Vaunun verkkoliitäntä

HÄNNINEN PENTTI 12.01.2009 10:29

Meillä oli vaunu (Solifer 540 DL -88) majoituskäytössä joulun aikaan 2 kW sähköpatruunan perässä. Nuoriso kertoi eräänä aamuna, että vaunussa on jokin kumma tuoksu, jonkinlainen palaneen käry. Kun sitten tutkailin tilannetta, niin huomasin, että verkkojohdon liitin oli melkoisen kuuma. Irrotin johdon ja totesin, että pistoke oli osittain sulanut. Siinä on kyllä ollut vaunupalo lähellä!

Vaunun verkkoliitännän kojevastake oli tietenkin myös lämmennyt ja muuttanut muotoaan niin, että uusi pistoke ei sinne mene. Mistä noita kojevastakkeita saa ja mitä ollenkaan maksaakaan?

Kyseleepi Pena

HÄNNINEN PENTTI 12.01.2009 11:59

No niin, kun itse itselleen vastaa niin saa mieleisensä vastauksen.

Tuollahan niitä on vapaa-aika.comissa valmiita paketteja että ihan myydä täytyy.

Kädet kn kirjoittavat nopeammin mitä pää ehtii ajatella, niin sitten käypi joskus näin.

Kiiots vastauksista! ;)

Pena

HÄNNINEN PENTTI 12.01.2009 12:00

Nuo kirotusvihreet oli sitten tahallisia...

HÄNNINEN PENTTI 12.02.2009 14:09

Sain vihdoin ja viimein aikaiseksi vaihtaa verkkoliitännän kojevastakkeen. Oheisesta linkistä löytyy muutama kuva sulaneesta kojevastakkeesta.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bnb5+pentti-vaunun-sahkovaurio.html

Luultavimmin suurin syy tapahtuneeseen oli vanha, useammassa autossa lämmitysjohtona ollut ja satoja, ellei tuhansia kertoja kytketty ja irrotettu liitäntäjohto, jonka liitinhylsyt olivat käytön myötä löystyneet ja aiheuttivat ylimenovastusta. Parin viikon yhtäjaksoinen lämmitys sähköpatruunalla 2 kW teholla oli pistokytkimelle liikaa.

Pena

LAHTI ANTTI 12.02.2009 14:17

Olihan pahan näköisiksi menneet. Hyvä kun havaittiin ajoissa ennen mahdollista vahinkoa.

Muuten myös tuolta löytyy mukavasti erilaisia varaosia.

http://www.sarkacaravan.fi/

HAAPANEN TIMO 12.02.2009 16:14

Mulla paloi muutama vuosi sitten melko tuore MB Sprintteri talviaamuna pihalle. Pienestä lohkolämmittimen pistokkeesta syttyi, n.50min. lämmityksen aloittamisen jälkeen en saanut enää hillittyä yhtään. Kuusikiloinen ja kaksikiloinen sammutin oli käytettävissä. Siihen verraten tosi lähellä palamista on tuossa oltu.

IPATTI VEIKKO 12.02.2009 18:41

Pistotulpassa se keltavihreä johdin kannattaa vähän pidemmäksi kuin muut, näin vain turvallisuus syistä. Jos johdost nykäisee, niin ensin irtoo lyhimmät johdot mutta maadoitus viimeiseksi.Ja kun kyseinen liitosjohto on monisäikeistä pitää johdon säikeiden päälle laittaa holkki joka puristetaan er.pihdillä uun muotoiseksi. Näin kaikki säikeet pysyvät kiinni luotettavasti.

LYLYOJA SEPPO 12.02.2009 21:03

Ei kait palon syy ollut huonosti kytketty yhdyntä.On nähty samanlaisia töpseleitä ennenkin.Syy sulamiseen ollut valokaari.

TERVO JARI 12.02.2009 21:19

valokaari ole seurausta huonosta kytkennästä ?

Sitä en oo kuullu että huono yhdyntä olis silti rasiapaloa aiheuttanut, tosin voi senseuraukset olla "monimuotoiset", pohjaan palokin voi olla seurauksena . . .

Kopio:

Ei kait palon syy ollut huonosti kytketty yhdyntä.On nähty samanlaisia töpseleitä ennenkin.Syy sulamiseen ollut valokaari.

Kopio loppu.

Jari
LINDBLOM ALF 12.02.2009 21:23

Tällainen on tilanne usein varsinkin vanhoissa johdoissa. Tätä yleenkatsotaan turhan usein, sitten vain ihmetellään syntynyttä vahinkoa. Avattavat pistokkeet tulisi tarkistaa riittävän usein, vaikkei ole ollut ulkokäytössä. Pinnat hapettuvat ja ruuviliitokset löystyvät. Kun näiden läpi sitten kytketään suurta virtaa, syttyminen ei ole kaukana. Umpivaletut kestävät paremmin, mutta jos pistoke kuumenee liikaa, johto pitäisi hävittää. Aina pistokkeet jonkinverran kuumenevat, mutta jos lämpö nousee yli 50 asteen, ollaan huonolla tiellä. Autolämmityskauden alkaessa tulisikin tarkistaa kaikki liitokset ylikuumenemisen suhteen, eli kytketään maksimaalinen virta ja odotetaan 15-30 minuutia ellei savi aikaisemmin nouse. Jos liitokset ovat kuumia, niitä pitää korjata. Terveisin @Alf

IPATTI VEIKKO 13.02.2009 11:37

No mistäs se valokaari syntyy pistotulpassa. Tietääkseni on muutama syy 1. Löysällä oleva johtimen kiristysruuvi 2. Johto monisäikeinen ilman holkkia 3. Kuormitukseen nähden liian onut kaapeli 4 Mahdollisesti märkä pistotulppa. Eiköhän näistä selvinne se valokaaren synty.

AHONEN AULIS 13.02.2009 11:54

Sitten on vielä yksi valokaaren aiheuttaja. Olen usein nähnyt kun johtoa kytketään virrallisena ajoneuvoon.Elikkä pistoke on laitettu ensin tolppaan ja sitten vasta kytketty autoon/vaunuun.Terv:AA.

HÄNNINEN PENTTI 13.02.2009 13:37

Ei siellä ole mitään valokaarta ollut, kyllä tuo sulaminen on selkeästi löysästä kosketuksesta johtuneen ylimenovastuksen aiheuttamasta lämpenemästä johtunutta. Olen nähnyt useita vastaavia tapauksia sähköalalla käymäni 30-vuotisen sodan aikana.

Olipas vaikeasti ilmaistu, joku sanaseppo olisi varmaan kertonut saman asian parilla sanalla. ;)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.02.2009 20:05

Olen Pentin kanssa samaa mieltä. Valokaari harvemmin sytyttää noissa 230V jännitteissä (voi toki olla mahdollista). Sen sijaan ylimenovastus lämmittää kyllä helpsti tulipaloon saakka. Ylimenovastus voi johtua joko liittimen sisällä (kojevastikkeessa tai pistokkeessa) olevien johtoliitosten löysyydestä johtuen tai sitten pistokkeen ja vastikkeen löystyneestä liitoksesta. Ajoneuvossa olevat "reikäkontaktit" löystyvät ajan oloon ja kun huono kontakti aiheuttaa kuumenemista, jousivoima vähenee metallin pehmenemisen vuoksi ja kierre on valmis.

Johtoliitoksia on hyvä välillä silitellä, jotta tuntee onko niillä asiat hyvin.

JOHNSSON KRISTER 17.02.2009 19:18

Mulle sattui muutamia(parikymmentä?) vuosia sitten näin: yhtenä aamuna kun tulin autoon, ja laitoin virrat avaimesta päälle, niin kaikki (siis kaikki) ajo- ja merkkivalot paloivat himmeästi. No, auto lähti käyntiin, eikä ollut silloin aikaa tutkia, mistä tämä johtui. Työn jälkeen tutkin asian ja totesin että oli tullut niin paljon suolaista tavaraa talven aikana pistorasiaan, että virta oli ruvennut ryömimään jatkuvan virran nastasta muihin nastoihin (olin vetänyt jatkuvan jännitteen akusta, että sain asuntovaunun akun ladattua). Sen verran oli tullut lämmintä pistorasiassa, että kaikki nastat olivat löystyneet muovipohjasta. Pistorasian kansi oli paikalla ja aina kiinni ja alla suojakumi, niin kuin pitääkin olla. Pistorasia meni uusiksi. Kannattaa kyllä seurata niitä pistorasioita autossa kuin autossa (sekä matkailuvaunussa että -autossa), sekä edessä että takana.

LAHTI ANTTI 17.02.2009 20:55

Tämän suolan aiheuttaman oikosulun pistokkeessa voi välttää, kun talviajaksi otetaan sulake irti jatkuvasta virrasta. Jos sitä tarvitaan, niin sulake vain takaisin ja jälleen vaunun akku latautuu.

Näin toimien ei ole huolta oikosulun vaarasta. Systeemi toiminut vuosia omassa autossa.

HAAPAKOSKI OSSI 18.02.2009 12:45

Parempi keino on tehdä viisaampi kytkentä. Sellainen oli entisessä veturissa ja tulee kohta tehtyä uuteenkin kun alan vaihtamaan 7-napaisen 13-napaiseen.

Latausvirta kytketään releen läpi, jolle otetaan ohjausvirta auton laturilta latausvalolle menevästä piuhasta ja maadoitetaan releen ohjaus 13-napaisen käyttämättömään 12. nastaan. Vaunun puolella olen maadottanut tuon 12. nastan 3. nastaan, jolloin pistorasiassa on latausvirta vain silloin kun auto lataa ja vaunu on kytkettynä.

Kun ohjaukseen laittaa vielä myötäsuuntaisen diodin, voi takasumuvalolle laittaa myös vaihtavan releen samanlaisen diodin avustamana, joka vaihtaa takasumuvalon autosta vaunuun silloin kun vaunu on kytketty pistorasiaan.

Helppoa eikö totta ja hapettumat sekä vuotovirrat vähenee. Ossi

HYTTILÄ ESKO 18.02.2009 14:15

Osta siihen originaali johtosarja. Ei tartte kuin tökkää 2 sulaketta paikoilleen ja 1 kpl 7€rele. Tökkää vetokoukun johtosrjan kiinni tuolla autossa olevaan VALMIISEEN PISTOKKEESEEN.

http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/fi-FI/P2X/pack-n-load/tow/VCC-249609.htm

Lisäksi jos/kun sinulla on jo tuo alkuperäinen johtosarja, niin et tarvitse ostaa kuin tuon seuraavan osan. S80, S60, S60 R, V70, V70 R, XC70
13-napainen 30664650-6

Tällöäin voit käyttää ylimääräisen ajan vaikka akankantoon tai saappaanheittoon.

HAAPAKOSKI OSSI 18.02.2009 18:22

Sinähän oot huumorimiehiä - tai rahamiehiä.

Tuossa meidän uudessa käytetyssä on 7-napainen valmiina eli liittimet löytyy. Mobilalla (tai siis wetterillä) tahtovat 13-napaisesta sarjasta 160eur - siis pelkästä sarjasta, jossa on johdot kuin paukkulankaa. Haen kaupasta pistorasian, oikeaa 13-napaista johtoa, jossa on 5kpl 2.5neliöisiä maadotuksille ja latausvirroille sekä muut 8 kans 1.5 neliöisiä. Sitten vielä pari relettä ja diodia, niin eipä maksa aikapalijo ja latausvirtakin kulkee erilailla. Saattaa olla ettei noita releitä muuten tarttis, mutta sitte se virta on aina siellä pistorasian nastassa.

Ossi

HYTTILÄ ESKO 18.02.2009 19:18

Jokainen tekeeniinkuin tykkää. Onneksi aina autoa ostaessa katson onko joku järkipetteri tehnyt virityksiä mihinkään. Jätän ostamatta jos niitä näkyy. Säästyy paljolta harmilta kun nykyautoissa pelkästään tökkää pistokkeen vastakkeeseen. Ettei tarvitse ostella esim cem-yksiköitä tms. Näitä on tuttavapellepelotonpiirissä ostettu useisiin merkkeihin. Aina näitten ryöstäjäkytkentöjen jälkeen. Kyllä itselläni fluke ja kolvi kädessä pysyy,on vaan joskus helpompia keinoja. ps eikä tuo 160€ oikeaan kohtaan sijoitettuna ole iso raha, kaikki on suhteellista. Lisäksi siellä on se releohjaus valmiina. Se 7,5€ rele ohjaa vain takasumuvaloa vaunulle. Silläkin on kanta valmiina takasulaketaulussa.

LAHTI ANTTI 18.02.2009 20:28

Näin on Esko, että näitäpellepelottomia on ollut ja tulee olemaan maailmansivu täällä.Uskovat olevansa fiksumpia kuin autonvalmistajat. Niitä virityksiä näkee aina silloin tällöin, ja ei voi muuta kuin ihmetellä tekijän ajatuksen juoksua.

Mutta kukin taaplatkoon tyylillään ja tuurillaan.

HYTTILÄ ESKO 18.02.2009 21:09

http://www.caravan-lehti.fi/mp/db/webmagazine_articles/x/IMG/27766/attachment/056_058_sahkojarjestelmat_C208.pdf

TERVO JARI 18.02.2009 21:47

hiljetä, sillä jotkut todella tietää mitä tekee/aikoo tehdä jotkut ei, ja siinä on vissi totuus . . .

Jos nyt luette ne rivinvälit, niistä pitäis jotain "ymmärtää" . . .

Jari
LAHTI ANTTI 18.02.2009 22:10

Vaan kun ne kaikki eivät tiedä mitä tekevät. Vai onko siellä Pohjanmaalla päin kaikkitietäviä?

HAAPAKOSKI OSSI 18.02.2009 22:51

Jos otetaan tärkeimmäksi tarpeeksi tekemisessä lukutaito - autossa on koukku ja pistoke eli siinä on koukun ohjausboksi - CAN-väylään liittyvä. 13-napaisessa sarjassa se toinen samanlainen boksi maksaa varmaan 140 euroa - loppu on pistoke ja johdot.

Minä joudun töissä tekemään pikkusen vaativampia hommia, kuin nämä autosähköt - nämä voi tehdä sellaisena vapaa-ajan harrasteluna joissa mieli ja sielu lepää kun ei tarttee silleen oikeesti ajatella. Jos te pelkäätte sitä Can-väylää, kannattaa opiskella sen toiminta ja tehdä vaikka sellainen järjestelmä, joka käyttää sitä osanaan - sen jälkeen se ei ole mikään kauhea pelottava peikko ja sen kanssa voi olla kaveri - toisiaan kunnioittaen.

Toiset tekee sen mitä osaavat toiset sen mitä haluavat muut ei välttämättä tee mitään.

Ei kaikkitietävä - vaan riittävästi tietyistä tarpeellisista asioista. Ossi

HYTTILÄ ESKO 19.02.2009 08:49

Mikä tässä nyt on niin hankalaa, jokainen tekee halujensa mukaan eikä elvistele osaamisellaan.Eipä tuota can-väylää kukaan pelkää . Itse vaan sijoitan mieluimmin tuon rahan hyvään umpinaiseksi valettuun johtosarjaan mikä menee tökkäämällä paikoilleen kuin virittelen auton konttiin nipun handmade elektroniikkaa. Muista ostaa sitten noita ei kipinöiviä releitä ettei mene piikkiä auton omalle ohjausboksillepäin. Maksaa enemmän kuin 140€ o: ps joudut käyttämään auton siellä Wetterillä tms joka ajaa sovelluksen sähköjärjestelmään. Eli avaa portit esim takasumuvalolle. Sitäpä tuskin sinne itse saat. Hyviä vaapaa ajan harrasteluja vaan

HAAPAKOSKI OSSI 19.02.2009 22:13

Edelleenkään mikään ei ole hankalaa - paitsi lukutaito puuttuu.

Katoppa mikä signaali kulkee 7-napaisen nastassa 2.

PALIN MATTI 20.02.2009 08:41

Viitaten tässä käytyyn keskusteluun ihmettelen, miten vaunun verkkoliitäntää ohjataan vetoauton CAN-väylällä? Verkkoliitännän kautta kulkee "kovaa sähvöä", eikä sen pitäisi olla missään vaiheessa yhteyessä niihin virtoihin, mitä vetoauton perävaunupistokkeen kautta kulkee. Jos verkkoliitäntäpistoke sulaa sitä kuumentavien ylimenovastusten vuoksi, niin ei kai vetoauton perävaunupistokkeen kytkijää voi siittä syyttää. Vai voisko sittekki?

HYTTILÄ ESKO 20.02.2009 09:01

Sehän riippuu mikä siihen on kytketty. Itselläni oli n 20 vuotta jatkuva virta perävaunun akulle. Ei ollut takasumuvaloa, eikä hyvin monella ole vieläkään. Taas 13 napaisessa kun on noita mahdollisuuksia. Siitäkin harmista pääsee kun ostaa sen hyvän ja alkupeäisen. Ei tarvitse miettiä edes vapaa-ajalla vai oliko se olla miettimättä. Taas kun tekee "virityksen" vaikka tekijä olisi heti yläkerranherrasta seuraava niin se on viritys! Jos /kun siihen tulee jokin vika, niin onkos se virityksen kytkentäkaavio jokaisessa autohuollossa olemassa? Toimiiko esim. Bilian tms testeri siten että se kertoo vian olevan virityksessä ?? Tee vaan juuri kuten haluat mutta älä tyrkytä niitä kaikenkattavina ratkaisuina. Ja hyviä virityksiä ja kevään jatkoja.

JUHOLA MATTI 14.03.2009 00:48

Olisi saattanut pelastaa tapahtumalta,jos kiinteän verkon puolella olisi ollut vikavirtasuoja.(30mA).Mutta kun useasti käytetyt pistokytkimet pakkaavat löystymään liitoksistaan niin ei ole muuta tarkastus konstia kuin mitata liitoksen ylimenovastus. Mutta epäilen ettei missään vaunujen huoltoliikeissä pystytä sitä tekemään.(Vaatii kalliin mittarin ja ammattitaitoa).Johdot pitäisi tarkastaa kerran vuodessa,mielestäni.Mittauksessa pitää olla vaunu(auto) ja syöttöjohdot kytketty yhteen.Mutta meillähän on liitossa sähkövastaava,eiköhän sieltä saa lisätietoja.

SAARNIO MAURI 15.03.2009 16:03

Netissä kaikki liittyy kaikkeen, eikä mikään mihinkään, pääasia on päteminen - puolin ja toisin.

HÄNNINEN PENTTI 23.03.2010 11:17

Ei tuohon vikaan olisi vikavirtasuoja reagoinut. Vikavirtasuoja valvoo summavirtaa. Se reagoi vasta jos vuotovirta ylittää 30 mA. Silloin virtaa "karkaa" suojattavassa piirissä "maahan", ts. suojamaadoituksen kautta.

Pena

LAAKSO MARKKU 23.03.2010 19:51

Nää on älykkäitä nämä nykyajan autojen sähköjärjestelmät. Mullekin huollossa kerrottiin että oikean etuoven ohjelmisto pitää päivittää. Menee takuuseen. Tietty siellä on joku komponentti jonka ohjelmisto ohjaa koko oven toimintaa. Lukkoa, sähköikkunoita, peilejä ym. mitä kaikkea siellä nyt sitten onkaan. Mene sinne sitten "ryöstäjällä" ottamaan virtaa jonnekin. Ihan sama asia on myös takakontissa. Pidetään näpit erossa jos ei tunneta. Joskus aikoinaan muistan Saabin kertoneen että heillä on auton ohjausjärjestelmän tietokone 32-bittinen. Silloin oli pc:kin nykyaikainen jos oli 32-bittinen prosessori. Jos sitten sattuu lipsahtamaan ja otat CAN-väylän kaapelista 12V jonnekin niin OHHOH!!

HÄNNINEN PENTTI 24.03.2010 23:07

Mulla ei (onneksi) ole varaa niin uuteen autoon että siinä olisi mitään CAN-rimpuloita. ;)

Pena

HYTTILÄ ESKO 25.03.2010 08:25

Niitä on yllättävän vanhoissa. esim. Volvoissa tuli vm. 1998 V/S 70 malleihin

IPATTI VEIKKO 25.03.2010 08:55

Ensimmäinen yritys lipsahti ennenaikojaan, mutta jatkan nyt. Kannattaa varoa ns harakirituotteita ostettaessa ja mistä ostaa. Törmäsin vikaan jossa 6 kk käytössä ollut uudenmallinen pistotulppa paloi kiinni pistorasiaan ja lähti irti vain voimaa käyttäen. Pistorasia meni vaihtoon ja tulpasta totesin että toinen napa oli aivan rokonarpinen koko pituudelta. Jo silmämääräisesti katsottuna huomasi että se palanut tappi oli huomattavasti ohuempi kuin toinen. Uskallan väittää että kaikki myytävät pistotulpat eivät ole kelvollisia siinä olevasta hyväksymismerkistä huolimatta. Niitähän (pistotulppia) saa kai ostettua melkeinpä maitokaupasta. Tässä hyvä osoitus vanhasta sanonnasta "Hyvää ja halpaa ei ole olemassa.

HÄNNINEN PENTTI 25.03.2010 12:25

Mun mese onmallia -89, eli ei oo väyliä...

SOINI ARI 25.03.2010 22:51

No joo, mutta tuon ikäisissä Volleissa ja muissakin ko. CAN-väylä on kyllä erittäin suppea eikä käsitä lähellekään koko autoa.

Itse taas pidän näistä väyläsähköistä. Huomattavasti miellyttävämpiä kun asentelen lisälaitteita autoon tai jos tarvitsee jotain ongelmaa selvittää (kuten vasta perävaunun virtapistokkeen kanssa).

Lisälaitteiden liittäminen on erittäin helppoa, toisin kuin ennen kun piti repiä puoli autoa että sai signaalit reititettyä haluttuun paikkaan. Nyt riittää että tökkää laitteen väylään kiinni ja tarvittaessa tietokoneella koodaa asiat kohdalleen.

PALIN MATTI 26.03.2010 04:57

Näihä se on, niiku Ariki sannoo. Eihän autoja tartte ennään nykysin laittaa veivistä käymäänkään. On keksitty sähköstartit sun muut hienouet. Miksi siis ennään kulettelleen niitä sähköjohtojakkaan eestakasin autosa, ku komennot kulukee sofistikoituneesti väylätekniikallaki.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.03.2010 11:55

89-Mersussa oli jo (mahdollisesti) väyläohjausta. Tarkemmin sanottuna S-sarjassa automaattivaihteistolla 1979 alkaen. Eli se siittä. Yleistymään väyläohjaus alkoi 2000 ympärillä, tosin ei vielä yhtä laajaksi kuin kehittyneemmissä nykyautoissa. Uuden polven Volvoissa on muistaakseni jo neljä erilaista verkkoa. Ja miksi verkko? Jos kaikkien haluttujen sähkötomintojen ohjaus hoidettaisiin perinteiseen tapaan ei autoon enää mahtuisi muuta kuin sähköjohtoa. Eikä sillä ajettaisi, painon takia. Lisäksi hinta nousisi ja korjaus sekä huolto vaikeutuisi. Ja jos haluaa uuden väylättömän ja perinteisen auton niin onhan sitä vielä esimerkiksi Dacia, Lada ja Hiace.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.