jääkaappi

HOVIARO TIMO 18.04.2009 17:57

Uusi karavaanari kysyy pidetäänkö vaunun jääkaappi ajonaikana kylmänä auton akulla vai kaasulla?

TERVO JARI 18.04.2009 18:38

kumpikin Suomessa sallittua, toisin on tuolla Euroopassa, olen lukenut näiltä sivuilta joskus sellasta että Ranskassa ei ole ajonaikana kaasun käyttö sallittua, mutta kyllä nuot jotka tuolla euroopassa ovat kulkeneet kertovat siitä tarkemmin, niin jos sen tiedon tarvitset. . .

Itse käytän kaasua, tosin kaveri jolla on samanikäinen ja samanlainen vaunu, hän käyttää 12V järjestelmää ajonaikana ja kuulemma toimii hyvin niinkin . . .

Makuasia, tosin joissakin vaunuissa ajoviima/vastaantulleiden autojen aikaansaama ilman"paineiskut" sammuttaa jääkaapin, niissä on paree silloin käyttää 12V sydseemiä . . .

Jari

HYTÖNEN REIJO 18.04.2009 22:17

Huoltoasemalla mittarikentällä ei saisi pitää jääkaappia kaasulla. Taisi olla käyttöohjeessa maininta. Itse käytän sähköllä.Jos kytkennät on oikein se toimii vain moottorin käydessä eikä tyhjennä veturin akkua jos jää päälle.

KOSKINEN OLLI 18.04.2009 23:30

Nestekaasun käyttökielto jääkaapissa mittarikentillä perustunee samaan asiaan kuin tupakointikielto.

Jääkaapin nestekaasuliekki on varsin avoimessa tilassa palava "kynttilänliekki". Jos siihen tilaan pääsee polttoainekaasuja esim. ylitankkauksen johdosta saattaa syntyä vaaratilanne.

Vähän menee nyt asian viereen, mutta minulle tuli mieleen että eikös matkailuvaunun tai matkailuauton nestekaasutoiminen lämmitin ole lähes täsmälleen samanlainen "avoliekki" kuin nestekaasulla toimiva jääkaappi, koskeeko käyttökielto myös niitä?

Esim. Primus 2450 poksahtelee ihan mukavasti kaasupullokotelon laidassa, varsin avoimena. Trumaticin palotilaan puhallin imee ulkotilasta raitisilmaa palotilassa olevaan "avoimeen" liekkiin.

Matkailuautoni jääkaapissa on energiavalitsimen nupissa on valittavana myös automaattitoiminto. Siinä asetuksessa jääkaappi valitsee itse käyttöenergiansa.

Valita tapahtuu tällöin siten että jos verkkovirtaa on tarjolla, se kytkee verkkovirran käyttöön heti, moottorin käynnistyessä se valitsee 12V akkujännitteen ja moottorin pysähtyessä se katkaisee 12v virran heti, ettei akut tyhjene suotta. Mutta ei kytke kaasukäyttöä päälle kuin vasta n.15min kuluttua.

Tämä 15 min viive on tarkoitettu juuri tankkauksia varten.

Auton Trumatic-lämmitin sensijaan jatkaa käyntiään myös tankkauksen aikana, näin arvelen. ...Vaan enpä ole tuota asiaa tullut tarkistaneeksi : )

PURSIHEIMO TOPI 19.04.2009 01:42

Meillä on jääkaappi (vaunussa) toisella puolella kuin auton bensatankin täyttö. En muista koskaan sammuttaneeni jääkaapin poltinta tankkauksen ajaksi. Tiedän kyllä, että siinä on omat riskinsä. Usein bensamittarilla näkee sellaisenkin näyn, missä tankkaajalla on palava savuke samassa kädessä kuin täyttöpistooli. Huh huh! Ajon aikana pidämme aina jääkaapin kaasulla. Kertaakaan ei ole liekki vielä vuosien (35v) varrella sammunut. Nykyisessä Soliferissamme ei ole edes tuota tasavirta mahdollisuutta.

HYTTILÄ ESKO 19.04.2009 12:57

Yleensä se on kaasulla. Ei sammuile ja jos olisi sammunut niin pietzo naputtaa sen päälle takaisin. Omassamme Soliferissa on myös mahd. käyttää 12v ja auton 13 napaisesta tulee 12v omalla jääkaappiavarten olevalla johdolla. Tuo on vielä releohjattu, eli antaa virtaa vain moottorin käydessä.

KORHONEN KARI 19.04.2009 13:27

Vaan mitäs minä teen kun vaihtoehtona on vain 230v tai kaasu??Kötkähti vaan mieleen että onkos kukaan kokeillut miten kaappi toimii jos invertterin avulla syöttäis 12v muunnettuna 230v? Tulisko riitävästi tehoja,invertteri tais olla 300W:nen.Joo,akut ei kauaa kestä,arvaan ma,seisottaessa,siis autoa.Ajon aikanahan juttu on toinen. Taian lähteä ite just nyt kokkeilemaan....vähän muutakin pitäis siellä touhuta...

STRÖMMER HEIKKI 19.04.2009 16:45

Heh heh näin neuvoi Hytönen, joka oli kytkenyt johtonsa väärin. Kas kun menet kesä kuumalla vaikka Ideaparkkiin ideoimaan, ja ostat sisäfilettä jääkaappiin, niin yllätys on varmaan ikävä kun huomaat jääkaapin sulaneen. Niinpä se jääkaappi pitää kytkeä siihen suoravirta johtoon, josta tulee virtaa jääkaapille kävipä auto, tai ei. Tietysti kannattaa ottaa huomioon että jääkaappi vie virtaa yhtä paljon kuin jos toinen ajovalo palaisi, eli tunti tolkulla ei kannata sen antaa olla päällä, koska se syö auton akkua, ei vaunun. Vaunun akun latausvirta tulee sit sitä johtoa pitkin, josta tulee virtaa vain kun auto käy.

HAAPAKOSKI OSSI 19.04.2009 17:59

Jääkappi syö 12V sähköllä vähintään 120W eli vie yhtäpaljon kuin pari auton normaaleja pitkänvalon halogeeneja.

Silloin on normaali auton akku tyhjänä viimeistään 5-6 tunnissa - huonompi ei starttaa enää 3-4 tunnin jälkeen.

KOSKINEN OLLI 19.04.2009 18:39

Jääkaapin 230v vastus on teholtaan samaa luokkaa kuin kaasupoltin. Sensijaan 12V käytön vastus on noin puolet pienempi teholtaan ja se ei kykene juurikaan kylmentämään kaappia, ainoastaan pitämään kaapin jo aiemmin muilla keinoin saavutettua kylmyyttä yllä.

Jos ajatellaan, ettei 12v akkukäytössä täyteenvarattu akku kestä kuin muutaman tunnin, arvioisin 5-10 tuntia niin invertterikäytössä virtaa syödään akusta yli 2 kertaa enemmän.

Em. perusteella en lähtisi edes kokeilemaan invertterikäyttöä matkailuajoneuvossa.

Toisaalta, jos joku haluaa kokeilla, olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisiin tuloksiin on päästy : )

MIKKONEN MATTI 19.04.2009 18:54

Ilman akkukäyttömahdollisuuta olevan Upon 230 V:n vastussauvan tehoksi ilmoitettiin paketissa 150 W, kun sen viimeksi vaihdoin. Siitä voi laskea virran. Eikös resistiivisellä vastuksella vaihtovirran teho lasketa samoin kuin tasavirrallakin.

HAAPAKOSKI OSSI 19.04.2009 19:23

Meidän vaunussa 230V tehontarve on 125W ja 12V ottaa 120W.

HAAPANEN TIMO 19.04.2009 19:48

Kyllä se 12V on tarkoitettu aivan samalla tavalla kaapin kylmentämiseen kuin verkkovirta tai kaasu. Ja juuri tästä syystä vastukset ovat samantehoisia. Johdotuksissa on vika ellei jäähdy. @timo

KOSKINEN OLLI 19.04.2009 20:48

Timo, muistelen, että matkailuvaununi (3-neuvoinen) jääkaappi Electrolux RM 210 käyttöohjeessa olisi ollut maininta että 12v käyttö on vain kylmyyden ylläpitoa varten.

Käyttöohjetta en nyt tähän hätään löydä, minne lie nyt hävinnyt, vastahan tuo tuli 32 vuoden ikäiseksi : D

Oli miten oli, uudemmissa jääkaapeissa näyttää 12v teho olevan samaa kokoluokkaa kuin 230v teho.

Esim. matkailuautossani 230v 200W, 12V 170W.

HYTÖNEN REIJO 19.04.2009 22:02

Kyllä ne johdot oli kytketty Doroteassa sillä lailla väärin ja ohjekirjaankin kirjoitettu sama vääryys.

On se niin väärin;)

Tuumaa Hytönen joka Idea parkkiin mennessä käänti valitsimen kaasulle ja sieltä tullessa 220v lle kun oli saanut ilmaisen sähkötolpan avaimen infosta maksettuaan 20 euron pantin.

PALIN MATTI 20.04.2009 06:41

Miten "väärin" oli Hytösen kytkentä? Mielestäni perävaunun sähkönsyöttö oli kytketty aivan niin kuin pitääkin. Vetoautosta tulee sähköä kärryn akun avuksi ainoastaan silloin, kun auton moottori on käynnissä ja sen laturi syöttää sähköä järjestelmään.

Ja ainakin oikeissa tehdastekoisissa matkailuautoissa tuo jääkaapin 12V sähkösyöttö on ohjattu toimivaan vain silloin, kun pääkoneet ovat käynnissä.

Kuka siis tietää, miten kauan tätä julmaa vääryyttä on matkakulkineissa sovellettukaan. Olemmeko mahdollisesti jonkun hyväksikäyttäjän uhreja? Mihin tästä voisi valittaa?

PALIN MATTI 20.04.2009 07:07

Dometic RM 7601-tyypin kaapissa on 230VAC vastuksen teho 0,2 kW ja 12VDC vastuksen 0,170W. Hyvin jäähtyy siis pihvit myös ajon aikana. Ja grogijäät...

KORHONEN KARI 20.04.2009 16:43

Jes,omassani lukee 140w 230V virralla. No nyt on sitten suoritettu tämä poikkitait..tieteellinen tutkimus jääkaapin käyttäytymiseen invertteri(300w) virralla.Koe osoitti että kun kaapelit akuilta invertterille ovat riittävän tukevat,esim.4mm²Ø,homma toimii eli kaappi kylmenee.Vaikka testiaika oli rajallinen(eläkeläisen kiireet jne.),auto kävi,(ilmaston saastuminen....)pakastinlokero selvästi kylmeni tunnin testiaikana jopa niin että kättä ei kauan viitsinyt lokeron sisäpinnassa pitää.Mutta mitäpä ei ihminen tieteen hyväksi uhraisi! Auton akku on kytketty erillisellä kaapelilla suoraan pistorasian 2 napaan(vai mikä se oli) antamaan lisä potkua vaunun akuille. Nyt siis on lähdettävä ostamaan toinen invertteri.Ensimmäiselle on muuta käyttöä!

KOSKINEN OLLI 20.04.2009 21:20

Suhtaudun nihkeästi jääkaapin 12V käyttöön ennenkaikkea siksi, että minulla matkailuajoneuvon käyttö perustuu sellaiseen periaatteeseen, että matkan aikana LADATAAN akkuja, eikä näin ollen majoituksen aikana tarvitse liittyä sähköverkkoon.

Mikäli matkailuajoneuvon käyttötapa on sellainen, että matkan jälkeen majoituttaessa liitytään verkkovirtaan, ja akut voivat latautua majoittumisen aikana, jääkaapin 12V käyttö on enemmän perusteltua. : )

HYTTILÄ ESKO 21.04.2009 08:09

Jaa. Mulla latautuu akut samalla kun käytän jääkaappia. Sieltä auton takakontin sähkökeskuksesta tulee erilliset maat ja plussat molemmille. Akkukin on siinä vieressä. Releohjattuina kuitenkin jottei tyhjennä auton akkua.

KORHONEN KARI 21.04.2009 09:52

Juu,ei se Olli haittaa mittään,suhtautua saa ihan miten haluaa. Heräs taas kysymys:paljonkos se auton laturi pukkaa niitä amppeereja? Paljonkos kuluu amppeereja moottorin käynnissä pitämiseen,akkujen lataukseen,ajovaloihin jne.ynnä jääkaapin kylmänä pitämiseen. Voih,kun ossais laskea...

LAHTI ANTTI 21.04.2009 10:48

Mulla auton laturi antaa 120A ja jääkaappi E:lux RM 400 R kuluttaa 230V:lla 125W ja 12V 120W.

Toki ajaessa käytän yksistään kaasua kaapin kylmänä pitämiseen.

KERÄNEN OSMO 21.04.2009 18:14

En oo pitempiä aikoja käyttänyt mutta meillä kaasu/230V jääkaappi ei syty kaasulla joten olen joskus aloittanut invertterin kanssa ja sitten vartin päästä syttyy kaasullakin. Tuskin pitkää aikaa vaunun akku jaksaisi invertterin kautta jääkaappia käyttää. Kaasulla käytänössä aina käytän.

HYTÖNEN REIJO 21.04.2009 18:15

Onpas edellisessä virrat,tehot ja jännitteet suloisessa sekamelskassa. Enpä lähde korjaamaan kun en ole sähkömies,ehkä joku toinen osaa selittää.

Tosiasiassa käytännössä kyllä akku lataantuu ja jääkaappi pysyy kylmänä 12 V lla ajaessa.En ole edes koskaan tullut ajatelleeksi ettei virta piisais. Mutta johtojen on syytä olla tarpeeksi paksut.Mulla on kaksi,toinen 2,5 neliöinen suoraan akulta sulakkeen kautta ja toinen taka tupakan sytyttimen pohjasta ryöstetty. Samoin maa johtoja on 2. Heikoin lenkki varmaan on pistokkeen ja töpselin liitos kohta. Kai niille on ilmoitettu max virta mutta ei oo tullu katottua.

12 voltilla pidän kaappia,että tulisi käytettyä kaikkia toimintoja.Muuten se lienee sama,sillä ei kai ilmaista energiaa olekaan.No tietysti alamäessä voisi tulla ilmaiseksi kaapin käyttö 12V lla.Hurraa olen keksinyt ikiliikkujan ;)

KORHONEN KARI 21.04.2009 19:00

Joopa joo,kaasullahan miekin,ylleensä. Löyty pitkänmatikan ällän kirjoottanut ystävä ja laski antamieni parametrien mukkaan todeten että hyvin riittää auton laturin antamat amppeerit kokonaiskulutukseen ja jääpi vielä akkujenkin lataukseen riittävästi. Eihän se vaununakku kauaa kestä mutta kysehän olikin alkujaan ajon aikana tapahtuvasta käytöstä.

HAAPANEN TIMO 21.04.2009 19:52

Aika heikko lenkki vanhemmissa kaapeissa on kaapin oma virtakytkin, ajatelkaa jos auton ajovalot kytkettäisiin moisesta, suunnilleen samat watit. @timo

STRÖMMER HEIKKI 21.04.2009 20:56

Hytönen mä pyydän anteeksi naureskeluani. En enää ikinä(en ainakaan heti)naura kenellekään.No enhän mäkään sitä tiennyt, ennenkuin viisas sähkömies opetti miten ne kuuluu olla. Eli kun meet esim tankkaamaan yms. ja joudut hetkellisesti sammuttamaan auton, pysyy jääkaappi kokoajan päällä, mutta ei sitä pitkäksi aikaa voi sillai jättää, ei tietenkään.

STRÖMMER HEIKKI 21.04.2009 21:12

Palinin Matillekin tiedoksi vain että 13- napaisesta pistokkeesta tulee vaunulle virtaa auton akusta kahta eri johtoa pitkin, ja kummallekin niistä on oma erillinen maajohtonsa. Toinen johto tulee releen kautta vaunun akulle, eikä siitä tule virtaa kuin silloin kun auto käy, tai jos ihan tarkkoja ollaan, silloin kun autossa on virta päällä. Se toinen johto taas menee, tai ainakin pitäisi mennä vaunun jääkaapille. Siitä tulee virtaa kävipä auto tai ei, tai jos taas ollaan ihan tarkkoja, olipa autossa virta päällä tai ei. Eli kun menet vaikkapa tankkaamaan ja joudut sammuttamaan auton tankkauksen ajaksi, menee vaunun jääkaapille kokoajan virtaa auton akusta, mutta vaunun akun latausvirta katkeaa samalla kun kytket virran pois päältä autosta.Sitä en kuitenkaan tiedä miten johdot on kytketty asuntoautoon, sillä niissä ei varmaankaan virta autosta asunto-osaan tule 13- napaisen pistokkeen kautta. Siitä näet alunperin oli kysymys, ei asuntoauton sähkökytkennöistä.

HAAPANEN TIMO 22.04.2009 16:44

Siinä kytkennässä ei ole järjen hiventäkään, tai se on että voi vaihtaa vaunusta täyden akun autoon kun ei muuten saa autoa käymään. @timo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.