Vaunun jarrut

STRÖMMER HEIKKI 28.03.2009 16:24

Viime keväänäänä käytiin vaimon kans mm. sisiliassa. Havaitsin alpeilla mielenkiintoisen ongelman. Kun jarrutat hiljaa, koko yhdistelmää jarruttaa vain auton etujarrut.Eli vaunun (Hobby 495 Ufe) jarrut ottaa kun jarrutat terävästi. Jarrut eivät jarruta kun jarrutat rauhallisesti.Autossa taas on paineenrajoitusventtiili, jolloin kun vaunu hiljaa nojaa päälle jyrkässä alamäessä, se samalla pyrkii nostaan auton perää, jolloin paineenrajoitusventtiili alentaa takajarrujen painetta, eli summa summarum, koko yhdistelmää jarruttaa vain auton etujarrut.Onko kukaan törmännyt tähän ilmiöön, ja ennen kaikkea onko kukaan keksinyt ratkaisua ongelmaan? Onko siinä vaunun veto-aisassa joku iskari tms. joka estää jarrutusta, vai miten saisin myös vaunun jarruttamaan.

HYTTILÄ ESKO 28.03.2009 18:39

Onhan siinä vetopäässä iskari, mikä tekee tuosta tapahtumasta pehmeän. Ilman sitä olisi hassuja tilanteita. En kyllä ole itselläni olevassa yhdistelmässä huomannut ongelmia. Tuntee hyvin "p***ssä" kun vaunun jarrut ottaa kiinni, pieni niiaus.

KOSKINEN OLLI 28.03.2009 22:41

Vaunuissa on yleensä ns. työntöjarru.

Tarkoitan sitä että autoa jarrutettaessa vaunu työntää autoa, siitä työntövoimasta syntyy voima jota käytetään hyväksi vaunun jarrukenkien painamiseksi jarrurumpuun, eli jarrutustapahtumaan.

Kyse on periaatteessa samanlaisesta voimasta joka tarvitaan autoa jarruttaessa silloin kun autossa EI ole jarrutehostinta.

Vetoaisan päässä on auton jarrututtaessa sisäänpainuva varsi, sen olisi toimittava "liukkaasti" jotta jarrutustapahtuma käynnistyisi.

Sisäänpainuvan varren liikettä hidastamaan on asetettu nesteiskunvaimennin, se tekee liikkeistä maltillisempia.

Ts. Vaunu ei voi jarruttaa ilman että se työntäisi vetoautoa.

JANHONEN MATTI 29.03.2009 10:18

Seuraavan kerran kun tulet alpeilta alas niin jättäydy rekan perään ja tarkkaile mm. jarruvaloista miten rekkamiehet käyttää alppien pitkissä laskuissa jarruja. Nehän ei "roiku" jatkuvasti jarrupolkusimella vaan tekevät tarvittaessa voimakkaan jarrutuksen, jonka jälkeen jarrujen annetaan hetken jäähtyä ja taas voimakas jarrutus jne. Sama "sääntö" pätee alppiteillä ajettaessa myös m-vaunuihin ja autoihin.

Jo Kasselin mäessä voi havaita tämän jarrutustyylin. Kompressoreiksi muuntuvilla moottoreilla varustetut rekanvetäjät on sitten ihan oma lukunsa ja niiden jarrutustyyli voi tekniikasta johtuen olla erilainen.

VÄLIAHDE JUSSI 29.03.2009 14:46

Joo onhan noissa pakokaasu jarru pirun hyvä systeemi. Jolla voi auttaa pyörä jarruja ja myöskin vesisuihkut lisä jäähdykeenä.

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2009 10:23

Kiitos vastauksestasi. Sanoisin kuitenkin näin 30v rekkaa ajaneena että juu tiedän kyllä kuinka alpeilla pitää jarrutella. Tein juuri niin. Jarrutin moottorilla mahd. paljon ja sit välillä jarrutin reilusti "tapoin vauhdin" ja sit taas moottorilla jne. Seurauksena oli että juuri huolletun auton juuri vaihdetuista jarrupaloista etupalat kuluivat loppuun, takapalat tuskin ollenkaan. Juuri huolletun vaunun jarrut pitivät joten kuten Tanskaan asti (ajettiin perinteisesti Ruotsin läpi)sen jälkeen ei ollut "ketään kotona".

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2009 10:32

Vaunun jarruissa ei kaikesta päätellen siis ole automaattisäätöä? Tarkemmin ajateltuna ei varmaan olekkaan, eli yleensä taitaa vaunut seistä kausipaikalla. Ei taida enää kovasti olla niitä jotka kiskovat vaunua ympäri maita ja mantuja.Eli olis tarvinnut säätää vaunun jarrut kun lakkasivat pitämästä. Siis kengät lähemmäs rumpua, eikä vivuista.

KORHONEN KARI 05.04.2009 11:02

Olenkos minä sitten ainoa jolta vaunun jarrut savusivat ja melkein syttyivät tuleen??Ranskassa jossain 10%laskussa vaunu painoi kokoajan päälle eli jarrut olivat päällä!Jouduin pysähtymään kolme kertaa jäähdyttelemään niitä.Lopulta oli pakko löysyttää jarrutanko jolloin olin pelkästään auton jarrujen varassa!Tietysti tein uudelleen virityksen laskun loputtua.

JANHONEN MATTI 05.04.2009 11:33

Nuo allekirjoittaneen rekkakokemukset on ajalta jolloin perävaunuissa ei vielä yleisesti ollut lainkaan jarruja ja kun esim. mäkeen jäätiin niin takaperin liukuminen estettiin kartulla. Se oli sitä aikaa se. Paineensäätökytkimellä varustettun vetoauton takajarruihin saa kyllä lisää jarruvoimaa:

lastamalla vetoauto, niin, että takapyöriin kohdistuvaa massa kasvaa, kuormaamalla vaunu siten, että aisapaino kasvaa tai säätämällä takajarrujen paineensäätöventiiliä/vipua siten, että jarruvoima vetoauton takapyörissä kasvaa. Etujarrun veroisiahan takajarruista ei näilläkään tempuilla saa - eikä pidäkään saada - koska hyvin usein levyt ja jarrupalat on takana pienemmät ja jarrusylinterien pinta-ala on pienempi tai niitä on vain yksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että se jarruvoima joka sopii vaununvetoon ei välttämättä ole sopiva henkilöautokäytössä, eikä vallankaan liukkaalla kelillä.
STRÖMMER HEIKKI 05.04.2009 11:53

Kiitos vastauksestasi. Erityisesti mua ihmetyttää sen paineenrajoitusventtiilin tarpeellisuus kun autossa on ABS jarrut. Sehän jo yksinään huolehtii että mikään pyörä ei lukkiudu oli liukasta tai ei, tai kuormaa tai ei. Mutkun laki vaatii että pakettiauton takajarruissa on oltava paineenrajoitusventtiili.

LINDBLOM ALF 06.04.2009 08:37

No et ole ainoa, näinhän käy pitkissä laskuissa jos jarrut toimivat. Tuo moottorijarrutus juuri on tämän suhteen petollinen, ei muisteta että vaunun jarrut kuitenkin laahaavat päällä. Kokemuksesta huomasin, että viileimpänä vaunun jarrut pysyivät, kun annettiin mennä täysin vapaalla ja sitten voimakkaammalla jarrutuksella hidasti vauhdin, sitten taas vapaalla. Mutta kunnossa pysyivät, vaikka välillä kuumia olivatkin. @Alf

JANHONEN MATTI 06.04.2009 14:05

Yksinkertaisimmillaan ALB-venttiilin tehtävävä on kasvattaa takapään jarrujen jarruvoimaa kun taka-akselille tule lisää painoa. Eli sen toiminta ei ole ristiriidassa ABS:n toimintaperiaaatteen kanssa. Venttiilin perusasetus on yleensä auton oma massa + kuljettaja.

Monikohan muuten säätää venttiilin uudelleen sen jälkeen, kun vaihtaa asuntoautoon jäykemmät/lisäjouset tai lisää taakse ilmapalkeet, joiden seurauksena korin ja akseliston välinen etäisyys kasvaa ja samalla takajarrujen jarruvoima heikkenee = jarrutusmatka kasvaa.

REINI SEPPO 08.04.2009 20:54

Hei! Heikki!! Milläs opilla oot saanu vetoaisan nostaan auton perää, KUN JARRUTTAA , Mulla laskee perää ,kun jarruttaa! No se että savut on otettu ,monet kerrat ,vaunussa!! Mutta on kuitenkin parempi jos vaunun jarrut savuaa , kuin se että auton; Silloin on peli menetetty (EI JARRUJA) Alamäki!! t.se

SARVIKAS SEPPO 09.04.2009 15:25

oon kans tätä keskustelua seurannu,enkä keksiny muuta kuin liianpienen aisapainon?autohan nyökkää jarrutettaessa jne.

STRÖMMER HEIKKI 19.04.2009 18:02

Aivan auto nyökkää. Nokka laskee ja perä nousee, vaunu joka ei jarruta nostaa perää lisää, nokka laskee lisää, auton etujarrut huutaa apua kun ABS:t ja paineenrajoitusventtiili pitävät huolen että auton takajarrut eivät jarruta, ja Hobby pitää huolen että vaunun jarrut ei jarruta, mut moottori jarruttaa aika paljon,onneksi ainakin Defenderissä. No toivotaan että teli-Hobbyssä 4 pyörää jarruttaa paremmin kuin 2.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.