Nissan Qashqai veturina

KLEMETTI SEPPO 26.04.2015 14:11

Onko kokemusta miten vaunu lipuu perässä tämän auton perässä., Etuveto, vääntää 320 Nm, hevosia 130. Vaiheita manuaalisti 6 kpl. Ja miten on auto kestänyt rääkkiä kuten vaihteisto, kytkin, moottori, moottorinlämpö jne.

Ja ihan oikeita kommentteja!

PÖNTINEN PEKKA 27.04.2015 11:28

2-litraisella bensa +2:lla olen vetänyt viisi vuotta 520 Solifer Articia. Mittarissa 118 000 km. Vaunun vetoa reilut 20 000 km. Aina on perille päästy ja mäen päälle myös. Ei teknisiä ongelmia. Normaalit vuosihuollot tehty. Viime katsastuksessa tuli ainoa huomautus, kun rekisterilaatan toinen valo oli palanut. Kierretty pääasiassa Norjan pohjoisosia akselilla Grense Jakobselvistä idässä Åhon Lofoottien eteläkärkeen. Kovimmat nousut taisivat olla jossain Senjan länsirannikolla 13%:n luokkaa.

Eihän se Kassu mikään huippuveturi ole. Vääntöäkin taitaa olla alle 200. Kulutus maantiellä karvan verran alle 7. Kopin kanssa 10-12. Norjassa jopa reilusti alle kympin, kun on pakko ajella hiljakseen. Tilauksessa on kuitenkin sama merkki dieselinä nelivedolla. Väännöt 320.

VALTONEN MARTTI 27.04.2015 18:39

Muuten ottamatta kantaa kun ei kokemusta mutta tuommoisen kuvasin 2009 kun oli niin nätti...

Käyttäjän lisäys viestiin 27.4.2015 klo 18:41:28 ..nythän korimalli on jo hiukan uudistunut.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.04.2015 20:25

Seppo: onko kyse nyt tästä uudesta reilun vuoden vanhasta mallista, vaiko se edeltäjä eli ensimmäinen polvi? Lukemat sopisi 1,6-dieseliin?

KLEMETTI SEPPO 29.04.2015 20:04

Kyse on 2015 mallista , tyyppi dCI 130, 2 WD 6M/T

HALMEENMÄKI JUHANI 01.05.2015 21:46

Erittäin taloudellinen, jaksaa kyllä ihan sallituille maksimimassoillekin, ja todella mukava manuaalivaihteisto. Luithan jo koeajoni? Ja kohta on lehdessä X-Trail, jossa on pitkälti ihan sama tekniikka, tosi ison vaunun edessä. Isot murheet koskee CVT-vaihteistoa, jonka kanssa Nissanilla on nyt tullut murheita.

HAAPANEN TIMO 01.05.2015 22:42

Pysy siinä manuaalissa vaan. Automaateille on oikein erikoistuneita korjaamoja joita ei tavalliselle laatikoille juuri löydy.

Esim. http://www.autogear.fi/

Tälläisten korjaamoiden avulla matka kyllä jatkuu, mutta manuaalimies on jo kaukana.

@timppa

HYTTILÄ ESKO 02.05.2015 13:19

Ei nyt sekoiteta Timppa hyvä Automaattia ja tuota cvt-henkseliä keskenään. automaatilla ajava on kaukana kun manuaaliin tehdään kytkinremonttia tai vaihdetaan kaksoismassavauhtipyörää

HALMEENMÄKI JUHANI 04.05.2015 17:17

Mikään ei tosiaan ole enää nykyautojen maailmassa varmaa. Moderni CVT on toiminut hyvin Subaruissa, Primerassa (1999 alkaen CVT), ja monessa pikkuautossa. Mutta uusimmissa Note ja Qashqai ei. Inhottavan paljon vikoja, joihin auttaa vain uusi loota. Audilla oli myös paljon viallisia CVT-vaihteistoja. Kaksoiskytkin, siinäkin VAG on saanut pahan maineen. Mutta Ford ja Volvo taasen pelaavat moitteetta, eikä välttämättä edes omistajat tiedä tyyppiä. Näin hyväkään maine ei leviä. Citikan/Pösön robotti toimii samoin kelvosti, vaikka toiminta ei olekaan tuon DCT-tuplamallin jouheaa. Ja on niitä perinteisiäkin automaatteja lauennut, mutta yleensä huonon huollon takia. Ei se(kään) öljy ikuista ole, jollei tarkoitus ole romuttaa autoa jo 160 tkm kohdalla... No, jokunen momentinmuuntimen rikko Volvoissa ja Mersuissa, jota edesautetaan kun jurrutetaan hyvällä väännöllä isoa taakkaa alakierroksilla..

KALLIO SULEVI 04.05.2015 17:33

Automaatilla ajava on kaukana kun manuaaliin tehdään kytkinremonttia tai vaihdetaan kaksoismassavauhtipyörää.(Lainaus)

Viimesen yhentoista vuojen aikana olen ajanut n.450tkm manuaalivaihteisella autolla ja ainuttakaan kytkinremonttia tai kaksoismassavauhtipyörän vaihtotyötä ei ole meijän autoon tehty. Auto on tojota. Kaksi vuotta on ollut oma vaunu ja vetokilometrejä on tullut noin 7500km. Ennen omaa vaunua käytettiin vuokrakalustoa ja niistä reissuista ei valitettavasti ole tarkkoja matkoja, mut arvelen tulleen n.2000km joka vuosi.

Miksi ajan tojotalla? Sen takia kun tojota ei ole vielä koskaan jättänyt mua välille, mutta muita merkkejä on monta, joille olen ajan saatossa joutunut soittaan hinurin. On volvoa, mersua, nissania, vw, opelia, datsunia, voortia,näin aluksi

VALTONEN MARTTI 04.05.2015 22:51

25 vuotta ajoin ja vedin myös Toyotilla samoista syistä kuin Sulevi. Nyt on ollut CRV kohta 12 vuotta eikä ole ollut yhtään Tojoja huonompi..onneksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.05.2015 07:24

Toyotalla vai Toyotoilla? On ihan eri asia ajaa 60 tkm uudella ja vaihtaa seuraavaan, kun siinä vaiheessa ollaan vielä takuun piirissä = korjaukset tarkoittaa todella huonoa laatua. Kuin ajaa yhdellä ja samalla 200 tkm ja yli, jolloin selviää se todellinen laatu. Siinä 100 - 150 tkm vaiheilla alkaa sitten näkyä ensioireita, jos alkaa. Japanilaisissa autoissa se oli pelkkä ruoste, nykyisissä eurooppalaisvalmisteisissa ollaan teknisesti aivan samalla tasolla kuin eurooppalaismerkitkin. Onhan alihankkijatkin samoja.

VALTONEN MARTTI 05.05.2015 09:40

4 Carinaa, 1 Avensis oli ne Toyotat. Minkään mittariin ei yli 120000 kertynyt. Nyt on CRV:ssä jo 159000 km.

MÄKELÄ MIKA 05.05.2015 20:37

Uusikorisella etuveto-dieselillä käytin vaunun vuosihuollossa pari viikkoa sitten. Omapaino vaunulla otteessa 1298kg. Ajettavuudessa ei ollut mitään moittimista, peruutuskamera tosi hyvä kun voi peruuttaa suoraan koukun vetoaisan alle ilman auttajaa. Leveä auto antaa perus-vaunupeileille enemmän näkymää. 1,5 dieselkone oli tehoton, sen kanssa vetopainokin on vain 1350kg mutta tuo 1,6 onkin tehokkaampi.

KALLIO SULEVI 06.05.2015 09:40

Niillä uusilla toyotoilla joita meillä on ollut, ei ole ollut takuuaikanakaan mitään remontin tarvetta. Vaunun veturit käytettynä ostetut: Ensimmäinen tojota jolla vejin vaunua oli 1,8l diesel, mittarissa n.460tkm kun vak.yhtiö lunasti. Toinen käytetty tojota caarina 1,6l pensa n.350tkm kun mannet halus sen välttämättä ostaa. Sit oli honda civic 1,4l pensa lastutettu 163hv n.272tkm, vak.yhtiö lunasti. Uuvet: Tojota avensis 2,0 d4d n.5vuotta meillä ja n.200tkm vaihto corolla versoon joka oli 2v2kk n.120tkm vaihto hiluksii jossa nyt mittarissa 118126km , hilu on ollut vajaa 3,5v

Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2015 klo 09:44:49 Tuo mainitsemani n.450tkm koskee näit uutena ostettuja autoja. Ensimmäinen uus ostettiin 2004 . Hilun vaihon tarvetta uuteen hiluun ei oo, jos ei voita lotosta.

PÖNTINEN PEKKA 27.06.2015 11:17

Nyt Seppo olisi yhden reissun (n. 1 000 km) kokemuksia uudesta Kassusta. Kyseessä 1,6 diesel nelivedolla. Otettu käyttöön 4.6. Lähti helposti liikkeelle myös märältä nurmelta ja neliveto tuntui tukevammalta, kun vettä tuli taivaantäydeltä ja tielläkin sitä oli paikoin riittävästi. Vaunu on Artic 520.

Maantiekulutus ilman vaunua oli 4,9 ja vaunun kanssa 7,3 (keskikulutus) paikoin tasaisilla moottoritieosuuksilla meni jopa 6,8:lla litralla.

Veturina minusta aivan eri luokkaa, kuin edellinen 2,0 bensakoneella. Eli tässä vaiheessa ihan positiivinen kuva.

MÄKELÄ MIKA 27.06.2015 17:41

Vanhakorisessa lyhyemmässä on nelivedon kanssa erilainen alusta, ainakin takajousitus. Ajettiin viime kesänä 2013 mallin 10tkm ajetulla 1,6 130hv diesel nelivedolla noin 1500kg painoisen vaunun kanssa varmaan puolitoista tuhatta kilometriä ja yllätyin kuinka tukevasti auto meni vaunun kanssa. Ei mitään ongelmia ajettavuudessa. En tiedä onko uusikorisessa erilainen jousitus etu- ja nelivetomalleissa.

Ps. Uusissa Qashqai automaateissa ei ollutkaan vaihteistovikaa. Nykiminen hävisi moottoriohjauksen päivityksellä. Eli vaihteistoja vaihdettiin aluksi turhaan kunnes oikea vika löytyi.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.06.2015 09:24

"En tiedä onko uusikorisessa erilainen jousitus etu- ja nelivetomalleissa."

Onhan se. Nelivetoisessa erillisripustus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.