Vaunun veto

VENHO JARI T 16.07.2008 18:15

Terve! Onko kellään ollut saman tapaisia murheita. Elikkä Veturi on saab 9-3 ja vaunu solifer 560 Finlandia.Ensimmäinen reisu oli kun olisi ollut merellä. Yhdistelmä kiemurteli tiellä.Sen jälkeen on vaihdettu saabiin kaikki iskarit(kaasu) alatukivarret(pallonivelet löysät)uudet renkaat paineet auton renkaissa ok. paineet vaunun renkaissa ok.Aisapaino 80-90kg. Kitkavetopäätä en ole tohtinut ostaa kun täytyy tsekata jos saabin perä on löysä (puslien vaihto) ei taida tuo kitkapää tällähetkellä varmaan auttaa? Aikoinaan oli pari saabia ja pari solikkaa pienempiä kylläkin saabitkin olivat pienempiä mutta yhdistelmät kulkivat kuin juna. Mitä neuvoksi?

HYTTILÄ ESKO O 16.07.2008 18:26

Vaihda auto ! :D En tiedä mutta itselläni ko malli tullut kuin juna perässä, kuten edellisetkin ja nykyinen Artic 560. Minulla on kylläkin kitkavetopää ja puslat kunnossa. Epäilen noita puslia ja/tai väärää aisapainoa !

HYTTILÄ ESKO O 16.07.2008 18:26

Ai niin, näkyy painot olevan kohdillaan.

LAHTI ANTTI 16.07.2008 18:42

Mun mielestä aisapaino on liian suuri. Kokeilisin 65-75 kg. ja painavat tavarat vaunussa akselin kohdalle lattialle. Ei etu- eikä takaosaan raskasta kuormaa. Paljonko ovat renkaiden ilmanpaineet autossa ja vaunussa ?

VENHO JARI T 16.07.2008 21:50

Saabin renkaat 2.9 b Solikan renkaat 4.8 b

LAHTI ANTTI 16.07.2008 21:56

Ne mielestäni OK. Entä se kuormaus vaunun sisällä ?

HALMEENMÄKI JUHANI 16.07.2008 23:21

9-3 perustuu alustaltaan Opelin Vectraan, ja tyyppivikana on alustan helojen heikkous, myös takana. Koskee sekä uutta että vanhempaa ysikolmosta.

ROMU MIKKO 17.07.2008 09:54

Minä vetelen Artic 560 vm. -07 Mersun E-sarjan farmarilla, enkä ole kyllä yhtään huomannut, että vaunu missään tilanteessa olisi heijaillut tms. perässä. Parhaimmillaan minulla on ollut aisapainoa 110 kiloa, vähimmillään n. 60 kilon tietämillä. En ole huomannut aisapainolla olevan suurempaa vaikutusta yhdistelmän kulkuun tai vakauteen. Tahtoo vain olla niin etupainoinen vaunu, että väkisinkin aisapaino keikkuu 90-100 kilon välissä. Kaikki painava tavara (kaasupullot, vesisäiliö, jääkaappi, lämmitin jne.) kun on sijoitettu tehtaalla akselin etupuolelle, niin ei sitä kovin helpolla saa kevennettyä tuonne 60-70 kilon kieppeille.

HYTTILÄ ESKO O 17.07.2008 12:13

No en minäkään omassani S60 Volvossa ole huomannut tuon aisapainon vaikuttavan. JH on varmaankin lähimpänä tuota vika-analyysiä ja sen ratkaisua. Eli väljä perä tälläkertaa.

VENHO JARI T 17.07.2008 13:48

Jep.Sitä minäkin meinaan että saabin perästä se johtuu, eikä vaunusta.Kun kokeiltiin carawallilla niitten Volksvagen Transporterin kanssa 125km/h taulussa ei hötkynyt vaunu eikä auto pätkääkään.Onhan autoissa hieman koko eroa mutta tulihan testattua että vaunu ei heilu hain Metro-Autosta taakse korin ja taka-akseliston väliin tulevat puslat kun olivat testissä vähän väliät ja Tiistain vaihtoon ja katotaan sitten taas miten "keikkuu"

TYNYS HEIKKI 17.07.2008 14:24

Jos vielä puslanvaihdon jälkeen tuntuu meno rauhattomalta, niin sitten kurkistus vaunun alle: onko halpisrenkaat? Omasta 550 vaihdoin aikanaan pingpong renkaat merkkitavaraan, lisäksi on laitettu WS 3000 kitkakytkin. Tulee suoraan...

NYMAN MATTI OLAVI 20.07.2008 22:51

Terve Ei oo ollut murheita, päin vastoin! Meillä 93 Saapi vm 06 dieseli, vaunu Soliferin Artic 600. Yhdistelmä on kuin juna, kun vaihdat kitkavetovetopään ja laitat aisapainon kohdalleen 50-70 kg varmaan aika oikea. Tultiin just Italiasta, vaunu perässä taas vajaa 5000 km, eikä heilu, reissun keskikulutus 8,6 litraa sadalla, matkanopeus baanalla n. 95 km/h. Mutta aikaisemmin kun ei ollut kitkavetopäätä ja veturina Vectran B malli, niin Soliferi tuli perässä kuin jätti Rapala, ihan järkyttävä ajaa. Sen verran kommenttina, että Vectran C-mallin ja Saabin pohjalevy on sama, mutta siihen yhtäläisyys loppuukin.
t. Matti

VENHO JARI T 21.07.2008 09:28

Moro! Joo ei mullakaan muuta onkelmaa ole,kun tuo saabin perän heijaaminen. No huomenna vaihdetaan ne takapuslat ja katotaan tarviiko takavakaaja vaihtaa.Kertovat nimittäin saabin foorumi sivuilla, että ovat vaihtaneet vakaajan tukevampaan 22mm paksuun tankoon jolloin perä on tullut vakaammaksi.Aisapaino voisi myös hieman pudottaa kun mulla on ollut 80-90kg välillä.

PARVIAINEN HARRI 22.07.2008 15:28

Moi, edellinen veturini oli vm-99 93 saabi jolla vedettiin 500 knaussia kitkavetopäällä,ihan vakaasti tuli perässä samoin kuin kabe briljantkin. Ainut ongelma oli perän painuminen jonka ratkaisuksi asensin MAD:in lisäjouset ja sen jälkeen ongelmia ei ollutkaan.

LÖNNQVIST LEIF O 22.07.2008 20:28

Itselläni yhdistelmä Fiat Croma 2,2 -06(perustuu samaan Vectran pohjalevyyn mutta "Ferrarin" virittelemä) ja Finlandia 570 -04. Oli vastaavanlaisia ongelmia kunnes vaihdoin kitkavetopään, aisapaino on ollut 75-80 kg:n kieppeillä eikä ongelmia ole ollut.

VENHO JARI T 22.07.2008 22:06

Ok. Kiitti kaikille tähä astisita neuvoista varmaan kun kaikki vinkit käyn läpi niin kyllä jonkun täytyy auttaa.

HÄNNINEN PEKKA 24.07.2008 23:57

Auto Passat Variant -07, vaunu Finlandia -08 560 kitkavetopäällä. Suomen nopeuksissa kuin juna. Kun vauhtia nostetaan ja lähdetään rekan rinnalle niin tuolla 100km/h paremmalla puolella alkaa veivaaminen todella helposti. Vesisäiliöt tyhjiksi niin asia helpottuu hieman - Hobby 520 (myöskin kitkavetopäällä) ei tehnyt tätä edes yrittämällä, toisaalta se oli rauhattomampi myös matalissa nopeuksissa (?). Eli kyllä tuo vaunun koko ja leveys sen tekevät. Saab 9-3 on vaunua niin paljon kapeampi että yhdistelmä saattaa olla jo lähtökohtaisesti sen verran labiili että asia tulee eteen - vaikka mitä tekisi. Luonnollisesti kaikki poikittaisliikettä torjuva vähentää taipumusta (jäykempi alusta, korkeammat rengaspaineet, kuormaus)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.