Kokonaismassa ja luokittelumassa

SIIKALA PEKKA 24.06.2015 12:56

Jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa Suomessa on edelleenkin 750 kg. Luokittelu on kansallisen lainsääsäädäntömme mukaan aina tehty punnitsemalla kärry / vaunu akseleiden alta vetoautoon kytkettynä. Vuoteen 2012 asti EU-asetukset eivät tuota tapaa tunteneet, vaan kärryt / vaunut punnittiin irrallaan vetoautosta.

Vuonna 2012 EU siirtyi suomalaiseen käytäntöön. Tästä innostuneina jotkut suomalaiset valmistajat laittoivat kakkua kakun päälle ryhtymällä lisäämään aisapainon tavallaan toiseen kertaan kokonaismassaan. Niinpä 750 kg kokomaismassaiset perävaunut /vaunut ovatkin yhtäkkiä 825 kg kokonaismassaisia! Samaa tulkintaa Trafin mukaan sovelletaan myös 02 luokan perävaunuihin / vaunuihin. Nämä uudet "kokonaismassat" ovat ristiriidassa lain kanssa, jos ne johonkin merkitään. Käsitykseni miukaan ei voi olla 825 kg kokonasimassaista jarrutonta vaunua, eikä vastaaavasti yli 3500 kg kokonaismassaista jarrullista vaunua. Olenko oikeassa, vai olenko vääräässä? .

SUOMI SEPPO 24.06.2015 19:50

Ainakin jarruttoman kanssa taidat olla oikeassa. @seppo

JANHONEN MATTI 24.06.2015 19:56

Asian oikea laita selviää googlettamalla esiin Valtioneuvoston asetus ajoneuvon käytöstä tiellä 407/2013, joka tuli voimaan 6.6.2013.

Ymmärsivät vihdoin, että suurimalla kytkentämassalla tarkoitetaan perävaunun todellista massaa kuitenkin pois lukien vetokoukkuun kohdistuva massa. Perävaunun oma massa + kuorma - vetokoukkuun kohdistuva massa. Siitä se 825 kg tulee

Asiaan liittyi myös 02 luokkaan kuuluvan puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun kytkentäoikeus henkilö- ja pakettiautoon, koska EU:ssa oli myönnetty tyyppihyväksyntä näille perävaunuille.

Kukahan hyödyntää asiaa ensimmäisenä matkailuperävaunussa. Tai itse asiassa on jo hyödynnetty kun on esim. VW Trafiin on asennettu vetopöytä ja asuntovaununa on "mutkarekka".

Käyttäjän lisäys viestiin 24.6.2015 klo 19:58:50 Tässä tuo asetus. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130407

LAIKKO TOMMI 14.07.2015 09:06

Mistähän se 10 % lisäys tulee? No se vanha max aisa paino jos lastattu oikein? Tulivaan mieleen josko kukaan niitä kokeilee ennen kytkentää onko 30kg vai 100-)).eikös poliisi aina lätkät alle lyö kärry perässä.ainaki mun kokemuksen mukaan. Mut ei kylläkään oo koskaa punnittu ku täysperän kans!

HAAPANEN TIMO 14.07.2015 09:15

Jos aisapainoa ajatellaan jarrujen kannalta on aivan yksi ja sama mihin se kärryn paino kohdistuu. Jarruttomassa kärryssä joka gramma pysäytetään auton jarrujen kautta.

@timppa

LAIKKO TOMMI 14.07.2015 10:09

No eiköhän toi ny oo itsestään selvä asia.. Tajusin kyllä että asia koski kokonais massaa eikä jarruja.. Ja eihän jaruttomassa kärryssä niitä ole olenkaan!

LAIKKO TOMMI 14.07.2015 10:17

Siis kytkentämassaa kans! Iha sama 99%jarrutomilla "mökkikärryillä" viis veisaavat massoistaan -)) tienposkesta niitä saa bongata lautakuormat leviänä tai kummi röjähtäneeenä 1200kg hiekkaa kyytissä ku ei viitti tehä ku yhen reissun!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.