Tilapäisrengas vararenkaaksi

LEHTINEN PERTTI 13.07.2014 17:28

En löytänyt viestiketjua aiheesta haulla, niinpä kysyn tässä: Onko kenelläkään varapyöräratkaisua asuntovaunuun, missä vararengas olisi, tietenkin suunnilleen saman kokoinen samaan pulttijakoon käypä kuin alkuperäinenkin, mutta rengas/vanne olisi rankasti kapeampi "tilapäisrengas".

En kärsi laittaa vaunun alle 20 cm leveää rengasta/vannetta vararenkaaksi, koska maavara jää leveään vaunulla aika olemattomaksi. Jos jostakin löytäisi tuollaisen 10 - 13 senttiä leveän renkaan samaan pulttijakoon niin silloin ei maavara vaunun alla menisi niin pieneksi, että renkaan voisi sioittaa sinne. Sillä voisi sitten hiljalleen ajella kuten auton tilapäisrenkaalla lähimmälle pajalle.

Rengasliikekyselykierrosta en vielä ole tehnyt. Oletan, että jollakin on jo ratkaisu olemassa, jos se on yleensäkään käytännössä mahdollinen kovien rengaskuormien (yksiakselinen) ja tienpintapaineiden takia.

NIEMELÄ PASI 14.07.2014 08:44

Varmaan kannattaisi aloittaa siitä mikä on rengas/vanteen pultti jako, mille haetaan vaihtoaehtoa. Ja vaunun kokokin auttaisi asiaa.

Vaunujen alla kuitenkin pyörii aikalainen kirjo rengaskokoja ja renkaiden kantavuuksia. Pultijakoja nyt ei aivan hirveästi ole, mutta vaikea sitä on laittaa nelipulttista vannetta viisi pulttiseen napaan.

HAAPANEN TIMO 14.07.2014 09:35

Veikkaan siellä olevan 5x112 ja 15'' koska vaunu on yksiakselinen.

Mun mielestäni kannattaisi ottaa tavallinen peltivanne ja siihen niin pieni luiru rengas kuin vanteelle saa menemään kantavuudesta välittämättä. Rengasrikon sattuessa sitten mopovauhtia välillä renkaan lämpöä kokeillen verstaalle.

@timppa

LEHTINEN PERTTI 14.07.2014 21:10

Kiitos avauskeskustelun jatkosta. Joo, tuota peltivanneta olen ajatellu, mutta tarkoitus oli saada objektiivinen vastaus siihen, onko kenelläkään tämä ratkaisu käytössä, rengaskoosta riippumatta?

Vaunuhan on KABE SMARAGD ja siinä juuri tuo mainittu 5x112 ja 15'' ja se mokoma on 20 cm leveä.

Jos ajatus on käytössä jo muilla niin varmaan rengasliike hakee mulle siihen sopivan vanteen ja renkaan, mutta edelleen kiinnostaa onko tämä ollut "maan tapa".

Koetan tässä itsekin koluta vähän noita rengasliikeiden nettisivuja jo etukäteen, mutta luulen, että asiantuntevassa liikkeessä mahdollisuudet kyllä tulevat parhaiten selvitetyksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2014 klo 22:33:06 Korjaus rengaskokoon.

Seuraavat tiedot koskevat KABE matkailuvaunujen pyöriä:

Pyörä alumiinivanteella Yksiakselinen Rengas 185R14C8 Mitat 6,0x14 Ilmanpaine 4,0 kp/cm2 Puristus 35 Rengaspultteja kpl (kehä) 5 (112) Vanteen reikä Ø 69,1 mm [HUOM!]

Teräsvanteet Yksiakselinen Rengas 185R14C8 Mitat 5,5Jx14 Ilmanpaine 4,0 kp/cm2 Puristus 30 Rengaspultteja kpl (kehä) 5 (112) Vanteen reikä Ø 66,5 mm [HUOM!]

[HUOM!] Se panee miettimään että miksi aluvanteen ja peltivanteen reikäkoko on ilmoitettu erilaiseksi. Pitääkö aluvanteessa käyttää sovitinta, vai mikä on syy?

LEHTINEN PERTTI 14.07.2014 21:17

Niin tässähän ongelma voi olla tuo max sallittu paine renkaaseen. No ne varmasti kestää tuplat siihen mitä renkaan kyljessä sanotaan. Kapeaan renkaaseenhan tulee pintapaineesta johtuenhirmuinen paine siinä tilanteessa kun vaunun paino lasketaan siihen päälle. Minulla ei ole käytännön kokemusta mitä renkaat oikeasti kestävät varovaisessakin käytössä. Mun auton kapeassa varapyörässäkin taitaa olla 4,8 kg/cm2 painetta.

HAKALA JYRI 14.07.2014 22:01

1.Tilapäisvarapyörät joita käytetään autoissa vois toimia, ne on kevyitä (vanne alumiinia tai "jotain" lasikuitu seosta) ja leveys 10cm luokassa, esim ML mersu tai V70 Volvo jos Pulttijako/ET täsmää, kantavuus rajoittaa toki kestävyyttä/nopeutta,(autokäytössäkin nopeus rajattu)

2.Paikkaus aine+kompressori autaa vain vuotavaan renkaaseen ei vaudissa tyhjentyneeseen.

t jyrih

NIEMELÄ PASI 15.07.2014 08:45

Niin tuohan on normaali Mersu, VW, Skoda, ... pulttijako. ET on varmaan 30. Henkilöauton pienet tilapäisvararenkaat vaan ovat visiin matalampia kuin normirenkaat, jolloin vaunussa tulisi vielä enemmän painoa tuolle matalammelle renkalle. Tuossa tulee eteen vanteen ja renkaan kantavuus. Jonkun maasturin vararengas voisi toimia.

Asiasta toiseen miten Kabessa on järjestetty vararenkaan kiinitys vaunun alle? Vai meinasitko tehdä itse telineen. AL-KO:n alustaan saa valmiita telineitä, mutta niissä ei voi säätää etäisyyttä pohjasta.

LEHTINEN PERTTI 16.07.2014 18:21

Joo, toi ALKO-ratkaisu on ollut tutkinnassa, mutta luulen että teen paljon kompaktimman ja vain vaunun toiselle sivulle.

Ajatus on siten, että keksipalkin ja siitä seuraavan takapaikkipalkin väliin tehdään pitkittäistanko, jotakuinkin keskelle vaunua. Siitä sitten tulee kaksi vaakatankoa vaunun oikean reunan runkopalkin alle ja siinä on sitten kiinnikekoukku tai todennäköisemmin lukittava vahvarakenteinen salpa molemmissa vaakatangoissa. Suunnitelma on, mutta toteutukseen ei voi lähteä kun toi maavaraongelma hallinnoi.

Salvat kun avaa saa telineen oikean reunan laskettua alas ja vaunua eteenpäin kallistamalla saa varapyörän takaviistoon pois runkopalkkien välistä, mutta vain kun kääntää vaunun "turvalleen".

En kuitenkaan hyväksy maavaran putoamista edes akselin lähellä niin alas kuin se tulisi renkaan ja vanteen kanssa, lisäksi jossakin on oltava painon kantava palkitus, eli maavara pienenee 20 mm - 25 mm enemmän kuin renkaan paksuus.

Teline ei ole haastava, mutta maavara on.

NIEMELÄ PASI 17.07.2014 07:45

Kun olet itse tekemässä niin jos tekisi telineen rungon renkaan ulkopuolelle ja renkaan kohdalle (alle) laittaisi lattaraudat niin pääsisi alle 10 mm paksuuden lisäykseen.

KEMPPAINEN OLAVI 17.07.2014 21:34

Onko Kabe jotenkin erilaine? Meitillä on ollut useita merkkejä ja kaikissa kauppiaiden myymä teline ja rengaskauppiailta tai purkaamoilta ostettu käytetty rengas. Opimme vararenkaan merkityksen, kun viimeisestä vaunusta räjähti rengas Tampereen ohikulkutiellä. Ei siinä mikään vaahtopatruuna auttanut.

LEHTINEN PERTTI 17.07.2014 22:48

Tämä ehdotuksesi on todellakin hyvä ja miettimisen arvoinen, jotta maavara maksimoituu. Renkaan voi laittaa tavallaan "koriin" joka on tehty esim. 3 * 20 mm latasta ja siitä tulee varmasti ihan hyvä. Jonkin verran on rakennetta muutettava ja jonkin verran on mietittävä, että laittaako renkaan vasemmalle puolelle sillä siellä ei ole mitään letkuja ja johtoja esteenä.

Latat pitää laittaa vainun pituussuuntaan, jotta jos teline ottaa kiinni johonkin ramppiin tai kiveen, toimivat alimmat kannattimet kiskoina eikä "pyydyksinä".

Juuri tämän takia nämä keskustelut ovat hyviä. Joku aina ajattelee asiaa hieman pidemmälle kun itse on kerinnyt miettimäänkään ja näin ryhmätyönä laatu paranee ;-).

Kiitos - suunnitelmiin tulee päivitys tällä perusteella.

LEHTINEN PERTTI 17.07.2014 23:01

En todellakaan lähde Riihimäkeä pidemmälle ilman vararengasta ja vaahtoa en renkaaseen laita, se kuulemma pilaa tubeles-renkaan. Kaikki ei edes suostu korjaamaan ja uudelleen tasapainottamaan ja asentamaan vaahdotettua tubeles-rengasta. Ei kuulemma pysy balanssissa.

En tiedä mikä on nykyisin vaunujen alapohjan korkeus, mutta kun katson jäljelle jäävää maavaraa, joka on luokkaa 13 - 16 cm niin se on tavallista auton raideleveyttä ajatellen hyvinkin kohtuullinen. Kun vaunu on 250 leveä niin siinä pienikin kaarevuus ajoradan pinnassa vie maavaran hetkessä. En missään tapauksessa haluaisi, että vaunu olisi vararengastelineestä jumissa jossakin Kolilaiven ajorampilla (vetokoukukin on jo joskus jouduttu "taiteilemaan" siitä yli) ja loppuloma korjailtaisiin alustan vaurioita.

Nyttenkin on jo akseli ottanut joskus kiinni "lapinteiden" keskivalliin ja vararengas alla niin niille teille ei mentäisi ollenkaan.

Nykyinen paikka sängyn aluslaatikossa ei ole hyvä sekään. Se vie massakeskiön turhan kauas taakse akselilinjasta, mutta toistaiseksi se on tätä päivää..

POIKULAINEN ESA 18.07.2014 07:48

Katselin tossa pohjoisen reissulla muutakin kun poroja niin huomasin vararenkaita olevan ihmisillä pyörätelineissä takana, vetoaisalla. Paras oli mun mielestä kun isäntä haki ensi töikseen renkaan vaunun sisältä ja heitti sen yöksi vaunun alle. Kunnon rengaspussin sisään kun sen laittaa niin pysyy vaunu puhtaana ja on maavarat käytössä. Paikassa kuin paikassa on helposti saatavana. Vaunun alla se todennäköisesti on kurassa ja hiekassa urakalla sitten kun sitä oikeesti tarvitsee ja vettä sataa kun sitä tonkii sieltä pois.

NIEMINEN PENTTI 18.07.2014 10:42

Mulla on kuormavaraa vaunussa vain 160 kg, joten vararengasta en lisäpainoksi vaunuun laita. Auton tavaratila on meillä vararenkaan paikka ja hyvin on mukana kulkenut. Tämä ratkaisu jo painon vuoksi, vararengas on aika raskas, kevyempää tavaraa voidaan sitten sovitella vaunuun. Vararengas on nastoitettu talvirengas. Ratsiassa poliisisetä kysyi miksi toinen on talvi- ja toinen kesärengas. Näytin rikkoutuneen vaunun renkaan johon tämä poliisi totesi asian olevan ok.

PALIN MATTI 18.07.2014 21:01

Peräkärryn vararenkaan paikka on vain ja ainoastaan vetoauton peräkontissa! Vituttaahan se alkaa kaivaan jostaki kärryn alta ravasta umpeen muurautunutta vararengasta esile. Ja monestikko tullee tarkastettua ilmanpaineet kärryn alle ravottuneesta vararenkaasta?

HAARAKANGAS ALLAN 21.07.2014 09:01

Yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Tositoimissa testattu.

Vaunun vararengas on aina mukana, siistissä rengaskassissa vetoauton takajalkatilassa pystyssä, etupenkin selkänojaa vasten.

Helppo ottaa käyttöön tai tarvittaessa nostaa vaikka veturin tavaratilaan tai vaunuun kun ajellaan pelkällä veturilla.

Lisäksi totaalisesti rikkoutunut rengas on kuin piikkisika, mutta tukevassa rengaspussissa se on helppo viedä rengasliikkeeseen.

Allu vaari

KIMPPA PENTTI 21.07.2014 18:49

Onkos kukaan tutkinut sopisko veturin vararengas vaunuun tilapäis avuksi , minulla ainakin trasportterin vararengas sopii 560 hoppyyn tilapäisesti.

JOKINEN OLLI-PEKKA 22.07.2014 00:22

Mersussa ja Hobbyssä yhteinen vararengas. Kuinka monella on vielä vararengas autossa varusteena, vai onko vain paikkapullo ja kompressori?

POIKULAINEN ESA 22.07.2014 08:43

Taitaa vararenkaat olla jääny historiaan nyky autoissa. Mullakin oli takakontissa painona auton 17" ja vaunun 14" talvirenkas. Viellä kun laitto kylmälaukun niin ei sinne konttiin muuta tilaa jäänytkään. 4-henkeä ja vaunu koukussa niin jouset huuti armoa. Siirrän vaunun vararenkaan autosta vaunuun vähän tasapainottamaan. Mitä vaunun kantavuuteen tulee niin monellako meistä se piisaa kun lähetään reissuun.?.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.