Vararengas!

PÖLLÄNEN JUHA 19.05.2009 15:30

Moro!

Kyselisin että onko kellään vararenkaana käytössä henkilöauton rengasta.Siis pienempään tilaan menevää ja edullisempaa.Onko käyttökokemuksia ja olisko vinkkiä mikä koko/vanne kävisi hobby 500kmfe vaunuun?Kiitoksia!

LAHTI ANTTI 19.05.2009 15:53

Katsohan siitä vaunusi alla olevasta vanteesta se koko. Varmaankin stanssattuna siinä.

HYTTILÄ ESKO 19.05.2009 17:58

Mutta eihän siinä pienemmässä ole kantavuutta tms vaunukäyttöön. Laiton kapistus. Eikä tuo montaa senttiä pienene. Normaali rengas kulkee vaununalla olevassa telineessä hyvin. Telineitä saa kaupasta.

HAAPANEN TIMO 19.05.2009 18:09

No mulla oli aikoinaan varapyöränä 12" vanhan Kadetin vanne. Se mahtui 14" alkuperäisen tilalle. Kantavuutta ei tietenkään ollut tarpeeksi, mutta painoa melkein puolet vähemmän.

HAAPAKOSKI OSSI 19.05.2009 21:46

Vanne 5*112.

Normaalin renkaan kantavuus luokkaa 500kg ja sinulla hobbyssä kuormitus vähintään 700kg/rengas (kuiteski ylipainoinen kuten kaikki muutkin samanikäiset)

Minä meinasin löytää varapyöräksi, vahvistettuun vanteeseen, käytettynä 185R14C-renkaan, hintaluokka käytetylle 20eur.

Ossi

HYTTILÄ ESKO 20.05.2009 08:31

Etsi Ossi Transporterin -91-96 alkuperäinen vararengas. Koko on tuo, jako on tuo. Liekö offsetkin sama. Uudemmissa on 15" vanne. >2003 asti.

STRÖMMER HEIKKI 20.05.2009 21:04

Hmm: Onko 150€ liikaa uudesta renkaasta ja vanteesta? Jos ei niin hae sopiva rengas / vanne ensimmäiseltä Hobby kauppiaalta. Olen kyllä muutenkin vähän ihmetellyt, ja ajatellut että tämä karavaanari-aate taitaa olla aika lähellä 2cv-aatetta.Eli siis kannattaa tehdä viikko pää punaisena töitä, jos on mahdollista jotenkin säästää 20€. Mielummin sellainen vanha hapero rengas, joka ainakin näyttää lähes samalta, ainoa vain että painot eivät riitä, mut sehän ei ole mikään este, eihän? Osta sille sit toinen vararengas, kun luultavasti eka räjähtää ensimmäisen 100km:n matkalla.

HAAPAKOSKI OSSI 20.05.2009 22:31

Kiitti vinkistä, mutta on ajamaton vahvistettu vanne ollut vararenkaassa jo kolme vuotta ja vararenkaana 205/70-14 - nyt pitää kaventaa, jotta mahtuu paremmin paikalleen vaunun alustan telineeseen. 205-leveä saataa ottaa heitoissa pohjalevyyn kiinni ja kuluttaa pikkuhiljaa pinnan puhki - muutenkin se (alkuperäisasennusrengas) on niin letru vaunun alla, ettei viitsisi pitää edes varalla.

Ossi

HAAPAKOSKI OSSI 20.05.2009 22:35

Ei maksa uutenakaan 150€ - vahvistettu vanne 40€ ja 185R14C renkaita saa luokkaan 75eur.

Itse odottelen rengasliikkeestä sopivaa käytettyä, kun uskon ja toivon ettei vararengasta oteta vaunun alta kuin huollettavaksi vuosittain - tarvittaessa käytettykkin C-rengas riittää.

Atteen puolesta Ossi

STRÖMMER HEIKKI 20.05.2009 22:58

sehän on se tavallinen paketti-auton rengaskoko se 185 x 14. Tää mun 165 x 13c uus vararenkaani maksoi kuitenkin sen 150€. Mut ei se mun mielestäni kuitenkaan ollut niin kallis, että viitsisin ruveta ähertämään renkaanpaikkaus-sarjan kanssa. Sen sijaan smalla ostamani Solifer- tyyppinen vararengasteline on aivan turha kapine.No tietenkin asentajaa vain käskettiin asentamaan teline paikoilleen, ei käyttämään päätään. Teline on nyt taka-akselin takapuolella. Rengas telineellä siten että rengaspaineita ei pysty tarkistamaan vaikka makaisi selällään vaunun alla. Mikä parasta maavara on nyt noin 5cm kun telineessä on niin pitkät pultit, että ne ottavat maahan kiinni hetkellä millä hyvänsä.Että älä kuitenkaan sitä osta, älä edes halvalla.

HYTTILÄ ESKO 21.05.2009 09:33

Ei minulla tule mitään kiinnityspultteja alaspäin. On kuten Ossin kuvassa http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/pub/2009/05/12/8143010478550297275web_0.jpg taikka http://www.suomi.al-ko.se/read1.asp?PID=186 . Ei ole meidän vika jotta hobbyn asentaja ei osaa ajatella. Kääntää sen vararenkaan sellaiseen suuntaan jotta ilmanpaineiden tarkistus sujuu ongelmitta. Yleensä tuollaiset teen itse ettei tarvitse toisia syyttää jälkeenpäin.

STRÖMMER HEIKKI 21.05.2009 16:23

Niin se Hobbyn vararengasteline on vain Hobbyn näkemys Solifer- tyyppisestä telineestä. Siinä tulee koukut runkopalkin reikiin. Koukkujen toinen pää sojottaa suoraan alaspäin. Yks koukku kummallakin puolen. Niiden välissä pultattuna yks neliöputki joka puristaa vararenkaan vaunun pohjaa vasten. No sit taas yleensä kun ostan uuden vaunun, ja siihen lisävarusteita, kuten esim. vararengastelineen, niin yleensä en mene itse sitä asentamaan, vaan sen ja kaikki muutkin haluamani lisävarusteet saavat asentaa liikkeen asentajat luovutushuollon yhteydessä. Kas silläkohtaa se asentaminen sisältyy hintaan, ainakin näinä vaikeina aikoina kun kukaan ei ostaisi mitään.

HYTTILÄ ESKO 21.05.2009 16:57

Nii. kun viimeksi vaihdoin vaunun. Irroitin tuon telineen entisestä. Samoin kitkavetopään ja tavallinen tilalle. Sitten laittelin ne itse uuteen kiinni.

STRÖMMER HEIKKI 21.05.2009 22:25

No mulla ei vanhassa ollut vararengasta, eikä telinettä. Kitkavetopää oli vanhassa, ja on myös uudessa. Vanhassa oli tavallinen antenni, joka jäi aina puskiin kiinni, niinpä uuteen tuli sit elektroninen antenni. Vararengastelineen otan kuitenkin pois itse , ja sijoitan sen vararenkaan Defenderin tavaratilaan.Ensimmäisellä käyttökerralla hajosi etummaisen kattoluukun veivikoneisto, sit ymmärsin kiivetä itse katolle huoltamaan sen toisen luukun koneistoa itse , ennenkuin leviää sekin. Antenni oli asennettu oikosulkuun, joten sekin sit hajosi heti kun laittoi virrat päälle. Liukuovesta liikkui vain ulommainen puolisko yms. pientä jotka oli "unohtunut" tarkastaa luovutushuollossa. Luovutushuoltoa tehdään siis nyt sit uudestaan. Vielä en kuitenkaan kerro mistä ostin uuden vaunun. Sit kyllä jos pikkuhiljaa ei ala hommat sujumaan.

HAAPAKOSKI OSSI 21.05.2009 23:17

Pöllänen kaipasi telinettä Hobby 500 KMFe -vaunuun, siihen passannee tuo sama 14" kuin meidän detskuun.

Tuo mun rengasteline on AL-KO:n teline - solifer-tyypistä en tiedä, mutta mun mielestä vararengas ei saa vastata pohjaan tai pohjalevyn pinta kuluu ja alkaa imeä vettä sisään.

ALKO:n telineessä rengas on niin päin, että paineen voi tarkastaa alapuolelta - itse kyllä meinaan käyttää sen aina välillä irti "huollettavana" eli pesu, paineet ja pulttien rasvaus vähintään keväthuollossa, niin sen saa irtikkin sitten jos tulee tarvetta.

HYTTILÄ ESKO 22.05.2009 08:40

(lainaus)

Ensimmäisellä käyttökerralla hajosi etummaisen kattoluukun veivikoneisto, sit ymmärsin kiivetä itse katolle huoltamaan sen toisen luukun koneistoa itse , ennenkuin leviää sekin. Antenni oli asennettu oikosulkuun, joten sekin sit hajosi heti kun laittoi virrat päälle. Liukuovesta liikkui vain ulommainen puolisko yms. pientä jotka oli "unohtunut" tarkastaa luovutushuollossa. Luovutushuoltoa tehdään siis nyt sit uudestaan. Vielä en kuitenkaan kerro mistä ostin uuden vaunun. Sit kyllä jos pikkuhiljaa ei ala hommat sujumaan. (lainaus)

Ai ostit Hobbyn = Harrastevaunu. Nikkarointia uudesta asti:p

PÖLLÄNEN JUHA 23.05.2009 17:50

Moro! Kiitos kaikille vinkeistä.Mä hain rengasliikkeestä käytetyn vahvistetun renkaan.Tämän kesän reissuun laitan sen parisängyn alle.Tulevaisuudessa ehkä se al-ko teline.

VIITALA RISTO 23.05.2009 21:34

Kannattaa muistaa muutkin renkaanvaihtoon liittyvät asiat! Käytiin aikonaan meidän ensimmäisellä vaunulla pohjois-Saksassa. Kärryn renkaat näytti tosi hyviltä, pintaakin vaikka kuinka vahvalta... Tarkistin kuitenkin ennen reissua, että vetoauton varapyörä sopi vaunuun(kantavuus ei varmaan riittänyt mutta sehän on varapyörä, ajattelin). Myös auton tunkki oli rakenteeltaan sellainen, että sillä saisi vaunun tarvittaessa ylös. Niinpä sitten lähellä Enköpingiä(voi olla että muistan paikan väärin)vasimen puoloonen rengas kajahti helvetillisen flätkötyksen ja savun säestämänä. Ohiajavat rekat mukavasti heiluttelivat kärryä, kun sitä tunkattiin ylös. Ja sittenpä vetouton rengasavain olikin eri kokoa kuin vaunun pyöränpultit(vai mutteritko ne oli). Ei muuta kuin kärry irti tampista ja lähimmältä huoltoasemalta(joka ei onneksi ollut kovin kaukana) ostamaan ristikkoavain. Ajeltiin lopuksi Gävleen asti varapyörän kanssa ja ostettiin sieltä uudet kumit vaunun alle.

HAAPAKOSKI OSSI 25.05.2009 09:55

Tämä on hyvä neuvo.

Kokeilkaa vielä ennen reissua, että sillä tunkilla saa vaunun oikeasti ylös. Minä ostin ensin meidän 1300kg kokonaispainoiseen vaunuun 1000kg haitaritunkin, mutta eipä mitään mahdollisuutta saada sillä pyörää ilmaan. Toisena on nyt 2000kg kestävä haitaritunkki, mutta senkään veivillä ei vaunun pyörää nosta, jos on varustettu normaaleilla ruumiillistakin työtä harrastavan miehen lihaksilla - veivin kampeen pitää saada tuplasti pituutta, jotta nousee.

Ossi

HALMEENMÄKI JUHANI 25.05.2009 17:08

Ristikkoavaimen sijaan kannattaa ostaa semmoinen teleskooppijatkovarrellinen, hieman L-mallinen pyöränmutteriavain ja siihen tarvittaessa oikeat hylsyt jollei tule mukana. Vie vähemmän tilaa, saa kaikki erikoismutut/-pultitkin auki ja saa enemmän vääntövoimaa kun ne on kuitenkin liian piukassa.

LAHTI ANTTI 25.05.2009 17:32

Siinä on valmiina 17 ja 19mm hylsyt. Ainakin siinä, jonka itselleni ostin. On eto peli käytössä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.