Toyota ProAce

SALO TAPANI 27.11.2015 13:55

Onko kenelläkään ollut mokomaa värkkiä vetokäytössä? Numerot lupaavat jopa 2000 kg vetokykyä, mutta onko pelkkää teoriaa? Entäs automaattivaihde? Onko Caravan-lehden koeajon lisäksi kenelläkään todellisia kokemuksia, etenkin talvikeleistä.

TURUNEN HEIMO 28.11.2015 19:32

Testejä löytyy raskaan kaluston lehdistä, kysessähän on uudelleen nimetty Fiat Scudo, Citroen Jumpy, Peugeot Expert. Scudo taisi olla vuoden pakettiauto kerran mutta kun pakumalleja on sen verran vähän nin iso osa on saanut tuon tiittelin.

NIEMINEN HEMMO 29.11.2015 10:20

Jossain oli joskus juttua, että olis sama auto kuin Peugeot ja tulisi jopa samalta tehtaalta, tiedä häntä. Autotehtaat on nykyisin niin sekaisin, ettei niistä enää selvää ota. Varmaa on se, että Toyota tuli tuohon Sevelin valmistamaan sarjaan viimeisenä ja nimesi vaan itselleen sopivaksi. Uskon kyllä, että varmaan hyvä paku. Muusta ei sen tarkempaa tietoa, mutta googlaamalla kyllä tuntuu löytyvän. Itse kallistuisin Citroeniin. Fiat viimeisenä.

SALO TAPANI 29.11.2015 13:25

No sehän on näin, että tekniikan puolesta nämä vehkeet alkavat olla lähes samasta laarista. Lähinnä kiinnostaisi ajokokemukset, myös automaatilla, jos jollakulla on. Nelivetoa lienee turha haikailla, vanhaa Hiacea on ikävä, välillä kovastikin, se tavaratila olisi todella poikaa. Hilux on hyvä traktori, mutta 6m3 takakontti olisi pitkässä reisussa melkoinen etu. Kun kysymykseen tulee kuitenkin myös talviliikunta, arveluttaa se etuveto. Toisaalta, eihän eläkeläisellä aika ole kortilla, ja kuten Utsjoen Väärti aikanaan sanoi. Kun pakkaat älä ota kiirettä matkaan. Voi kai sitä pitää luppopäivän jos on oikein röntsykeli. Silti vaan vähän arveluttaa.

HYTÖNEN RAIMO 30.11.2015 16:04

Sama Fiat Schudo pohjainen auto kuin Citroen Jumpy ja Peugeot Express, valmistetaan (kootaan) muistaakseni Unkarissa.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.11.2015 17:58

Ei kun tuolla Sevelillä, ja tämä kokoluokka Ranskassa, kun ne Ducatot klooneineen tulee Italiasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sevel

KOISTINEN TOIVO 01.12.2015 08:49

Eikös sen pitänyt ola hiasen jälkeläinen pösöllä tehty, ja kuulemma laadun valvonta itsellä tojotalla. Näin sen mulle tojota myyjä kerto. Saa nähhä tuleko poromiehille hiasen korvaaja. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 01.12.2015 11:37

Kyllä hiasemies menee halpaan jos luulee uuden vastaavan saavansa. Ei se merkki nokalla autoa paranna.

@timppa

ASIKAINEN MATTI 01.12.2015 11:51

Kyllä se nyt on niin, että jos pitkäikäistä ja harmitonta dieseliä on hankkimassa, niin on valittava sellainen, jonka moottorissa ei ole elektroniikkaa vaan puhtaasti mekaaninen ohjaus. Sehän toimii käyntiin lähdettyään niin kauan kuin ainetta tankissa riittää. Mitä siitä, jos kulutus on vähän isompi. Sähköisesti ohjatun rahankulutus on kuitenkin pitkässä juoksussa suurempi ja harmit isompia.

ROSTEN MIKA 01.12.2015 12:30

Kaverilla on duunin puolesta uus proase käytössä ja haukkuu sen maanrakoon ! Kyytiin ei mahdu kun kevyitä terveisiä ja nekin pitäs kuulemma toimittaa vaan bussireittejä pitkin !!

Sanoi että viimenen "toyota" mihin koskee enää, no eihän siinä enää muuta toyotaa ole kuin keulamerkki !

Mika

NIEMINEN HEMMO 01.12.2015 12:39

Uutta mallia taas tulossa. Citikasta ei kyllä moitittavaa, hyvä ajaa ja moottorit aivan huippuluokkaa. Tavaran kuljetuksessakin kokoonsa nähden ja luokassaan hyvä, niin kuin Jumper omassaan. Mielenkiinnolla odotellaan

KOISTINEN TOIVO 01.12.2015 13:30

Sitikka muuten hyvä, mutta sähköissä on sanomista. Toivopoika

KALLIO SULEVI 01.12.2015 13:34

Tässä jotain pientä tietoo tulevasta ja jo voimassa olevasta yhteistyöstä.

JULKISTUS PSA Peugeot Citröen ja Toyota Motor Europe (TME) julkistavat tänään ensitietoja uudesta Citröen Spacetourerista, Peugeot Travellerista ja Toyota Proacesta. Malleista tulee tarjolle versioita niin yksityis- kuin yritystarpeisiin. Kolmen eri brändin alla myytävä uutuusmalli lanseerataan vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla.

Citröen Spacetourer, Peugeot Traveller ja Toyota Proace jakavat jatkossa keskenään yhtenäiset tekniset ratkaisut, moottorit ja varusteet, mutta kukin merkki tarjoaa kuitenkin asiakkaillen yhä niin sanotun ”yksilöllisen brändi-ilmeen”.

Käytännössä erot tarkoittanevat lähinnä nokkamuotoilua ja huolto- sekä jälleenmyyntipalveluita ynnä mahdollisesti myös autojen hinnoittelu- ja lisävarustepolitiikkaa.

PSA:n kehitys- ja strategiajohtaja Patrica Lucas kertoo olevansa tyytyväinen tilanteeseen:

– Olemme iloisia voidessamme tänään julkistaa nämä kolme TME:n kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena syntyvää automallia. Sopimuksemme on mahdollistanut uuden ja tehokkaan perusrakenteen, jota hyödyntämällä voimme tarjota asiakkaillemme maailmanlaajuisesti nykyaikaisia ja luokassaan poikkeuksellisen kilpailukykyisiä tuotteita.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen että vuonna 2012 aloittamamme yhteistyö PSA:n kanssa tuo mallistoomme nyt uuden sukupolven Proacen, totesi puolestaan TME: pääjohtaja Johan van Zyl.

– Molemmat tiimit tekivät paljon työtä yhdessä ja bränditasolla. Olen vakuuttunut siitä, että uusin pakettiautomallimme vahvistaa kaikkine versioineen Toyotan tavara-autotarjontaa Euroopassa. Uusi Proace täydentää vahvaa ja luotettavaa mallistoamme, jollaista asiakkaamme Toyotalta odottavat.

Ensimmäisen sukupolven Proacet pohjautuivat vuonna 2013 nykyisiin Peugeot Expert- ja Citröen Jumpy -malleihin.

Toyotan ja Suomen markkinoiden tapauksessa Proace on ollut erityisesti legendaarisen Toyota Hiacen suora brändillinen manttelinperijä, vaikka teknisesti kyseessä onkin täysin eri auto. Nimi Proace on usein vääntynyt kansan suussa muotoon ”Roase”, hieman ”Hiasen” malliin.

Vanhalla koulukaverilla on viiatin merkeillä varustettu vastaava kuin "Roase" ja viimeks ku näkkiin sanoi n.1700kg vaunun kulukevan kevyesti ja hyvin peräsä. Mut en tiejä millä koneella tai laatikolla se sen värkki on. Voisin tietysti kysästä ku oon täs enne joulua sen kaa sanalla.

HYTÖNEN RAIMO 01.12.2015 14:07

Joo, Sitikka on yksi niistä automerkeistä, joita en ikinä ole ostanut enkä tule ostamaan. Velimeihellä oli uudehko C3, joka piti hävittää pois, kun oli aina vialla. Sanoi parikymmentä vuottaa vanhaa kakkosauto Transittia paljon luotettavammaksi.

Pojalla oli CX vähän aikaa, sama juttu minkä lisäksi jätti aina seisoessaan alleen öljylammikon.

Kaverilla uudenkarhe C5, moottoritiellä lähti tuulilasin vasen muovilista (A -pilari) tuulen mukaan.

Paikallinen korjaamon omistaja siirtyi Transporter kaudestaan Citroen Jumperiin. Vaihtoi vähin takaisin Transporteriin, kyllästyttyään jatkuviin vikoihin.

Sinänsä mukava auto toimiessaan, mutta riivatun vika-altis. Minusta panostaminen mukavuuteen on turhaa, jos auto jättää välille. Mukavuus on kaukana, kun ja jos tämä tapahtuu kuuttomana yönä neljäkymenen asteen pakkasessa Inarin ja Kittilän välillä.

NIEMINEN HEMMO 01.12.2015 20:26

En alennu kommentoimaan jonkun auton paremmuudesta. Jokainenhan voi halutessaan lukea juttuja ja testejä ja uskoa mihin haluaa. Tosiasiassa monissa nykyautoissa on mitä ihmeellisimpiä vikoja ja siellä sitä vaan mennään. Vikojakin on monenlaisia, niitä vakavampia, joihin palaa rahaa ja sitten on niitä pikkujuttuja, joilla ei paljon merkitystä ajamisen kannalta. Pääasia kuitenkin vain paikasta toiseen siirtyminen. Autotehtaatkin elää markkinoiden mukaan ja kehittelevät menopelejään kovassa kilpailussa niiden mukaan. Tehtaita on monissa maissa, mutta laadunvalvonta loppupeleissä homman ratkaisee ja se kun on kunnossa, niin pitkälle jo pärjää. Siksihän Suomikin noita autonvalmistuksia saa ja pärjää mitä tiukimmissa tilauksissa kun hommia jaetaan. Näillä mennään.

KOISTINEN TOIVO 02.12.2015 07:32

Autotehtaat käyttävät alihankintoina samoja komponentteja yleisesti. Kuten erään merkin myyjä sanoi. Jos joku osa meillä pettää, niin se menee vaihtoon mutamalla muullakin merkillä. Ylensä he tietävät toisten asioita koska ovat keskenään kavereita saman ammatin miehinä. Kemissäkin isä, ja poika kilpailevien yrityksien palveluksessa. Koneiden kehitys on jo siinä mallisa, että aika pienet erot niissä on. Eli osta oman merkkisen hellan, ja samalta linjalta ne kaikki tulevat. Lehellä oli, että Nissan navara lava autoa myydään jopa mersun merkillä Toivopoika

HAAPANEN TIMO 02.12.2015 08:49

Juu, mutta se että ''uutta Hiacea'' mainostettiin aivan kuin se olisi Toyota tuntui naurettavalta.Varmaan joku sen siinä uskossa ostikin.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 02.12.2015 09:26

Toyota ei käsittäkseni alkanut pienten pohjoismaisten markkinoiden takia uusiman hiacea, vaan teki PSA n kanssa sopimuksen korvaavan mallin teosta. Miten käynee, ostajathan tuon päättänee Mutta on hyvä olla periaatteita. Itsellä ei enää ole sanaa. Ei koskaan, Tai, no kerran on. Toivopoika

TURUNEN HEIMO 02.12.2015 09:32

Eihän se ole sitä pelkästää pohjoiseen valmistanut. Kottero karahti saasteisiin.

HAAPANEN TIMO 02.12.2015 09:47

Niin teki, ja koko euroopassa.

@timppa

NIEMINEN HEMMO 02.12.2015 10:01

Toyotaa ei tuoda Suomeen, mutta valmistetaan Hiace Commuterina etelän maihin. Saasteisiin mätkähti, ettei tuoda ja ehkä parempi näin. Valikoimaa kyllä löytyy jo ihan riittävästi pakumarkkinoille. Automaailma elää, malleja tulee ja menee, siihen vain pitää tottua eikä kangistua kaavoihin. Nyt pitää lopettaa, kun menee jo niin ohi aiheen. Totean vielä, että kyllä tuolla Pro Asella varmasti pärjää, automaatista en niinkään olisi varma vetohommissa. Moottoriksi vaan tehokkain mahdollinen.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.12.2015 17:17

Sen verran tuossa Pohjoismaiden markkinoissa on todellista taustaa, ettei Hiace ollut mikään suosikki tuolla Oiroopan puolella, vaan päämarkkina-alue oli viimeiset vuodet juurikin pohjoisessa. Eli täällä Hiacea jäätiin kaipaamaan, kun taas niksmanni oli jo aikaa sitten vaihtanut Transporteriin, Pierre Citikkapösöön, John Vauxhalliin ja Luigi Fiatiin, kaikki modernimman auton perässä.

KOISTINEN TOIVO 02.12.2015 18:10

Kantti hiasea luonnehdittiin somasti aikanaan. Alitehoinen kone, paitsi ruokahalu ylitehoinen Takavetoisena ei kinttaista päässyt yli kuuramaassa. Nelivetosesta tuli automaattisesti takaveto etuperän hajottua. Ajo ominaisuuksia ei olemassakaan. Noh paljon parani myöhemmät mallit. Poromiesten suosikki, ja luja. Jovain Kaipauksella Nils-Aslak

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2015 20:14

Milloinka kaimalla tulee koeajolle tämä PROACE vai oletko jo koeajanut sen?

SALO TAPANI 03.12.2015 09:19

Kiitos kaikille keskustelijoille mielipiteistä. Omat päätökset on tehty, Hilux jatkaa matkaa. Vaikka suuri tavaratila houkuttelikin, muut ominaisuudetajoivat ohi.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.12.2015 17:28

Kaima: Proacen eka polvi koeajettiin tuoreeltaan, katsotaan uudestaan kun tuo seuraava tulee kauppohin.

VUORISALO PASI 03.12.2015 17:51

http://blog.toyota.co.uk/2016-toyota-proace

VÄLIAHDE JUSSI 03.12.2015 23:36

No kerro nyt hyvämies mitkä oli ensivaikultemasi tuosta autosta?

Käyttäjän lisäys viestiin 3.12.2015 klo 23:53:28 Niin ja se on caravanlehdessä missä numerossa?Vain uteliaisuutani kyselen. Mitä pidit ko.Autosta?Ei tarvii vastata julkisesti YV pelaa,mieluumin näin kuin, julkisesti koska tiedän että,se sisältääsalassa pidettävää tietoa jota on sinulla ja joka,pysyy sinun silläsi en halua sitä nippelitietoa vvk.

NIEMINEN HEMMO 04.12.2015 06:30

Hieno peli ja näyttää olevan muuttunut täysin. On se todettava, että kyllä PSA osaa. Muutaman vuoden välein facelift tai kokonaan uusi. Voi tosin ahdistaa entisiä Hiaceen tottuneita, kun malli kymmenen vuotta aina sama. Nyt on kyllä palikat kohdillaan ja tätä päivää. Pitää vaan odotella kutsua koeajolle, niin voi tutkia livenä, tosin Citroenin :)

HALMEENMÄKI JUHANI 04.12.2015 18:02

Numerossa 1/2014. Ja kyllähän se suurin ongelma on siinä, että Proace on aivan erilainen auto kuin Hiace. 80-lukulainen takavetoinen jäänne kun vaihtuu pikkusen kevyempään, nykyaikaiseen ja etuvetoiseen, niin erohan on kuin gorba-Mobiralla ja nyky-androidilla. Moni kritisoi, että etuvedolla ei pääsisi liikkeelle liukkaalla. No ei sillä Hiacella päässyt kuivallakaan!

VALTONEN MARTTI 04.12.2015 22:14

Kuorma muuttanee kummassakin asiaa kovasti. Etuvedon riesaksi, takavedon selviytyjäksi.

nim.merkillä ei kokemusta kummastakaan mutta vetotavoista kyllä.

KOISTINEN TOIVO 05.12.2015 06:31

Pakettiautoissa takavetoisissa kuorma on paljon etenemiskykyyn tehoava asia, senhän jokamies tietää. Mutta en niin tuomitteisi etuvetoa. Siinä kuorma tulee akseleiden väliin, joten keulan kevennystä ei tule. Joskus vetävät pyörät jopa edessä ovat paremmat. Mutta on selvä, että kun takana vetämättömille pyörille kuitenkin painoa tulee, niin ilman muuta sohjokelillä siittä on haittaa. Ei niin paljoa kuitenkan. Asunto autoissa usein tulee paljon isoon takatalliin painoa, ja se on taka akselin takana. Se on etuvetoiselle myrkkyä. Huonoille teile on siten neliveto. Koska tullenee poroaseen semmonen Toivopoika

HALMEENMÄKI JUHANI 05.12.2015 09:13

Juuri näin. Autotehtaat pyrkivät mahdollisuuksien mukaan tasaiseen painon jakautumaan etu-ja taka-akselin kesken. Joka on sitten edullisissa hyötyajoneuvoissa mahdollisimman vaikea yhtälö. Mutta auton pitäisi silti olla ajettavissa niin kuormalla kuin ilmankin. Etuvetoisessa ei lisäkuormaa tarvita, koska moottori on vetävien pyörien painona. Lisäksi pakettiautokin pitäisi kuormata kuten vaunu: keskelle ja alas. Ja jos auto vaatii toimiakseen kuormaa, joka sijoitetaan väärin, on vika kyllä autossa. Matkailuauto, jossa on sen asuntokorin myötä jatkuvasti maksimikuorma ja yleensä väärin sijoitettunakin on sitten ihan oma lukunsa.

MIKKILÄ JUKKA 07.12.2015 12:35

Hiacen myynti ei loppunut päästöjen takia, vaan Toyota lehden mukaan auto ei läpäissyt törmäystestin uusia vaatimuksia. Itse ihmettelinkin asiaa, että miten Hiace ei täytä päästövaatimuksia kun sama kone on käytössä Hiluxissa ja muualle on Hiacea tuotu Land Cruserin 3 litran koneella.

NIEMINEN HEMMO 07.12.2015 15:24

Ehkä parempi näin, että tuonti loppui. Kolariturvallisuus kuitenkin tärkeä juttu ja sitähän Hiacessa ei ollut juurikaan. Tulossa oleva ProAce sen sijaan todella fiksu ja taatusti laadukas, koska ei Toyota nimeään mihin vaan anna. Laadunvalvontakin Toyotan omaa, eli siltä pohjalta. Moottorivaihtoehtojakin löytyy jokaisen tarpeisiin. Fiksu peli, mutta on siinä hintaakin.

KNAAPI JUHA 11.12.2015 14:15

Voi Kristus tuota lapsenuskoa Niemisellä! Laatutuote. . . Heh heh.

TURUNEN HEIMO 11.12.2015 15:57

Mitä tuon luokan autoilla on tekoa matkailuautopalstalla? Tuskin se laadunvalvonta on sen ihmeempää, eri merkit valmistetaan sekaisin linjoilla, sen mahdollistaa nykyinen logistiikka ja tehdasautomaatio.

NIEMINEN HEMMO 11.12.2015 21:32

Knaapille sen verran, että ei täällä uskonpuutteesta kärsitä missään suhteessa. PSA:n autoilla menty kohta 10v ilman ongelmia, niin laadukkaista autoista uskaltaa puhua. Ennen oli Saksalaisia ja ongelmia riitti. Matkailuautokin on PSA:n, mutta hankintana niin uusi, ettei kokemuksia vielä ole kertynyt. Pro Acen pykälää pienemmällä sisarmallilla nyt ajettu jo monta vuotta ja uskallan suositella. Uutta 2016 mallia tuolla hehkuttelulla tarkoitin väärinkäsitysten välttämiseksi ja tarkennetaan nyt vielä, jos joku ei ymmärtänyt, että Citroenista kyse. Toyota tosin tulee samoilta tehtailta, niin miksi ei toimisi vai onko hra Knaapilla parempia kokemuksia, kenties oma lehmä ojassa? Näin Joulun alla joulumieltä kaikille! (:>

KNAAPI JUHA 12.12.2015 05:31

Nyt se onkin Citroen,jota Hemmo hehkuttaa. Täällähän on puhuttu tähän asti siitä PSA:n konsernituotteesta. Lapsenuskoa edustaa tuo ajatus eri tuotantolinjoista ja Toyotan omasta laadunvalvonnasta,joista Hemmo on puhunut. Nämähän on niitä tuskaisten toyotamyyjien kertomuksia. Ja konsernin tiedottelusta on kokonaan "unohdettu" Fiat Scudo. Minä olen ymmärtänyt,että tuotanto tulee ulos samalta linjalta ja kukin automerkki koristelee tuotteen omilla logoillaan. Laatu on sama, parempi tai huonompi. Tämähän ilmeni jo tuolla ylempänä tehtaan tiedotusosaston lausunnosta. Minä en sitten vaan tiedä,missä ojassa Hemmon lehmä makaa.

KOISTINEN TOIVO 12.12.2015 06:37

Noissa on jo puurot, ja velit sekasin täysin. Karavaani lehellä luki. Nissan navara lava-autoa myydään mersuna, ja renaultina. Nissan, renault, ja ooppeli ovat siten taas yhtä samaa, ja monen matka-auton keulana. Tai oikeammin enempi renault, koska kai sitä käyttää adria suurena valmistajana.

Saman henkilöautojen pohjalevyillähän jo on tehty sen setttemätkin merkit. Siihen alihankkijoiden osat päälle. Jotta siinäpä noita saapi kehua. Sitikka ei muuten osaa sähköjä kovin hyvin. Tai paremminkin sitikka osaa, muttei tekijät. Meillä tuo vanhus tekee sähköillään väliin mitä haluaa, jopa semmostakin, mitä sen ei edes pitäisi pystyä Toivopoika

HAAPANEN TIMO 12.12.2015 08:09

Maailman sivu on Italian ja Ranskan autot olleet vikatilastojen väärässä päässä, nyt siellä sitten on tojokin.

Persoonallisia ja kivoja autoja Citikat on kyllä olleet

@timppa

NIEMINEN HEMMO 12.12.2015 10:30

Jos Knaapi osaa lukea tai paremminkin ymmärtää luetun, niin aikaisemmissa kommenteissani olen nimenomaan hehkuttanut Citikan vastaavaa uutta 2016 tulevaa mallia, johon vaihto nykyisestä uuden karheasta sisarmallistani kävisi helposti. Ranskalaiset oli jossain vaiheessa 10-20 vuotta sitten vikatilastojen väärässä päässä, mutta oli siellä moni muukin nykyisin hyvä ja luotettava auto. Nyt esim. Ajelen Ranskalaisella tilastojen valossa vähävikaisimmalla autolla ja tyytyväinen pitää olla. Pro Ace on laadussa yhtä hyvä kuin sisarmerkit eli erittäin hyvä. Kokemuksia nykymallista löytyy. Kommentointi loppuu osaltani tähän, koska muuten tämä on typerää kinaamista ja härnäämistä esim. Knaapi voi jatkaa sitä yksikseen omaksi ilokseen, silloin kun ei ihmettele asuntoautonsa vesijärjestelyjä :) Onnea valitsemallasi tiellä.

KNAAPI JUHA 12.12.2015 11:05

Osaan lukea auttavasti ja yritän ymmärtää lukemaani. Kummalta näyttää,kun Hemmo tässä samassa ketjussa tuolla ylempänä hehkutti sitä Toyotan laatua, omaa tuotantolinjaa ja japanilaista laadunvalvontaa. Nyt hän hehkuttaa Citroen-laatua. Ja mikä merkillisintä osoittaa selvänäkijän lahjoja kehumalla ensi vuonna myyntiin tulevaa automallia.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.12.2015 klo 11:53:28 Hemmo 7.12.2015 klo 15.24

"Tulossa oleva ProAce sen sijaan todella fiksu ja taatusti laadukas, koska ei Toyota nimeään mihin vaan anna. Laadunvalvontakin Toyotan omaa, eli siltä pohjalta."

Missähän sitä Toyotan omaa laadunvalvontaa on ellei ole omaa tuotantolinjaa tai omaa tehdasta. Ja hylkykappaleetko sitten leimataan Citroeniksi?

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2015 16:11

Se Fiat Scudo poistui samaan aikaan kun Proace tuli valmistukseen. Se oli samalla yksi syy siihen, että Sevelillä oli kapasiteettia Toyotalle. Syy Scudon poistumiseen oli puolestaan se, että vastaava Fiat-malli tehtiin Opelin yhteistyömalliksi. Eli Combo ja Doblo, sen aikaista GM-kaveruutta. Saas nähdä miten Ducato (Citröen-Peugeot) jatkuu, kun Opelin Vivaro on Nissan-Renault eli kaksi vierasta konsernia kummallakin kavereina, ja Fiat on nyt Chryslerin kaveri...

KOISTINEN TOIVO 13.12.2015 16:17

Käsittääkseni jotain tojota mallia on ennekin euroopan markkinoile tehty jossain euroopan maassa. Myös Romaniassa on jotain mallia tehty, tai tehdään, oliko yäris. Toivopoika

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2015 17:42

Englanti (Avensis/Auris), Ranska (Yaris), Turkki (Corolla/Auris), Tsekki (Aygo, PSA-yhteistyötä) nyt ainakin.

KNAAPI JUHA 13.12.2015 20:42

Halmeenmäen tietämystä en rohkene asettaa kyseenalaseksi. Muistelen kuitenkin lukeneeni jostain PSA-konsernin tiedotteesta, ett Fiat Scudo on mukana vuoteen 2016 asti. Niinpä arvelinkin,että sitä ei enää mainita vaikka vielä se olisikin mukana. Arvelin että vasta tulossa olevasta mallista lähtien Fiat poistuu.

Jos näin on niin oppia ikä kaikki. . .

KNAAPI JUHA 14.12.2015 12:01

"Se Fiat Scudo poistui samaan aikaan kun Proace tuli valmistukseen. ". Näin kirjoitti Jussi.

Minulla on edelleen se käsitys, että Scudoa on myyty ja myydään uutena vieläkin. Sitä Proaceahan on Sevelin tehtailla tehty jo vuosikaudet.

2016 mallin Euro 6 moottoreilla vasta erotaan jonnekin Renaultin ja Opelin suuntaan.

LAUKKANEN MAURI 14.12.2015 15:11

Paljon tietäjiä saitilla,minäkin olen vähän tuota hiacea ajellut ,ensimmäiset oli niitä tylppä nokkaisia vuoteen 1995, ja niistä ei ole hyviä muistoja kylmä ,kova ääninen ja taisi ne ajo-ominaisuudetkin olla ala-arvoiset.

Olisko ajanut kaksi sellaista vaihtoon,kun oli tapana vaihtaa aina uuteen alle 100 000km jälkeen.

Sitten tuli tämä uusi malli: transportterin uhka ja siihen jäikin,sekin oli tehoton, kova ääninen ja huono wolkkarin kopio ,oli tapana sanoa.

Niitäkin ajelin vaihtoon varmaan jonkun auton,mutta kun kaveri osti uuden Wolkkarin pakun ja pääsin koeajolle se päivä jäi mieleen se oli pakettiautojen äiti!.

Pakko todeta ja kysyä mitä hyvää oli hiacessa? no ehkä kestävä, voimaton paljon polttoainetta vievä kone jäi mieleen ,kun tuttu ukko oasti uuden hiacen kymäliikeen autoksi ja niissä oli paljon kuormaa raskaita kaasupulloja ja paljon työkaluja niin eipä se sillä ajanut kuin viikon pari ja vahtoin uuteen isompi mootoriseen hiaceen.

Tosi on tarua ihmeelisempi asia,minusta?.

HAAPANEN TIMO 14.12.2015 15:46

Koin saman elämyksen kun lopetin Sprintereillä ajelun ja siirryin Transporteriin. Siihen loppui pikkuvikojen korjailut, kiinnijäämiset ja perän luistelut. Miljoonan kerkesin neljällä Sprinterillä ajella ennen kuin huomasin merkkiä vaihtaa.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 14.12.2015 17:22

On tänään tosiasia, että koneiden koot ovat pienentyneet, mutta tehot ovat kasvaneet. Esimerkiksi fiatin 0,9 litran koneesta on otettu 125 heposta Ovat kierroksilla voimansa saavia. Entivanhat matala viriteiset koneet olivat isoja litroilta, ja lajavääntöisiä. Silloin jos oli tuommoinen parin litran kone, niiin sen teho oli vaatimaton, kuten hiasella se pieninkone. Fiatin 2,3 kone on yhtä tehokas, kun entinen 2,8. Mutta voin kokemuksesta vakuuttaa, että nykyinen on mopo, kuten tuo meidän ooppeli. Toivopoika https://www.youtube.com/watch?v=q_0xifuTqVA

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.