Kysymys koukusta???

LINTUNEN PEKKA 19.09.2009 14:05

Kyselisin kokemuksia siitä kun olen hankkimassa autooni koukkua vaununvetämiseen. Onko kokemuksia irrotettavasta koukusta? toimiiko hyvin vai pitääkö olla ns:perinteinen kiinteä koukku??

KEROKOSKI KATJA 19.09.2009 14:42

Olemme vetäneet irroitettavalla kovilin koukulla nyt pari vuotta, eikä ole mitään moitittavaa. Mallissamme on jarruvaijerille kiinnityspaikka. Koukku pysyy aina puhtaana, kunnei ole käytössä, auton takakontissa.

VIITALA RISTO 19.09.2009 20:28

Ainakin Kovilin irroitettava koukku on tosi hyvä. Kokemusta on sekä kiinteästä että irroitettavasta.

RAUTIAINEN KARI 20.09.2009 10:03

Mulla on muutamassa viimesimmässä autossa ollu tollanen irrotettava. En tosin niitä ole koskaan irrottanut ja niinpä ne nykysin onkin kiinteitä koukkuja.

On muuten varmaan joku insinööri saanu aloitepalkkion. Näitten seittemän vojagerin jatkoksi nyt sitte otin ton Korean keksinnön, Kia Carnival. Kattelin ihmeissäni Deltassa lisävarustelistaa jossa oli että koukku ja kompressori. Mihis sitä kompuraa tarvitaan? No kun se vararengas ei sovi sinne koukun taakse kuin tyhjänä. Neekerimallissa sopii se leluvarapyörä kyllä, mutta kun tässä varustellummassa mallissa kuuluu olla täyskokonen varapyörä niin se on sitte lytyssä siellä koukun takana. Tulee varmaan oleen mielenkiintoista alkaa täyttämään kurasta tupelessiä sellasella pikku kompuralla, varsin jollei gummi ole ihan paikallaan vanteella.

Kia muutenkin mielenkiintoinen. Iso, painava, ja jämäkän tuntuinen, mutta kun ajaa toisen etupyörän jalkakäytävän reunalle niin kaikki ovet ahistaa, senverran vääntyy koko auto.

On sillä sitte kuitenki joku ero Kialla ja Chryslerillä.

HAAPAKOSKI OSSI 20.09.2009 21:01

Turha siitä irrotettavuudesta on maksaa - karavaanarilla se koukku on niinpaljon paikallaan, että muuttuu kiinteäksi jo yhdessä kesässä.

HAUTANIEMI ERKKI 20.09.2009 23:38

Kyllä on olen tyytyväinen, ei kolhi ohikulkiesan omia jalkoja ja ei töki muualle. Onhan sa estettimän näköinen ilman vaunua. Omakokemus on positiivinen, helppo asentaa ja poistaa. Tällätavalla koukku pysyy paremassa kunnossa, meillä on kitka vetopää vaunussa. Parin vuoden kokemus, asnnus/poisto noin 1/2 min. Kannattaa pitää kaikki kosketuspinnat puhtaina, jos tarvitaan voitelua kannattaa tutusua käyttöohjeisiin. eki

VIRTANEN MIRVA 21.09.2009 08:55

Muista huomioida, että koukuissa saattaa olla "eri sallitut aisapainot kuin auton ohjekirjassa"..!

HALMEENMÄKI JUHANI 23.09.2009 23:13

Hyvin paljon kiinni myös siitä mikä auto on kyseessä...

HAVAS OUTI 24.09.2009 20:35

Meillä oli edellisessä autossa irrotettava Kovilin koukku. Ihan mahdoton irrottaa ja laittaa paikoilleen. Joka kerta polvet ravassa, rystyset verillä ja pikku raivo ennen onnistumista.. ainakin näin vähemmän näppärälle naiselle. Yhtään ei mieltä lämmittänyt puhdas, kiiltävä koukku. Isäntä yleensä homman hoitikin, mutta aina joskus sattui omalle kohdalle. Uudessa autossa on kiinteä koukku enkä muuta vaihtoehtoa halua jos vain on mahdollista.

PALIN MATTI 25.09.2009 07:41

Noin juuri. Irrotettavaa koukkuahan tarvitaan silloin, kun auton rekisterikilven sijoitus sen vaatii. Muulloin ei.

KORPPI SEPPO 25.09.2009 10:33

Kiinteä koukku varjelee oman auton takalistoa jonkun verran muiden lähentelyltä.

Vetämisiin.

VIITALA RISTO 26.09.2009 20:11

Mun piti oikeen käydä tarkistamassa, että onko se meidän koukku Kovil. On se, ja niin oli sitten se edellisen autonkin koukku. En kyllä saata kuvitella, että miten sen paikalleen asentaminen voi olla jotenkin vaikeata. Toisella kädellä lukitussalpa auki, työnnetään koukku toisella kädellä paikoilleen ja käännetään vastapäivään; koukku on valmiina vastaanottamaan hoppelon hinattavakseen. Auto on 406 pösö ja koukku on Kovil A50-x, enkä löydä paljon moitittavaa kummastakaan. Kärrystä ehkä...

VIITALA RISTO 26.09.2009 20:12

Yksi entinen työkaveri olis halunnut koukun myös auton etupäähän...

LEHTIMÄKI VEIKKO 26.09.2009 21:01

Kyllä se irroitettava koukku kannattaa silloin tällöin ottaa irti. Se nimittäin ei saa olla "kiinteä" kun on kerran tyyppihyväksytty "mallia irroitettava". Sitten vielä jos sattuu jostain syystä tulemaan tarvetta irroittaa esim. puskuri, joka lähtee irti vasta sitten kun vetokoukku on purettu.

KONTINAHO ALPO 26.09.2009 21:09

Tuossa koukun etupäähän asennuksessa on ideaa.Naapurilla on koukku traktorin etupäässä ja kyllä peräkärryn peruutus on kertakaikkisen helppo homma sen kanssa. A.K

SAATSI KEIJO 27.09.2009 16:38

Me haetutettiin just -05 Saksan Voyageri 2,8 CRD A4 ja kyllä on hyvä ja siisti pohjaa myöten... ei ole ajettu kinttupoluilla vaan pelkkää asvalttia, ei yhtään kiveniskemää tai ruosteenalkuakaan kun edellinen oli ostettaessa samanikäinen samanlainen suomiauto ja kyllä näkyi Voikun pohjassa ja kaikkialla missä sora ja kura lentää...

No se kehuista, koukku puuttuu, onko kokemusta mistä kannattaa ottaa Voikun koukku? Kiinteä kelpaa, on kolmesta pk-seudun liikkeestä tarjous, pari tarvikeasentamoa ja yksi merkkiliike, hinnat 750...800,- eli kallista on!En kuitenkaan aio itse alkaa väkertämään vaan avaimet käteen. Onko vinkkejä?

HALMEENMÄKI JUHANI 27.09.2009 20:18

Jep, tässä suurin syy. Lisäksi on automalleja, joissa se koukunpään irrotus/paikalleen laitto on oikeesti hankalaa, jolloin on turha maksaa irroitusmahdollisuudesta jota ei käytä. Ja kun kyselin mistä autosta on kyse niin juuri siksi että tietäisi enemmän rakenteesta. Ne kun tosiaan poikkeaa ja paljonkin.

SAATSI KEIJO 10.10.2009 01:54

Moron, löysin viimeinkin järkihintaisen koukun, kiinteä 400e asennettuna sähköineen Koukkupaja Oy, Helsinki. Merkkiliikkeessä 800e ja tarvikeliikkeessä 750e. Asennusta odotellaan, kerron sitten onko hyvä.

VIITALA RISTO 10.10.2009 19:23

Mun kokemukset irrotettavasta koukusta jää tosiaan Kovilin koukkuun ja autoina pösön 306 ja 406 farkut. Jokin toinen auto/koukku-yhdistelmä voi tietysti olla ihan hanurista. Kiinteitä koukkuja mulla on ollut muissa autoissa, irroitettavasta olen toistaiseksi tykännyt enempi. Kertokaa mielellään, mistä autosta ja koukusta teillä on hyviä/huonoja kokemuksia. Tietää sitten vähän kun tulee taas joskus auton vaihtamisen aika. Tosin tuolla nykyisellä tekis mieli ajaa kirkkomaalle asti...

JOKINEN OLAVI 10.10.2009 20:00

Minulla on ollut myös Kovilin irroitettava koukku kahdessa autossa,- myös nykyisessä, eikä ole ollut mitään vaikeuksia sen kiinnityksessä ja irrotuksessa. Nykyisessä vaunussa on kitkavetopää ja olen joskus aprikoinut miten se rasittaa koukun liitosta ja kiinnitysmekaniikkaa pitkään käytettynä. Koukkuhan on kehitetty aikana jolloin kitkapäitä oli hyvin harvoissa vaunuissa. Onko koukkua testattu esim. valmistajan toimesta myös kitkavetopäillä.Siis voiko siihen varmasti luottaa vielä vuosien jälkeen.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.10.2009 21:33

Pari asiaa on tärkeitä. Ensinnäkin koukun kunto ruosteen kannalta vanhana. Aika moni koukku on pintakäsitelty ihan liian huonosti, eli kannattaa kurkata ettei ole mätä. Toiseksi viimeiset kymmenisen vuotta koukkujen kiinnitys autoon on ollut sen verran hyvin autovalmistajan ko tarkoitusta vastaavaa ettei tarvitse olla huolissaan.

KAAKKOLAHTI ANITA 13.10.2009 11:01

Fiat Bravassa oli irrotettava koukku ja vedettiin Solikkaa. Ei mitään ongelmia.Irrotin joka keikan jälkeen koukun ja pussiin.

PITKÄNEN SEPPO 09.05.2010 20:55

Kokemusta Koukkupajasta: Tilasin koukun asennuksen ja sain ajan 2 viikon päästä. sovittin että tuon auton klo 9 ja koukku asennetaan heti.Ihmettelin kyllä kun ei otettu mitään henkilötietoja ylös.Vein auton Ennen klo 9, Asentajalla oli työn alla auto ja toinen odotti.Tulipa 60km turha lenkki. Huonoa palvelua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.