Vaununvetäjän todelliset vaihtoehdot

LAAKSO MARKKU 20.11.2015 21:03

Meitä vaununvetäjiä on moneen lähtöön. Joku vetää vaunuaan tehokkaalla AWD-katumaasturilla tai ehkä vieläkin kovemmalla pelillä. Meistä suurimmalla osalla veturina on joku vanhempi, vajaavetoisempi kiesi millä se pienempi vaunu pitäisi saada liikkumaan.. Juhani Halmeenmäki on tehnyt hyvää työtä vaunujen ja vetoautojen testauksessa mutta voisiko testejä hieman muuttaa. Vedettäisiin muutama vanhempi vaunu vanhemmalla veturilla. Etuvetoa ja takavetoa, kesällä ja talvella ja ilman noita uusia apuja. Nuo nykyiset testit ei oikein istu meille enemmistölle kun vaunu + auto on budjetin ulkopuolella. Mukana pitäis olla myös bensakoneita Tiedän että niitä ei muka saa testeihin. Höpö, höpö. Merkkilikkeistä saa varmaan vetureita testeihin ja vaunumyyjiltä saa edustamiaan merkkejä vedettäviksi. Siinäpä artikkelin pohjia seuraavaksi vuodeksi - kahdeksi.

Markku

KOISTINEN TOIVO 20.11.2015 21:29

Elikkä ajella 1200 ladalla solihveri perässä Norjan 70 luvun aikaisia teitä Kilpisjärveltä Nuorgamiin. Nykyään on vaihdeiden käytön korvannut ison tallin verran heposia. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 21.11.2015 00:22

Mulla tuo testi on käynnissä, 12 v auto ja 13 v vaunu:-)) Pitäisköhän kirjoitella..

KOISTINEN TOIVO 21.11.2015 06:53

Iliman muuta. Kertoile millaset on vehkeet, ja miten kulukee yhdistelmä talven aikana. Miten on kulutus. Kylläkai se koko talven ajelu kertoo paljon asiaa Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 21.11.2015 12:59

Totta hitossa juuri tuon ikäisillä vehkeillä meistä liikkuu suurinosa mitä tarkemmat tiedot sen parempi ja mieluumin karavanlehteen juttu siitä on silloin,kiva lukea nukkumaan mennessä ja saat vähän rahaakin siitä.

HÄKLI HANNU 21.11.2015 22:11

Tässä on meidän alku, jos taas onnistuu laittamaan nuo kuvat. Rakensin muuten tuon toyotan petrooliautoksi, tosin se ilo oli lyhytaikainen kun huomasivat että äijähän ajaa halvalla niin paiskataan "Diiselvero". Niin se herkku loppui pariin vuoteen. Oli muuten katsastusmiehen mukaan aika pitkä yhdistelmä! Niin ei sitten saanut silloin sillä autolla vetää muuta vaunua, ei ollut mitään ristiinkytkentää.

VALTONEN MARTTI 21.11.2015 22:56

Multa on hukkunut tuo perävaunukirja yksilöllisestä kytkennästä mutta onneksi valtavab suuren yhdistekmän kuva (montakin ) on tallessa. Julkaisen sen taas kerran.

Siis Datsub 100 A ja Thomson Clan 1000 vuonna 1978.

Veturi vaihtui aika pian Toyota Carinaksi. Ajaminen oli sellaista kolmosella vauhti kaheksaankymppiin, sitten nelosella vauhti hiljaa hiipumaan, taas kolmosella jne. Kolin mäki silti noustiin.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2015 klo 23:13:26 Datsun siis eikä mikään "Datsub"

KALLIO SULEVI 22.11.2015 13:38

Ompas Valtosella ollut hieno yhdistelmä.

VALTONEN MARTTI 22.11.2015 19:48

Kiitos Sulevi mutta pois tuo hymy...

TOIVANEN JARMO 24.01.2016 16:51

Volvo 244+Matkaaja 510 oli eka, sittemmin ollu vaikkajamitä, nyt toelline kalusto niinki uutta kuin Sprinter -98 ja Knauz -97.

LAIHO JARI 24.01.2016 18:38

Kuten ketjun aloittaja totesi meitä vaununvetäjiä on joka lähtöön, kuka kaipaa/tyytyy minkäkinlaiseen suorituskykyyn. Olen vuodesta -97 vetänyt yhtä ja samaa Solifer 5602i-vaunua vuodelta -90, jota ainakaan tältä istumalta en vaihtaisi pois koska olen mieltynyt ko. vaunun telialustaan. Vetoautoina on vuosien varrella vaihdellut peräkkäin ja sekaisin ainakin: Mercedes-Benz 207D -88, M-B 410D -90, M-B 240D -82, M-B 200D -82, M-B 200B -83, Ford Transit 2,5D -89, Ford Transit 125/260 -02, VW Passat farm 1,9TD -95, VW Touran 2.0TDI, Skoda Yeti 2.0TDI -10 M-B 300D farm.autom. -78 ja -91, -78 malli oli ajossa myös jälkiasennusturbolla. Polttoaineenkulutus on vaihdellut välillä 7.8-16,3 l/100km vaunu perässä, ilman vaunua 4,3-11 l/100km. Listan ainoa bensa-auto ei muuten ole pahin polttoainejuoppo. Kaikilla vetureilla on päästy kotoa pois ja takaisin. Listan kahta pienitehoisinta en valjastaisi enää vaunun eteen uudestaan, kaikilla muilla lähtisin reissuun vaikka heti. Takaveto on mielestäni parempi vetoauto ja ilman lumiketjuja en lähde talvella minnekään, edes nelivedolla, vajaavetoisellakin selviää ketjujen avulla paikoista joista ilman ketjuja ei selviä edes nelikolla, on kokemusta siitäkin.

KALLIO SULEVI 25.01.2016 15:22

Nykynen veturi vaunu eessä, on mielestäni paras vetovehe mitä meillä on ollut. Oli kesäne tahi talvine keli. Hiluksi on vm-12 ja tämän hetkine vaunu on sopeva ja pijän siitä, vaik vanaha onkin vm-02 Soliveri S4 Eelline vaunu oli myös Soliveri 450 vm - 88 Sitten on erinäine määrä -ja merkkisijä vuokra tahi lainavaunuja.
Yks vuokravaunu oli Cabby 550 DLX jostai -80 luvun alkupuolelta ja lainavaunuja mm.Pallas

Soliver 450 ja Cabby kuvattu Evon Niemisjärvellä samasta parresta.

ANTTILA MARKKU 25.01.2016 16:06

Mitä uutta aloittaja kokee tuon vanhan kaluston esittelyn antavan?Vaunukauppias kertoo kyllä minkä tyyppinen vetoauto riittää.

KONTINAHO ALPO 29.01.2016 15:22

Mullapa taitaa olla samanlainen ja samanvuotinenki Hiluxsi vetoautona kuin Sulevilla.Tosin väri ja lavakate poikkeava. Ja samat hyvät kokemukset mullakin. Vaunun kun jättää pois niin pääsee etenemään loppumatkan hilla/kalapaikoille huonommillekki teille.Kahdelle henkilölle tosin auto mutta kahdestaanhan emännän kanssa kuletaan ja tavaratilaakin riittävästi. Ja tuosa hirvenmehtuuhommassa kansa hyvä tuo isommalla maavaralla oleva neliveto pääsee mun kyytisä nuo mersunmiehethi huonommillekki teille. A.K

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.