Onko kokemuksia VW Tiguanista veturina?

PYLKKÄNEN ANTTI 11.02.2009 15:15

Veturin vaihto on tulollaan ja kysynkin, onko kenelläkään kokemusta VW TIGUANISTA vetoautona? Vaunumme on 1320kg Solifer Finlandia 560. Tutkimuksen kohteena on Tiguan 2.0 TDI automaattilaatikolla. Neliveto kytkeytyy päälle automaattisesti, kun tarvetta on. MAinostavat vielä, että tehdasasenteisessa koukussa on anturi, joka "haistaa" kun vaunu on perässä ja ajonvakautusjärjestelmä ottaa yhdistelmäohjelman...

RÖNNEMAA RISTO 11.02.2009 16:44

Ei autosta kokemusta, mutta vaunusta kyllä, mahtavan hyvä Sinullakin mahdollista liittyä Solikka Clubiin www.clubsolifer.fi Terveisin risto

TERVO JARI 11.02.2009 18:55

http://www.ultimatevw.com/etusivu/

Tuossa linkkejä sivustolta jossa "jutuntynkää" Tiguanista:

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=haku

Tutkiskeleppas ja siellä voi vaikka kysästäkkin asiaan "liittyvää" . . .

Rekisteröityminen ei välttämätöntä mutta se on eduksi kun sivustolla "seikkailee" . . .

Jari
PYLKKÄNEN ANTTI 14.02.2009 09:33

Kiitos vinkistä!

Itseasiassa Tiguan oli koeajossa. Vetelin sillä vaunua kaikenlaisilla teillä muutaman tunnin ajan. Ero Touraniin oli kyllä merkittävä. Kyllähän tuo neliveto rauhoittaa melkoisesti ainakin tällaisella jäisellä kelillä.

On vain melko hinnakas peli...

SIMPANEN PAAVO 15.02.2009 23:26

Neliveto on mielestäni ainoa oiken vaunun veturi,uskoisin Tiguanin moottoritehon hyvin riittävän kyseisen vaunun veturiksi.Itse vahdoin neliveto-auton 2008 vedän telivaunua. Olen täällä euroopassa vedellyt vaunua noin 10000km syyskuun- jälkeen,vaikkakin sulilla teillä,mutta täälläkin on neliveto yliveto.

SIMPANEN PAAVO 15.02.2009 23:51

Jatkoa edelliseen !Jäi kertomatta vedän vaunuamme tiptronig automaatti bemarilla,vaunu perässä ajan manuaalisesti,käyttäen itse vaihteita,olen saanut todella hyviä kokemuksia ajonvakautusjärjestelmästä,nopella moottoriteillä tulee ajettua joskus liiankin kovaa,muutamissa tuulisissa kanjoneissa ja rekkojen ohitustilanteissa on ajovakautus ottanut ohjauksen sekä jarrujärjestelmän kuljettajalta pois,kun vaunu on alkanut heittelehtimään,hyvin nopeasti automatiikka oikaisee ajolinjan, ehdottomasti suosittelen tehdaskoukkua,ajonvakautusjärjestelmän takia.Väärässä paikaikassa säästää jos ei raski ostaa tehdasvarusteita autoonsa,myös muissakin lisävarusteissa. Kavereillani suomessa on vw-tiguan tdi ovat autoon hyvin tyytyväisiä,mallihan on aika uusi ei kokemuksia pitemmältä-aikaa

WESTERHOLM VILLE-VEIKKO 08.04.2009 14:05

Hieman off-topic, muttta haluaisi kuulla mitkä ovat kokemuksesi Finlandia 560:n vedosta kesällä? Itselläni on juuri Touran TSI DSG ja vaunu pitäisi vaihtaa isompaan. Autoa ei voi vaihtaa.

Jos vain mahdollista, niin haluaisin myös jutella puhelimessa (045-7880 1924).

SORMUNEN JOUKO 19.04.2010 10:47

Vähän wanha keskustelu mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Autona on siis Tiguan 2.0 TDI 4motion tiptronic T&F (se vinokeulainen versio). Vaununa on LMC 720 RDK, kokonaispainoa 1900kg eli marginaalia jää 100kg. Yhditelmä on erittäin helppo ja miellyttävä ajettava, johon mielestäni vaikuttaa seuraavat asia: a) Auto on nelivetoinen, vähintään 10% voimasta menee aina taakse, mutta kuitenkin niin että esim suoraan liikkeelle lähdettäessä Haldex-lukko on oletusarvoisesti kiinni (50/50). b) Pieni takaylitys, vaunu ei "jaksa" puistella autoa kun vipuvarsi on lyhyt. Toki myös vaunun kitkavetopää ja 2-akselisuus auttaa asiassa. c) ESP osaa ottaa huomioon perään kytketyn vaunun d) Auton omamassa on suurempi kuin vaunun omamassa e) Alusta on kantava/jämy, aisapaino ei muuta auton asentoa merkittävästi ja ruotaheitot yhdistelmä ylittää asiallisesti. f) Automaatti on varustettu turbiinilla eli on siinä mielessä perinteinen ja helpottaa vaunun parkkeerausta (kytkinlevy(t) ei savua). 1-vaihe on normaalia hitaampi ja myös se helpottaa ajoa hitaassa vauhdissa (D-asennossa auto lähtee normaalisti 2-vaihteella liikkeelle, mutta vaihtaa 1:lle jos runttaa kaasua reilusti, S-asennolla lähtö aina 1.vaihteella). Tasamaat menee 6-vaihteella kevyesti 10-11 litra/100km kulutuksella (~85km/h) .Myös 5-vaihde sopii vaununvetoon. S-asento toimii myös hyvin jos vastatuulta/mäkiä (vaihtaa herkemmin 5:lle). Automaatissa on manuaali-puolella poikkeavan voimakas vaihteella jarrutus eli jyrkätkään alamäet eivät tuota ongelmia (tämä tuli testattua Lofooteille mentäessä). Myös valinnaisesta AutoHold-toiminnosta on apua (pysyy paikallaan jarruun koskematta kunnes koskee kaasuun -> ~automaattinen käsijarru).

Olen vetänyt vaunuja 80-luvun lopulta lähtien monella eri autolla ja ajanut matkailuautoilla yht 150.000km ja täytyy sanoa että tämä on yhdistelmä maantiellä yksi helpoimmista ajettavista, mutta ahtaissa paikoissa hankala jo ~14.5m kokonaispituudenkin takia. Vaunun perä tekee isoja sivuttaisliikkeitä tiukasti käännettäessä (jopa 1.5m, jos lähtee vetämään täysin linkkusta) ja sitä kun voi nähdä peileistä, se pitää vain tiedostaa/ennakoida.

Autolla on nyt ajettu ~50tkm (josta vaununvetoa ~5tkm) ilman teknisiä ongelmia. Vaikea keksiä mitään moitittavaa / parannettavaa. Tumma Tiguan näyttää ehkä noin ison ja vaalean vaunun edessä pieneltä tai jopa alimittaiselta, mutta se on harhaluulo karsisee kyllä käytössä hyvin nopeasti. Tiguen on kuin tehty vaununvetoa varten, Suosittelen varauksetta.

PYLKKÄNEN ANTTI 04.05.2010 23:07

Nyt on reilu vuosi ajettu "Tigrulla" ja olen Joukon kanssa samoilla linjoilla. Kilsat on samaa luokkaa 50tkm yht.ajoa, joista n.3tkm kesällä ja 2,5tkm talvella. Olen äärimmäisen tyytyväinen autoon sekä vaunun kanssa että ilman.

Oli mukava kuulla pitkään vaunua vetäneen kommentti autosta, sillä olen fiilikset ovat olleet samat (tosin itse taisin olla vielä 80-luvun alussa vaipoissa ;) )

Kevään pohjoisen reissulla oli ilo havaita, että Tiguan+vaunu yhdistelmiä tuli vastaan ilahduttava määrä, joten muutkin ovat ilmeisesti havainneet saman!

PYLKKÄNEN ANTTI 04.05.2010 23:09

Niin siis kilsoista jäi pois se, että VAUNULLA 3tkm kesällä ja 2,5tkm talvella...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.