Tukijalat

LOHI MIKKO 13.10.2014 08:31

On alkanut kiinnostaan sähkökäyttöiset tukijalat vaunuun(Hobby).Onko porukoilla kokemusta semmoisista?

KAARNA PAULI 13.10.2014 10:03

Helpoin tapa on ottaa mukaan kunnon akkupora jolla saa tukijalat kätevästi veivattua,olen jo monta vuotta tehnyt niin ja samalla on kätevä työkalu mukana muihinkin pikku hommiin.Jos et omista sellaista vielä niin osta kuitenkin laatumerkki kahdella akulla.

Pali

NYBERG JYRKI 13.10.2014 10:21

Ei nyt varsinaisesti valaise kysymykseen mutta kerronpa kuitenkin. Ensimmäisellä vaunullani liikkuessani kahdeksankymmenluvun lopulla käytin akkuporakonetta tukijalkojen veivaukseen, sellainen melko voimaton pitkäakkuinen Bläkkän Dekkeri. Useammallakin vaunualueella vanhat konkarit naureskelivat touhua, "ellet jaksa veivata tukijalkoja veivillä, niin kannattaako edes reissuun lähteä." Nykyään akkuporakoneet tukijalkojen veivauksessa on yleinen näky. Lennu

LOHI MIKKO 13.10.2014 10:33

Akkukonetta olen itsekkin käyttänyt,mutta kun on hirmunen halu kehitellä systeemiä. Nyt olen muutamassa "veivauspaikan" näkösälle ettei tarvi kyykkiä vaunun alle.

LOHI MIKKO 13.10.2014 11:57

Kesällä laitoin Truma Moveri,laitteen jolla voi vaunua siirrellä akkuviralla.On estepeli,lastenleikkiä vaunun laitto latoon.Tulee nyt laitettua suojaan joka reissun jälkeen.Onnistuu kokkuunkin ajaminen,itse en sitä siihen käytä,on peruutuskamera,kiinan pojan tekele,mutta hyvin pelittää.

AHOLA KARI 14.10.2014 15:04

Biltemassa 19 mm pulttiavain, joka tarkoitettu asuntovaunun jalkojen laskemiseen/nostamiseen, maksaa n. 4 €.

Akkuporakoneella on helppoa. Hieman joutuu kyykistellä.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.10.2014 17:51

Ja toimii hyvin. Eikä tarvita huippukallista akkuporakonetta, halvatkin jaksaa. Semmoinen jossa on led-valo helpottaa pimeällä veivin kannan löytämistä. http://www.vapaa-aika.com/mukavuussarja-al-ko-komfort-kit-kulmatukien-saatoon.html Tuossa ne jatkeet, niin loppuu se ryömiminenkin.

LOHI MIKKO 14.10.2014 18:48

Kiitti vinkistä Juhani.Pitää laittaa tilaukseen.

mikko

ASIKAINEN MATTI 14.10.2014 21:41

Tuolla hinnalla saa jo hylsyavainsarjan, jossa on nuo jatkot ja murrosnivel.

LINDBLOM ALF 14.10.2014 22:13

Ihan oikeasti! Siinä ajassa kun virittää akkuporakoneen kuntoon on jo käsiveivillä veivannut tassut alas. Eikä sillä porakoneella tee mitään, jos tassulla haluaa tehdä kevyttä oikaisunostoa. Mielestäni turhakehienostelua.

VALTONEN MARTTI 14.10.2014 22:32

Kun hankkii vaunun jossa tukijalkojen mutterikantojen sijaan on metallisilmukat ja veivissä vastaava koukku voi aika suuressa kulmassa pitäen veivata. Ne mutterikannat on syvältä. On kokemusta niistäkin.

Ai mikä on sellainen vaunu? No Solikat ainakin on aina olleet.

POIKULAINEN ESA 15.10.2014 04:56

Ei se IHAN niin hyvä ole kuin Martti antaa ymmärtää. Kumpaakin mallia on tänä kesänä veivattu ja Burstnerissa hoidan juuri akkuporakoneella ja Bilteman jatkovarrella josta aikaisemmin jo mainittiin. Soliferissa takapää menee ihan hyvin vinossa mutta mulla ainakin etupäässä ottaa kaasukotelon pohja kiinni veiviin vaikka siinä on joku niin sanottu jatkokin valmiina pohjassa. Se jatko on vain liian lyhyt. Sitä joutuu ihan lihas voimalla vatkaamaan kuten "aidot" karavaanarit. En ole löytänyt mistään akkuporakoneeseen sopivaa pitkävartista koukulla varustettua jatkovartta. Jos joku tietää mistä niitä saisi niin voisi kertoa. Tänään taas veivaillaan kunhan tässä ensin herää ja päivä valkenee.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.10.2014 06:54

Ei sitä akkuporakonetta tarvitse viritellä käyttöön. Se pitkä hylsy kun on valmiina siellä missä muukin tarvittava kuten peilit jne. Akkuporakoneellekin on oma paikkansa työkalujen joukossa. Ja kiinnitys vie ehkä viitisen sekuntia, josta kolme menee muisteluun, kumpi nappula on myörä- ja kumpi vastapäivään. Eikä mitkään jatkovarret korvaa tuota veivinpaikan siirtosarjaa. Kyllähän noissa veiveissä on jo vartta tarpeeksi, se kanta vaan on kateissa liian usein. Ja vaunuahan ei oikaista tukijalkoja kirraamalla. Itse asiassa momentiilinen akkupora on parempi kuin epätarkka hauis. Tietty sitä voi jo ostohetkellä vaikuttaa asiaan, kun monella merkillä veivinkannat on tuotu esillekin. Tosin eipä tuon siirtosarjan hinta voi olla kynnyskysymys, jos tehdään useamman kymppitonnin ostosta! Ja koukkupäinen malli: osta yksi lisäveivi, ja hitsauta siitä alkupätkä tuohon Bilteman hylsymallin varteen.

VEHNILÄ JUHANI 15.10.2014 14:06

Al-kon luettelosta löytyy sähköiset tukijalat kaukosäätimellä! Ei tartte kumarrella, jos on jäykkä selkäinen. Hinta toista tonnia, joten otan veivaamisen hyötyliikuntana. Hydrauliset tukijalatkin saa lisävarusteena, siinä on tunkit akselilla ja tukijaloissa hydraulimoottorit. Hintaa en onnistunut löytämään, mutta liikaa kuitenkin.

VALTONEN MARTTI 15.10.2014 15:01

Vielä Esalle siitä veivaamisesta. Solikassahan tulee yleensä mukana se noin metrin mittainen veivi. Mulla on takatuet sivusta veivattavat eli mihinkään ei tarvi kumarrella ja edessä silleen vinosti suunnatut eli hyvin esillä. Vaunu on jo 12 vuotias joten uudemmissa voi olla hankalamminkin.

Ne on niin lapsellisen helpot että luovuin pitkän veivin kuljettamisestakin mukana ja käytän sellaista n.puolimetristä kun silläkin hyvin pärjää. Vähän täytyy selkää taivuttaa. Lisäksihän silmukka / koukku systeemi on mutteriin verraten parempi kun ei lipsu veivatessa irti.

HAARAKANGAS ALLAN 16.10.2014 18:44

Oikein todistat Konsuli Marutei. Se koukku ja silmukka on yksi niitä hyviä "soliferismejä" sen metallisen askelman lisäksi. Pimeässä tai hämärässä kun saa koukun silmukkaan niin siinä on sitten tukea veivaajallekin.

Allu vaari

LOHI MIKKO 16.10.2014 21:22

Itse olen sitä mieltä että "vanhoja hyviä asioitakin" kannattaa kehitellä.Isäukko ruukas sanoa:"ei päivää ilman keksintöä" . Yksi toinen vanha mies taas että "laiskuus on hyvä lahja,kun sen oikeen oivaltaa". Näitä kahta viisautta olen yrittänyt noudattaa,(varmaan geeneilläkin vaikutusta). Että silleen!

mikko

AHOLA KARI 18.10.2014 16:42

Mikko, olet oikeassa. Aina voi miettiä parannuksia ja helpotuksia arkeen ja miksei pyhäänkin ;)

Jos vaunussani olisi sähköiset/hydrauliset tukijalan säädöt, pitäisin sitä vain plussana.

Vanhaan vaunuun sijoitettu 1.000-2.000€ (?) summa tuntuu äkkiseltään aika suurelta.

POIKULAINEN ESA 18.10.2014 19:21

Jos kaikki toimii sähköllä mooverit / tukijalat niin mitä jää karavaanarille?? Kaljan juonti ja grillaaminen juu.

UUSITALO MARKO 18.10.2014 19:32

Käytin aikoinaan akkukoneessa hätäratkaisuna teltan järeää maakiilaa, jossa oli juuri sopiva silmukka. Toimi niin hyvin että ratkaisu jäi pysyväksi.

POIKULAINEN ESA 18.10.2014 19:39

NYT oli ideaa!! Niitä löytyy pilvinpimein metallisia kun pitää olla. Kiitos!!

PALIN MATTI 19.10.2014 16:53

Minulla on harmaassa KABE-muovilaukussa harmaa KABE-akkuporakone ja siihen sopiva vääntöadapteri.

Otan sen etukotelosta esille aivan yhtä joutuin kuin veivikammenkin. KABE-peräkärryn tukijalat tulevat asetettua oikeisiin asentoihinsa kuitenkin paljon veivaamista joutuisammin.

On hyvä vehjes se!

HAKALA SAMI 20.10.2014 20:23

"Ihan oikeasti! Siinä ajassa kun virittää akkuporakoneen kuntoon on jo käsiveivillä veivannut tassut alas. Eikä sillä porakoneella tee mitään, jos tassulla haluaa tehdä kevyttä oikaisunostoa."

18V DeWalt. Reissussa ollessa on mulla aina valmiina 19mm hylsyllä, yhtä nopeasti käsillä kuin veivi. Ja tuolla nostaa ykkösvaihteella vaikka renkaat maasta. Ei tulis enää mieleenkään leikkiä veivillä, vaunu on tällä systeemillä jo vaaterissa ennenkuin veivillä saa ekankaan tuen alas.

POIKULAINEN ESA 20.10.2014 20:41

Juu ja kaffeetkin juotu kun naapuri etsii viellä veiviä. Ei mar kyllä lomalla on kiire sillä minäkin siirryn porakoneeseen. Mihinköhän sen kaiken säästyneen ajan vain käyttäisi.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.10.2014 klo 20:52:13 Jos haluan että naapurikin kuulee niin vetää iskevällä 18V Makitan pulttipyssyllä.

NISKANEN URHO 23.10.2014 12:04

Kyllä! Juuri tuollaista torsioiskevää ja valollavarustettua makitaa käytän, varsin mainio laite, kevyempi ja ergonomisempi kuin parakone ei aiheuta vastamomenttia ranteeseen eikä pimeällä tarvi otsalamppua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.