Hobby talvivaununa

HOLM ALEKSI 17.07.2016 18:20

Terve, ollaan puolison kanssa hommaamassa vaunua ensi vuonna ja nyt tiedustelisinkin että onko Hobby ollenkaan talvikäyttöinen esim, 440, 460 tai 495? Ajatuksena meillä on kierellä kesä eri paikoissa ja viedä talveksi se johonkin lähelle leirintäalueelle jossa voisi talvisin käydä. Toinen vaihtoehto vaunuksi olisi Kabe Briljiant joka käsittääkseni hyvä talvivaunu. Kiitos jo etukäteen vastauksista. T:aloitteleva karavaanari

KAASINEN PERTTU 17.07.2016 20:26

Talvea ajatellen valinta on Kabe Briljant joka on ympärivuoden vaunu,kokemusta on.

LAIKKO TOMMI 17.07.2016 20:46

Jaah.. Meillä hobby vesikierrolla ja lattialämmityksellä-05.mitää oo huamannu miksei vois talvella?lämmin on ja kaik toimii... Mut oli vaan kyl -20))

POIKULAINEN ESA 17.07.2016 21:08

Jos multa kysyttäisiin niin Kabe, Solifer, Polar ja Cabby. Järjestyksen voit valita. Aldella tietysti.

ROSTEN MIKA 17.07.2016 21:18

Jos vaihtoehdot on hobby tai kabe, niin puolen sekunnin piiiiitkän miettimisen tulos on = Kabe !!

Mika

RUTANEN HENRY 17.07.2016 22:30

Jaa ettäkö Hobby talvivaunu, niin, onhan niitä talvellakin ulkona. Eiköhän ne oikeat talvivaunut ole kuitenkin suuremmilta osin ruotsalaisia joissa tarkenee myös talvellakin kohtuullisilla lämmityskustannuksilla.

LAIKKO TOMMI 18.07.2016 07:50

Okei)) En tajunnut että siellä koko talvi asumaan ja ruvetaan laskemaan muutaman euron viikkokulu eroja!Sanoinpahan vaan että mein vaunu oli viimetalvena niinä muutamilla reissuilla lämmin ja kaik toimi!Hyvää talvehtimista vaunun kanssa kaikille)) Ps.Mites se hankintahinta eikös noi "oikeet talvivaunut sit taas maksa enempi? No enivei hyvä että tuli selväksi))

INKEROINEN JARKKO 18.07.2016 11:49

Eroja on varmasti, valinta täytyy vain tehdä omien tarpeiden ja mieltymysten pohjalta, ja lompakkonsa (lue: rahoitusyhtiön) kanssa neuvotellen. Meidän yli kymmenvuotiaalla Alde-lämmitteisellä Fendtillä pärjättiin hienosti viime talvena 27 asteen pakkasissa. Kaasulla lämmitettiin, lisämukavuutta toi jalan alle sähköinen lattialämmitys silloin kun tolpan äärellä oltiin. 11 kg:n pullo riitti keskimäärin 2,5 vrk, sis. jääkaapin ja ruoanlaiton tarpeet. Peiton alla ei ollut varpaanvälit huurteessa eikä parta jäässä vaikka vaatetus rajoittuikin boksereihin. Toisaalta kesäolosuhteissa arvostan kovasti sitä että kaikki ikkunat ovat avautuvia, toisin kuin "oikeissa" talvivankkureissa. Jake

KAASINEN PERTTU 18.07.2016 13:56

Ruotsalaisessakin kaikki luukut saa auki mutta kukin hankkii vaununsa mieltymyksensä mukaan,mekin harjoiteltiin ensin Spritella!

TILJA MARKO 18.07.2016 14:28

Molemmissa varmaan pärjää jos ajatellaan pelkästään vaunun sisälämpötilaa. Suurimmat erot lienevät kovilla pakkasilla vedon tunne nurkissa ja kuinka harmaat vedet kulkeutuvat ulos (putkien läpiviennit jäässä).

HOLM ALEKSI 18.07.2016 19:30

Terve, hyviä vinkkejä kyllä tullut. :) Veikkaan et budjetti pyörii 7000-10000e suunnilla kun ei uskalla heti mitään kallista vaunua hommata.

RUTANEN HENRY 18.07.2016 22:12

Kannattaa ekana hankkia kunnon talvivaunu ettei tule pettymystä harrastukseen. Eli joku ruotsalainen, tuohon 7000-10000€ hintahaarukkaan sopii jo 2000 luvun vaunuja, esim tuossa.

http://www.nettikaravaani.com/kabe/smaragd/1445509

Pari tonnia lisää niin saa Cabbyn.

Talvivaunuja molemmat.

LAIKKO TOMMI 18.07.2016 22:50

Jake inkeroinen sen tiivisti!Samaa kun olen mieltä hobbystä hyvin pärjää noilla varusteilla+ haluaisin nöhdä et joku lyö kortit pöytään ja näyttää testituloksen paljonko enempi es mes hobby vie kaasua/energiaa kuin ns "talvivaunut" viikossa ?? )))

ANTTILA MARKKU 19.07.2016 09:57

Mielipiteenä sanoisin että jos et omista näpertelijän niksikirjaa kirjahyllyssä, osta mahdollisimman uusi vaunu ja huomioi se "TODELLINEN"tarve talvi olosuhteisiin.Muillakin kuin ruotsalais vaunuilla pärjää muutaman viikonlopun talvellakin,aina ei ole -20 kelit jolloin kaasua kuluu.Älä usko kuulopuheita ruotsalaisvaunuista.Niissäkin on niitä kosteus ja laitevikoja.Aloitava vaunuilija menettää kiinnostuksensa vaunuiluun kun hankkii vaunun jossa ei ole muuta kuin vikaa.Niin hullulta kuulostaakin että hanki ensin halpa vaunu" jotta voisit kokeilla viitsitkö reisusi kulkea vaunulla jossa lomailu on kuin työleirillä.

RUTANEN HENRY 19.07.2016 19:22

Siksipä juuri kannattaa ostaa eka vaunu kunnollinen talvivaunu, muuten kiinnostus lopahtaa alkujaan. Eli jokin ruotsalainen, Cabby, Kabe, Polar. Minun eka vaunu oli tosin suomalainen, Matkaaja, 80-luvun alkupuolella, se oli silloin talvivaunu.

Mutta jos ei oikeat kokemukset kepaa niin ostakaa sitten kesävaunu.

POIKULAINEN ESA 19.07.2016 22:22

Mihis Henry on 30-vuoden kokemuksella unohtanut Soliferin? Tehtiin peilikuvana Ruotsissa Polarista. Mainitsin jo aijemmin talvivaunut.

http://www.jyvascaravan.fi/matkailuvaunut/solifer/

RUTANEN HENRY 19.07.2016 23:12

On minulla yksi solihheverikin ollut, ensimmäinen ja samalla viimeinen, talvivaunuhan sekin oli silloin kun sattui toimimaan, 6702i, 1991 vuosimallia. Ostin sen 1994 ja Hävitin sen pois 1998 kun muurahaiset tuli kylään, siis vauno oli mätä jo .

HÄKLI HANNU 19.07.2016 23:22

Asennoitumiskysymys. Noin 30 V takaperin oltiin pilkkitreffeillä -25 pakkasta vaununa Sprite Musketeer pistelämmityksellä ja yksinkertaisilla ikkunoilla. Kyllä vaan ei pakkanen häirinnyt pätkääkään. Tämän jälkeen ollut kaksi vaunua Solikka ja Matkaaja ja tämän jälkeen kolme autoa Mese Matkaaja ja Rolleri. Nyt taas vaunu. Kaikilla on pärjätty mutta näissä kakissa paitsi itse rakennellussa Mesessä ollut Ducaton alusta ja joka reissusa joku paikka pettänyt. Eli eka vaunu tietysti paras ja mieluisin.

PÄIVINEN UNTO 20.07.2016 17:45

Kaverilla oli kabe ja meillä Bobby 610 ja viikossa meni kummallakin pullo kaasua. Minusta tuo kabe on turhan maineen saanut mainonnalla.vaunu on pimeä päivälläkin valoja pidettävä . Kyllä hobyllä talvella pärjää myökln oltiin viikko -27c pakkasessa , palaa kaasua mutta lämmintä +22c sisällä. Terveiset hobyn puolesta .UP.

ANTTILA MARKKU 21.07.2016 08:40

Edellinen on minustakin aivan totta.Olenkin kuvannut Soliferin ikkunoita lähinnä ampuma-aukoiksi.Cabby ja Kabe hyvin samaa kaavaa noudattavia.Eurooppalaiset vaunut paljon valoisampia kautta linjan.Toisaalta osa ruotsalais vaunujen lämmön salaisuudesta piilee siinä pienten ikkunoiden kylmän vuotamisen pienemmästä määrästä kun kylmää pintaa sisätiloihin on vähän.Se ikkuna kun on selkeästi samoin toimiva kuin Kylmä Kalle kassissa.

LAIKKO TOMMI 21.07.2016 10:17

Heh.Noni Unto heitti ne kortit tiskiin)) Aattelinki kans et turhaa hönkötystä! Eli hobby ei viekkään kaasua enempää ku "talvivaunu the kabe" Näis aika pienet neliöt ja oli styroksii tai polyuretaanii ero on aika pieni paitti ostohinnas! Kukin ostaa millasen vaunun haluaa mut enerkiataloudella turha retostella.ps kalajoella paistaa aurinko.. Hyvää kesäpäivää kaikil))

RUTANEN HENRY 21.07.2016 10:48

Ottiko hoppivaarit herneet nokkaansa ja joukolla tyrmää talvivaunujen (Cabby, Kabe, Polar) paremmuuden

HYTTILÄ ESKO 21.07.2016 18:59

Asiaan en ota muuten mitään kantaa, mutta tuo ampuma-aukko särähti korvaan, lisäksi silmäänkin. tässä kuva edellämainitusta. Ainakin se muistuttaa kovasti esim linnoituksissa nähtyjä ampuma-aukkoja :) ;)

ANTTILA MARKKU 21.07.2016 19:45

Ampumaaukko noin kielikuvana minusta aivan osuva kuvaamaan pientä ikkuna pinta-alaa mikä ruotsalaisvaunuissa on tosiasia.Noita ikkunoita kyllä löytyy mm Kabessa kolme vai kaksi pitkää kapeata vierekkäin istuinryhmän ja oven vieressä,Soliferissa,Cabbyssa,Polarissa pesuhuonemalleissa pikku ikkuna ennen pesuhuonetta tietokone/kampauspöydän edessä.Ei pidä provosoitua vaikka kaikki eivät kuvaile asioita samalla tavalla.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.07.2016 20:20

Nyt takaisin sinne alkuun, ja kysytäänpäs, missä ja paljonko sitä vaunua on tarkoitus talvella käyttää? Esim viime talvena täällä eteläisessä Suomessa oli pakkasia vajaa kolme viikkoa tammikuulla. Edellistalvena paljon vähemmän. Sitä edeltävänä vain yksi viikonloppu. Eli jollei nyt joka viikonloppu vaunuillut, niin ihan kamalasti ei olisi kannattanut satsata siihen talvokäyttöön rahaa tai edes ajatusta. Tietty, se on ihan eri asia, kun mennään pohjoisemmas ja/tai idemmäs, tai melkein asutaan vaunulla.

POIKULAINEN ESA 21.07.2016 21:10

Henry nyt alkaa elää tätä päivää eikä mitään 1991-94 vuotta. Soliferit tehtiin Ruotsissa n.20-vuotta samoilla palikoilla kuin Polaritkin tosin eri tehtaissa. No konkassa nyt kaikki on paitsi Kabe? Ne sontaluukut kuuluu just talvi vaunuihin. Ei ne muoviläpyskät (ikkunat) seinissä mitään lämpöä pidä varsinkaan jos niitä on joka seinä / katto täysi.

HYTTILÄ ESKO 21.07.2016 21:34

Ei nyt pidä puhua omiaan, konkassa on vain Cabby jonka pesän varaosatoiminnot Polar osti

KOISTINEN TOIVO 22.07.2016 07:19

90 luvulla asutelin työn takia Elijärvellä lähes vuoden kavarin kanssa kahteen pekkaan vaunussa. En uskalla sanoa merkkiä, kun en muista, mutta veikkaan soliferia, tai LMC tä. Siinä oli patteri vesiliertolämmitys, ja primuksen pannu. Pakkasia oli silloin parhaimpina aikoina 20-30 välilllä. Tarkeni hyvin asua. Mutta ei se koskaan ole kotiasumista. Kun vaunu oli tyhjänä päivät, tai yöt sen 13-15 tuntia, niin lämpö ikänkuin keskittyi Nurkat, ja pöydän aluset olivat kylmiä, myös nurkat Lattialämmitystähän ei ollut, joten vastaa semmoista jossa on sähköllä toimiva lattialämmitys, joka toimii vain tolpassa ollessa. Kun sitten liikuskeltiin, niin tasaantui lämpö, jota muuten kyllä riitti vaunussa. Kun ulkona kävi jompikumpi, niin sen kylmän hönkäyksen tunsi kaveri, varsinkin nukkuissa. Lämpö patterilämmityksellä "nousi" paljon ovessa kulkemisen takia hitaahkosti Nyt kun vertaa puhalluslämmitykseen. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 22.07.2016 07:30

Onkohan vaunujen veto-ominaisuuksisa eroja, jos paljon liikkuva on. Itse en ole koskaan juurikaan noita työkortteereja vedellyt, muutakun isolla 6,5 litrasella letukalla, joka ei käy vertailuna Toivopoika

LAIKKO TOMMI 22.07.2016 10:09

Joo Toivopoika..Mullakin oli 10 vuotta Chevy -95 500 000 km poljin siihen lukemia itse 300 000.Hyvä veturi oli kulutus noin 13-14 ltr satkulla.Nyt saksanihme ww grater.. Lofootin reissu kohta kätelty ja löysäillään kalajoella.Samat kulutukset näyttäs olevan 2.5 litrasessa mut ikävä tulee niitä kasin saundeja ;)

LAIKKO TOMMI 22.07.2016 10:18

Siis jäi toi mielipide kertomatta Toivolle kun meni chevy fiilistelyks:)Letukalla onnistuin kaks huonoa vuokravaunua hinaamaan ne vempotti ja ei olleet vakaita vaik veturi oli chevy... On niis varmaa eroja mikä aisassa on kii tai sit ne oli väljiä jostain !!

KOISTINEN TOIVO 22.07.2016 11:16

Letukka oli työnantajan auto, ja en kertonut kehuakseni, vaan sen ettei minulla ole kokemusta henkilöautolla vetää vaunua. Sanoin sentakia, että se mörkö ei anna minusta tosikuvaa vaunun ominaisuudesta. En ole oikeastaan kasikoneen fani, koska kanian konetta kuuntelin aikanaan sanoisinko riittävästi Mietiskelin vain, jotta onko niissä eroa, esimerkiksi kerran kuulin kehuttavan soliferin 6000 jotain telivaunua hyväksi. Että onko telivaunu parempi esimerkiksi yksiakselista, ja miten parantaa se kitkavetopää Toivopoika

LAIKKO TOMMI 22.07.2016 12:09

Ok..Scanialla itekkki pisin suomea 13 vuotta mut yx akselinen oikein lastattuna tulee aina nöyremmin perässä ja kitkavetopää on oiva keksintö!kun noi telivaunujen telit on sellasia kun keula nousee nousee myös eka teliakseli.

ROSTEN MIKA 22.07.2016 14:02

Kumpa oliskin teliakseli vaunuja mutta kun ei, ovat kaikki 2-akselisia valitéttavasti !

Mika

LAIKKO TOMMI 22.07.2016 23:50

No niin...

KOISTINEN TOIVO 23.07.2016 07:17

Noiden akselien täytyy siis olla erittäin pienellä joustolla, jos sen verran mitä normaaali tieajossa vaunun keula nousee erilaisissa tieprofiileissa, nin että toiset pyörät nousevat tiestä. Olen kattellu vaunuja, ja ei siinä paljoa kestä aisan nousta, kun perä vastaa tiehen. Minulla on ollut käsitys, että erillisjousitetut, ja iskunvaimennetut akselit ovat parempi, kun teli jossa keskiakseli on jousitettu, ja iskunvaimennettu, ja pyöräakselit ovat sitten keinuvarsien päissä. Koskahan joku keksii laittaa akselit ilmajousille. Toivopoika

LAIKKO TOMMI 23.07.2016 08:46

Tiestä tuskin nousee ilmaan!tarkoitin vetoautoon kohdistuvaa rasitusta!

LAIKKO TOMMI 23.07.2016 09:29

Keskustelu karkasi muutenki aiheesta,Asia lienee kuitenkin fakta että yhtä akselia vetelee kivuttomammin perässä kuin kahta tai kolmea!autotraikerit ja muut vastaavat peräkärryt.mut hyvinhän noi isot 2 akselisetki perässä tullee..mut eroja on!

HOLM ALEKSI 26.07.2016 18:46

Ajatus oli että pitäisimme vaunua Helsingistä korkeintaan 150km säteellä eli suht etelässä ja ajatus oli että muutamina viikonloppuina olisi vaunulle mennyt. Veikkaan kanssa että pakkaset ei kyllä ihan hirveen alas laske ja sen takia tiedustelin että pärjääkö Hobbylla.

ROSTEN MIKA 26.07.2016 19:03

Juu pärjää siinä missä muillakin !

Mika

HOLM ALEKSI 26.07.2016 19:05

Kiitos. :) Täytyy rupee katsomaan syssymmällä vaunua ja aloittamaan caravan elämä jota kyllä pari kertaa jo vuokravaunulla testattu. ;)

LAIKKO TOMMI 26.07.2016 19:09

Siihen vastasin että ite oon pärjänny tosi hyvin;)) Nää muut mollaajat ei näy pärjäävän!Alden vesikierto ja lattialämmitys siinä se juttu on! Sama millä nää on eristetty häviävän pieni ero enerkiankulutuksessa eikse untoki ollu kaben kans viikon rintasin ja kaasut samaan aikaan vaihtoon! Repikää siittä ;))

LAIKKO TOMMI 27.07.2016 07:51

Aleksi Holmille.Saisinko vielä tiedustella notta miksi nyt sitten ehkä päädyt ostamaan Hobbyn etkä ehkä Kabea;)?

HYNNINEN JORMA 27.07.2016 15:51

Eikös tässä samassa aihepiirissä ole juuri juttua noista Hobbyn kodensiovesien aiheuttamasta ongelmasta, kannattaa lukaista.

KAASINEN PERTTU 27.07.2016 17:23

Toinen suunnitellaan 25v kestoiän perusteella ja toinen 15v kestoikään, tätähän ei yleisesti kerrota mutta hinta kertoo sen. Varmaan kaikki on hintansa arvoiset,yksi tykkää tyttärestä toinen äidistä!

ANTTILA MARKKU 27.07.2016 17:59

Kyllä laittaa miettimään jos uusi hobby 650 maksaa aldella n.36te ja Cabby kaikilla mausteilla 52te kannattaako muutaman viikonlopun takia investoida?

KERÄNEN MATTI 27.07.2016 19:24

Hobbyyn ei kannata investoida mitään, ostaa sillä rahalla vaikka Dethleffsin niin saa jotain vastinettakin.

Nimim. Hobby märkäni 3 vuodessa (ja levis muutenki käsiin)

KOISTE TIMO 27.07.2016 19:45

http://www.nettikaravaani.com/solifer/550/1459025 tässä ois aloittajalle oiva ensivaunu. Hinta kohdillaan ja sopii aloittajan budjettiin.

ANTTILA MARKKU 27.07.2016 20:18

Suhtautuisin varauksella tuon ikäiseen solkkuun.Kannattaa katsoa onko tapetit kiini etuseinässä ja taka kulmissa.Myös kaapin ovet ilmaisee jotain jos ne ovat kierot,muuten taitaa olla 25v ikäiset kalusteet ja kojeet.

LAIKKO TOMMI 27.07.2016 21:02

jos keränen sai vaunun kolmessa vuodessa märkänemään ja leviämään käsiin;)) Kanattaako ostaa kaverin mitään ?;)

SILTANEN SAMI 28.07.2016 10:33

Kiitos Timolle ilmaisesta mainoksesta!

Markku on aivan oikeassa mielipiteessään että tämän ikäisiin Solkkuihin kannattaa suhtautua varauksella, mielestäni niin pitää tehdä myös uudempiin ja minkä tahansa merkkisiin matkailuajoneuvoihin tai perävaunuihin tutustuessaan. Näinpä tässä yhdellä vaunukorjaamolla 2013 vuoden Soliferin jonka massat olivat kuivaa koppuraa, melkoinen riskilaitos sekin ja vielä melko uusi.

Mutta kerronpa tarkemmin Timon linkissä olevasta vaunusta ja sen historiasta mitä minä tiedän.

Ostin vaunun vuonna 2014 ensimmäiseksi vaunukseni kuivana. Kotona kuitenkin löysin vaunusta kosteusvaurion joka olisi kyllä jo pitänyt huomata ostohetkellä, mutta kun into oli kova ja vaunu oli saatava. Kauppahinta oli jonkin verran korkeampi kuin mitä nyt on vaunun pyynti ja silloin kauppaan ei kuulunut mm. etutelttaa.

Kosteus, tai sanoisin vesi, oli päässyt vaunuun joko ulkovalon läpiviennistä tai katon ja seinän saumasta kastellen oikeaa seinää laajalti. Lisäksi oikean puoleinen etunurkka oli rapea sisältä päin painellessa sekä yksi viemäriliitos vuoti.

Mitä sitten tehtiin? Vaunun kalusteet purettiin sisältä vessaa lukuunottamatta, oikeaa seinä "kalvettiin" ~80% alalta puhtaaksi peltiin asti. Lattiasta poistettiin muovimatto. Seinään liimattiin uudet 37 mm vahvat (Soliferin oikea eristepaksuus) eristelevyt, ei styrox vaan joku foam. Märät/pehmenneet puuosat vaihdettiin seinästä. Eristeiden päälle liimattiin näkyville osille Soliferin alkuperäinen vanerilevy jota löysin kuin ihmeen kaupalla 70 euron levyhintaan. Piilossa oleville osille käytettiin ulkonäöllisesti erilaista levyä. Lattia hiottiin ja siihen liimattiin uusi lattiamatto. Oikea kylkilista ja kattolista olivat irti ja niihin laitettiin uudet butyylimassat. Kaasupullokotelo oli irti ja ja sen alla oleva pelti käytettiin osittain irti etulevystä. Kattoluukut irroitettiin ja tiivistettiin uudelleen. Kaikki tämä tehtiin kuivassa hallissa muistaakseni kuuden viikon aikana.

Tämän remontin jälkeen vaunu on kaksi talveaan ollut varastoituna +10 asteisessa hallissa.

Asetin mielestäni vaunun hinnan sille tasolle jolla kauppaa pitäisi syntyä ja aion myös kertoa avoimesti mitä vikoja vaunussani olen havainnut ja mitä niille on tehty.

Vaunu on ollut meillä käytössä viimeksi juhannuksena ja myydään koska hetken mielijohteesta meille muutti 13 vuotta Soliferia nuorempi Polar.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.