Aisaparina 2akselissa miten määritellään

TUOMI SEPPO 13.08.2014 15:04

Onko laskelmia / tietoa

Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2014 klo 15:17:26 Aisapaino hobby 720

JANHONEN MATTI 13.08.2014 17:39

Pääsääntö on, että se ei saa olla negatiivinen = perää nostava, eikä ainakaan suurempi mitä auton valmistaja autolle lupaa. Muitakin sääntöjä on.

Tässä Suomen AL-KO:n laskentakaavio myös kaksiakseliselle vaunulle. http://www.suomi.al-ko.se/download/download-Sweden/23_-_______________-_Nokkapyoran-aisapainon_laskentakaavio.pdf

Tässä taas asiaa vähän eri kantilta itse tuota vetokoukkua koskien. Kovilin sivuilla on myös laskuri jolla voi laskea vaadittavan vetokoukun vaunullesi. http://www.kovil.fi/

Kovil Oy on nykyään osa tuota AL-KO konsernia.

TERVO JARI 13.08.2014 20:32

Pätkääkään asiaan perehtymättä näkisin asian näin:

Suoralla alustalla vaunun vetopää sille tasolle jossa se on vetoautossa, aisapuntari alle aisan vetokidan kohdalle.

Puntari kertoo aisapainon.

Siinä se.

http://www.vapaa-aika.com/catalogsearch/result/?q=aisapainovaaka

Vetoauton teknisissä tiedoissa tai koukun kilvessä ( tai kummassakin )sanotaan mikä on veturin aisapaino maksimissaan.

Vaunun tiedoistakin maksimi aisapaino löytynee . . .

Kaksiakselisessa tuo aisapaino vaihtelee tiestön mukaan, väliin aisapainoa reilummin joskus vähemmän . . .

Vivustoin toteutetussa telivaunussa aisapaino ei juurikaan vaihtele johtuen ns. teli-ilmiöstä. ( Ns. paskakärrytelistöjä ei ole käytetty asuntovaunuissa, telitoiminto toteutettu vivustoin )

VALTONEN MARTTI 13.08.2014 21:32

No mihin se 4 % typerä sääntö unohtui?

TERVO JARI 13.08.2014 21:46

4%

Olut pulloon ?

Typerääkö ?

VALTONEN MARTTI 13.08.2014 22:14

Kippis..!

TERVO JARI 14.08.2014 05:34

4 % on kadonnut sitämyöden kun on kadonnut oikeudet itse valmistaa vetokoukkuja / kärryjä / vaunuja.

Valmistajien täytyy ilmoittaa lujuudet . . .

Ja parempi näin, ei ole mustatuntuu periaatteella tehtyjä vermeitä liikenteessä . . .

TUOMI SEPPO 14.08.2014 17:47

Vaunu hobby 720 2akselinen on omilla pyörillään aisapaino 0 auton koukunkorkeudessa paino vaihtelee riippuen vaunun etu tai takapyörien sijainnista töyssyihin (hidasteet)

VALTONEN MARTTI 14.08.2014 19:52

Jari, on se yhä asetuksessa, enintään 4 % kytkentämassasta mutta vähintään 25 kg.

2-akselinen on varmaan paljon tunnottomampi aisapainolle. Vaikka paino olisiki vähäinen se ei helposti muutu nostavaksi niinkuin 1-akselisessa.

TERVO JARI 14.08.2014 20:51

Martti, näinhän se suattp'olla mutta nykyään tuollaista 4% "tietoa" ei varmaan tarvi pahemmin miettiä kun kaikki tiedot uusista vermeissä löytyy vetokoukun kilvestä ja vaunun asiakirjoista.

Toista oli ennen kun noita kärryjä ja vetokoukkuja tehtiin autotalliverstaissa.

Ja kaksiakselisessa tuo aisapaino voi nousta yhtähyvin nostavaksi kuin yksiakselisessa, jossain tilanteessa hekpomminkin, esin työssyyn noustessa jolloin tuo nosto voi olla "repäiseväkin" . . .

Ja aloittajalle kertausta:

Tasaisella alustalla vetokita samassa korkeudessa kuin vetokoukunkuula aisapaino mitataan siitä.

On sitten eriasia mitä aisapaino on töyssyn alkaissa/loppuessa, . . .

KONTINAHO ALPO 14.08.2014 20:51

Mun tojon koukusa 120kg hyvä kun näin vähän, eihän mun huonoselkänen emäntä jaksais enämpää nostaakkaan. A.K

VALTONEN MARTTI 15.08.2014 00:23

Eipä silti Jari, se 4 % on mielestäni täysin älytön juttu. Eihän vaunun kuormaaminen onnistu tuota noudattaen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.