XC90 aut.Volvo ja Hobby 610....miten vetää järkevästi manuaalipuolella?

KETONEN MILAJA 16.07.2014 21:41

Lappiin lähdössä kyseisellä yhdistelmällä. Ohjeita isännälle järkevään vetoon manuaalipuolella, että laatikkoa rasitettaisiin mahdollisemman vähän. Kiitos jo etukäteen. Yst. Milaja

VÄLIMÄKI JARMO 16.07.2014 22:18

Kierrokset moottorissa vähintään 2000, JV

KETONEN MILAJA 16.07.2014 22:20

Kiitos sinulle :)

LAHTI JUKKA-PEKKA 17.07.2014 00:46

Luottakaa automaattiin jos manne puolelle kysymyksii. Kiinteellä puolelle ajetaan kuin normaalisti manuaalilla, kone normaalilla kierrosaluella ja jos nippuu / nousee niin heilautus keppiin. menee pers'tuntumalta -jpl

ANTTILA MARKKU 17.07.2014 12:10

Ei mitään syytä ajaa manuaalina automaatti laatikolla.Ainoastaan pehmeässä tai epätasaisella alustalla missä vaaditaan rauhallisia liikkeitä tuo manuaalipuoli käytössä.Tästäkin aiheesta niin paljon kirjoituksia että helposti saisi dekkarin paksuisen kirjan.

TOIVO MIKA 17.07.2014 18:11

Ainoo järkevä tapa on vaihtaa manuaalisti...ja varsinkin suht raskaalla vaunulla...arvioisin n.1800 kg? Ja vielä ajoissa pienemmälle....elikkä manuaalisti, sekä kutosen käyttämistä vältän ainakin itse kokonaan...mut jokanen tavallaan, ja lompakon paksuuden mukaan Mika

ANTTILA MARKKU 17.07.2014 18:40

Ei taida Toivo onnistua manuaalina vaihtamaan yhtä tehokkaaseen voimankäyttöön kuin momenttimuuntimen avulla tapahtuu.Automaatilla voima ja nopeus on aina oikea käytettyyn kierroslukuun.Voimansiirto on mitoitettu jonkin tarpeen mukaisena joka voidaan kumota manuaalivaihtamisella ja rikkoa järjestelmä.

KIMPPA PENTTI 17.07.2014 19:00

Minulla tosin on veturina tällä hetkellä T5 portteri automaatti ja 560 hoppy ja ajan aina automaatilla koska auton valmistaja on antanut vetopainot joita oletan valmistajan laskeneen jotta paikat kestää. Aikaisemmin oli myös 940 volvo automaatilla ja myös automaatilla vedin eikä mitään ongelmia ollut, tosin tämä oli momentinmuuntimella varustettu vtelä mutta onko momentinmuunninta enää uudemmissa malleissa käytössä ei ainakaan T4 ja T5 porttereissa mitä minulla on ollut.

PALIN MATTI 17.07.2014 19:48

Automaattivaihteistoa ajetaan tietenkin automaattiasennossa. Annetaan automaatin estää kaikki moottorin väärinkäyttö. Siyähän varten se automatiikka on suunniteltukin.

Suurin vaihde kannattaa kuitenkin jättää pois pelistä. Sillä säästetään vaihteistoa turhilta ylös-alasvaihdoilta kevyessä kuormituksessa vaihtelevassa maastossa.

HYTTILÄ ESKO 17.07.2014 21:42

Sehän riippuu siitä millainen keppi. Mikäli on Geartronic loota http://en.wikipedia.org/wiki/Geartronic

Voit tökkiä käsin + ja - suuntaan miten huvittaa. Juuri kuten manuaalilla, paitsi ei anna työntää liian pientä sisään ,eikä isoa. Itse ajan pääosin automaatilla , joissain tilanteissa manuaalipuolella.

TOIVO MIKA 18.07.2014 00:17

Kirjotan nimenomaan geatronicista joka ainakin omassa xc:ssä on...samaten v70:ssä..ja xc ainakin vaihtaa automaatilla mielestäni liian isolle pykälälle vääntöön nähden...kyllä se mennä jaksaa mutta kestävyyden ja lompakon ohuudesta johtuen en hajota sitä vedättämällä alle 2000 kierroksen...mut kukin tyylillään...alhaset kierrokset..lämmin keli..raskas vaunu..ja voitelu kärsii..ja laakerit..

HYTTILÄ ESKO 18.07.2014 08:44

Tuo automaatin vaihtamisajankohta ! Käyppä Biliassa tai vastaavassa. Ota Essential huolto joka on näihin vanhempiin edullinen , alle 150€ siinä vaihdetaan öljyt koneeseen suodattimet jne. Tutkitaan eri asiat. Sitten se tärkein, ajetaan autoon uusimmat ohjelmistot, mm VAIHDELAATIKKOON , tuo softa muuttaa tuon vaihdekartan erilaiseksi vaihtamisajankohdiltaan ja herkkyyksiltään., kannattaa kokeilla. http://www.volvocars.com/fi/sales-services/services/care/serviceoffers/pages/volvoessential.aspx

Auton tietokoneet ohjaavat esimerkiksi moottoria, ilmastointia ja turvajärjestelmiä. Kuten normaalin tietokoneen ohjelmistoa, autonkin tietokoneita kannattaa säännöllisesti päivittää, jotta ne toimivat halutulla tavalla ja entistä paremmin.

Kun tuot Volvosi määräaikais-, vuosi- tai vanhemmille Volvoille tarkoitettuun Essential-huoltoon, varmistamme, että autossasi on aina käytössä tuorein ohjelmistopäivitys. Ja huollon yhteydessä päivitys tehdään aina veloituksetta. Ohjelmistolataus kestää 10-20 minuuttia ja sen aikana mekaanikko voi tehdä muita huoltotöitä.

*Koskee CAN-verkon päivitystä ja kaikkia malleja vm.99 ja siitä eteenpäin (ei S/V40 -04,C70 -05,XC/V70 -00).

Heitin tuossa vaunu perässä 8000 km:n kierroksen, sen verran on kokemusta jo.

TURUNEN HEIMO 18.07.2014 08:57

Mehulaatikolla , siis perinteisellä, aivan turhaa kikkailla. Se toimii paremmin kun sen antaa vaihtaa itsekseen. Turbiini tasaa veto- ja moottorinykäyksiä.

METSO PETRI 18.07.2014 10:18

V70 2,4d, BSR-softa ja Geartronic ja 1400 kg vaunu: Itse säälin laatikkoa sen verran, että useasti jo ison mäen alla pintakaasulla pudottelen pykälää - paria alaspäin. Ennen mäen lakea vaihdan takaisin automaatille ja annan pudotella isommille vaihteille omaan tahtiin. Näin ei tule ison väännön aikana pienemmälle vaihdosta suuria pyörimisnopeuseroja ja vaihtonykäyksiä laatikolle.

LATVALA MARKO 18.07.2014 23:24

Mitäs Välimäki meinaat, että kierrokset pitäis olla 2000. Tarkoittaa minulla että 6 lovisella automaatilla voi vetää vain 4.sella. V70-10 matkavauhdissa 87-88 kierrokset 6:lla noin 1550 ja 5lla noin 1800. 4:lla ei kyllä viitsi vedellä. Normaali olosuhteissa lukitsen vitoselle. Joskus motarilla, kun vauhti lähempänä satasta saatan vetää kutosellakin.

PALIN MATTI 19.07.2014 07:11

Tuota 2000 RPM minimikierrosmäärää mieki ihmettelen. Ite en koskaan vejä peräkärryä yli 2000 kierroksella. Tiisselianjoviksen viitosvaihteella 85 km/h noppeuesa on kierroksia konneesa noin 1900. Ihan sopiva ja hyvällä vääntöalueella.

ANTTILA MARKKU 19.07.2014 10:03

On se 2000 kierrosta aika paljon kun useimmiten max on 2500.Nyky dieselin välityksillä tuo 1800 on normikierrokset mittarinopeudessa 90

TENLEN SAULI 22.07.2014 12:11

Eikös nykyisin automaatissa mene turbiinikin lukkoon vauhdissa, eikä siellä laatikossakaan mikään luista. Huoletta voi automaatilla ajella ilman pelkoa hajoamisesta. Monissa automerkeissä tehokkaammilla moottoreilla varustetut mallit saa vain automaattilaatikolla...

KOISTINEN TOIVO 22.07.2014 13:36

Minä ajelen semmosilla kahentuhannen kahtapuolta kiemuroilla. Tuntuu kulukevan sillon mukavasti. Yli kolomen joskus, kun pölistelen tuhkat piipusta. Toivopoika

POIKULAINEN ESA 22.07.2014 14:53

Sama mulla kuin Toivolla eli matkalla n.2200 ja kiihdytyksissä n.3300 asti ennen kuin seuraava pykälä pesään. En tiedä pysyykö tuhkat piipussa mutta ei pysy kyllä naftakaan tankissa. Kun usein tankkaa ei kerkeä vettyykkää nafta näin kesähelteellä.

TOIVO MIKA 05.08.2014 13:09

Nyt on tultu cabbyn kanssa 800 km ja ja kokemukseen perustuen ajettu vitosella ,2000 kierrosta...vauhti 85-90...ja kulutus 12.6...pienempi siis kuin automaatin vaihtamalla kutosella....jolloin kierrokset putoo liian alas...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.