Mersu-asiaa

NYLANDER KARI 21.09.2009 22:22

Hei ;-)) Onko jollain kokemusta Mercedes 123-korisen, sedan malli 240 dieselin ominaisuksia veturina. Laitoin sellaiseen koukun ja nyt parilla kokeilulenkillä havaitsin Solifer 550 Nordican voimakkaasti heijaavan. Vastaavakorisella 300 D farkulla tällaista ei havaittu. Aisapaino on 70 kg ja takarenkaissa ilmaa 2,5 bar. Mitä pitäisi tehdä ? Vaihtaako taakse jäykemmät jouset vai mitä ? Vihjeistä etukäteen kiittäen Kari 88122

KOSKINEN OLLI 21.09.2009 22:52

Laita auton takarenkaisiin sekä vaunun renkaisiin niin paljon ilmaa kuin renkaan kyljessä oleva maksimipainelukema antaa luvan laittaa.

Jos siitä on apua, painetta voi vähentää kipurajalle saakka.

Jos paineennostosta ei ole apua, pitää miettiä jotain muuta ratkaisua, joka ei ehkä ole yhtä halpa ratkaisu kuin ilma on : )

LINDROOS LAURI 21.09.2009 23:19

Renkaisiin kunnolla ilmaa. Varmista jouset, perä ei saa painua. "Taksijouset" tai kumipallukat jousien sisään. Akseliston turhat välykset pois. MB 123 on ihan kiva veturina kun nämä ovat kunnossa. Lelluperäisenä yhdistelmä on todella vaarallinen sillä voimareserviä ei juurikaan ole.

Hyvää syksyä t. Lauri

JANHONEN MATTI 22.09.2009 11:04

Vaununvetokokemusta mersulla vetämisestä allekirjoittanella ei ole. 123 sarjan peräpään (ja nuorempienkin) rakenne on sellainen, että takapään pyöränripustus on kiinni "kelkassa" joka taas on kiinnitetty auton runkoon neljän kumityynyn avulla. Tästä rakenteesta syntyy se ominaisuus, että parikymmentä vuotta vanha 123 hakkaa vieläkin äänettömyydessä sorateillä nämä "vuoden autot".

Kannattaa ensin tarkistaa, että kelkan kumityynyt on ehjät. Kukin tyyny on kiinni rungossa yhdellä pultilla ja ne on vaihdettavissa jolloin auton peräpää jämäköityy selvästi.
Toinen asia on tarkistaa pyöränripustuksen kumihelat ja erityisesti alatukivarren kumit ja katsoa ettei niissä ole väljää. Kuminivelille on tyypillistä se, että ne menettää ajanoloon osan jousto-ominaisuuksistaan riippumatta siitä onko autolla ajettu vai ei. Vrt. renkaat. Pahimmillaan huonojen kuminivelten seurauksena mersun perään voi syntyä ns. leikuupuimurilmiö jossa peräpään pyörät alkaakin ohjaamaan (auto vetelee) ja silloin auto käy vaikeaksi ajaa.
Kumipalat jousien välissä on karvanoppamiesten juttuja. Uudet jäykemmät jouset alle jos siltä tuntuu. Farmareissahan jäykemmät jouset on on jo alun alkaen ja uusimmissa farmareissa on jo tasonsäätökin valmiina, mutta se on eri juttu se. Ja tietenkin kunnossa olevat iskarit on tärkeät. Renkaiden vaikutuksesta tuossa edellä jo kerrottiinkin.

Huonot iskunvaimentajat yhdistettynä veltostuneisiin jousiin, väsyneisiin kuminiveliin ja vääriin rengaspainesiin on huono yhdistelmä autossa ja erityisesti vaununvedossa.

LINDROOS LAURI 22.09.2009 20:29

Matti puhuu asiaa, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Edellisessä tarkoitin kumipalkeita jousien sisään, jolloin takajämäkkyyttä voi säätää ilmanpaineella jopa ohjaamosta. Ei missään tapauksessa kumipaloja jousien väliin. Kannattaa pohtia myös kitkavetopäätä - se rauhoittaa kummasti vaunun vikurointia...

Lauri

HALMEENMÄKI JUHANI 23.09.2009 23:12

Mutta ensin se halvin kokeilu eli takarenkaiden paineeksi kolmoset. Sen nuo tuon taka-akseliston Meset vaatii kun koukussa on jotain kiinni.

KAARRE MATTI 15.10.2009 17:33

Takapään puslat uusiksi,Mitä ilmeisemmin vika löytyy niistä.Neon mersun tyyppivikoja.Myös kitkavetopää auttaa asiaa lujasti

VIHERSAARI RAINE 15.10.2009 23:46

Jos puhuttaisiin vaunuista, sanottaisiin, että vika on kun on saksalainen. Älkää hermostuko, tää on vaan vitsi. Pysytään asia linjalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.