näyttää? Ja mitä sen pitäisi (kuivassa) pitäisi näyttää?

t. Lauri

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.10.2009 20:04

Onko jollakin vaunu, tai auto, saanut rakenteisiin kosteusvaurioita sisältäpäin tulleesta kosteudesta, ilman vesivuotoa?

Kyllä liiallinen sisäilman kosteus ja ja lämpö saattavat aiheuttaa homehtumista patjoissa ym. jos tuuletus ei pelaa, mutta tuskin rakenteisiin vesi sisältä menee. Kylmään vaunuun, tai autoon ei pakkasella mene vesi edes ulkoa, se kun on jäässä. Sen sijaan jos lämmitys on talven päällä pysyy vesi sulana ja voi vuotokohdasta mennä rakenteisiin.

Lämmitys on mielestäni energian ja rahan haaskausta. Kosteuspallot ym. on taas pelkkää rahan haaskausta. Edllinen auto oli myydessä 18 vuotta vanha ja seisoi talvet talvet pihalla (ellei ollut liikenteessä), eikä kosteusvaurioita tullut kuin pohjan saumojen kautta.

Niihin pohjan kautta tulleisiin vaurioihin ei lämmitys olisi vaikuttanut mitään.

HAAPANEN TIMO 31.10.2009 09:47

Ei ole tullut kosteusvaurioita, eikä ole istuintyynyt tai patjat homehtuneet. Shortsit ja t-paidat säilyvät kaapissa, hammastahna sekä dödö ovat keväällä olleet käyttökunnossa. Jääkaapin huolellinen pesu on tarpeellinen toimenpide.

VALKAMA MARKKU 13.11.2009 08:00

Tutkailkaapa lämmöt päällä seisovan vaunun ikkunanpieliä.

Lähes poikkeuksetta ne ovat vesihelmien peitossa ja kyseinen vesi ei oikeastaan pääse mihinkään muualle kuin ikkunan alapuoliseen seinärakenteesen.

Eli jos ei ole lämmintä hallia, niin vaunusta / autosta lämmöt pois ja kaikki mahdolliset tuuletusräppänät auki.

Paras tapa säilyttää vaunua on pitää se tuulensuojassa saharassa =)

M Arkku

HYTTILÄ ESKO 13.11.2009 08:44

Ei ole helmiä, ees sioille jaettavaksi :D

VÄLIAHDE JUSSI 13.11.2009 19:43

Jos tuota materiaalin pintalämpöä -asteisena ja siinä vaiheessa kun se lämpiää nousee suhteellinen kosteus RH hieman kasvaa, johtuu siitä ,että vesi kodensoituu,muuten kylmänä kosteampaa kuin lämpimänä(hygros- kooppinen kosteustasapaino).

LINDROOS LAURI 14.11.2009 23:57

Mielenkiitoinen juttuketju. Tullaan taas samaan: joku tykkää äiteestä toinen tyttärestä jne. Ei kai tähänkään mitään sata-varmaan kostia ole. Kiitos kaikille hyvistä kommenteista.

Mulla petti pokka, enkä sittenkään hennonnut jättää nuorta ja kuivaa vaunua ihan taivasalle. Lämmityksen sentään lopetin. Kylmänä näyttää Moton...ä ostettu kosteusmittari 50-56 % lukemaa. Lienee rajoissa? Pari kuivapalloa on varalla.

Pihassa on kahden rakennuksen väli 7 m, joten virittelin niiden väliin muutaman vaijerin oikein vanttiruuveilla kiristämällä. Suojasin ne varoiksi puutarhaletkun pätkillä - eivät hieroa pressua puhki. Ilmaväli 25 - 50cm. Eli vain katos ja kaatoa on. Luulisi toimivan, kun lumia muistaa purautella (tosin sitä ei täällä lännessä ole vielä senttiäkään).

Nyt jännittää, lähteekö pressu tuulessa... onhan tuo melkoinen purje. Jos kaikki toimii vaunu on lumeton ja viritys on helppo purkaa keväällä. Vaunu on silti lähtövalmis koko ajan.

Aurinkoista joulua porukalle! t. Lauri

LINDROOS LAURI 19.12.2009 19:43

... tuo pressukatos. Idea tuntuu toimivalta. Ensin satoi lotona päivätolkulla, sitten myrskysi, vaihteeksi satoi sakeasti lunta ja sitten tuuli. Yöllä tuli paljon lunta...

Tänään puhaltelin lehtipuhaltimella lumet pressun päältä. Vaunun katto on pysynyt täysin kuivana. Sehän oli tarkoitus.

Onneksi talvipäivä seisahtuu maanantaina, kohta valo lisääntyy ja hei; kevätpuoli alkaa! Kohta ei katoksia tarvita.

Rauhallista Joulunaikaa t. Lauri

PELDAN JAN 19.12.2009 20:52

Sen verran lumien poistosta että kannattaako sittenkin poistaa lumet katolta vaikkei asukkaan. Suomen talvi on sen verran kostea että kerää kosteeta sisään jos kattoräppänät on lumen alla piilossa ja ilma ei kulje. Vai olenko aivan väärässä?

VÄLIAHDE JUSSI 19.12.2009 22:13

Mielestäni et ole väärässä 2asiaa 1.Turha lumikuorma 2.Lumi tunkeutuu sinne, minne vesi ei pääse,tukkimalla ilman kierron,kastepiste kohoaa kun saavutetaan niin vesi valuu vaunun sisäsienissä.Noita lumikuorma vaurioittamia vaunuja on ollut myynnissä tänäkin syksynä ainakin 3 kpl .Ja mitä se katto liitoksille tekee? Noita munavaunuja Ruottalaisia,Englantilasia, tulee vieläkin vastaan.Olisikohan nuo olleet katoksessa? Epäilen ettei ei.

LINDROOS LAURI 29.12.2009 21:47

Nyt se petti! Laskelmani vaijereiden kanssa ok, mutta kun lunta on tullut monta päivää, sitten satoi vettä... ja vesi kun jäätyy pakkasella... Pahus, tätä kokonaisuutta en osannnut huomioida, raskaskin "kevytpeite" venyy ja muodostaa painosta pahoja pusseja. Eli vinkki itselleni ja asiasta kiinnostuneille: tämä ratkaisu ei toimi! Ehkä todella isolla kaadolla, mutta sitten ottaa tuuli. Aamulla pressu pois... Onneksivaunuun ei tullut mitään.

Optimistisena toivottelen iloista kevätpuolta kaikille. Lauri

ps. Olli, oliko sun hiutaleita ?

JORVA OLLI 30.12.2009 20:07

Vai meinaakko Lauri opr. Lumihiutaleen hiutaleita, no se sama, samaa on tavara!

JORVA OLLI 30.12.2009 21:09

Lauri Parahin, tässä sulle hyvä vinkki vaunun talvisuojauksesta!

Ei tartte mitään katoksia!

LINDROOS LAURI 30.12.2009 21:34

Kiitos Ollille hianosta vinkistä. Kuvassa ollee Oliwerin vaunu, kun omasi on hienosti katon alla ? Meillä ei ole tänään minkään alla, kun aamulla poistin venuneen peitteen. Ja pudottelin loput lumet tikkaanpitäjän päälle.

Tuli lumitraktorimies pihaan samaan syssyyn, kertoi lunta tulleen nyt jo enemmän kuin koko viime vuonna. Itseltään oli pettänyt oikein tehdastekoinen pressutalli. Eli, sattuu muuallakin.

Siteyttä riittää: uusi pressu ja monta liinaa odottaa. Suunnittelen ohjeesi mukaan, kunhan tämä nuha paranee...

vaihteita perämetsän suuntaan ja kaikille muille t. Lauri

VIITALA RISTO 30.12.2009 21:59

Älä menetä toivorikkauttasi! Viikon päästä on loppiainen ja sitten on perimätiedon mukaan jo puolet talven lumista satanut... Meillä on vaunu perinteisesti taivasalla. Tällä kertaa appivanhempien mökillä Bergössä. Mutta se, ettei se ole katoksen alla johtuu puhtaasti mun peruslaiskuudesta.

GRÖNLUND JORMA 31.12.2009 17:50

Kun vaunu jätetään talvipaikalle, pitäisi se jättää mahdollisimman vinoon, ettei katolle jäävesi seisomaan lumien alle. Kausipaikallakin kannattaa jättää pikkusen keula tai perä alemmas.

Omakohtainen kokemus parin vuoden takaa: -Olin laittanut vaunun tosi vaateriin syksyllä. Kun sitten talvella tuli muutaman viikon käyntipaussi, niin katolle kertyi lunta ja jäätä. Välillä aurinko lämmitteli vaunua, ja lunta suli sinne kattoluukkujen ympärille. Välillä taas vesi jäätyi sinne katolle aiheuttaen tulvatilanteen luukkujen ympäristöön. Nyt jostain syystä luukun kittisauma olikin pettänyt..... Vesi valui saumasta kattorakenteisiin.... Imeytyi sisäpuoliseen kattovaneriin. Myös lattialle valui runsaasti vettä. Kun tultiin vaunulle talvella, niin matto oli ihan märkä, ja katosta tippui vettä kattoluukun vierestä. Vaneeri ihan kupruilla.... No oitis sitä kattoa kuivaamaan hiustenkuivaimella ja kattoluukun saumoja varmistelemaan silikoonilla. Viikonloppu pilalla mielenharmista, ja vaunulle monen tonnin arvonalennus.

Nyt edelleen se kattovaneeri on mutkilla, mutta kuiva. Kattoluukku irrotettu, ja kitit vaihdettu.

Tätä ei olisi koskaan tapahtunut, jos vaunu olisi ollut riittävän vinossa asennossa, jotta sulamisvedet olisi valuneet katolta pois.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.