vinkkejä jarrullisen vaunun pakittamiseen ?

ERVASTI ERKKI 21.05.2015 17:07

Vinkkejä kaivataan pakittamiseen jarrullisella vaunulla! Varsinkin pitkän matkan pakitus , ettei mene jarrut lukkoon .?

HAAPANEN TIMO 21.05.2015 18:03

Väsäät jonkun raudan siihen vetopäähän millä estät sen kytkimen sisäänpainumisen. Joku käännettävä kulmaraudan pätkä tms.

@timppa

ERVASTI ERKKI 21.05.2015 18:07

ok. olen kyllä ajatellutkin rautaa/lautaa väliin - en vain ole kuullut muiden kokemuksia tee-se-itse konsteista. kiitos vinkistä Timpalle .

HAAPANEN TIMO 21.05.2015 18:21

Joskus näin sellaisen sydeemin jossa yksi vetopään pulteista oli vaihdettu pidempään ja käännetty mutteripuoli ylöspäin. Tähän pidempään pultin päähän oli asennettu kulmarauta ja toinen mutteri päälle. Kulmarauta kääntyi vetokouraan sopivaan kohtaan.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 21.05.2015 19:13

Miten mulla mielessä, että ennen oli vaunuissa olemassa semoinen tuki, jonka sai jäykistämään sen aisan, Eikö niitä enää peruutellakkaan. Toivopoika

HALMEENMÄKI JUHANI 21.05.2015 19:51

Jep, semmoinen oli muinoin, ennen kuin keksivät hienon systeemin, peruutusautomatiikan! Eli kun alat peruuttamaan, niin nepä viksut jarrut helppaakin ihan pienen vastapäiväisen pyörähdyksen jälkeen. Vai oliko tämä joku kompa jostain 40-vuotiaan vaunun käytöstä?

LAAKSO MARKKU 21.05.2015 20:02

Juhani se jo ehtikin kertomaan sen jujun! Vaunun jarrujen säätö kuntoon niin toimii eikä mene jarrut päälle peruutettaessa.

KOISTINEN TOIVO 21.05.2015 21:05

Ahaa, no kun en aikoihin ole vaunua liikuttanut. Mitenkä ne jarrut sitten, jos joutuu pakittaan raskaammalla kelillä, siis vähän upottavalla, tai vastamäkeen. No kaippa sekin on huomioon otettu. Kehitys kehittyy. Jokohan ABS on vaunuun saatu Toivopoika

HALMEENMÄKI JUHANI 21.05.2015 22:21

Eipä ABSittomuus vaunua metsään vie niinkuin autoa, josta katoaa ohjattavuus. Mutta se ESP on jo vaunuissa, joillain merkeillä jopa vakiona. Ja toimii!

Ja kunhan ne vaunun pyörät vaan pyörähtää vastapäivään, niin saman tien se jarru helppaa. Sen jälkeen on sitten irti, kunnes taas nykäisee eteenpäin. Eli pyörintäliike sen tekee, ei matka tai maasto.

VALTONEN MARTTI 22.05.2015 13:29

Kysyjä varmaan on saman ongelman kokenut kuin minäkin ja moni muu. Eli joittenkin vaunujen peruutus on hankalaa koska jarrun vapautin jättää ne laahamaan niin voimakkaasti että esim. pehmeässä maastossa ja käännöksissä on jo vaikeuksia.

Vippaskonsteja löytyy mutta niissä on muistettava eteenpäin lähtiessä myös vapauttaa jarru. Muuten ajellaan jarruitta. Ongelmaan on tehdastekoinen ratkaisu jonka olen itsekin hankkinut mutten vielä asentanut joten käyttökokemukset puuttuvat. Laite sopii ainakin BPW alustaiseen 2002 Solikkaan. Vetokytkimen merkkiä en nyt muista.

Tosta linkistä voi katsella vekotinta....ja tosiaan ei vielä mitään kokemusta toimiiko ja miten. Onko laillinenkaan..?

http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=01090

Käyttäjän lisäys viestiin 22.5.2015 klo 13:30:38 Edellisiin kommentteihin vielä ettei jarrujen säätö auta tuossa yhtään mitään.

ERVASTI ERKKI 22.05.2015 13:39

Vissiinkin on tarkoitettu että VAUNUJA VEDETÄÄN VAIN ETEENPÄIN ??Kyllä luulis kymmenientuhansien ekujen vaunuun keksityn jo sytsteemit pakitukseenkin, mutta täytynee vain vetää eteenpäin aina kun mahdollista.

HAAPANEN TIMO 22.05.2015 23:41

Laahaa se aina jonkun verran vaikka kuinka olisi säädetty. Aika yllätys se olisi jos jättää vaunun perämäkeen käsijarrun varaan ja se lähtisi aivan vapaasti karkuun.

@timppa

LAAKSO MARKKU 23.05.2015 13:45

Linkkejä joista löytyy ohjeet jarrujen säätöön.

www.al-ko.fi/download/download-Sweden/14_-580458-_Jarru.pdf http://www.valeryd.fi/fragor/fragor1.asp

Toisella sivustolla: http://karavaanari.org/index.php?topic=156.0

Jos säädöt on oikein ei peruutuksessa vaunu jarruta juuri lainkaan ja käsijarru toimii myös taaksepäin.

HAAPANEN TIMO 23.05.2015 15:23

Erilainen sydeemi oli vanhassa Peitzissä, käsijarru ei pitänyt täydellä voimalla taakse. Vetopäässä oli lappu ''käsijarrun pidätyskyky taaksepäin varmistettava''

@timppa

SUNDELL REINO 25.05.2015 07:48

miten se käsijarru muka eroaa käyttöjarrusta? samalla vaijerilla se voima menee renkaisiin samaan vipuun. sama peruutusautomatiikka on toiminnassa. sarrujan huolto auttaa jonkunverran, mutta jää sitä jarrua päälle noin 30%. aina. eihän ne jouset siellä jarussa itsestään veny. automaatikoita on usempaa lajia, mutta yhteistä niillä on tuo jousivoima. ennen oli noita peruutustoppareita erilaisia jolla sai jarrut kokonaan pois päältä. oli kiinteästi asennettavia ja irtovia. irtovissa oli etuna eteenpäin lähdettäessä topparin poiskytkeytyminen, mutta vastaavasti epätasaisessa maastossa jarrujen päällekytkeytyminen kesken peruutuksen. tuo toppari näyttää ikan kelvolliselta niihin aisoihin joihin sopii. tuota mallia oli käytössä 70 luvulla jonkin verran. olivat sitä automaattimallia joka poistui eteenpäin ajettaessa, mutta käyttö vaatii kaksi ihmistä. toinen painaa topparin päälle ja toinen alkaa peruttaa. toppari pysyy päälla siihen asti kunnes aisa menee pitkäksi.

KERÄNEN MATTI 25.05.2015 18:40

Sitä vartenhan sitä vaunua parkkeeraamisessa neuvotaan käyttämään pyöräkiiloja. Käsijarru pitää taaksepäin jonkin verran, mutta jos pyörä pääsee pyörähtämään kunnolla taaksepäin, jarruvaikutus lähes häipyy.

KRISTO LAURI 27.05.2015 05:51

Minulla on vanha Polar 590 GLE telivaunu, siinä jarrujen lukkiutuminen pakilla on estetty kätevästi, vaunun aisan luistavanosan läpi on porattu reikä, johon työnnän 8mm pultin ennen pakittamista pehmeällä maalla ja vastamäkeen ! On varma ja halpa lukko !

Lauri. K

VALTONEN MARTTI 27.05.2015 09:01

Kaverilla sama systeemi kuin Laurilla. Sen huonot puolet yllä jo tulikin ilmi mutta lisättäköön vielä lievä rakenneheikkous. Onko merkitystä sillä vai ei, sen vois tietää joku insinööri.

KRISTO LAURI 27.05.2015 09:30

Minun Polarissani ainakin ovat nuo putket niin vankkaa ainetta, jotta ei yksi 8mm reikä vaikuta sitä eikä tätä, ellei aleta hiuksia halkomaan!

Lauri. K

VALTONEN MARTTI 27.05.2015 11:15

Luultavasti näin onkin Lauri. Esittämäni oli lähinnä teoriaa.

LAIKKO TOMMI 07.07.2015 14:02

No uudemissa toi automatiikka toimii pakittaessa!! mulla 05 vaunu mutta 91 vm jarrulinen peräkärry eli siihen joutuu väkertämään peruttaessa jonkun puukalikan tms.. koskakohan toi automaatti kengät pakittaessa on tullut =)?

TERVASMÄKI MARKKU 09.07.2015 19:29

Kun en tiedä, niin kysyn :) Tuli tuolla Norjan teillä, joissa 10% alamäkiä, niin jarruttaako vaunu/kärry kun vetoauto moottorijarrutuksella? Luulisi jarruttavan mutta silloin käy jarrut kuumana jos muutaman kilometrin tulee alamäkeä. Asu-autollani nuihin jyrkkiin alamäkiin ajoin 2-vaihde päällä, silti nopeus nousi ajoittain ylli 60 kh/h. Pakkohan siinä oli vielä jarruttaa...

Käyttäjän lisäys viestiin 9.7.2015 klo 19:30:01 Siis tuli tuolla Norjan teillä mieleen..

VALTONEN MARTTI 09.07.2015 20:17

Markku, en itse ole ainakaan huomannut mutta alan 'kirjaviisaudessa' on ollut varoituksia että näin voi käydä kun jyrkkiä pitkiä laskuja ajellaan.

Mitä siitä sitten on haittaa, jarrut kuluvat, kuumenevat, tuskin mitään radikaalia vahinkoa ennättää tapahtumaan.

Pitkän laskun jälkeen lie kuitenkin hyvä kokeilla hiukan miten kärryn jarrut ottaa.

KAASINEN PERTTU 09.07.2015 21:38

Mulla on tosin vanhaa tietoa mutta kyllä ainakin kabe jarrutti alamäessä ja varsinkin kun hiukan veturia jarruttamalla auttoi niin pienempi vaihde riitti eikä vaunun jarrut kuumentunut liikaa

KERÄNEN MATTI 10.07.2015 01:54

Kyllä ne vaunun jarrut 10%:n pitkissä mäissä, etenkin jos ja kun ne ovat usein serpentiinejä, ovat kovilla vaikka vaan auton moottorilla lähinnä jarruttais. Kannattaa käydä tarkastamassa tilanne välillä ja jäädä jäähdyttelemään levikille, etenkin jos alkaa käry nousta.

En ole Norjassa törmännyt ongelmiin, mutta Itävallan 12%:n teitä kannattaa vähän guuglettaa etukäteen onko sinne vaunun kanssa suositeltavaa mennä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.