BPW:n Akseli purkeentuu

KALLIO SULEVI 07.09.2015 13:59

Ny tarvitaa hyviä neuvoja, ne ovat erittäin tervetulleita, etukäteis kiitos.

Kuten otsake ilimottaa vaunun akseli purkeentuu n.200-300km vejossa. Eli vaunun akseliputkesta tulee vejossa ulos se akselin osa jossa on pyörän napa ja jarrurumpu kiinni.

Huomasin sen kun ihimettelin miksi tienpuolen ratas hipsi s4:sen harmaaseen pyöränkaaren reuna muoviin. Hetken vaivaa tutkittuani, tunkkasin rattaan ylös ja otin sen irti. Sitten kaivoin autosta joka karavaanarin perustyökalun, nelijän kilon lekan ja hakkasin sen akselin osan takas (n.2-3cm) sisään apinan raivolla, sillä vettä tuli kuin Esterin..

Ratas paikolleen ja menoks. Ja taas muutaman sajan kilsan jäläkee sama juttu.

Mitä pitäs tehä tai ois pitäny tehä?

Ois tarkotus kohta taas lähtiä hilaa vaunua pitkin teitä, mut kolomen tunnin välein tehtävä pieni hienosäätö remppa ei oikee jaksa kiinnostaa.

HAAPANEN TIMO 07.09.2015 15:49

Saisiko kynkän kiristettyä sidontaliinalla toisen puolen runkopalkkiin? Siten se pääsisi vielä liikkumaan pystysuuunassa.

Tämä tietty vain nyt että pääsisi kotiin.

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 07.09.2015 16:00

autopalveluvakuutus vie sen korjaamolle tai kotiisi omavastuu 0€.

KALLIO SULEVI 07.09.2015 16:01

Kyllä vaunu kotona on. Kun sais jotenkin pijettyä akselin kasassa myös reissussa ollessa. Onko ainut vaihtoehto vaihtaa koko akseli? Vai onko tämä Timpan nimeämä kynkkä jotenkin lukittu normaalisti?

NIEMELÄ PASI 07.09.2015 16:05

Voi tulla nämä akseliviritykset vaaralliseksi itselle, mutta kaikkein pahinta jos käy jotain muille. Ei kyllä kannata kikkailla näillä vaan korjata/korjauttaa suosiolla, eli ainoa osoite mihin tuo pitäisi ajaa on korjaamo, jos ei itse pyty korjaamaan.

POIKULAINEN ESA 07.09.2015 16:24

Samaa mieltä Pasin kanssa. Niin kauan kun renkaat ei pysy vaunun alla kannattaa pysyä kotona. Nyt varsinkin kun tiedostaa vian ja jos jotain sattuu niin vakuutus yhtiö ei korvaa.

HAAPANEN TIMO 07.09.2015 17:29

Mulla ei ole minkäänlaista tietoa miten se on lukittu. Onko akseli neliskanttinen?
Jos on, siellä jousituksesta huolehtii neljä n. 30 cm:n pituista kumitankoa jotka on siellä neliön kulmissa.

Pyöreässä akselissa on teräsjousi.

Kuvia näkee tuolta http://www.kraatz.fi/files/kraatz/BPW_luettelot/Kevyt_vo_aks.pdf

Sellaisen kuvan olen jossain nähnyt missä akseli oli halvatun tavalla kiinni penkissä ja paksuilla ketjuilla tunkattiin kumijousia ulos.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2015 klo 17:34:14 Tuolla tiedetään http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=1421&OpenGroups=1421

VALTONEN MARTTI 07.09.2015 21:30

Sulevin vaunu samanlainen kuin minun, eli pyöreä BPW teräsjousitettu akseli täytyy olla siinäkin. Ns. eco-akseli jonka pyöränlaakereita ei avata eikä voidella kuin sitten kun ongelmia ilmaantuu.

En tunne pyörännavan rakennetta tuossa. Ihmettelen kovasti mikä on syynä moiseen.

HAAPANEN TIMO 07.09.2015 21:48

Ei se ole pelkkä napa, sieltä tulee ulos myös ''kynkkä'' jousineen päivinen. Kynkkä on se ylös ja alas liikkuva paksu varsi jonka toisessa päässä on napa ja toisessa jousen päätyosa.

@timppa

VALTONEN MARTTI 07.09.2015 22:52

Siinä tapauksessa voisikohan noilla mutterilukituilla pulteilla olla asiassa jotain tekemistä??

Toisella puolen on myös samanlainen. Olen aina olettanut että noilla voidaan säätää jousitusta.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2015 klo 22:54:52 Kuva tulossa...

VALTONEN MARTTI 07.09.2015 22:54

Jäi kuva laittamatta, tässä...

Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2015 klo 23:54:20 Jostakin luin myös että akseliputken päässä (Peitz,nykyään BPW) on mutteri jolla koko jousihoito on kiinni. Täytyis tarkistaa omasta vaunusta huomenna. Niin vähän sitä huomaa vaikka on siellä alla ryöminyt aika paljon...

POIKULAINEN ESA 08.09.2015 20:07

Sulla kun on tuo Solkku Martti kuten mullakin niin onko tuo ruuvi oikeasti se kiristin? Meillä on samat akselit vaikka mulla on vm.-07

VALTONEN MARTTI 08.09.2015 21:50

Esa, täytyy myöntää etten tiedä. Olen olettanut että sillä voidaan säätää hiukan kuoleentunutta jousta takaisin normaalikorkeuteen.

Todennäköisesti ne vain pitää jousen ettei se pääse pyörähtämään joustoliikkeen mukana.

KALLIO SULEVI 14.09.2015 13:20

Käyttäjän lisäys viestiin 14.9.2015 klo 13:21:03 Kuva jäi välille.

KALLIO SULEVI 14.09.2015 13:22

Räjäytys kuvija etsiessä, kuva antaa muutos vaihtoehon.

KALLIO SULEVI 14.09.2015 16:28

Eip löytännä räjähys kuvija akselista. Täytyy sit laittaa liinalla akseli kii kuuseen ja vetää hiluksilla sielt rikkinäiselt puolelt, luulis ulostautuvan, ku ei oo muutakaan konstia millä vetäs kynkän irki.

http://vaunupalvelu.fi/ajoneuvo.php?id=634

Tai sit täytyy tehä tuo.

HAAPANEN TIMO 14.09.2015 17:09

Yhden huonon kuvan löysin http://www.bpw-fahrzeugtechnik.de/fileadmin/downloads/ersatzteilkatalog_2008.pdf

Sivulla 10 näkyy pultti 12. Onkos sulla se paikoillaan? Osat 9 ja 10 on selvästi sisimmäiset jousen lukitukset mutta ulommaisia ei näy.

@timppa

KALLIO SULEVI 17.09.2015 14:57

Erityis kiitos Timpalle kuva osottee "kaivamisesta", siitä oli suuri apu.

Sivulla 10 olevaa kuusiokolo pulttia (12), sitä ei ollu ollenkaa. (sen takija se purkeentuki). Akselija ei tarvinu ottaa irti eikä situa kuusee eikä hiluksilla vetää kynkkää irti, lähti nätisti vasaralla koputtelemalla ja putos varpaille rumpuineen päivinee.

Irrotin kynkän varulta, tarkistaakseni maholliset vauriot kun annoin kynkälle kyytijä 4kilon lekalla tienpäällä, jotta sain vaunun kotija. Vaurioita ei ollut.

Akseliputken sisällä on ns.vääntösauva jonka päässä on tiheät poorit johon kynkän varsi asennetaan ja kuusiokolo ruuvilla kiristetään paikalleen.

Jos joskus jouvutte purkaa akselin, merkatkaa kynkän asento ensin, ettei tarvi tehä niin kuin minä tein. Kynkkä paikollee, ratas paikollee ja tunkki alas ja äähh, ei tullu oikeesee asentoo. Tunkki ylös, ratas irti, kynkkä irti ja hampaan kääntö jne.

Alla oleva teksti on kuukle kääntäjän taijonnäyte. Ota siitäkin selevää mitä tuolla mahollisesti pitäisi sanua: Kit de rintaliivit? Aikansa ku käänteli tekstiä ja sovelsi ni siit tuli aikas hyvä. Kait varmaa jostaki olis voinu löytyvä parempiki käännös sovellus. Ny vankkuri on kunnos ja oottaa uusija seikkailuja..ku vaa joutas.

Tukivarren ryhmä myös jarru levy ja ulkoinen säätö ( ilman jarrujen osat ) Takahaarukka kokoonpano Sisältää jarru levy ja ulkoinen säätö ( ilman jarrujen osat ) Kit de rintaliivit oscillants longitudinaux avec Plateau de frein et réglage ulkoinen ( sans pièces de Frein ) Braccio pitkittäinen con freno e regolazione Protezione esterna del freno ( senza componenti del fren

HAAPANEN TIMO 17.09.2015 15:15

Kiitos! Mielenkiinoista ja opettavaa oli noita tutkia. Oliko siinä oikein jengallinen paikka sille puuttuvalle pultille?

Tuosta jousen paikoilleen laittamisesta. En huomannut ajatella tarpeeksi kun jollain sivulla valmistaja kehui kuinka helppoa on tällä akselilla säätää korkeus päälirakenteen mukaan. Olisi pitänyt kellojen soida siitä paikan merkkaamisesta, mutta eipä juolahtanut mieleen.

@timppa

VALTONEN MARTTI 17.09.2015 20:53

Erittäin mielenkiintoista ja kiva kun joku jakaa näin kokemiuksiaan..

NIEMINEN PENTTI 20.09.2015 00:37

Nyt on pakko osallistua keskusteluun! Näin tää pitää toimia sivistyneitten ihmisten kesken . Joku esittää ongelman ja pytää apua .Välittömästi tulee asiallisia neuvoja , ei vihjailla tyhjään lompakkoon ja mahdolliseen rahanpuutteeseen , vaan annetaan asiallisia vinkkejä kyseiseen ongelmaan , tyyliin ;En ole varma , mutta voisko olla näin ;.Yksi vaivautuu hakemaan räjäytyskuvat ongelmatapauksesta . Lopulta pulma ratkaistu ja vihjeiden saaja korjannut vian ja antaa vielä neuvoja vastaavan ongelman kanssa painijalle . Näin tää pitää toimia . Oli mielenkiintoista lukea tää ketju läpi kun ketään ei mollattu , eikä väheksytty.

KALLIO SULEVI 20.09.2015 19:37

Ja lissää tulloo...

Ny on riepotettu testiksi ja tojettu, että alotetaan kaik alusta. Ei pysy akseli kasas. Tässä Toivosen nimeämässä eco-akselissa on ns.vääntösauva sisällä (ei jousia) ja en käyttänyt sitä poies. Laitoin vain kynkän päähän puuttuvan pultin loktaitilla (ruuvilukitteella) kiinni ja hattu päähän.

Nyt on kuitenkin niin, että purkeentuu ejelleen. Sain kuitenkin infoa, että sieltä on vääntösauvan lukitusruuvi poikki tai auennu ja tullu ulos päin niin palijon että akseli purkeentuu. Tämä näyttäs siltä, että siinä on ollu kaksi vikaa. Tai yksi vika ensi ja toinen on tullut uutena sillon kun hakkasin kynkkää takas sisälle (lukitus pultti katkennu). Näin meinas eräs kokenut vaunukorijari. Palaan asijaan kun tiejän enempi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.