pakettiauto vetoautona ?

LAHTINEN ERKKI 09.08.2009 19:12

Kesän aikana matkatessani on vastaani tullut enenevässä määrin pakettiautoja asuntovaunu koukussa riippuen. Olen itsekin vetänyt vaunua Transitilla; muuten hyvällä menestyksellä mutta teho loppui kesken ( 55 kw ). Haluaisin mielipiteitä Hiacen, Transitin tai Transportterin sopivuudesta matkailuun. Vaunu on nyt 5,5 m yksiakselinen.

KIELO PETRI 09.08.2009 20:42

Meidän vaunu 590GSE polar oli kaverilla lainassa, vetopelinä uusi 4wd Hiace valitti vetoauton voimattomuutta. Itellä 312 td sprinter automaatti laatikolla ja niin mäkien alla kuin ylläkin pysyy sama vauhti savu hiemna tummenee jos oikeen jyrkkää mäkeä pukkaa. Hiacen kulutus oli jotain 16l/100 km ja mese menee 12 l/100km. Veturin on kuorkki joten rekisteröity 2+4 pehmeilä penkeillä

KOSKINEN OLLI 09.08.2009 21:41

Riittävän tehokas pakettiauto lienee paras mahdollinen veturi. 80-90 kW eli noin 100-125 hepoa lienee riittävä määrä

Tähän johtopäätökseen olen tullut kun olen vetänyt matkailuautolla matkailuvaunua. Edes polttoaineen kulutus ei nouse merkittävästi.

Henkilöautoon verrattuna pakettiauto on työkalu, korkeamman melutason ja ajomukavuuden aiheuttamaa harmia korvaa kuitenkin parempi istuma-asento sekä paljon parempi näkyvyys korkeammalla istumisen seurauksena.

STRÖMMER HEIKKI 09.08.2009 23:58

Mulla on veturina Land Rover Defender pakettiauto joka optimoituna tuottaa 110Kw / 365Nm / 1900r/min Siis n. 150 hevosvoimaa. Kulutti edellisellä euroopanreissulla Hobby 495 Ufe perässään 10,5l/ 100km. Nyt on perässä Hobby 610, jonka kans en ole vielä mennyt kuin Hobby-kaupasta mökille, joten kulutuksesta ei sen kanssa ole oikein käsitystä. Käsitys varmaan tulee kun lähdetään syyskuussa Kroatiaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.08.2009 07:46

Ja myös toisinpäin: siinä missä maasturin (tai jopa farmarin) saa rekisteröityä pakuksi, voi pakun näköinen auto ollakin ominaisuuksiltaan käytännössä lähempänä maasturia kuin pakua. Häilyvää ovat rajat.

SALO TAPANI 10.08.2009 08:35

Viidettä vuotta D4D 4WD ja Finlandia 620. Matkavauhti on yleensä rekkojen kanssa sama ja kulutus kesällä 11-12, talvella 12-13.

KUVAJA AKI 10.08.2009 09:46

VW T4 Syncro (pitkä) on ollut neljä vuotta veturina. Autossa on 5 pyttyinen 2,5 litrainen TDI 5 lovisella manuaalivaihteistolla.

Nyt vaununa on KABE Ametist joten on noin 5.6 metrinen vaunu. Punnittiin juuri katsastusasemalla ja painoa oli 1500 kiloa. Vaunussa on lisävarusteena ilmastointikone joka selittänee tuota painoa.

Olen ollut veturiin tyytyväinen. Tehoahan ei ole koskaan liikaa mutta T4:n vaihteistovälitykset sopivat hyvin vaununvetoon. Viitosvaihdetta olen käyttänyt vedossa harkiten eli kierroslukumittaria olen seuraillut. Nelosella vaunu tulee perässä suuremmatkin mäet vaivattomasti varsinkin kun käyttää vakionopeussäädintä. Mustaa savua pukkaa kovimissa vastakoissa mutta nopeus pysyy hyvin. Kulupuolta on rasittanut etunivelien säännölliset vaihdot ja kiilahihnojen ja kiilahihnapyörien vaihdot koneesta. Dieseliä kuluu noin 10 - 11 litraa satasella vedossa mutta kulutuslukemiinhan vaikuttaa paljon ajajan ajotyyli. Jarrut on rempattu ja takajouset vaihdettu (kierrejouset) jousien katkettua. Mittarissa nyt 180 tkm.

Pakettiauton suosiota veturina selittänee myös tavarankuljetusominaisuudet. Reissulle saa helposti mukaan kaikki ne tarvikkeet joita kuvittelee tarvitsevansa ja paljon muuta. Lisäksi kun paku on tehty tavarankuljetusta varten niin ei tarvitse mitään erityistä takajousien virittelyä vaan on vakiona valmis vetoon.

MÄLLINEN PEKKA 10.08.2009 10:51

Me olemme vetäneet Dethleffs 510 asuntovaunua Opel Vivaro 2,5 DCTI:llä nyt toista vuotta ja hyvin kulkee. Autossa on 6 pykäläinen manuaali laatikko ja 5 vaihde sopii oikein hyvin vaunun vetoon. Ei haittaa nämä mäet mitä Suomesta löytyy ja kulutus vaunun kanssa kesällä on 10,5 l/100 km.

OIKARINEN JUUSO 10.08.2009 12:57

Meillä pienempi pakettiauto (fiat scudo) ja pienempi vaunu (450 hobby) mutta pidän myös pakettiautoa hyvänä veturina, samoista syistä kuin edellisetkin kirjoittajat.

Tavaraa mahtuu mukaan (fillarit yms harrastevälineet) ja vaihteisto sopii paremmin raskaan kuorman vetämiseen, erityisesti siksi, että ykkönen ja peruutusvaihde ovat lyhyet, mikä merkitsee vähemmän kytkimen luisuttamista peruutettaessa ja miksei ylämäkeen lähdettäessäkin.

Vitosvaihdetta olen vetäessä käyttänyt kierrosten ylittäessä 2000, silloin nopeus on karvan yli 80kmh.

KILPIÄINEN JARI 10.08.2009 19:44

4 WD Hiacella vedän Solifer Finlandia 610 ja hyvin jaksaa vetää. Poltto-ainetta menee 11 - 12 l/100km. Kyllä pakettiauto sopii erittäi hyvin vetämiseen ja tavarat kulkee kivasti mukana.

RUUSKANEN TUULA 11.08.2009 21:02

Kyllä mekin siirrytään takaisin pakettiautoon. Nykyiset pakut on kyllä aivan yhtä hyviä ajaa kun henkilöautotkin ja tilat riittää kahdelle tosi hyvin. Kari.

LAHTINEN ERKKI 11.08.2009 22:18

Hiace:a kuten muitakin pakettiautoja myydään hyvin eri tehoisilla moottoreilla. Olisikohan D4D 100 (eli 100 hv) alin teholuokka ??? Vähän yllättää kulutuslukemat, kun henkilöautodieselillä nyt kulutus on 8-9 l/100km kun ajonopeus on ollut ns. rekkanopeutta isoilla teillä välillä Suomi-Puola.

KONTINAHO ALPO 11.08.2009 23:22

Pistämoä minäkin karvaiset käteni tähänkin kohtaan.Paku kuluttaa yleensä jo ilman vaunuakin enempi kun henkilöautot. Mun Hi-Lux vie n-8 l Tavallisesa ajossa, vaunun kans 10-11 l Paku Hi-Axe oli kyllä parempi ajettava tiellä kuin nykyinen avolava. Mutta ilman vaunua noilla kalapaikkojen "sonninpoluilla" taas 4 veto on poikaa.joten revipä siitä. A.K

SALO TAPANI 12.08.2009 11:33

Toki se kulutus riippuu kuormituksestakin. Ja kokemuksen mukaan ne rekkanopeuden vipeltäjät tahtovat olla enempi tuota maasturi-, tai ainakin citysellaisten luokkaa.

SALO TAPANI 12.08.2009 11:42

610 on suunnilleen sama koppa kuin minulla 620, yhdellä akselilla vain. Painot kuitenkin lähes samat. Kiinnostaisi tietää minkä ikäinen Hiace ja millä koneella. Eihän se Hiace Mersun veroinen ole mukavuudessa, mutta paljon halvempi. Ja tavaroita ei tarvitse niin asetella, kunhan sisälle nakkaa.

PENTTINEN URPO 12.08.2009 16:44

Minulla on vetoautona Fiat maxsi ducato 2,8 koneella ja vaununa solikka 520. Hyvin kulkee ja talvella on matkassa talvilelut ja kesällä taas kesälelut ja eikä ota kuljetustilasta kiinni. Polttoaineen kulutus on kohtuullinen. Ainut huonopuoli on vähän jäykkä taittumaan (pitkäakseliväli) mutta sen kansa pärjää kun ei hötkyä. Kaikkea ei voisaada!

SUOKKO OIVA 12.08.2009 17:52

Onko ongelmia talvella etuvedon kanssa kun perässä on 1200-1300 kg lisää vedettävää?

HUOVINEN JARI 14.08.2009 18:44

Paku on meidän perheen suosikki vaunun vetoon. Kaikki mahdolliset retkeilyvarusteet mahtuvat mukaan polkupyörät mukaan lukien. Meillä on Hiace -03 100 heppaisella koneella ( suurin teholuokka kys. vuosimallissa), 720 Hobby tulee perässä nöyrästi. Mäkisemmässä maastossa voimaa ja vääntöä saisi olla enemmän, muuten kulkee mukavasti.

PENNANEN JUHANI 15.08.2009 11:39

Itsellä 2006 vuosimallin 4WD-Hiace.Tyhjänä/kevyellä kuormalla kulutus 8-9litran välissä.Peräkärryn kanssa 8,5-10litraa. Matkaaja 8004 perässä noin 10litraa.Teli Matkaaja tulee tosi helposti ilman mitään nykimisiä/heilahteluja perässä.Olen tosi tyytyväinen kulutuslukemiin ja veto-ominaisuuksiin.Mielestäni 4WD-Hiace on hinta/laatu/luotettavuus suhteessa mielestäni hyvä vaihtoehto.Ajotapa vaikuttaa paljon kulutukseen. On turhaa selittelyä haukkua Hiacea vanhanaikaisuudesta kuten usein kuulee.Jos nimittäin haluat luotettavan kulkupelin osta Hiace mutta jos haluat myös harrasteen osta joku muu.

VARTIAINEN JOUKO 15.08.2009 12:05

Ei näy tulleen kenenkään kommentoijan taholta korostettua muuatta etua joka saavutetaan pakuveturilla. Nimittäin yhdistelmä kulkee kuin kiskoilla veturin avaamassa "tuulitunnelissa". Siis vaunu itsessään ei enää juurikaan lisää yhdistelmän ilmanvastusta. Siksi pakuveturin polttoainekulutus pysyy erinomaisen kohtuullisissa lukemissa.

Lomarekvisiitan mukana kuljetus on myös todellinen hyöty. Vaunua ei tarvitse kuormata kantavuutensa rajoille - ylikin, joka parantaa yhdistelmän painosuhdetta. Sillä on myös vaikutuksensa yhdistelmän rauhalliseen vetokäyttäytymiseen.

PENTTINEN URPO 15.08.2009 14:18

Olen ollut kohtuullisen tyytyväinen Fiat Ducato Maxsiin talvi olosuhteissa. Talvella leiriin ajossa käytän ketjuja, ei lipsu ratkaisevalla hetkellä. Muuten ei juuri poikkea normaalista talviajosta. Muoskakelillä voi joutua käyttämään hiekkaa tai ketjuja, kun lähdet liikkumaan vastamäkeen.

TYNYS HEIKKI 15.08.2009 22:21

clips <<<Ei näy tulleen kenenkään kommentoijan taholta korostettua muuatta etua joka saavutetaan pakuveturilla. Nimittäin yhdistelmä kulkee kuin kiskoilla veturin avaamassa "tuulitunnelissa". Siis vaunu itsessään ei enää juurikaan lisää yhdistelmän ilmanvastusta. Siksi pakuveturin polttoainekulutus pysyy erinomaisen kohtuullisissa lukemissa.>>> clippeticlip

Riippuu vaunusta ja veturista. Toki pätee silloin, kun veturina on esim. puolikorkea Ducato ja perässä kapea vaunu -vaunua tuskin näkyy yhdistelmää edestä katsottaessa. Mutta jos on esim. Transporter ja leveä vaunu, niin vaunun otsapinta-ala on reilusti suurempi kuin vetoauton ja vaikuttaa sekä kulutukseen että ajettavuuteen. Ero on toki huomattavasti pienempi kuin henkilöauton vetämässä yhdistelmässä. Oma Transporter kuluttaa "nuppina" 7,5 - 8 litraa sataselle, vaunu perässä n. 11 litraa. 2.0 TDI Passatti 6 litraa, vaunu perässä saman 11.

Kirjoituksen muusta sisällöstä olen täysin samaa mieltä.

VESALA KARI 16.08.2009 01:18

Lyhyt transporter syncro 2.5tdi kakspaikkasena(viihtyy kartanlukijakin) riittää oikein hyvin 610:n Solikan vetoon. On notkea käänteissä ja kaikki sopii sisään mitä reissussa tarvit. Todella helppo lastata pyörät,etuteltat,kalusteet ym. Ja pääset minne haluat ja poiskin! Kulutus mun ajotyylillä 9,5-10,5l satasella.Vitosta oon käyttänyt aina yli 2000 kierteillä. Ei ole ollut ongelmia.SUOSITTELEN!

RÄISÄNEN TANJA 16.08.2009 01:36

Meillä vetoautona chevy van 6.2 diesel ja hyvin vääntää,vaikka isompi vaunu on perässä,eikä polttoaineen kulutus niin mahdoton ole. Laitatettiin autoon lisälauhdutin,niin ei vaihteistoöljyt kuumene liiaksi. Ollan oltu tyytyväisiä meidän yhdistelmään.

VIHERÄ PEKKA 17.08.2009 09:24

Minulla on 2,7 litran (105 kW) bensa Hiace, vaunu Home Car 1300 kg. Seuraavia ongelmia: Pitäisi ajaa yli 90 km/h, jotta jaksaisi mennä 5-vaihteella myös isompia mäkiä. (Asensin autoon vakionopeussäätimen, joka toimii muuten hyvin.) Kuluttaa liki 15 litraa/100km. Varsinkin ylämäessä peruuttaessa kytkin haisee. Jälkimmäinen ongelma ratkesi, kun tein raudasta kappaleen, jolla lukitsen vetovarren etteivät jarrut toimi. Kävin yhdistelmän kanssa Kataloniassa talvella, joten kokemusta syntyi. Lyhyen Hiacen etu on tavattoman pieni kääntösäde, joten vaunun kanssa voi tehdä valtatiellä U-käännöksen. Olen ajanut ilman lisäpeilejä, joista en pidä. Kahden peilin kuva on häiritsevä, koska peilit auton leveyden tähden ovat lähellä toisiaan. Aionkin leikkauttaa riittävän suuret pallopeilit lasiliikkeessä ja rakentaa niihin kiinnityksen Hiacen peilien päälle. Kataloniasta tullessa meillä oli täysi lasti Hiacessa ja liki 4 tonnin kuorman veto toimi hyvin, kun jaksoi vaihtaa nousussa neloselle.

KILPIÖ NIILO 18.08.2009 19:00

Renault Trafic 150dci robottivaiteistolla, toimii hyvin mukava ja hiljainen pakuksi.

LUOSTARINEN JARMO 27.08.2009 19:31

Meillä vaihtui Polar 560 (1500/1320 kg)eteen Honda CR-V:n tilalle pakettiautoksi rekisteröity VW Caddy. Muutosta ei ole tarvinnut katua, sillä aiemman 16-17 l/100 km bensaa kulutus on nyt 9,5 litraa dieseliä /100 km. Lisäksi dieselin (1,9 TDI 77 kW) laaja vääntö pitää matkavauhdin paremmin tasaisena myös mäkisillä osuuksilla. Ainut haittapuoli vaihdossa oli se, ettei tuo 4motionin yhteyteen saanut vielä automatisoitua vaihteistoa.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.08.2009 21:27

Kerrankin joku tunnustaa että 2,0i-bensakoneinen katumaasturi ja iso vaunu ei ole taloudellinen & ripeä yhdistelmä.

RUUSKANEN TUULA 30.08.2009 22:18

Onkohan kellään kokemusta MB Vitosta 85kw automaatista vetoautona? T:Kari

LINDBLOM ALF 31.08.2009 08:24

Vito 112 automaatti mallia 2003 (en tiedä mitä mallia 85kw on). Vetää erinomaisesti 1600 kiloa painavaa vaunua, pitkätkin ylämäet menee murheetta. Pääsääntöisesti voi käyttää suurinta vaihdetta, mutta joskus on avitettava alaspäinvaihtamista, ettei jää jurnuttamaan liian pienillä kierroksilla. Toimii erinomaisesti myös alamäessä, vaihtaa alaspäin maksimoidakseen moottorijarrutusta.

RUUSKANEN TUULA 31.08.2009 09:04

Tarkotin Vito 111 automaatti 80kw vm05

VIRTANEN MIRVA 31.08.2009 14:09

Onhan meitä.. Ripeyttä kyllä puolustan, mutta taloudellisuuteen yhdyn..

Mazda cx7 ja Hobby 540 = kulutus n.13-15l 98 bensaa ja Nissan primastar & sama vaunu = kulutus n.8l dieseliä..

Tunnustan minäkin..

Se on vaan vähän ongelma etsiä pakua 3:lle hengelle ja vaatia 5-piste turvavöitä..

HÖRKKÖ VIRVE 03.09.2009 10:50

Meillä myös Hiace 2,4D vm 2000 veturina. No itte en tykkää koko Hiacea ajaa kun oon tottunut kilsoja meneen vw Transportteril, LT:l, Mersu sprintteril yms ns paremmil pakuil. Hiacel (takaveto) ei kyl pääse minnekkään talvel...viime talvena oli ns. kusisii paikoi muutamaan otteeseen..voi ol et oli huonot renkaat, voi ol et takapää kevyt vaikka vaunu olikin perässä, voi ol et vaunu lastattu jotenki takapainoseks (vaik tavaraa ei paljoo ollukkaan) Nii juu ja vaunu on solikka 550 -88 malline. Kulutuksest en tiedä mitään. Mietitty ollaan josko tohon diisseli Corolla Versoon laitettaisi koukku ja sillä talvet/kesät tota solikkaa kiskottais? Olisko parempi?
Viime jouluna kiskottii Himoksel toi koppi bensa Citroen c 4 coupen kans..hyvin tuli, mut sit ku se keli o talvel mitä on nii kyl sitä puskemista esiityi, vaikka auton perään saa kytkee sen 1500kilosen kärryn (solikka 900-1000kg)..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.