Mielipiteitä vetoautoista

PUTKONEN EINO 11.09.2016 12:30

Olisinpa kiinnostunut mielipiteistä vetoautojen suhteen, millaisia (HV) ym ominaisuuksia ehdottaisitte, nyt alkajaisiksi vaikkapa n.1000 kg painavalle Hobby vaunulle ? Vuokrasin vuosia sitten vanhempaa Hobbyani, vuokraaja saapui paikalle, oliskohan ollut joku Isuzu ha. lla. Pisti koukkuun ja auton perä painui parikymmentä senttiä.... Palauttaessa oli sähkökaapeli ja jarrun turvavaijeri laahanneet tienpintaa niin että vaijeri meni uusiksi, sähkökaapeli oli kuparilangat paljaana, osa lähes poikki, vaivoin sain teipattua vielä suht käyttökuntoon. Siis painoa olivat lisänneet etupäähän entisestään huomattavasti ... (tosin vaunua oli muutenkin käsitelty rumasti)

LAIKKO TOMMI 11.09.2016 22:16

No alkutilanne jo outo miksi painui perä alas?aisapainossa jotain hämärää.

PUTKONEN EINO 12.09.2016 08:52
Lähtötilanteessa auton peräkontti lastattu, varmaan juomia, melko painavaksi. Lisäksi neljä (nuorta) miestä kyydissä ja vuosimalli autossa - 80 - 90 luvun vaihteesta. Lieneekö auton jousituksesta ollut mitään ehjänä. Lähtiessä neuvoin kiertämään kaapelin ja vaijerin aisan ympärille, nimenomaan ettei laahaisi....paluumatkallahan nuo neuvot olivat unohtuneet.. Samainen reissu aiheutti myös sen että etuteltta meni roskiin... mitäänhän noilta miehiltä ei saanut perittyä korvausta... Oppia ikä kaikki.

Eikka

ROSTEN MIKA 12.09.2016 10:02

Mielipiteenä vaan vetoautosta, neliveto on yliveto ja tehoa/vääntöä ei koskaan voi olla liikaa !

Ps. Aika harvoin ne vehkeet "paraneekaan" lainatessa tai vuokratessa ?

Mika

LAIKKO TOMMI 12.09.2016 15:48

1000kg vaunu.. tuulenvastus on suurin rasite ja toinen akseli verratuna yks yksakseliseen .Mun mielestä toistasataa hepoa mielummin disuna pitäs riittää mut ei niitä koskaan liiikaa ole niinku Mika sanoi.Ite oon mieltyny veturina tohon 5 hengen isohkoon paketti/kevytkuorma autoon .Mut toki nelivedolla pääsee sit tosihyvin jos sei ei oo mikään pikkupainonen Citymaasturi.Vetoauton massa tekee ajosta turvallista mutta budjetti on jokaisella ja kompromisseja pakko joskus tehä.

ROSTEN MIKA 12.09.2016 16:08

Nyt on veturissa 295hv ja 655Nm ja vaunussa painoo noin 2500 kg, eikä tarvi yhteenkään mäkeen "ennakoida" ja ohittaakin voi kun siltä tuntuu !

Mika

LAIKKO TOMMI 12.09.2016 18:09

No ihan varmasti kulkee mika :))

LAIKKO TOMMI 12.09.2016 20:48

No mut tätäkin miettii tarkemmin keskustelian avaajan kannalta.. Elvistelyks meni..

PUTKONEN EINO 13.09.2016 09:02
Niin itse vedän tuota Hobbyani (1000) kg Ford focuksella 1,6 l (olisko 115 hv) Hassua autoliikkeessäkään huolto ei osannut sanoa miten paljon tossa Focuksessa on hv/ kw ... Eikka
ROSTEN MIKA 13.09.2016 09:25

Onko Ford bensa vai diesel ja minkä vuotinen, tyyppimerkinnällähän teho/vääntö selviää !?

Mika

Käyttäjän lisäys viestiin 13.9.2016 klo 09:36:08 Tähän bilteman sivuun kun laitat autosi rekkarin ja haun, niin siitäkin selviää paljon tietoa !

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/

HAAPANEN TIMO 13.09.2016 09:50

Jospa katsoo rekisteriotteesta ja ellei sitä ole niin www.trafi.fi näkee omien autojen tiedot

@timppa

PUTKONEN EINO 13.09.2016 18:40
Jopa sain tietoa ! Autoni, 1, 6 L hv. on tuo 115 ! Kävin huollossa autoni kanssa ja yllätyin ??? Sananmukaisesti ! Vaihdatin ostamani raitisilmasuodattimen... Todellakin yllätyin !! Eräässä autohuollossa sain tarjouksen:

Suodatin 40 € Asennus 80 € Nyt (Motonetista ostamani suodatin 20 € asennus............................................ 10 €

Olin niin iloinen - (kuten muurahainen taivaassa tjms.) Annoin 5 € kahvirahaa tälle asentajalle.

Olin todella tyytyväinen, autoni hv. selvisi sekunneissa, tällä aion hinata Hobbyani varmaan ensikesänäkin - niin, jollen voita Eurojackpotissa.

Eikka
LAUKKANEN MAURI 13.09.2016 19:06

Mielenkiintoinen ilmiö,kun on puhe vetoautoista niin eipä noita eri merkkisiä autoja täällä kukaan uskalla kehua tai haukkua.

Minullakin on se neliveto joka on varmaan vaunun vedossa hyvä asia,mutta kun kukaan ei uskalla kehua omaansa,miksi näin???.

POIKULAINEN ESA 13.09.2016 20:42

Lainaus: Nyt on veturissa 295hv ja 655Nm ja vaunussa painoo noin 2500 kg, eikä tarvi yhteenkään mäkeen "ennakoida" ja ohittaakin voi kun siltä tuntuu !

No Mikalla on aina "tuplaten" vähän kaikkea tehosta vääntöön. Heh,heh. Mun tarvii kyllä odottaa ohituskaistan alkua ennenkuin tuuppaan ohi vaunun kanssa kulutusmittaria tuijottavia ? .Heh,heh.

Juu minäkin aikoinnaan kokeilin 1,6 bensakonetta pienen vaunun vedossa ja läksin autokauppaan.

LAIKKO TOMMI 13.09.2016 22:39

No mut Eikka kiva jos oot tyytyväine.Kai jokasen pitää tuntee itte rittääkö vauhti itelle vai ei sit vast autokauppaan.Itte vanhana rahtarina vedän omaa viivaani riittävä mut ei liioteltu. Kukin tavallaan..

LAAKSO MARKKU 29.09.2016 21:26

"Nyt on veturissa 295hv ja 655Nm ja vaunussa painoo noin 2500 kg, eikä tarvi yhteenkään mäkeen "ennakoida" ja ohittaakin voi kun siltä tuntuu !"

Kyllä mua nyt hävettää kun veturi on ihan mopo.

JANHONEN MATTI 30.09.2016 11:58

Aina tulee tarkkailtua millä muut "maat ja kansat" vaunujaan vetää, vaikkei asia omakohtainen olekaan.

Kyllä selvä suuntaus näyttää olevan nelivedot ja joillakin tosi isot nelivedot. Kun vaunujen koon kasvu näyttää pysähtyneen, tämä tarkoittaa sitä että yhdistelmässä veturin massa on kasvanut, mikä lienee hyvä asia.

Samalla vannekoot on kasvaneet, mikä mahdollistaa taas suuremmat ja tehokkaammat jarrut.

HUOVINEN TUOMO 30.09.2016 15:36

Hyvin tuo vaunu tulee mazda 6:n perässä, ainakin lumettomassa olosuhtreessa. Vaunu kokonaispaino hiukan alle 1400kg. Tuomo

HÄKLI HANNU 30.09.2016 18:32

Minulla riippana LMC-Dominant 1500kg.Vetoautona Hiace 2,5 TD takaveto. Tulee perässä melkein huomaamatta, olen ajellut rajoitusten mukaan elikkä 100KM/h ajellut myös tätä vauhtia. Vaimo tarkkailee navikaattorista vauhtia ja muistuttelee että mennään taas liian reippaasti. Eli kyllä tuollainen paku tuo perässään vallan hyvin, tämä tietenkin edellyttää matkustajien määrää. Kahden kuljemme, kohti auringon laskua. Rekkakortti kun pitää käydä uusimassa liian usein ?

LAIKKO TOMMI 30.09.2016 20:00

Jos raskasliikenne sais tollasia hevosvoima/ kilosuhde juttuja mitä täällä elvistellään niil ois herran päivät.Ei oo nelivetoa vaan yx akseli mikä vetää ja 5-8 keskiarvosesti mikä jarruttaa.Eiköhän pienemilläkin hepoilla mennä auringon laskuun ja sillee..

LAAKSO MARKKU 30.09.2016 21:59

Aina pitää myös miettiä hiilijalanjälkeä.

LAIKKO TOMMI 01.10.2016 12:54

Kulkimien valmistuksen osalta vai kaasujalasta?ainahan se jalanjälki jää kun ollaan liikkeellä!

LAAKSO MARKKU 04.10.2016 19:27

Kulkimen valmistuksen hiilijalanjälkeen emme voi vaikuttaa emmekä edes sitä tiedä. Paras vaan keskittyä oman kaasujalan jättämään jälkeen. Siihen vaikuttaa enemmän se kuinka paljon tuolla tien päällä viihdymme kuin se mikä veturimme on, paljonko se kuluttaa.

Markku

LAIKKO TOMMI 05.10.2016 20:35

Jos tätäkin rupee oikeen kaasujalan kannalta tutkimaan.. Alinopeudella ajavat säästävät omaa hiilijalanjälkeä varmasti!! Entäs ne ohi yrittävät kaasun pumppaajat.Tulee pahimassa tapauksessa kaasun asennon valinnasta kymmenkertainen hiilijalanjälki;)veturit kuluttaa pääsääntöisesti saman verran/kuormaan verrannolinen ja tuulipintaan.Suomi kulutti jo aikapäivii jalkansa tältä vuodelta.

LEHTO RAUNO 07.10.2016 14:45

minusta tuntuu että tuo 20cm perän lasku on vähintään liioiteltu ,

Jan Peldan 28.10.2016 14:24

Alkuperäiseen aiheeseen..... Oma ajatukseni että paras (ainakin meille) auto on paku tai kevyt K-A. Meillä K-A jossa pehmeät penkit takana. Tilaa mukavasti hytin ja kontin puolella. Mahtuu fillarit ja grillit sun muut mukavasti, unohtamatta työkaluja kun kyseessä amerikkalainen auto.... Voimaa sopivasti kulutus kohtuullinen, riippuu hyvin paljon ajotavasta.

Matti Ryhänen 31.10.2016 07:56

Vetoautona Huyndai Santa Fe 4WD 197hp/436nm vääntöä, sekä kuusilovinen automaatti. Vaununa on Fendt bianco 515,painoa n.1500kg. On todella helppo ajella vakkari päällä, eivätkä isommatkaan mäet evät juuri vaikuta vauhtiin. Kulutus on maastosta riippuen 10-13L. Mielestäni toimiva yhdistelmä. vedetty viime kesänä n.5000km.

Timo Suorto 16.01.2017 17:51

Oon miettiny tota samaa veturi kysymystä nyt kun auton vaihto on taas ajankohtainen. Nykyisin pirssin ostin nimenomaan vaunua ajatellen ja erityisesti pitkin Euroopan mäkisiä maastoja kulkien. Hobby 560 (1600kg) on kulkenut neljän hengen perheen kanssa Volvo V70 D5 AWD:n vetämänä vaivattomasti sekä leveitä autobaanoja että vaikkapa Luxemburgin kapeita kukkulaisia teitä. Eikä ole ollut pelkoa kiinnijäämisestä Unkarin Egerin pehmeällä nurmella tai sutimisesta syviä laaksonpohjia kiivetessä.
Siinä mielessä komppaan aiempaa kirjoittajaa että liika teho ei todellakaan ole pahasta. Nyt olen kuitenkin itsekin siirtymässä harkitsemassa hieman kevyempää mallia mutta niin kauan kuin vaunu kulkee perässä niin aivan pikkuautoon en vihreästä ajattelutavastani huolimatta uskalla siirtyä. Neliveto antaa aina yleensä vähintää parisataa kiloa lisää pelivaraa, jos nyt sattuu niin isoa vaunua haluta vetää että sillä on merkitystä. Ja kuten edellä varmaan tuli selväksi, maasto ja ympäristö jossa aikoo reissata sanelee paljon tarvetta.

Juhani Halmeenmäki 16.01.2017 18:30

https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=145092386&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=145092386@tb=tmp_find_agent

Mahtaako linkki toimia?
Eli laitoin kriteereiksi diesel, automaatti, neliveto, min. kaksilitrainen, ja 2016 uudemmat kun ajattelin kyse olevan uudesta tai uudenkarheasta.
Yli tuhat autoa tuloksena, joten kyllä valinnan varaa on. Tuosta on helppo muokata hakua oman maun mukaan.
Ja jos hieman käytetty kelpaa, niin jo ekalla sivulla on Outlander. Viiden vuoden takuu, ja vetää kyllä tuon Hobbyn.

Kirsi Lehtonen 18.01.2017 17:29

Vaunu mulla on vanha Matkaaja 9000. Rekisteriotteen mukaan omapaino on alle 1100 kg mutta todellinen vetopaino lienee aika paljon enemmän? En oo punninnu. Perässä se on tullu.

Edessä puhisee nyt kolmas veturi. Sillon kun vielä oli puoliso ja paljon lapsia, vedettiin Renault Grand Scenicillä. Siinä oli 1.6 bensakone. Ihan jees. Sitten vaihdoin vähän pienempään tila-autoon. Ford pienellä turbokoneella. Huononi. Bensaa kului noin 15 L / 100 km. Molemmilla edellä mainituilla.

Nyt on veturina 1.6 Avensis diesel farkku. Kulkee ku juna. Sinkun kyydissä kulkee enää nuorin tytär ja tällä hetkellä kolme villakoiraa :D! Kulutus < 11 L dieseliä / 100 km.

Seuraava vaunu aiheuttaa muutoksen myös veturiin. Painoluokka tulee muuttumaan joten ajokorttikin pitää sitten päivittää (+E) ;) ! Tämän ketjun kommenttien perusteella seuraava veturi tulee olemaan neliveto. Harjoitellaan nyt karavaanielämää vielä muutama vuosi nykyisellä kalustolla kun just viime kesänä pistettiin vaunuun uudet renkaat, uus vesipumppu, remontoitiin jarrut, lämmityspannu ja jääkaappi ja värkkäsin perälle kiinteän 140x200 cm sängyn "oikealla" patjalla. Nytonhyvä.

Sinne auringonlaskuun ajelen sitten isommilla vehkeillä!

Karavaanareihin liityin alkuviikosta. Tänään oli liittymispaketti postilaatikossa. Hymyillään kun tavataan :)!

Kiki

Markku Laakso 03.02.2017 19:35

Parin viime kuukuden aikana on vahvistunut käsitykseni että henkilöautoissa diesel on auringon laskun tuote. Ainakin pari pääkaupunkia on jo kieltänyt ajoittain dieselillä ajon keskustaan saastepääästöjen vuoksi. Typen oksidit on päästöissä niin suuria.
Vaikuttaa siltä että ainakin dieselit tullaan yksityisliikenteessä kieltämään ja bensakoneidenkin on siirryttävä kaasuun tai biopolttoaineisiin. Sähkö näyttää valtaavan alaa vaikka emme nykyäänkään pysty tuottamaan läheskään kaikkea tarvittavaa sähköä.
Vaikuttaa haasteelliselta karavanarin elämä tulevaisuudessa.

Jyrki Saikkonen 12.02.2017 10:57

Markun teksti tuossa yllä puki sanoiksi omia ajatuksianikin.
Alku vuodesta alle tuli Mondeon jälkeen Seat Ateca neliveto 190 hp dieselillä ja 7 vaihteisellä märälää dsg llä. Vaunu mulla 1350 kilonen Dethleffs joten noin paljoa voimaa enkä nelivetoa en ois kaivannut, mutta kun tilaamaani etuveto dsg tämei loppujenlopuksi alettukaan kasaamaan teki tehdas avokätisen tarjouksen tuosta nelivedosta. DSGn uskalsin ottaa kun autossa 5 vuoden ja 150 tkm takuu.

Nyt Bernerin puheiden ja hallituksen linjauksien sekä tuon Seatin DPF alkukokemusten jälkeen tuntuu että taitaa olla viimene disu mulla. Pelkkä bensakaan ei kiinnosta vaan jokin hybridi pitäs olla. Varteenotettavia vaihtoehtoja ei vielä ole, mutta toivottavasti seuraavien vuosien saatossa tulee. Noissa vielä vetopainot onnettomia tai sit hinta ihan posketon. Peugeotin 508 oli sähkömoottorilla tehty neliveto hybridi, mutta aika ongelmallinen tais olla mitä kokemuksia olen lukenut. Bemarit ja mersut jo lähellä mutta ei eläköityvä ukki tollasiin enää pysty....


Tuosta Atecasta ei vielä vetokokemuksia ole, mutta luottavaisin mielin kesävaanari odottelee kevättä. Tuo edellinen IV koppanen Mondeo 140 hv automaatilla oli varmaan paras vetoautoni- kisaa tasapäisesti Saab 9-5 kokemusten kanssa. Saab aikaan oli vaan reilusti kookkaampi Kabe perässä niin eivät ihan samalla viivalla ole vertailussa. Hyvä oli muuten myös vetää automaatti Renaultin Grand Scenillä tuota dethleffsiä. Mulla ollut dieseleitä miltei kaikki vetoautot. Alkuun oli soliferin edessä 90 luvulla bensa Mondeoita pari, mutta noissa pruukas kone ja kytkin loppua. Yleisohjeena voisin suositella pienempää vetoautoa valitessa kiinnittämään huomiota taka-akselin ja nupin välimatkaan- mitä lyhyempi sen rauhallisempi veto.
muokattu: 12.2.2017 11:07
Juhani Halmeenmäki 13.02.2017 17:57

Isolla vetokyvyllä ja kohtuullisella hinnalla olevat hybridit on vielä vähissä. Oliskohan Outlander yksi varteenotettavin? Lisää kyllä tulee koko ajan mutta 30 k€-luokan Prius/Auris/Niro/Ionic ei ole vielä muille kuin kevytvaunuille.

Eikä bensakoneet lopu, se nyt vaan oli lööppiuutisointia jättää mainitsematta, että sitten joskus 13 vuoden päästä myytävissä autoissa pitää olla mukana myös hybriditekniikkaa.

Dieselkään ei ole kuollut, googlatkaapa mitä Neste teki. Ja raskas liikenne vaatii pitkään dieseliä. Kaupunkirajoitukset tulee kyllä kiusaamaan, mutta totaalikielto esim Pariisissa, dieselin luvatun maan pääkaupungissa ei ole helppo toteuttaa. Kansalla ei vaan ole mahdollisuutta päivittää hetkessä autojaan.

Kirsi Ojala 28.06.2019 09:56

Nyt tarvii kommentoida tähän vanhaan julkaisuun omia kokemuksiamme vetoautoista. Meillä oli ennen 2,5litranen opel zafira jolla vedettiin. N. 1500kg painavaa vaunua ja kyllä se hyytyi mäkiin jonkin verran ja osia sai uusia. Nyt vaihdettiin neliveto kia sorentoon 2,5l turbodiesel ja vetää saa 2800kg. Vaununa nyt Solifer S6+ja mies sanoi, että eroa kuin yöllä ja päivällä. Vaunu ei tuntunut Kian perässä ollenkaan ja vitosella jaksoi mennä mäet. Että kyllä kannattaa miettiä vetoauto ostaessa että tehoja löytyy tarpeeksi ja vetokyvyssä on tota pelivaraa. Ei sinällään tiedän ettei opel mikään voimanpesä ole mutta meille oli muuten sopiva ja rekisteriote salli vetämisen. Nyt sit tietty mulla B korttilaisena on pikku e-kortin ajo edessä jos vetää haluan, kun toi auto on niin painava itsessään(kokonaismassa 2600kg),mutta onneksi toisena autona Volvo jolla mäkin voin tarvittaessa vetää. Mutta siis pointtina että kauhean pienellä jos vetää vaarana on, että joutuu sit uusimaan autoon palikkaa enemmälti. Tämä nyt oli vain naisen mielipide:) ja meillä tämä aihe oli kovastikin pohdinnassa kun autoa oltiin vaihtamassa.

Pasi Niemelä 28.06.2019 17:22


Taisi tulla pieni painovirhepaholainen, Zafirassa kun taitaa suurin bensa- että dieselkone ollut 2,2 litrainen riippuen vuosimallista.

Kari Virtanen 28.06.2019 23:24

Moi, kun tuo aloittelija puhui veto voimattomuudesta niin tuo minäkin oman lusikkani tähän soppaan. Minulla vaununa vanhempi Solifer finlandia yksiakselinen ja veturina Chyrsler Voyaker 2,8 etuveto, automaatti, diesel ja kulutus oli tänä kesänä n. 8l/100km. Auto on tila-auto johon mahtuu ne tavarat mitä tarvitaan. Ajelen vaunun kanssa Cruisella ja hyvin menee ja etuvetoinen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.