Vaunun akun lataus autosta

TOIVANEN MARKKU 28.04.2009 12:15

Tervehdys karavaanariväki. Olisi tarkoitus kytkeä autosta virtajohto vaunuun siten, että vaunun akku latautuisi ajon aikana ja jääkaappi voisi olla myös 12V toiminnassa. Releellä katkaistaan yhteys kun auto sammutetaan. Kysymys kuuluu että miten paksua johtoa pitäisi se olla ja voiko sen kytkeä siten että auton akusta suoraan vaunun akkuun? Autossa kun on akku takana niin on aika paljon helpompi kytkeä, tarkoitan ettei tarvii vetää johtoa laturilta asti. Sulake tietysti väliin suojaksi, riittäisikö 6mm2 johto? Eli latautuuko se vaunun akku jos kytkee vaan plussan plussaan ja miinukset toisiinsa?

TERVO JARI 28.04.2009 17:37

siinä on valmiiksi kaikille paikat, niin lataukselle kuin perruutusvasloillekkin ja piuhakoot on valmniiksi "arvottu" lataukselle, niin lussalle kuin miinukselle 2.5 neliömillin piuha . . .

Kytkennät:

http://caravanuutiset.com/?p=146

Eikus kytkemään . . .

Jari

HAAPAKOSKI OSSI 29.04.2009 22:14

Ymmärsinkö oikein, että tarkoitus kytkeä erillisellä johdolla? Silloin kannattaa muistaa myös se maadoitus, kuten Jari jo huomautti. Jos kaikki maadoitus kulkee yhtä ohutta maapiuhaa pitkin, ei virta kulje.

"Plussa plussaan ja miinukset toisiinsa", varmasti latautuu, mutta älä unohda sulakkeita.

Tuossa näkyy yksi tarina latauksen laitosta autoon, jossa akku myös takana. http://karavaanari.info/index.php?topic=4641.0

Ossi

TOIVANEN MARKKU 01.05.2009 10:58

Kiitos linkistä. Tosin en rupea noin suureen hommaan vaikka kolvi kädessä pysyykin. Tarkoitus on laittaa erillisellä johdolla ja pistokkeella tuo lataus vaikkakin on tietysti jälkiasennuksen näköinen. Mulla menee nyt vaunun jääkaapille 2,5mm2 johto kun vanhaan autoon tein kytkennän että jääkaappi käyttää ajon aikana auton akkua. Aion myös tähän uuteen autoon tehdä saman homman. Siihen voisi samalla lisätä tämän akun latauksen. Sitä ilmeisesti ei tarvitse millään varmistaa ettei virta kulje vaunun akusta autoon? Jollain diodillahan sekin onnistuisi, mutta kun ei tiedä miten se siihen kytketään? Hienohan toi linkissä oleva asennus olisi.

STRÖMMER HEIKKI 03.05.2009 22:56

Kuten se Jari sinulle jo kertoi, laita 13- napainen pistoke. Satsiin kuuluu akulta tulevat 2+ ja- johtoa. joilla siis eri johdoilla ladataan akkua, ja pidetään jääkaappia päällä. molemmille on oma maajohtonsa. Hobbyssä (-08) on johdot vain hölmösti alunperin kytketty. eli kokoajan tulee virtaa akun lataukseen, kävipä auto tai ei, ja vain auton käydessä tulee virtaa jääkaapille. Nyt kun jäät yöksi pitää jääkaappi laittaa kaasulle koska sen virta katkeaa samalla kun sammutat virran autosta, mut silti pitää ottaa töpseli irti ettei vaunu iltatoimien aikana syö auton akkua kuivaksi. Jos laitat toisinpäin, käy jääkaappi esim tankkauksen ajan sähköllä, mut lataukseen ei tule virtaa kun autossa ei ole virta päällä. Kun jäät yöksi laitat jääkaapin kaasulle, jolloin virran tulo jääkaapille katkeaa. Töpseliä ei tarvitse irroittaa koska latausvirta katkeaa samalla kun sammutat auton.

HYTTILÄ ESKO 04.05.2009 08:31

Siinä on vain ja ainoastaan tuo suuri ero,kun tuo latausvirta tulee koko aika ja jääkaapille vain auton käydessä. Vaunun akku ja autostasi tuleva sähkö ovat rinnakkain käytössä. Eli et saa millään "iltatoimilla" niitä tyhjennettyä. ts virran kulutus on kohtuullisen pientä joittenkin pikkulamppujen kanssa. Taas jos tuota jääkaappisähköä tulisi autostasi JATKUVASTI (eli pelkästään autosi akusta) ja jääkaappi imee sitä aika reippahasti. Sanoisi lantikka aamusella naks naks ja Heikki sanoisi jottai lapsille sopimatonta. Tämän vuoksi tuo normaali kytkentä on ihan ok.

TOIVANEN MARKKU 05.05.2009 10:57

Teempä semmosen ratkaisun tuon latauksen kanssa, kun mulla on nyt siellä jo 12v 2,5mm2 johto valmiina jääkaapille niin otan siitä haaroituksen vaunussa ja laitan pienen invertterin. Vaunussa on laturina C-TEK laturi jonka sitten kytken invertteriin. Laturi kun on automaattinen niin on huoleton ja sekin varmistuu tällä menetelmällä ettei virta kulje vahingossa vaunusta autoon. Rele väliin niin katkee virta kun auto sammutetaan.

STRÖMMER HEIKKI 10.05.2009 13:48

Äkkiä ajateltuna olet ihan oikeassa Esko.Mut sit tarkemmin kun ajatellaan asiaa, niin entäpä jos vaunun akku ei olekaan täynnä, vaan esim alle puolillaan kun yöksi jäädään. Vaikka iltapuuhiin ei käytettäisi ollenkaan sähköä, yön pimeinä hetkinä kokoajan kytköksissä olevat akut tasaavat virtansa, eli käytännössä auton akusta " vuotaa" virtaa vaunun akkuun kunnes molemmissa on saman verran. Minun mielestäni yhtä vähän molemmissa, sinun mielestäsi varmaankin yhtä paljon molemmissa. Millään tätä virtausta ei saa estettyä muutoin, kuin ottamalla töpselin irti. Mutta jos johdot olisi kytketty toisinpäin, jatkuva virta jääkaapille, katkeaa virran tulo auton akulta siihen kun laitat jääkaapin toimimaan kaasulla.Kas silloin ei sinunkaan jääkaappisi kuluta sähköä, ellet avaa ovea niin että sisävalo syttyy.

HYTTILÄ ESKO 10.05.2009 16:41

No tehdastekoisena ainakin omassa autossani tulee jääkaappipiuhaan jännitettä vain auton käydessä. On eri asia polttaa muutamaa 5-10w lamppua iltalukemisen ajan kuin 200w jääkaappia jossain välissä. Lisäksi joutuisi joka lautalla ja levähdysalueella repimään piuhan irti, ettei se ime sitä autonakkua...

STRÖMMER HEIKKI 10.05.2009 20:13

No minun on tietysti vaikea tietää, käykö tehdastekoisen autosi jääkaappi vain sähköllä. Minun tehdastekoisessa vaunussani voi valita käykö jääkaappi kaasulla, sähköllä 12v, sähköllä 230v vai onko se kokonaan pois päältä.Sen sijaan vaununi akkua voi ladata vain sähköllä, eikä vaunun akun latausta voi kytkeä pois päältä mistään katkaisijasta.Eli kun tehdastekoisen asuntovaununi jääkaapille tulee suoravirta auton akulta, voi suoravirran katkaista laittamalla joko jääkaapin toimimaan kaasulla, verkkovirralla tai samuttamalla koko jääkaapin kääntämällä valitsijan asentoon 0. Eikä siis syö ollenkaan auton akkua, ennenkuin käännät valitsijasta jääkaapin käymään 12 v:lla. Pitkien laivamatkojen aikana lämpiävästä jääkaapista en tiedä mitään, kun en tee pitkiä laivamatkoja. Minä taas ajan pitkiä matkoja.

HYTTILÄ ESKO 10.05.2009 20:30

Kyllä minulla on tehdastekoinen vaunu. Vaunun jääkaappi syö 12v+240v+kaasu. Kun kerran ajat pitkiä matkoja kuten itsekin, niin silloinhan on akku aina täysi. Osta sellainen LEAB- latausboosteri jos pelkäät vaunun akun tyhjenevän. http://www.kamafritid.se/pdf/E31-23_Bruksanv.Leab_Booster_Finska.pdf Sitä saa ainakin Soliferiin lisävarusteena. Todennäköisesti sen silloin saa asennettua Hobbyynkin. Luonnikkaita reissuja riittävän akkuvirran kera. Itsellä reilu 2viikkoa laivan lähtöön

STRÖMMER HEIKKI 10.05.2009 22:29

meillä ei lomat ala ennenkuin vasta syyskuussa tänä vuonna. Se on sitä yrittäjän autuutta, että lomat saa silloin kun ihmiset eivät ole lomalla. Ei olla vielä edes suunniteltu että mihin, mutta ollaan sentään jo ajateltu että Kroatiaan hmm ehkä? Ainakin johonkin lämpimään meren rannalle. Adrianmeri on siltäpuolelta kyllä ihan puhdas.

REINI SEPPO 27.05.2009 20:51

Mikset yrittäisi ladata vain vaunun akkua , pääsisit paljon vähemmällä johto hässäkkällä! Toki siinäkin pitää mitoittaa tarpeeksi paksut johdot! t.se

HOVIARO TIMO 28.05.2009 15:03

Toinen kysyy miksi tällaisia omia viritelmiä pitää tehdä? Kun ostat pellepelottomalta käytetyn vaunun johon on tehty virityksiä ja johtoja kulkee kilometri kaupalla pitkin vaunua, et varmasti tiedä mikä niiden tarkoitus on.

HAAPAKOSKI OSSI 03.06.2009 20:41

Mun mielipide on, ettei mitään "virityksiä" kannata tehdä, vaan kaikki aina kerralla ja kunnolla - siis 13-napainen kunnollisella 13-napaisella piuhalla, jos halutaan ladata - sama auton puolella.

Tahtoo vaan porukka olla niin laiskaa, että haluaa oikoa ja viritellä, niin sitte vastaa vaan siihen mitä kysytään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.