Onko kokemuksia MERCEDES BENZ MLK veturina

ERVASTI ERKKI 16.01.2015 17:04

Miten pelaa mlk mersu veturina n 1600kg:n vaunulla tai jopa isommalla - lupaavat vetää 2000 kg ??? Miten automaatti kestää??? kestääkö? mikä ois VAIHTOEHTO??? n vm-12 ja uudemmat kiinnostais.

PÄIVINEN UNTO 16.01.2015 18:47

Kia Sorrento on voimaa ja vaunu kulkee minne vain .UP.

KEMPPAINEN HENRY 16.01.2015 19:31

Kumpaa tarkotat GLK vai ML?

POIKULAINEN ESA 16.01.2015 19:48

Taitaa olla harvinainen veturina? Taitaa olla enemmän rahamiesten veturi. Viron kilvissa niitä näkee usein. Toyotalla mie nykäsen.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2015 klo 19:54:33 Mutta en Hobbya.

HAKALA JYRI 16.01.2015 20:24

Tuli uudistus tyyppi merkintöihin mutta vahat ovat:

GLK= city maasturi, tekniikka lähes henkilöauton tasoita

ML = " " jonkinverran maasto- ominaisuuksia , esim maastolaatikko, vanhoissa W163 vielä oli erillinen runko 1998-2005, näissä pv max 2800kg, tälläiselläkin vanhuksella 2,5ton pv kanssa pärjää vaikka moottorina "nauravakulkuri"= 5 syl 270 cdi + autom n 163hv

G= maasturi pv taitaa olla 3500kg

Jokaisella 1600kg pv kulkee mukavasti, mukavimmin jos uusi niin v-6 koneella, vedetäänhän tuon painoisia henkilöautoillakin. Henkohtainen ajatus painava vetoauto kärryn vedossa + 4veto paras vaihtoehto jokakelillä, polttoaineen kulutus painavissa nelivedoissa talvella normaalisti yli 10 satasella +pv lisä diesel.

terv jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2015 klo 20:30:32 Tuo vielä

GL= suurin,tarkoitettu kai city ajoon, ehkä tämä on luxus iso ja taitaa olla rek 6-7hlö

ERVASTI ERKKI 16.01.2015 21:52

GLK:sta on tietysti kysymys.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.01.2015 15:51

GLK on tosiaan teknisesti pitkälti sama auto kuin C-sarja 4matic'ina.

TOIVO MIKA 01.02.2015 16:42

aikoinaan ammattiajossa ollut glk jätti tielle 3 kertaa asiakas kyydissä,kyseessä uusi uusi alle vuoden vanha auto.meni vaihtoon.Vehon asentaja tuli aina paikalle ja lopputulos että hinurilla lommilaan. Terkuin Mika

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2015 06:53

Vaihtoehto Mesen automaatti maasturille. Toyota Landguiser automatic muu ei mulle kelpaisi Hintaahan noilla on automaatina ,mutta on ne pelejä.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2015 klo 07:29:14 Hyvä ruokaisia molenmat tojota kulkee vissiin vähenmällä?J,Halmemäki osaa sanoa parhaiten.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.02.2015 19:12

Eipä tuo GLK paini edes samassa sarjassa kuin Landcruiser, joka on oikea maasturi.

VÄLIAHDE JUSSI 03.02.2015 07:17

Sitä minäkin mulla ku, on ollut nuo maasaturit takavuosina 300mersu ja Lantguiser. silloin mesen lukot sai sisältä päälle mutta,landguiserissa ei ja nämä on minusta ainoia maastureita tuosta hummerista en osaa sanoa mtään.

LINDROOS LAURI 05.02.2015 16:10

Monella MB C-automaatilla olen vuoristossa kärryn kanssa ajellut. Iso vaunu, eikä mitään ongelmaa! Viime kesän reissun ulkolämpötila yli 30 plussaa kaiken aikaa ja auton lämmöt ihan ok. Kantsii valita tehtaalla asennettu koukku, jolloin tulee myös isompi jäähdytin, isompi puhallin ja laatikon lauhdutin,

Hyvää matkaa t. Lauri

KERÄNEN MATTI 05.02.2015 17:11

Jussi: Land Cruiser, ei Lantguiser tai Landguiser. ;)

VÄLIAHDE JUSSI 05.02.2015 18:43

Matti Niihän se on,mutta pääasia on että,jokainen ymmärtää se mitä tarkoitin. Ja nimen omaan sitä isonpaa mallia,mutta siinäkin vahassa mallissa oli hiacen vaihdelaatikko.

Janne Virtanen 23.01.2023 11:20

Mulla on nyt tällainen v.2002 vanhus, perävaunun max massa 3370kg eli täydestä 3500kg on valmistaja vissiin vähentänyt aisapainon joka saa olla Max 130kg.

Apurunkoja on mutta mielestäni ei ole rungolle rakennettu.

Automaatti hyvä vetämisestä, mutta on syytä kytkeä neloselle eli ei vaihda vitoselle. Ei sikäli, jaksaa kyllä ja varmaan kestää mutta laatikko lukitsee turbiinin vain jos kierroksia on 2300 tai yli. Nopeus on tällöin aika lailla 85km/h nelosvaihteella.

Mikäli turbiini ei mene lukkoon vaan on ns. slip-tilassa on polttoainetalous ehkä n. 1...2 l/100km huonompi maastosta riippuen.

Ylämäkeen tullessa kun joutuu lisäämään kaasua, ja jos sitä pitää painaa ohjelman raja-arvon yli, aukeaa lukko ja momentinmuunnin alkaa toimia "pikku-nelosena". Vaunun paino tietysti ratkaisee miten laatikko käyttäytyy!

Jäi mietityttämään tuo "naurava kulkuri" , mitä sillä tarkoitetaan ..... Onhan tuossa 270cdi koneessa voimakierrosalueella toki sellainen omintakeinen käyntiäänensä :)

--------_------ML = " " jonkinverran maasto- ominaisuuksia , esim maastolaatikko, vanhoissa W163 vielä oli erillinen runko 1998-2005, näissä pv max 2800kg, tälläiselläkin vanhuksella 2,5ton pv kanssa pärjää vaikka moottorina "nauravakulkuri"= 5 syl 270 cdi + autom n 163hv"------____-----

Jarkko Inkeroinen 24.01.2023 22:39

Meillä on vedetty viimeiset kolme vuotta -12 vuoden GLK:lla. Edelliset olivat W164 ja W163 Möllit, sitä edellinen Viton pikkubussi. Vaunut on olleet koko ajan 2-akselisia, kohtuullisojen isoja kärryjä. Nykyinen on 2,2 tonninen Fendtin 650 Tendenza. Ensimmäisen ML:n jälkeen totesin, että meidän veturit on jatkossa aina 4-vetosia. Nykyinen on ilman muuta paras veturi jolla olen vaunua kiskonut, tällä se ei olekaan kiskomiselta tuntunut vielä koskaan. Kone on 3-litrainen kutonen (350 cdi), joka takaa vaivattomat nousut jyrkemmissä ja pitemmissäkin mäissä. Laatikko toimii omaan makuun kuin ihmisen mieli. Vaunua vetäessä moodina on aina sport, jolloin vaihtaa herkemmin pienemmälle ja pitää kierrokset hiukan korkeammalla. Lisäksi auto on maltillisen kokoinen, siksi varsin kätevä myös ilman vaunua liikuttaessa, jopa kohtuullisen taloudellinen. Tuolla yksilöllä on nyt ajettu 214 tkm, josta meillä reilut 60 tkm, ja tästä suunnilleen puolet vaunun kanssa. Aikanaan ostaessa havaitun kardaaniongelman korjaamisen (myyjäliike hoiti) jälkeen ei ole tarvinnut tehdä kuin huoltoja.
Ongelma tässä on lähinnä se, että kun tuo joskus tekee mieli vaihtaa, on vaikea keksiä järkihintaan yhtä hyvää seuraajaa veturiksi. Oman kokemuksen perusteella ei ole mitään syytä olla suosittelematta GLK:ta vaunun eteen.

Henrik Westermark 26.01.2023 00:41

Ajoin kymmenkunta vuotta Jeep Grand Cherokee. Molemmilla 3 l V6 diesel. Ensimmäinen oli 2007, kun Mersu omisti Chryslekoncernin, siis Mersun kone ja vaihteisto. Voima riittävästi ja sain vetää 3500 kilo. Toinen oli sitten vuosimalli 2015, siis Fiatin aikaa. Vahvempi moottori, enemmän vääntöä, parempi vaihteisto mutta sai vetää vähemmän, 2774 kg muistaakseni. Ehkä johtui ilmajousituksista. Tykkäsin niistä. Tosi hyviä vetoautoja, hyviä talviautoja eteenkin kaupunkiloskassa. Mukavia muutekin, mutta minulle loppujen lopuksi liian isoja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.