Erään vaunukorjauksen tarina

KAJAVA TIMO 22.04.2015 21:54

Juhannus 2014, vietimme juhannusta tuttavaperheen luona heidän mökillään Valkealassa. Pois lähtiessämme vaunu karkaa omille teilleen koska vetokoukku irtoaa autosta, ja vaunu lähtee vauhdilla alamäkeen päätyen ojaan ison kiven päälle.

Loput tarinasta voit lukea täältä: http://karavaanari.org/blog/99/2015/04/02/vaunun-rikkontuminen-ja-sen-korjauttaminen/

VALTONEN MARTTI 22.04.2015 23:14

Mielenkiintoinen tarina. Opettavainenkin. Ikäväkin tietenkin tapahtumana.

Jäi kaivamaan kysymys: vetokoukku irtosi autosta. Ei kai nyt sentään Timo tismalleen noin käynyt..vai?

ANTTILA MARKKU 23.04.2015 09:16

On se mahdollista.Minulla on autossa tuollainen irroitettava vetokoukku,koska kiinteää ei ollut saatavilla.Katsellut sitä kiinitys mekanismia jolloin tullut hieman epävarma olo että meneekö se perille asti ja kestääkö se mekanismi vetoa ilman rikkoutumista.

HAAPANEN TIMO 23.04.2015 09:46

Eikös kuvassa näy koukun sarvi vetokidassa kiinni.

@timppa

VALTONEN MARTTI 23.04.2015 09:48

Mahdollista toki. Mutta harvinaista. Timolla varmasti on laitteet uudehkoja ja kunnossa siksi ihmettelen.

Olen minäkin nähnyt kun liikennevaloissa vetoauto lähtee ja vaunu jää siihen. En ymmärrä miten oli siihen asti päässytkin.

VALTONEN MARTTI 23.04.2015 09:51

Taitaapi näkyä kun suurentelin kuvaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.4.2015 klo 09:52:43 ..meni kommentit vähän ristiin mutta asia tuli selväksi...

TOIVANEN JARMO 23.04.2015 10:07

Kiitos tarinan jakamisesta kaikille muistutukseksi kytkentöjen pitävyyden tarkistamiseksi.

Iso harmi tuostakin koitui, oikea malliesimerkki pitkäksi venyvästä ja huonosti hoidetusta korjausprosessista.

Jos lohduttaa niin onneksi vaunu ei karannu vasta isommalla tiellä vastaantulijoiden päälle aiheuttaen mahdollisia ihmisvaurioita...

Viidestä irroitettavasta koukusta on tarkempia käyttökokemuksia, yhdestä oli tullu kiinteä, ei sitten irronnu millään niin sai jäädä paikalleen. Muut vaativat ison työn liotuksineen, putsauksineen, voiteluineen että alkoivat toimia ja niistäkin yksi saatto kääntyä vasemmalle 90 astetta mutta ei onneks tullut vielä ulos kun lukitussysteemi alko olemaan kuoleentunu.

Vaativat siis huolenpitoa nekin.

Kerran jäi kitkavetopää pihasiirtelyssä menemättä kuula pesään asti eli lepäs vaan aisapainolla kuulan päällä, huomasin kun olin irroittamassa ja omasta huolimattomuudesta pelästyneenä olen muistanut senkin aina varmistaa.

Voimia aloittajalle ja HUOLELLISIA KYTKENTÖJÄ sekä turvallisia retkiä meille kaikille.

PALIN MATTI 25.04.2015 13:39

Mikäkhän se oli se vetoauto, mistä tuo koukku irtos ja minkä valmistajan koukku?

ALHO JANI 25.04.2015 21:55

Nuo ns. irrotettavat koukut pitäisi kieltää (oma mielipide) , koska kokemuksia on ja erittäin huonoja. Itse olen ko. kapistukset hitsannut kiinteiksi omissa autoissa.

HYTTILÄ ESKO 26.04.2015 08:48

Miksi ihmeessä pitäisi hitsata ? Käytän vuodessa paljon vaunua reissaamiseen. Ei koskaan mitään probleemaa tuon irroitettavan koukun kanssa. Veturina Volvo. ja koukku myös heiltä. Väliajat koukku omassa säilytyspussissaan takakontissa. Ei ruostu eikä sillä töki mihinkään , edes vahingossa.

Tuo aloittajan auto oli Subaru ja koukun valmistajaa en tiedä.

ANTTILA MARKKU 26.04.2015 08:59

Tarkennus vielä tuohon irroitettavaan koukkuun.Minulla on sellainen malli joka nostetaan suoraan ylös putken sisälle jolloin koukussa oleva lukitus pitää koukun paikallaan.Luulen että vetoa tuollainen rakenne kyllä kestää,mutta siinä vaiheessa jos vaunu maantie heitoissa niiaa ja aisapaino heittelehtii voi tulla huonosti lukittu koukku pois tupestaan.

NIEMELÄ PASI 27.04.2015 08:18

Kuvasta katsoen näyttää samanlaiselta kuin Kovil:n irroitettava koukku (irtokoukku on mahdollisesti jonkun muun valmistama?). Niin Kovil:n koukusta ei saa avainta irti, jos koukku ei ole kunnolla kiinni. Tuli juuri huomattua talven jäljiltä, piti putsata kunnolla ennenkuin sai lukittua.

VÄLIAHDE JUSSI 30.04.2015 19:48

Minä ihmettelen missä on turvakettinkin ollut kiinni? Sitä varten on olemassa ihan oma silmukka johon se kiinittää,jos tälläinen on ollut en pitäisi kovin suurta älämölöä,aloittajana.Ne kun vakuutus yhtiöt tahtoo etsijä ne laiminlyönit joilla he vapautusivat vastuusta ja samoin on asijanlaita Bestcaravankin kohdalta. Oulun caravan huolto teki minulle matkailuauton remontin tuoholaisten jäljiltä eikä, siinä mitään kummia ollut.Ammatti- ihmiset tiesivät mitä tekivät korjauspaja neuvotteli joka,vakuutusyhtiön kanssa jota itse en ollut havainnut.Kun on täyskasko se maksoi muutkinviat ja remontit.

HAKALA JYRI 30.04.2015 20:59

Turva vaijeri kun on kiinni koukun ympärillä ei se tuossa tilanteessa auta Vaunun jarru vapautuu peruutus autom ts jarrut ei pysäytä vaunua vaikka vaijeri olis toiminut, ollut kiinni "rungossa" Irroitettavissa vetokoukuissa pitäis olla, tupla lukitus, ettei tuollaista tapahtuisi.

Harmittavan pitkä korjausprojekti,,, jos korjauksen kokonaiskustannukset olisi kaikki selvitetty ennen työn aloitusta, mahdollisesti vaunu olis lunastet- tu ??? (omakohtainen tapahtuma sattui -90 luvulla henkilöauton korjauksessa jos kaikki kust olis selvinnyt ennen aloitus olisi lunastus , mutta tark nopea arvio oli tietenkin etu korjaamolle, korjaus kesti 1,5 kk "tekivät täyte työnä", aina kun taxi tai muu ammattil auto tuli se tehtiin ensin olihan se vak yhtiönkin etu kun yksityisk auton seinontapv 1/10 ammatt. liikenneautosta)

jyrih

ps varmaan koukkuasia olis hyvä opastaa / informoida caravan lehdessä kin, tienpäällä irtoamin suuri riski.

POIKULAINEN ESA 30.04.2015 21:39

Itse annan olla aina koukun kiinni vaikka se onkin irrotettava. Ruostukoon siihen kiinni ja se on hyvä kun joku hivottelee perää.

POIKULAINEN ESA 30.04.2015 21:45

Ei Jussi nykyvehkeissä ole omaa silmukkaa jarruvaijerille. Ei ainakaan mulla.

TERVO JARI 30.04.2015 21:57

http://www.kysy.fi/kysymys/pitaako-paikkansa-etta-auto-jossa-irroitettava-perakoukku-maksajana

Vastaus lienee tänäpäivänäkin paikkansa pitävä ?

VALTONEN MARTTI 30.04.2015 22:14

Nykyisessä autossani 2003 ei ollut silmukkaa. Soitin Kovilin tehtaalle josta sanottiin ettei EU-säännöt enää sitä edellytä. Katsastumies kuitenkin vaati sen.

Laitoin kettinkilenkin sopivasti sijainneen pultin kantaan ja inssi hyväksyi sen.

Nyttemmin on kuitenkin käynyt selväksi ettei katsuri ollut tehtävänsä tasalla.

Kuitenkin on selvä turvallisuusheikennys tuon silmukan puute. Miksiköhän siitä luovuttiin?

KARJALAINEN ALPO 01.05.2015 07:08

Kyllähän ne herrat Moskovassa eikun rysselissä tietää mikä on meille kansalaisille hyväksi. Hyvää Vappua!

VÄLIAHDE JUSSI 01.05.2015 14:12

Piti heti aamulla vastata,mutta jäi tähän iltapäivään ei näköjään olekkaan. Mutta riittää joku, haka jonka saa tukevasti kiinni autonrunkoon. Mersussa on tuo lenkki jonne se vaijerikiinitetään,mutta kun pääasijassa vedän noita jarruttomia peräkärryjä ei sitä saakkaan olla kytketty millään turva vaijerilla vetoautoon.Ja tällä etuvetovehkeellä on turha yrittääkkään vetää mitään,ei siinä mene kuin,etunivelet rikki.

SAARNIO MAURI 01.05.2015 17:55

Miksi muka jarrutonta ei SAA kiinnittää turvavaijerilla.Omassa jarruttomassa alle 750KG:n kärryssä on turvavaijeri ollut jo uutena ostaessani kärryn, ja olen käyttänyt sitä aina.Miksi se olisi siihen asennettu jos sitä ei saa käyttää?

Mare

VÄLIAHDE JUSSI 01.05.2015 19:04

Se jos lähtee siinä kun ei ole jarruja se vie mennessään vetoauton ajettavuuden. Toisin kuin, jarrullinen peräkärry.

VALTONEN MARTTI 01.05.2015 19:09

Enpä muista tähän hätään nähneeni kieltoa vaijerin käytöstä jarruttomassa kärryssä.

Ihmettelen kuitenkin miksi semmoinen on asennettu koska sen käyttötarkoitus on nimenomaan jarrullisen kärryn jarrun päälle vetäminen aisan irtoamistapauksissa sekä sen jälkeen katketa.

Jussin teoriassa kyllä on hiukan totuuden siementä...

HAAPANEN TIMO 01.05.2015 20:21

Se normi vaijeri katkeaa heti kyvytkärryn irrotessa. Ei se niin kevyt ole.

@timppa

KAJAVA TIMO 27.05.2015 22:44

"etsijä ne laiminlyönit joilla he vapautusivat vastuusta ja samoin on asijanlaita Bestcaravankin kohdalta."

Mitä laiminlyntejä asiakkaan pitää tehdä että BestCaravan on oikeutettu laskuttamaan liki kolminkertaisesti sovittuun nähden ja venyttämään korjausta 9kk mittaiseksi ja silti jättääkorjaamatta kaikkia vaurioita?

KRISTO LAURI 28.05.2015 08:18

Kaikki on mahdollist! minultakin irtosi taannoin peräkärry kiinteästä vetokoukusta! Olin ajanut jo yli 20 km kärry perässä, mutta kun ajoin rautatieylikäytävän yli, huomasin jotta kärry ei seuraakaan perässä, se vain oli jostakin kumman syystä irronnut koukusta, mitä se ei koskaan aikaisemmin ollut tehnyt, eikä tehnyt koskaan sen jälkeenkään, koukut ja kourat sekä lukot olivat kunnossa !

Lauri. K

VALTONEN MARTTI 28.05.2015 08:43

Onhan niitä vikaan suunniteltuja vetokytkimiäkin esiintynyt joskus, jopa matkailuvauhuissa. Kytkimen merkkiä en muista. Vähän vanhempi juttu jo.

POHJANTÄHTI JORMA 01.06.2015 06:58

Eiköhän se suurin vika löydy ratin ja etupenkin välistä, tämä tarina on tosi !

VALTONEN MARTTI 01.06.2015 14:33

Jos Jorma tarkoitit tuon mulle niin kyllä oli aikuisen oikeesti eräs kytkin malli joka oikein kehotettiin lukitsemaan ajonajaksi koska se oli eoävarma kiinnipysymisestään. Valmistaja taisi olla Ruorsalainen.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.6.2015 klo 14:33:53 ...epävarma siis piti olla..

VALTONEN MARTTI 01.06.2015 14:38

Tuossa faktaa:

http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/ketonen-vastaa-936

Omat muistitietoni perustuivat Caravan-lehteen..

HYTTILÄ ESKO 01.06.2015 21:51

Ihan 14v vanhan jutun hait vahvistamaan mielikuvaa joitta Best is pop. Vaikkei vaunu irronnut koukusta vaan koukku autosta. Hyvin on pysynyt koukussa n 10.000km vuodessa. Terkkuja täältä Turkin aasian puolelta. Vaunu perässä.

VALTONEN MARTTI 01.06.2015 21:59

Ei ollut jutussa 'parasta ennen' päiväystä. Ja kyse olikin jo vähän muusta kuin aloituksesta. Että silleen. Aika eksoottisissa maisemissa ajelet..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.