Kuka muistaa/sai selville syyn

HALINEN HARRI 18.03.2016 19:44

miksi Volkkarin 1,4 TSI -moottoreissa vm. 2010 ja 2011 tuo jakoketju/hihna hyppäsi esim. yhden hampaan yli? Netissä on juttua vaikka kuinka paljon noista vioista mutta ei sattunut silmiin kuinka tuo vika on korjattu muissa ja vauriomoottoreissa? Oltiin katsomassa kakkosautoa ja sattui tuollainen auto/moottori yhdeksi vaihtoehdoksi. Papereista selvisi että autolla oli ajettu 100000 km ja siihen oli vaihdettu moottori jolla ajettu 60000 km viime kuussa. Vaihdon oli tehnyt hyvin tunnettu VW-merkkihuolto samoin kuin sitä edeltävät huollotkin. Epämääräisesti mainittiin huoltoselosteessa että moottori oli vaihdettu rikkoontuneen tilalle, mutta todellinen syy jäi epäselväksi. Jäi ostamatta kun mistään ei löytynyt selvitystä missä kunnossa ja mitä tuolle 60000 km ajetulle moottorille oli tehty. Olisiko se hajonnut kuten edellinenkin 100000 km:n kohdalla? Mitkään Oulun seudun tapaukset eivät ole se rikkoutumisen syy. Tässäkin asiallinen vian tunnustaminen VW:lta olisi tehnyt paljon paremman imagon vanhalle automerkille. Noita tapauksia ei kai kovin paljon ole tapahtunut muille VW:n moottorimalleille, ei ainakaan niin paljon kuin mainitsemalleni tyypille.

JANHONEN MATTI 18.03.2016 19:58

Tässä vastauksia kysymyksiisi. Ongelmaa on yritetty salata.se on selvä.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat

TERVO JARI 18.03.2016 20:08

Alkuperäinen ketju venyy, kiristimestä (hydraulinen) loppuu kiristysvara jolloin ketju on löysällä ja löysällä oleva ketju "antaa" mahdollisuuden "ylihyppäämiseen" . . .

Kertovat että VW:n uudet ketjut olisivat vavistettuja, sillä tavoin yrittävät välttää venymisen. Korjauskustannuksissa VW on tullut "vastaan" . . .

Tiän Tiquanin johon on vaidettu ketju jo toistamiseen ja sama "virsi" VW:ltä, vaihtoi Tiquanin pois, tosin pysyi Tiquanissa mutta 1.4 TSI vaihtui 2litraiseen dieseliin . . .

HAAPANEN TIMO 19.03.2016 08:25

Hydrauliseen kiristimeen tulee paine liian myöhään ja ketju ehtii hyppäämään autoa käynnistetettäessä . Jos kaikki huom. kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä korjataan vaurio takuuseen vaikka kilometrejä olisi paljonkin.

@timppa

HALINEN HARRI 19.03.2016 09:58

Kiitos vastauksista, asialle löytyy siis järkevä syy, Oulun tienpinnoitteen sijasta.

JANHONEN MATTI 19.03.2016 11:09

Hydraulinen ketjunkiristin on mallia "talteen ottava" aivan kuin säppikoneisto. Laahari kiristää ketjua myös moottorin ollessa pysähdyksissä

HALINEN HARRI 19.03.2016 14:50

Tuo kävi miellessäni miksei se ole sellainen. (Tekniikka kuten itsesäätyvä käsijarru oli muinoin, tietenkin hienompaa mekaniikkaa.)

JANHONEN MATTI 19.03.2016 15:30

Ketjun kiristin on sellainen. Yksinkertaisimmillaan sylinteri jossa mäntä liikkuu vain yhteen suuntaa öljyn paineen vaikutuksesta. Kiristin painaa ketjua kiristävää laahainta voimalla, joka on männän pinta-ala x öljyn paine.

Toteutustapoja malleja on monia, mutta yksinkertaisimmillaan kuten yllä kirjoitin.

Sprinterin koneen uusi kiristin maksaa 46-55 euroa.

HAKALA JYRI 27.03.2016 22:08

Vwpuolelta salailua, ymmärsin että osa ketjuista viallisia venyy, omistajan vastuulla että tulee vaihdettua, kai halvempi että vaihtavat moottorin tarvittaessa, jos vaihtaisivat kaikkiin ketjut... Omalla kohdalla auto oli valm vuosi 2010 ja rek 2011, ostettu ja huollettu samassa liikkeessä, oma huomio jotain sivuääntä tyhjäkäynnillä,,, , kuulin " muualta" että näissä ketjuvikoja, auto oli vähän yli 2 v rekisteröinnistä just huollettu, liike tarkisti ja hoiti ketjun vaihdon ( iso työ öljypohjan piti irroittaa 4-5 h) takuuseen, samalla tuli öljyvuotoja öljypohjassa korjattua jotai ei olis muuten saanut enää takuuseen moottori 1,2 TSI turbo. Olihan siinä äänimerkkiä molemmat viallisia, ei takuu loppui 2v ja ikää oli 2,4 v.. Olisivat uusineet toki jos olis maksanut, osat+ työn, ...

Jyrih

HALINEN HARRI 28.03.2016 15:05

Nuo viat kai olivat yleisiä vuosimalleissa 2010 ja 2011 eli mahdollisesti myös 2009 puolella rakennetuissa moottoreissa. Viat keskittyivät pääosin 1,4 l TSI-moottoriin. Olisi mielenkiintoista onko noita moottorivikoja esiintynyt 2013-2015 käyttöön otetuissa moottoreissa ja kuinka paljon. Salailulla ja totuuden piilottelulla kaivetaan omaa hautaa, luottamus ei herkästi palaa. Minä ainakin jätin ne autokaupat tekemättä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.