Kosteuskorjaus

VENEMIES MAURI 21.09.2009 20:14

Onko hyvää vinkkiä Soliferin -86 kosteuskorjaukseen Takaikkunan ja nurkan välissä + alaspäin on kosteusvaurio. Kosteusmittaus tehty. Mikä olisi hyvä paikka hinta-laatu suhteeltaan tai onko joku "yrittänyt" tehdä itse? Kesällä kysyin parista paikasta hinta arviota. Arviot oli 1500-2000€. Vaunu muuten hyvässä kunnossa eikä viitsi vielä päästää sitä vanhuuden lepoon.

LAITINEN MARKO 22.09.2009 15:08

Kysy tarjous wwww.mlcaravan.fi

ISOSAARI ANTERO 06.12.2009 19:13

jos on hyvät sisätilat jossa korjauksen voi tehdä, kannattaa korjata itse! sisäpuolelta vain purkaa ja vaitaa märät osat uusiin, suhteellisen helppo,eikä maksa paljon.

VALKAMA MARKKU 07.12.2009 12:38

Eikös kosteusvaurioon riitä kuivatus?

Jännä juttu sinänsä että kosteusvaurio on lähes poikkeuksetta ikkunan alapuolella.

johtuisiko siitä että vesi kondensoituu lasin sisäpinnalle ja valuu siitä typerästi suunniteltuun rakenteeseen?

KAAKKOLAHTI ANITA 07.12.2009 17:41

Kosteus vaurio on aina korjattava ja selvitettävä vuoto kohta. Kosteus vaurio on suht helppo juttu jos on lämmin paikka tehdä. Kunnon liima ja juostavat kitit jotka on tarkoitettu juuri ikkunoitten tiivistykseen.

PALIN MATTI 07.12.2009 19:09

Tässä pitää nyt erottaa toisistaan käsitteet rakenteessa oleva kosteus ja kosteusvaurio.

Rakenteissa on aina kosteutta. Se on aivan normaalia. Jos kosteutta on liikaa ja sen annetaan vaikuttaa liian kauan, syntyy kosteusvaurio.

Ylimääräinen kosteus voidaan poistaa avaamalla rakenteita ja kuivattamalla ne.

Jos kosteus on lahottanut tai mädättänyt rakenteita, on syntynyt kosteusvaurio, joka ei tietenkään itsestään enää kuivattamalla korjaudu, vaan silloin on uusittava vaurioituneet rakenneosat.

Jos rakenteisiin on päässyt vuotamaan ihan silkkaa vettä ja siellä muhiessaan vaurioittanut rakenteita, on jo puhuttava mieluimminkin vesivahingosta kuin kosteusvauriosta.

HAAPANEN TIMO 07.12.2009 19:25

Näin on eikä styroksia tahdo oikein saada kuivattua, se on märkä vain kaivettava ulos.

KOSKINEN OLLI 07.12.2009 21:42

Kosteusvaurio sijoittuu ikkunan alapuolelle usein siitä syystä että koripellin ja ikkunankehyksen välinen tiivistyspinta on vioittunut. Samaan paikkaan sijoittuu toinenkin ongelmakohta; siis niissä rakenteissa joissa ikkunaa kiertää kumista valmistettu profiilinauha. Nauha kutistuu ajan myötä ja sen päiden välisestä raosta tihkuu sateella vettä seinärakenteeseen.

VALKAMA MARKKU 08.12.2009 08:14

Mikä siinä on että ei voida hyväksyä että lasin(muovin) sisäpintaan kondensoituu vettä ja kyseinen vesi valuu alas typerästi suunnitellulle rakenteelle?

Näin siinä kuitenkin käy, erityisesti silloin kun pidetään kaikkia mahdollisia verhoja ja kaihtimia lasin edessä.

ja se rakenne siinä lasin (muovin) sisäpuolella... kumitiivisteen alle huonosti tökätty muovilista joka toisesta reunastaan on tökätty vielä huonommin kumilistsn, joka estää vettä pakenemasta harmittomasti lattialle, alle aiheuttaen lätäkön josta vesi pikkuhiljaa valuu kumilistan raosta sisälle seinärakenteeseen

VALKAMA MARKKU 08.12.2009 08:25

Lainaus: "Kosteus vaurio on aina korjattava ja selvitettävä vuoto kohta." . Otetaanpa esimerkiksi Lmc:n integroitu asuntoauto 90-luvun alusta. 100% kyseisistä härveleistä omaa täysin mädäntyneet ohjaamon kyljet (helposti huomattavissa siitä että peilit,jotka ovat kiinnitetty siihen jo lahonneeseen seinään, väpättävät jo ihan tuulen voimasta) Siltikään missään ei ole pienintäkään vuotoa.

Mistä siis kyse?

Jokainen moisessa härvelissä kylmällä säällä yöpynyt kyllä tietää syyn. Aamulla tuulilasi (n.5m2) ja kaikki sivulasit ovat täysin märät ja vesivalumia on "ikkunalaudoilla". Se on luonnon laki jolle ei voi mitään. Hieman sitä voi lieventää laittamalla ulkoisen peitteen keulalle mutta kokonaan sekään ei ilmiötä poista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.