Koiranpaska haisee vaunussa, vaara

TÖRRÖNEN ERKKI 05.08.2009 16:10

Tultiin reisulta kotiin missä koiranpennulle sattui vahinko yhtenä yönä, kakit tuli matolle. Kotiin tultua laitoin vaunuun sähköt päälle koska akku oli aika tyhjä. Vaunussa haisi koirankakki, otin matot pesuun ja menin viemään niitä takaisin siellä haisi edelleen voimakas koirankakka. Seuraavaksi poistin kaikki pehmusteet ja petivaatteet , arvelin onko kakkia eksynyt niihinkin, ei ollut. Laitoin vaunuun tuuletuksen päälle ja ikkunat ja ovi auki, haju ei hävinyt vaan voimistui. Sitten epäilin että vaunuun on päässyt hiiri joka on kuollut sinne, kävin kaikki lokerot ym. läpi ja purin suojalevytkin, haju ei vaan hävinyt. Seuraavaksi aloin ottaa jääkaappia irti josko sen takana on jotain, mutta silloin välähti, huulilla tuntui sellainen kirpeätunne, jumakauta tää on rikkihappoa. Akku irti ja ulos, kaskummaa haju hävisi heti tuuletuksen jälkeen eli laturi on mennyt rikki ja kiehutti akkua vaikka mitään merkkejä ei näkynyt ja akku on vaunukäyttöön tarkoitettu. Että sellinen tarina kai toi rikkihappo ei oikein hyvää tee hengitysilmassa.

HYTTILÄ ESKO 05.08.2009 19:18

Eikös sinulla ole akku mistä menee tuuletusputki lattianläpi ulos ? Minulla ainakin on !

TERVO JARI 05.08.2009 20:36

et menny tupakka hampaissa "tuppaan" ku oot vielä kertomassa asiasta . . .

Nimittäin, on ollu pikkasen vetykaasua "kopissa", jos tuo vety olis räjähtäny, kuisen olis olotilan laita ny ?

Jari

Ps. Joskus ammoin opettivat: Jos akku menee rikki, tulee rikkihapot akusta ulos . . .

TÖRRÖNEN ERKKI 05.08.2009 20:54

No en mennyt mut en tiedä miten vaaralista toi olisi olut. Mut aikka ihmeelistä tähän karavaanari elämämään kuuluulukin. Aina olen pelänyt tuota kaasua ja siksi käynyt huolattamassa ne jutut, mut nyt tulikin ylläri eri taholta. Syttyisikö muka rikkihappo tuleen, ei minusta?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.08.2009 21:06

EI happo syty tuleen vaan VETY ja happi joita syntyy jos akku kiehuu ylilatauksen johdosta räjähtävät (ylilataus hajottaa vettä vedyksi ja hapeksi). nimim. kokemusta on.

LAHTI ANTTI 05.08.2009 21:10

Tässä tietoa syttymisestä.

Rikkihappo on voimakkaasti syövyttävää, kirkasta, hajutonta ja öljymäistä nestettä huoneen lämmössä. Se reagoi voimakkaasti metallien kanssa synnyttäen helposti syttyvää vetykaasua. Huoneenlämmössä se haihtuu hitaasti, eikä siitä vapaudu ärsyttäviä höyryjä. Vaikka rikkihappo ei ole syttyvää, se voi saada aikaan tulipalon sytyttämällä ympärillä olevaa ainetta.

JANHONEN MATTI 05.08.2009 21:15

Karkailee jo näköjään tällä iällä - viestitkin. Akun ylilataustilanteessa tuulettamattomaan tilaan jää vetyä ja vetykaasu on hyvin vaarallista syttymisherkyytensä vuoksi. Jos kaasu pääsee räjähtämään on olemassa todellinen vaara, että saa vielä päälleen ne hajoavan akun hapotkin.

JORVA OLLI 05.08.2009 21:18

Erkki, oliko akkusi sitten suljettu, ns, geeliakku tms., josta ei letkun pätkää menekkään ulos?

LAHTI ANTTI 05.08.2009 21:29

Olli.

On niitä normaali käynnistysakkujakin, joissa ei ole tuuletusputkea ulos.

Siksi pitäisikin aina käyttää vain tuuletusputkella varustettua akkua, jolloin po.tapauksessa kaasut pääsevät ulos.

JORVA OLLI 05.08.2009 22:33

Joo, terve vaan Antti. En ole niin perillä akuista ja ensiasennus akku olikin mainitulla tuuletusputkella varustettu accumalaator. Sen sipattua sain Porilaiselta huoltoliikkeeltä neuvon hankkia geeliakku vai mikä h-vetti sen oikea nimi sitten onkaan. On siinä kuulemma hyviä ominaisuuksia, ei tartte peuhata akkuvesien kanssa ja tuuletusputkikin jouti lepoon.

Enpä tiedä onko minulla nyt vääränlainen accumalator? Kertokaas kun tiedätte!

LAHTI ANTTI 06.08.2009 11:26

Ei ole, vaan ihan oikeanlainen huoltovapaa geeliakku. Näissä perinteisissä lyijyakuissa on hyvä olla se ilmaputki ulos, koska akussa on rikkihappoa joka kaasuuntuessaan muuttuu vetykaasuksi. Ja se on herkkä syttymään ja aiheuttamaan vahinkoa. Normaalisti sitä ei synny kovin paljoa, mutta juuri laturin viottuessa voi syntyä ylilatausta ja silloin vaara kasvaa.

Akku kuumenee ja keittää nesteet ulos muodostaen em. vetykaasua.

TERVO JARI 06.08.2009 16:37

onko laturi sovelias geeliakulle ?

Jari

Ps. Laturi joa ei ole tarkoitettu/omaa ominaisuutta latata geeliakkua tuhoaa geeliakun ajanmyötä . . . Juhani voi "taivuttaa rautalangasta" hän kun tietää noi jutut . . .

Tässä "törmäsin" AMG akkuun, omassa asuntoautossani kun oli "hupiakkuna" sellainen, ihmettelin kun akku on "kuiva" ( luulin sitä normaaliksi lyijyakuksi ja olin tarkistamassa vedenmäärää akusta, ja auton laturissa ei ole "kylttiä" että se olisi tarkoitettu geeliakulle ) onnekseni kysyin akun "tilaa" sen paikalleenasentaneelta liikkeeltä, ihmettelivät itsekkin että akku olis kuiva ? Kesken puhelun huoltopäällikkö otti toisen puhelun liikkeeseen (Akkukellari http://www.akkukellari.com/) joka oli toimittanut heille akun asennettavaksi ( oli pyydetty liikkeestä akku vanhan tilalle, autossa oli ollut geeliakku 11 vuotta, korvasivat sen nyt AMG akulla. Huoltokorjaamo kertoi tuon Akkukellarin olevan ajantasalla noissa akkuasioissa. Joten varmaannii mulla on sellanen akku ku pittää olla. Ja veden laitto sinne akkuun jäi sitte tekemäti, sellasen ohojeen antovat että ei vettä akkuun, jos laittaa akku on entinen akku.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.08.2009 18:41

Onko sinulla AGM akussa kennoissa tulpat? Minulla ainakaan ei ole mitään reikää AGM akussa josta sinne saisi vettä. http://www.varta-automotive.fi/?id=102&L=20

JORVA OLLI 06.08.2009 20:57

No niin, nyt olen entistä enemmän ulkona! " Onko laturi sopiva " ? Mulla on laturi mallia Matti Automatic 12v/10A, siis ensiasennus-sellainen.

TERVO JARI 06.08.2009 21:00

oli teipattu piiloon tarralla, tarran kun otti pois sen alta sai tulpat ihan normaalisti 10mm korilaatalla ( prikka ) auki. Tulpan aukosta näkyi lyijylevyt ja niiden välissä "vanua" ( happogeeli lienee imeytetty tuohon "vanuun" )

Akku on MONBAT MEGALITE 100AH ja ovh hinta oli 285 euroo . . . Aivan outo akkumerkki minulle . . .

Jari

LAHTI ANTTI 06.08.2009 21:02

Mulla vaunussa sama laturi. Muistaakseni ei paras mahdollinen geeliakulle.

TERVO JARI 06.08.2009 21:08

tulee "valaiseen" meitä "pimeydessä vaeltavia" hän kun tietää/tuntee nuot asiat . . .

Todennäköisesti tuon tehoinen Mattilaturi ei saa mittään "pahhaa" aikaan niin geeliakulle kuin AMG:llekkään, nykyisin kun on laturit 20A ja ehkä tehokkaampiakin latausteholtaan, sellainen kiehuttaa äkkiä geeliakun kuin AMG:nkin pilalle . . . Mutua ei faktaa tuo edellä kirjoitettu, johtopäätelmiä luetuista kirjoituksista jotka koski tuota "sarkaa" . . .

Jari

Ps. Mimmonen kulkine siulla o ? Miulla Hymer B654 vm.1998 jossa kyseinen "akkujuttu" o. . .

JORVA OLLI 06.08.2009 21:14

Jou Jari ja Antti, kiitos vaan vastauksista, odottelemme doctor Halmeenmäen kommenttia. Vaununi on Detskun 450 DB 02.

Takkar och pokkar!

LAHTI ANTTI 06.08.2009 21:23

Ole hyvä vaan. Mikäli oikein muistan, geeliakun latauksessa jännite ei saisi nousta yli 14V ja Matti nostaa sen noin 14,6V joka sopii lyijyakuille. Siinä Matti katkaisee latauksen ja aloittaa uudelleen jännitteen pudottua noin 13,2V.

TERVO JARI 06.08.2009 21:32

http://www.reps.fi/fi/main-prod-batteries-fi.htm

http://www.fluxel.fi/Yleiset/Akkuvaraajat.aspx

Mutta ootellaan Juhania . . .

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 09.08.2009 22:11

Pitäisi varmaan otsikoida muuten kuin koiranpaska haisee jos haluaa akkuasiaa?

Viintosa söi pitkän vastaukseni bittitaivaaseen, joten lyhyesti uudestaan...

Se villa levyjen välissä viittaa AGMään.

ÄLKÄÄ KOSKAAN availko akuista kansia jotka ei aukea kolikolla tai sormin!!!

Nuo Tervon linkit on erinomaisia, lukekaapa ne ajatuksella.

Unohtakaa se geeliakku jo, jollette omista panssarivaunua. Jos haluatte parhaan niin se on nykyisin AGM. Myös geeli ja AGM ovat sitten lyijyakkuja muuten.

Suljettujen akkujen kannessa on fiksu systeemi joka pitää aineet akun sisällä, tuuletusletkua ei tarvita. Niissäkin on varoventtiili sille jos laturi hajoaa, ja silloin ei letkukaan riitä.

Minä en riskeeraisi yli satasen AGM-akkua käyttämällä laturia jonka sopivuudesta ei ole tietoa. AGM haluaa tosiaan erilaisen latauksen kuin vanha korkillinen akku. Jopa Ca- sekä Ag-akut ottavat virtaa eri tavalla vastaan, ja 10 vuotta vanha laturi on varmasti tehty nykykäsityksen mukaan huonosti virtaa vastaanottaville akuille. AGM poikkeaa korkkiakusta niin paljon (Tervon linkki kertoo taas detaljit) että kukaan muu kuin laturivalmistaja ei voi antaa varmaa tietoa sopiiko, yleensä ei, ainakaan pidemmän päälle ja hyvin.

Ja jos pitää suositella helposti saatavaa ja varmaa kaikille akuille sopivaa laturia niin CTEK. Muitakin on mutta CTEK mm muistaa mihin tilaan se jäi kun töpseli nykäistään irti, eli ei tarvitse kytkeä päälle uudestaan lataustilaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.