Manuaali ja suurin vaihde?

JUUTI MIKKO 10.07.2008 07:31

Terve

Aloitimme tänä kesänä vaunuilun ja haluaisin saada hieman tietoa kokeneemmilta oikeasta "vetovaihteesta". Olen kuullut, että manuaalilaatikolla tulisi välttää suurimman vaihteen käyttöä raskaan perävaunun vedossa, vaikka moottori jaksaisikin vetää mukisematta. Onko tässä mitään perää vai onko vaan "mutu" juttuja? Auto on Volvo S60 2,4i ja vaunu Dethleffs 540 Camper... Ainakin kulutus tippuu n. 1,5 l / 100 km jos käyttää viitosta nelosen sijaan.

Mikko

SAARI PERTTI 10.07.2008 11:12

Jos mukisematta vetää eli ei tarvitse joka loivan nousun kohdalla pykältää pienemmälle niin miks ei vitosella. Kyllä sen tunte moottorin äänistä onko liian iso pykälä päällä...

Mulla ittellä on kuusvaihteinen, ja en pysty vetämään sillä eli käytän vitosta.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.07.2008 19:51

Mitäs jos ensin luettaisiin mitä ohjekirja sanoo? Sitten kokeilemaan ja järki mukaan: jaksaako kunnialla vai ei. Nykyisin on vaihteistoja, joille ei ole annettuja rajoituksia, mutta silti järki rajoittaa. Ja on vaihteistoja, joille on annettu rajoituksia, vaikka puhti riittäisin-

LUUKKO ILMO O A 11.07.2008 10:03

On tullut vedettyä pitkään samalla autolla ihan menestyksellä. Alussa puhti riitti 5:lla suht hyvin, joten sillä vetelin. Myöhemmin olen kuitenkin omaksunut tavan vetää 4:lla, joka pyörittää moottoria parhaan väännön alueella, eikä tarvitse kohtuullisiin mäkiinkään pienemmälle vaihtaa. Tuosta 5:lla vedosta on koitunut se haitta, että vaihteiston laakerit ovat joutuneet koville ja alkaneet äännellä kuluneisuuttaan. Suosittelenkin vetämään 4:lla voimansiirtolaitteita säästäen, vaikka moottori tuntuisi vetävän suuremmallakin vaihteella.

BRUUN EERO 11.07.2008 20:26

Meidän C5 Citikassa meni kytkin 125000 kilometrissä. Olisiko ollut jatkuva vaihtaminen vitoselta neloselle? Ota siitä nyt selvää, mutta vääntävämpään koneeseen vaihdetaan seuraavaksi. Kulutus todellakin putoaa ajotietokoneen mukaan, mutta kannattaako se, kun vertaa siihen melkein tuhannen euron remonttiin?

LAHTI ANTTI 11.07.2008 23:12

Tuossa katselin tietoja autosi/vaunusi. Seuraavat min. nopeussuositukset ovat 140 hv. koneelle: 4-vaihde 77 km./h 5-vaihde 95 "

Ja 170 hv. koneelle: 4-vaihde 72 km./h 5-vaihde 89 "

Koskevat manuaalilaatikkoa. Joten suosittelen ajamista nelosella, tai sitten käytettävä ylinopeutta.

HAAPAKOSKI OSSI 11.07.2008 23:43

Taitaa olla laatikon hammasrattaat, jotka ääntää eikä laakerit - hampaat sieltä murtuu kun koneessa riittää vääntöä ja väännätetään liian isolla vaihteella - Kun sama voima välitetään hitaammin pyörivien rattaiden kautta, alkaa rattaiden sietokyky ylittyä - murtolujuus se on teräkselläkin.

LAHTI ANTTI 11.07.2008 23:45

Tuo vastaukseni oli Mikolle.

KOSKINEN OLLI J 13.07.2008 16:47

Kytkin voi rikkoutua monella eri tavalla, ja jotta pystyisi sanomaan mikä vioittumisen aiheutti, pitäisi tietää mikä tarkalleen meni rikki. Tässä nyt jotain rikkoutumismalleja:

Mikäli kytkin alkoi luistaa, eli levypinnat kuluivat, on syynä todennäköisesti liiallisilla kierroksilla liikkeelle lähtö. Toisin sanoen kytkimen luistattaminen liikkeelle lähdettäessä tai vaihteen vaihtamisen yhteydessä, tai esim. jalan pitäminen kytkinpolkimen päällä ajon aikana. ...tai kytkimen väärä säätö, jos välitys on mekaaninen, polkimessa pitää olla tietty välys... Mikäli kytkimen painelaakeri vioittui, eikä kytkin enää irrottanut tai äänteli kytkinpoljinta painettaessa, painelaakerin elinikä täyttyi. Painelaakeri tekee työtään pääosin silloin kun kytkinpoljin on alaspainettuna. Painelaakeri tekee kyllä samaa työtä kaupunkiajossakin, jatkuvaa vaihtamista on kaupunkiajo. Harvinaista painelaakerin rikkoutuminen nykyisin on, ennenmuinoin se oli yleisempää.
TUOMI JYRKI S 14.07.2008 19:05

Harjaantumisen myötä korva kertoo aika paljon. Silloin kun minulla oli manuaali, käytin nelosta (5 vaihdetta). Tomaatilla helpompaa, sen kun ajelee.

LAHTI ANTTI 14.07.2008 20:03

Ja ainakin S80 tomaatissa suositellaan myös käyttämään nelosta. ( 5-lovinen)

RANTAESKOLA RISTO 18.07.2008 21:35

Itselläni on Kia Magentis 2.o crdi ja vedän Hoppy 460. 6-vaihteella kierrokset on 1700, niin on tullut kuin Sasin kuin Sarkolan-mäet, no roplem. Kulutus on ollut koko ajan elle 9.0/100km, että siillee.

ANTTILA MARKKU 19.07.2008 11:51

Aika pienellä menee Kia.Itselläni oli 2.4l sonata pensa/automaatti eikä 1600kg vaunun kanssa alle 19l/100km.Sinulla taitaa olla dieselin lisäksi kevyt vaunu?Jutun juju on siinä että auto on kyllä tehokas,mutta vääntö alkaa vasta sieltä mistä nopeusrajoitus alkaa.Joten painavalla vaunulla pitää käyttää 4lovisella vaihteistolla manuaalina 3vaihdetta ja bensaa palaa.

HYTTILÄ ESKO O 19.07.2008 14:56

Nythän oli kysymys vaihteiston kestävyydestä isoa vaihdetta käytettäessä vaununvedossa. Kyllä voit keroa kokemuksistasi kun olet makeetissillä kiskonut vaikka 100.000km ja kulkenut oikeissa ylämäissä.En itsekään ole saanut manuaaleja rikki ajamalla,mukavuussyistä käytän automaazttia nykyään. Juuri teimme 7000km:n kierroksen 9.5 oli kulutus, käytän yleensä n95 mittarinopeutta . Mäkiä esm matkallamme oli enemmän kuin suomessa yhteensä :D. Miltä kuulostaa esim 11km 8% nousu tai 4km 12%. Normaalilla tiellä kellotin 7.8 l/100km ajaessani tankillisen tyhjäksi. Bensiinikkulkimilla meni yleensä n14l/100km. Lisäksi kulutus ja vaikkapa vaihteiston kestävyys riippuu myös vaunun painosta ja aerodynamiikasta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.