Veturi haussa noin 1200-1300 kg painavalle vaunulle

PAJUNEN OSSI O 20.07.2008 11:12

miten audi a3.1.8 tai renaut laguna 1.8 bensiini autot

LAHTI ANTTI 20.07.2008 11:26

Katso tuolta teoriassa niiden soveltuvuus.

http://www.towcar.eu/

ANTTILA MARKKU 20.07.2008 11:48

Kokeile Hyndai sonataa -05 tai uudempi löytyy myös dieselinä käytettynä noin 40000km ajettuna hinta/laatu kohdallaan.

LAHTI ANTTI 20.07.2008 13:03

Osta Volvo S80 aut. 170 hv. On hyvä veturi ja mukava ajaa. Saa vetää 1800 kg.

HYTTILÄ ESKO O 20.07.2008 13:26

Aika janoinen yksilö on Sonaatti.Mieti ennen ostoa. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=30596223

KOSKINEN PAAVO 20.07.2008 15:34

Tervehdys valintaa pohtivalle. Muutamia kymmeniätuhansia kilometrejä vaununraahausta tehneenä on vahvaksi mielipiteekseni muodostunut parin asian tärkeys:

Ei bensiinimoottoria!!! Dieselissäkin pitää olla riittävästi vääntöä Olen hinannut 1-1,2 tonnin painoisia vaunuja Renaulteilla 110hv - 130hv bensakonein. Vääntöarvot muistaakseni ~150 - 160Nm. Kepittämistä, vauhdinottoa, kulutus 12 - 15 l/100km. VGA:n dieseleillä 110hv - 130hv jo veto koht mukavaa ja kulutus 7,8 - 9,0 l/100km maaston ja tuulensuuntien mukaan.

Nyt veturina Kia:n CEED´i 2,0 CRDi 140 hv HB. On jo varsin kelvollinen veturina ja henkilöautona tilava. N. 2000 km:n vetoa 1200kg vaunu perässä, keskikulutus ~9 l/100km "rekkanopeuksilla" pääosin 5-vaihteella.

Valinnan teossa tietysti painottuvat pääasialliset tarpeet. Sinänsä esittämäsi ihan kelpo kulkineita, varsinkin Audi.

LAHTI ANTTI 20.07.2008 20:45

Mitenkään väheksymättä kokemustasi, niin sanoisin yli 34 vuoden vaununveto kokemuksesta, että kyllä se bensiinimoottorinenkin jaksaa vetää vaunua mainiosti, kunhan se on oikein mitoitettu vaunun suhteen.

Eri asia on sitten, mikä on p-aineen kulutus. Mutta sitähän ei aloituksessa kysyttykään. Mitä tulee mainitsemiisi VAG diesel-autoihin, niin kulutus liikkuu siellä noin 9-12 l./100 km. Kokemusta myös niistä.

Ja kun on automaatti,niin ei ole mitään kepittämistä, eikä vauhdinottoa kun käyttää cruiseria.

ANTTILA MARKKU 20.07.2008 21:20

Totta puhut sonatasta,kulutus kasvaa vaunun mittojen mukaisesti.Siihen nähden että minulla vaunun kokonaismassa on hyvin lähellä kytkentämassan ylärajaa(max.1800kg)bensa koneella,voidaan kulutus katsoa normaaliksi.Hyndai on kokemusteni mukaan vähän yläkanttiin kuluttavalla moottorilla varustettu.Mutta se myös toimii.Minulla niitä on jo ollut kolme ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen.Nykyisestä 2,4d Santa Fe:stä ei vielä hirveitä sanottavaa ole.Keskikulutus auton laskurin mukaan 8,3/100km.

RAATIKAINEN SEPPO J 21.07.2008 12:16

TÄSSÄ VANKKA VETURI. Niin lähtee vaunuliikuun.... CHEVROLET STARGRAFT 6,5 TDL -00 LX SERIES .Lisätietoja ja kuvia NETTIAUTO.COM ID numero = 2037129

ANTTILA MARKKU 24.07.2008 20:37

SantaFe 2,2diesel

PURSIHEIMO TOPI 24.07.2008 22:35

Mikäs vika bensavehkeessä on veturina. Itse olen vedellyt yli 200000 km bensakäyttöisillä autoilla. Nykyisessa veturissa (Volvo V70 2,5T) on tehoa 220 hv ja maxvääntö 320 Nm. Automaattivaihteisena toimii kuin ihmismieli. Tämän kesän 9700 km pituisella reissulla kulutus oli keskimäärin 12,3 l/100km. Mitenkäs tuo keskustelu kanssamatkustajan kanssa sujuu dieselveturia käytetttäessä. Lienee aika kovaäänistä.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.07.2008 22:55

Se on nykyisin ihan eri asia. Ei diesel enää nakuta ja raksuta vanhaan malliin. Mutta diesel on pihimpi kulutukseltaan, parempi vääntö ja nykyverotuksella ostohinnan ero vastaavaan bensakoneiseen kapeni rajusti. Itse asiassa ainoat syyt ostaa bensaversio (siis karavaanarille) on todella vähäinen vuotuinen ajosuorite tai erikoisvaatimukset. Kaikkia dieseleitä ei esim saa automaatilla.

PURSIHEIMO TOPI 24.07.2008 23:20

Olen kyllä koeajanut vastaavan diesel-Volvon ilman vaunua. Vaimo tyrmäsi ajatuksen dieseliin siirtymisestä nimenomaan sen äänekkyyden perusteella. Luulisin, että vaunua vedettäessä ääni on vieläkin voimakkaampi. Tiedän hyvin, että Turussa on tänä vuonna myyty vain yksi bensakäyttöinen V70. Tänään olimme yhden dieselversion kanssa vierekkäin liikennevaloissa. Oman autoni käyntiääntä en kuullut mutta viereisen dieselin äänen kylläkin.

PAJUNEN OSSI O 25.07.2008 08:02

kiitokset kaikille vastaajille

HEINONEN KRISTINA 29.09.2008 22:30

Meillä on 1,8d foortin focus.Oltiin sillä just lapissa n,3700km reisu.Keskikulutus ajotietsarin mukaa 9,8l/100.Vaununa Kafi 520 vm 90.Hyvin jakso vetää vitosella ja kiihtyykin kohtuulisesti. Tosin kulutus normaalisti n 5 l/100 eli noin reilun tonnin painoisella vaunulla kulutus nousee noin puolella. Terveisin Pekka Heinonen.

LEPPÄAHO PENTTI 02.10.2008 14:06

N. 800 kg vaunua vedettäessä 2.0 bensa-ruuttakoneella manuaalilaatikolla ( Volvo 245 ) kulutus lisääntyi noin viidellä litralla / 100 km. Minusta liian laiska tuohon hommaan, vaikka jotkut tykkkäävät, että tuo olisi hyvä veturi.

Diesel-Hiacella 2.4 litran koneella kulutus lisääntyi ehkä litralla. Moottorin ääni muuttuu vaunu perässä veto päällä hieman matalammaksi jytkytykseksi, mutta ei mainittavasti lisäänny. Vedossakaan ei paljon eroa, oli vaunu perässä tai ei.

-Pena

HYTTILÄ ESKO O 02.10.2008 14:13

No se 2 litrainen on laiska. 2,3 litrainen eri asia ja siitä 16v tai turbo vielä parempi. Lisäksi kun muistutan apinaa korkeintaan ulkonäöltä niin en vahingossakaan jaksaisi istua haisun hytissä pitkää matkaa, on siinä niin huono ajoasento. Eikä siihne perhettä mahdu, tavaraa kylläkin. Esim halpaa veturia haet niin 740 tai 940 volvoja saa muutamalla tonnilla, niissä on ainakin uudemmissa vähintään matalapaineturbo vakiona. Ostaa kumminkin mistä tykkää, se on paras.

SIITONEN VOITTO O A 02.10.2008 14:32

onhan ne nykyisetkin dieselit sellaisia roksuttajia kyllä ne kuulee tyhjäkäynnilläkin vaikka olisi korvatulpat ja arvaa mitä ne on kovalla pakkasella ne kun pysähtyy niin nosta kädet pystyyn ja tilaa hinausauto,jos ostat diesel auton niin vältä 30c pakasasteen alueita.kerron kokemuksesta.älä osta ainakaan vanhaa diesel autoa.

JYLHÄ HANNU 04.10.2008 15:52

Itse ajelin bensa-autolla viimesyksyyn jolloin vaihdoin uuteen dieseliin. Ääni ei ainakaan maantienopeuksissa koventunut, kun bensakoneella kierrokset ovat 3000+ ovat ne dieseleissä 2000+ tai jopa vähemmän. Vaunun vedossa erot vain korostuivat dieselin hyväksi. Vaikka meillä onkin vain 1.8 litrainen on vääntöä tarvittaessa 300nm. Samanverran vääntöä löytyy yleensä vasta yli 2.5 litraisista bensakoneista. Kulutus on vaunun kanssa pyörinyt Suomessa vähän alta kympin ja Saksassa meni autobahnoilla 7.7 litraa. Ilman koppia kulutus pyörii viiden litran nurkilla. Pakkasia ei viime talvenä paljon ollut, mutta en usko, että talvidieselin kanssa tulee ongelmia.

Tämä aihe on kyllä sellainen, että tästä saa kunnon painin aikaiseksi. Jokaisella on omat mieltymyksensä ja omat käyttötarpeensa. Jokaisen mieltymykset ja autontarpeet poikkeavat kuitenkin muista. Ihmettelen kuitenkin, miksi maahan vielä tuodaan pensa-autoja ;)

PENTTINEN URPO 05.10.2008 18:11

Itse vetelen tuon kokoista vaunua Fiat ducatolla. Moottori 2,8 ja kilovantteja tai hevosvoimia, ihan mitenkä vain on riittävästi. Kyytiin mahtuu kesällä kaikki kesälelut ja talvella talvilelut. Ei tule kuljetus ongelmia.

KALLIO ANTTI 07.10.2008 13:23

itse vetelen 2.5d4d hiacella 125hv/395nm ei ahista 2500kg vetoauto+1500kg vaunu perässä vedän vitosella vakionopeussäätimellä maks nopeus ohittaessa ollut 145km/h jos kaasua käyttää vähän karkeasti kulutus noin15.5l 80-85 nopeudella vakionopeussäätimellä 11.5 ja jos ei käytä säädintä ei käytä kulutus lskee hieman

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.