Uusi vaunu Saksasta

FREDRIKSSON REIJO 08.06.2009 11:33

Olisko jollakin tietoo Saksan vaunuhinnoista. Uutta vaunua olen hakemassa, miten kiinteät ovat hinnat? Onko niissä tinkivaraa?

Kiitos vastauksissta !

TIKKANEN MIRJA 08.06.2009 12:55

Minä olen saanut sen käsityksen että tinkaamisen varaa ei oikein ole. Minkä merkkistä vaunua oot ajatellu?

JANHONEN MATTI 08.06.2009 12:57

Saat varsin hyvän käsityksen sekä uusien että käytettyjen hinnoista osoitteesta www.mobile.de Hakukoneelle voi asettaa hyvin monenlaisia hakukriteerejä niin uusia kun käytettyjäkin koskien. Saksalaiseen kauppatapaan kuuluu varsinkin hyvinä aikoina, varsin kiinteä hinnanasetanta. Mutta nythän ei olekaan hyvä aika, joten kyllä hinnat joustaa tällä hetkellä. Hinnan tinkiminen ei aina ole se paras tapa edetä. Kannattaa myös kopasta saisko hintaa lisävarusteita ilman, että hinta nousee. Lisävarusteilla kun on liikkeelle ja sinulle eri hinta.

FREDRIKSSON REIJO 08.06.2009 15:42

Mahdollinen olsi Hobby 495 UFE. Nettopaino kun rajoittaa aika paljon (max n. 1200kg). Muillekin merkeille on silmät avoinna.

TIKKANEN MIRJA 08.06.2009 16:10

Siinä tapauksessa kun alat vertailla hintoja kysy myös tarjous tyypeiltä jotka mainostaa caravan lehdessäkin. Me tuotatettiin yks vaunu ja oltiin tyytyväisiä niin palveluun kuin vaunuunkin =) Selaa vaikka mun vanhempia kirjoituksia =)

HAAPANEN TIMO 08.06.2009 16:14

Mitä tarkoitat nettopainolla? Noissa on 1400kg kokonaismassa: http://tiny.cc/u16Ip Siinä on aika hyvä hintavertailu. Tämä Kremminissä oleva vaunu olisi lähellä, ja siinä on teltta mukana. Tuolla niitä vaunuja näkyy, Kremminin kartassa: http://tiny.cc/hnl5F

Jos huomenna lähdet, sulla on viimeistään perjantaina uusi vaunu alla. @timppa

OLLIKAINEN PEKKA 08.06.2009 19:17

Meille vaunun toi Antero Piispanen (PA-tuonti)

Oli vaivaton, helppo ja mielestäni riskitön.

Laitoin mailia kiinnostavasta vaunumallista (päaasiassa tuo Hobbyja) ja seuraavana päivänä sain kaksi ehdotusta hintoineen Suomeen tuotuina, katsastettuina ja rekisteröityinä.

Kun päätin tilata toisen ehdotetuista, oli vaunu luovutuskunnossa seuraavalla viikolla Suomessa. Maksoin vasta saatuani vaunun.

Voin siis ainakin omasta puolestani suositella.

P

OLLIKAINEN PEKKA 08.06.2009 19:19

Se vielä piti mainita, että hinnassa säästimme viime syksynä Suomesta ostettuun vaunuun nähden tuhansia euroja.

Jos vaunulla ei kiirettä, niin kannattaa ostaa vasta syyskuun loppupuolella. Silloin saksalaiset liikkeet haluavat päästä "vanhan vuosimallin" vaunuista eroon, kun uudet mallit tulossa.

P

FREDRIKSSON REIJO 08.06.2009 23:43

Siis tyhjää painoa, ettei tavaroita mukana. Siihenhän on laskettu kaasupullo ja vesitankki 60% täynnä jne. vai kuin se menee. Ei omia kamoja sisällä. Autollani kun saa vetää 1290kg, on pelivaraa kun virkavalta tarkistaa rekisteriotteesta sallitut painot.

FREDRIKSSON REIJO 08.06.2009 23:51

Juhannuksen jälkeen on lähtö. Sinnehän on Travemundesta 166 km ja n.2h ajo :) KIITOS !

FREDRIKSSON REIJO 08.06.2009 23:54

Ideana on auto sinne ja vaunu pyrstöön ja loma alkakoon muksujen kanssa. Kotiintulo Tanskan ja Ruotsin kautta körötellessä kinttupolkuja pitkin :)

TIKKANEN MIRJA 09.06.2009 09:39

Moi! Ota silti Pa-tuontiin yhteyttä kun teet sitä hintavertailua ;D Saavat eri alennukset. Tiedän jo puolenkymmentä vaunua mitä Antero tuonut Suomeen. Luotan kuin peruskallioon. Kenties voit noitaa vaunusi Saksasta. Mutta ihan oikeasti, voit säästää ison summan kun kysäset tarjousta myös Anterolta.=)

HAAPANEN TIMO 09.06.2009 17:02

Äläs nyt, Mirja. Traveen pääsee satasella henkilöautolla, ja kun Reijon tarkoitus on tehdä lomareissu samalla, ei siinä palkattuja miehiä käyttämällä voi syntyä säästöä.

Hanki Reijo ennen lähtöä vakuutusyhtiöstäsi sellainen henkilö joka tietää aikeesi. Saatuasi vaunun valmistenumeron selville, voit tehdä vakuutukset puhelimitse. Ehkä eivät anna lupaa ajella juuri muualle kuin kotiin, mutta eivät kai sentään ajoreittiin puutu. Jos tulet ajamalla Ruotsin kautta, tarvitset punapäisen rekisterikilven. Tällä kilvellä, ja omalla vakuutuksellasi voit täällä kotona ajaa tullin ohi, et tarvitse Suomen siirtokilpeä. Keltapäisellä kilvellä ei saa ajaa muualla kuin Saksassa.

TIKKANEN MIRJA 09.06.2009 17:32

Tietysti jos saa Hobbyn tehtaalta alennuksia niin asia on ihan eri. Jos ei niin kyllä voi syntyä säästöä silti. =)

VIHERSAARI RAINE 09.06.2009 21:27

En itse olisi saanut niin edullisesti kun välittäjä toi tänne. Hänellä oli suhteet kunnossa. Tuotin 495 Hobby:n 2008. Pari luotettavaa tuojaa löytyy Karavaanari lehden ilmoituksista. Mutta jos on lomaa niin kokeile itse. Tuoja on hoitnut hyvin useamman tuntemani takuuasiat. Kerro näillä sivuilla miten meni. Mun vaunun toi Murtonen Juha, uskomattoman hyvä palvelu sekä hinta.

JÄPPINEN MIKA 10.06.2009 08:46

Me tehtiin viimekesänä kutakuinkin samanlainen retki. Ostettiin uusi Hobby Rendburgista. Voin lämpimästi suositella liikettä, hoitavat kaiken paperisodan ja avustavat maastavientikilpien hankkimisessa.

http://www.wohnwagen-thode.de/ ja sieltä klikkaat =>Angebote niin jopas alkaa hintoja löytyä!

-mika-

JÄPPINEN MIKA 10.06.2009 08:49

Liike oli siis Wohnwagen Thode · Büsumer Strasse 65-71 · D-24768 Rendsburg

-mika-

FREDRIKSSON REIJO 11.06.2009 13:17

Hyvä pointti toi punapäinen kilpi. Kuinka moneksi päiväksi se on voimassa? Tarve olisi n. 1.5 - 2.5 vko.

Kiitos

FREDRIKSSON REIJO 11.06.2009 13:18

Postit on kulkenut jo moneen otteeseen.

Kiitos

HAAPANEN TIMO 11.06.2009 17:04

Saat pidemmäksikin ajaksi, kilpeen sidotun vakuutuksen hinta tietty nousee ajan pidentyessä.

FREDRIKSSON REIJO 18.06.2009 12:06

punapäisen rekisterikilpi

Miten pyydän sitä? Olisko saksalaista nimeä sille?

Kauppias kun ei ymmärrä kun olen kysellyt siitä.

HAAPANEN TIMO 18.06.2009 14:16

Ausfuhrkennzeihen."vientikilpi"
die rote ist nich gelb "punainen, ei keltainen" Zeit in Schveden und Dänemark "Ajan Ruotsissa ja Tanskassa"

FREDRIKSSON REIJO 18.06.2009 21:06

Kaunis kiitos ja kamarrus :)

FREDRIKSSON REIJO 20.06.2009 02:19

Semmonen vaunufirma joka on Owen nimissä, niin ei kannata ottaa yhteyttä ! Olen lähettänyt s-postia sekä soittanut reilut 10 kertaa.

EI VASTAA YHTEYDENOTTOIHIN !

Tämä tiedoksi kaikille.

FREDRIKSSON REIJO 25.06.2009 17:44

Hommat klaari. Tiistaina 30.06 lähtö Saksaan. On aikataulu vähän pettänyt :) Vaunu tilattu ja etumaksu maksettu. Paperihommat pitäisi olla OK.

FREDRIKSSON REIJO 13.07.2009 01:02

Noniin. Ollaan kotosalla ja vaunu tuli hankittua. Pieniä komelluksia matkan aikana oli, muttei haitannut tahtia. Vetopelinä oli Dodge Journey 7h D:inä. Kulutus 10.5 - 11.5 riippuen maastosta sekä vaihteen asennosta. Matkavauhtina oli yleensä n.90-95km/h jos se oli sallittua. "Kaupungissa" käytin D ja muualla 4-5-6 vaidetta manuaalina. Laivalla Travemündeen ja sieltä

http://www.ostsee-campingpartner.de

jossa kaupat tehtiin. Voin tehdä kauppa lisää jos on tarvetta ko. firmassa. Paperit oli kaikki kunnossa ja valmiina. Vaunu koukkuun ja menoksi.

Jos ostatte vaunua niin vaatikaa Herstellergarantie-todiste tai lappu mukaan. Siinä näkyy kaikki tarvittavat hyväksymisnumerot vaunusta. Se kelpaa ainakin Raision kts-konttorissa.

Saksalainen kaasu- ja sähkö-todistus ei sitten taas kelvannut!

Navikaattorilla oli helppo siirtyä paikasta toiseen. Tosin TOMTOM otti nokkiinsa tuuletusritilän kylmästä ilmasta ! Pientä hakua välillä kunnes keksittiin syy ja ja TOMPPA vaihtoi majapaikkaa.

Tässä tosi siisti paikka jos osuu reitille.

Campingplatz Zur Perle‎ Dithmarscher Straße 43, 25761 Büsum

ja tässä käymisen arvoinen kun menee dyynien yli katsomaan hiekkarantaa km-tolkulla.

Lakolk Strand Camping‎ Lakolk 2, 6792 Lakolk, Rømø, Denmark‎

Molemmissa suurin piirtein samaa hintatasoa elikkä 1 aikuinen ja 3 lasta,vesi ja sähkö niin n.32€ yö. Suihku ja WC mukaan lukien.

Sitten alkoikin sadekausi ja nokka kohti kotia Haaparannan kautta kun ei ollut tilaa laivolla moneen päivään Turkuun. Pisin rupeama oli n.180km ennen Tukholmaa, siitä suoraan Ii:hin. Uni muuten maitti hyvin sen jälkeen. Matkaa kerty reippaat 3730km yhteensä.

Kyselkää lisää jos on tarvetta!

FREDRIKSSON REIJO 20.07.2009 22:48

Nyt on rekisteröity.

Seuraavat paperit tarvittiin raisiossa:

Sähkötarkastus Kaasutarkastus Ostokuitti Saksan rekisteröintipaperit Herstellergarantie

HALMEENMÄKI JUHANI 21.07.2009 23:21

Tuo valmistajan takuu on aika mielenkiintoinen "tarvittava".

FREDRIKSSON REIJO 26.07.2009 11:58

siinä oli nämä aisa/jarru-sopivuvuus numerot. Elikkä vastasi tätä TüV-paperia.

HEIKKINEN MARKO 10.08.2009 20:02

minulta puuttuivat katsastuksessa,vetopään ja jarrujen yhteensopivuus todistus ja todistus sähkömangeetistenhäiriöidenkestosta....niitä nyt tehtaalta tilaamaan,hitto ihankuin olisin tuonut maahan dc 10 lentokoneen.koskee kuulma uusia vaunuja.....

HAAPANEN TIMO 10.08.2009 21:00

Minkä ikäisen vaunun toit? Eikö vetopäässä ole E-hyväksymismerkintää? Kaikissa E-hyväksytyissä kaasulaitteissa tämä sähköhäiriöhomma on hoidossa.

HEIKKINEN MARKO 10.08.2009 21:26

höpö höpö,vein varmaan vaununi väärään katsastuskonttoriin jos olette tänävuonna uusia vaunuja ilman kyseisiä todistuksia rekisteröintikatsastuksesta läpi saaneet..?Eli vaununi on 2008 mallia ja käyttämätön (uusi).Ovat kuulma kyseiset määräykset olleet voimassa jostain -08 vuodesta eteenpäin.En tiedä käytettyjen vaunujen käytännöstä,mutta uusien kanssa on näköjään lirissä.Suomi on ilmeisesti ainoa maa maapallolla joka kyseisiä todistuksia vaatii.Jos jollakin on olemassa kyseisiä todistuksia,voisin mielelläni niitä vilkaista.

PYYKÖLÄ ARI 11.08.2009 14:25

Itsellä tuo suomen byrokratia ongelma ratkaistiin niin, että heti kun tein "uudesta" vaunusta kaupat saksaan, niin siellä se rekisteröitiin saksan kilpiin, jolloin suomeen tuotaessa oli jo muutaman päivän vanha. Näin säästyi paljon paperitöitä katsastus konttorilla. Eli kyseessä kuitenkin "uusi" mökkivaunu...

FREDRIKSSON REIJO 11.08.2009 15:20

Toin uuden elikkä -09 Hobby 495:n. Rekiströitiin siellä vientikilpiin, elikkä punaisellä päädyllä olevaan rekisterikilpeen. Suoraan omalle nimelle. Oli muistaakseni 9pv kilpi, sinä aikana piti päästä suomeen ja konttorille. Vaadin myös sen yhteneväisyystodistuksen mukaan. Sitä ei meinannut saada kuin vaatimalla. Se kelpasi suoraan K1-katsastuskonttorissa raisiossa. Sähkö-ja kaasutodistus ei sitten kelvannut, vaikka olisi pitänyt kelvata. Ostokuitti ja kaikki muut paperit mukaan konttorille. Vaunu oli 2 min konttorilla ja ulos. Rahat tiskille ja paperit kouraan. Tämä kerta oli ainakin näin helppo.

HAAPANEN TIMO 11.08.2009 15:44

Säädökset ovat nyt yllättäen muuttuneet. Enää ei uuteen, tai alle 6kk ikäiseen perävaunuun tehdä tavallista rekisteröintikatsastusta, vaan termi on nyt yksittäishyväksyntä.

Tätä yksittäishyväksyntää varten tarvitaan komponenttiluettelo, eli mitä vehkeitä perävaunussa on. Näiden laitteiden on oltava hyväksyttyjä.

Siihen tuo sähköhäiriöasia liittyy. Trumalla on joissain käyttöohjeissa tuosta magneettihäiriöstä maininta.

Kysäisin tuota vetopään hyväksymistä meidän kulman katsastusmieheltä, ja tämä uusi sydeemi tuli esille. Kaveri oli aika kiukkuinen uusista määräyksisista, jo aika mukavaksi saadut pykälät menivät uusiksi.

PYYKÖLÄ ARI 11.08.2009 17:41

Kyllä säännöt muuttuneet, mutta tuo 6kk ei koske perävaunuja. Se koskee matkailuatoja. Näin ainakin sain selvitettyä. Ja itse siis rekisteröin muutama viikko sitten, ja tuo yksittäishyväksyntä on tullut jo aikaisemmin. Pitäisi mennä perävaunu pelkällä rekisteröintikatsastuksella.

PYYKÖLÄ ARI 11.08.2009 18:12

Ja vielä tarkennuksia ja kommentteja tuosta yksittäishyväksynnästä. Jos lakitekstiä oikein ymmärsin, niin siirtymäaikaa on tämän vuoden loppuun saakka. Käsittämätöntä vaan tuo koko yksittäishyväksyntä systeemi, kun sen perustelut ovat olleet, että se vähentää mm. maahantuojien kustannuksia??? Ja vähentää Aken työmäärää??? Nythän käytännössä yksit.hyväksynnän maksut asiakkaille paljon kalliimmat kuin rekisteröintikatsastuksen.

"Ajoneuvolain muutoksella saatetaan Suomessa voimaan ajoneuvojen ja perävaunujen EU-tyyppihyväksyntää koskeva puitedirektiivi. EU-tyyppihyväksynnän tavoitteena on välttää samalle ajoneuvotyypille tehtävää kansallista tyyppihyväksyntää ja siitä syntyvää eri EU-maiden päällekkäistä työtä ja hyväksyntäkustannuksia"

"...Tyyppihyväksynnän laajentamisen katsotaan myös vähentävän ajoneuvoja maahantuovien yritysten kustannuksia."

Ajatuksena varmaan ok, mutta lisää byrokratiaa ja maksuja loppukäyttäjille.

JANHONEN MATTI 11.08.2009 19:11

Jos jotakuta kiinnostaa niin lisätietoa asasta saa kun Googlettaa:

Katsastajien prosessiohje 5.6.2009 KATSA AKE Tiedote 5/2009 katsastajille 227/2009 Laki yksittäishyväksynnän järjestämisestä 228/2009 Laki yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä.

Kyllähän laki maahantuojien kustannuksia vähentää, mutta yksittäistuotujen ei tyyppihyväksyttyjen katsastushinnat noussee pilviin. Ans kattoo miten käy?

HAAPANEN TIMO 11.08.2009 20:17

Vastaan Arille. Matkailuautoista suuri osa on tyyppihyväksyttyjä, niitä homma ei koske. Vaunupuolella ei taida olla millään merkillä "tyypitettyjä" malleja, näihin asia liittyy. Siirtymäajasta puhui minunkin tuttavani, ei vain tiennyt miten sitä pitää soveltaa.

HEIKKINEN MARKO 11.08.2009 21:30

jopas joo,minä jo luulin joutuneeni piilokameraan kyseisten lappujen kyselystä.....ilmeisesti siinä onkin kyse vaan päällekäistentoimintojenpoistoista ja jouhevasta rekisteröinti tapahtumasta.sehän näissä on kiva kun pelisäännöt muuttuvat joka erässä...no vahingosta aina viisastuu,seuraavan vaunun kohdalla voi olla taas jotain uutta kivaa.

HAAPANEN TIMO 12.08.2009 15:54

Asiaan saa lisävalaistusta jos jaksaa lukea tuosta edes jonkun verran: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:FI:NOT

Sähkömagneettisesta yhteensopivuudesta taitaa tuo olla viimeinen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32005L0083:FI:NOT

Truman DuoComfortin käyttöohjeissa on tästä maininta, sivu 5/8 http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/DuocomfortFIN.pdf Muualla en moista ole nähnyt. @timppa

FREDRIKSSON REIJO 13.08.2009 12:12

Hinnoista senverran että:

kaasu ja sähkötark. 150€ yksittäishyväksyntä n. 150€ ja kilpi+paperit n. 30€

yhteensä siis n. 330€

NIEMELÄ PASI 13.08.2009 14:38

Mikähän vitsi on muuttaa kokoajan näitä vaatimuksia? On näköjään taas palattu vanhaan käytäntöön.

Tuliko tuonti liian helpoksi, kun piti tässäkin palata vanhaan.

HEIKKINEN MARKO 26.08.2009 19:12

mahtaisiko joltakin löytyä se parjattu vaatimustenmukaisuus todistus,coc ,tai mikävaan lappu joka kertoo että vetopää ja jarrut on ok.olisi helpompi asioida saksan myyjälle,kun moiset todistukset ei ole sielä vielä jokapäiväisiä

FREDRIKSSON REIJO 26.08.2009 20:52

Pyydät Herstellergarantie-lapun myyjältä. Se tietää mistä on kyse. Jollet saa - älä osta vaunua ko paikasta.

HAAPANEN TIMO 26.08.2009 21:00

Samat vaatimukset on Saksassa. Tuossa voit tutustua asiaan: http://www.kraatz.fi/tuoteluettelot/kevytperavaunutekniikka/yhteensopivuustodistukset

@timppa

HAAPANEN TIMO 26.08.2009 21:08

Vielä selvennykseksi, kun olet avanut linkin, alhaalta oikealta saa ladattua todistuksia. Myös muilla akselin valmistajilla on vastaavia sivuja.

HEIKKINEN MARKO 26.08.2009 22:10

kiitos timo juuri noita hävittäjäkoneen kytkentäkaavioita etsinkin,myyjäni kun ei oikein ymmärrä mitä todistuksia häneltä tivaan.laitan hänelle noi kuvat,ja pyydän oman vaunun vastaavat..saas nähdä kuin käy

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.