teli vai 2akselinen tekniikka ennen kaikkea käytäntö kokemuksia

TUOMI SEPPO 07.07.2014 20:16

kenellä on muutakin kokemusta kuin kuulopuhoita olisi mielenkiintoista kuulla ehkä jopa lukea lyhyt versio

HYTTILÄ ESKO 07.07.2014 20:38

Mietis kun ajat kuoppaan tai kumpuun. Tällöin kaksoisakselinen on vain yhden akselin varassa, samoin kun leiriydyt mäkeen. Joudut sen väkisin suoristamaan nokkapyörällä. Mikäli vetokoukku on pikkaisen väärällä korkeudella, tulee perässä pääosin yhden akselin varassa. Telissä ei noita ongelmia.

KOISTINEN TOIVO 07.07.2014 21:05

Kaksi akselinen on nimensä mukaan kahden erillisen akselin systeemi. Molemmat ovat erillis jousitettuja, ja elävät omaa elämää. Ottavat kolot, ja kohoumat itsenäisesti. Telihän taas on keskeltä akseloitu runkoon, ja telin päissä on pyöräakselit. telivarret toimivat joissain malleissa jousina, esimerkiksi teliveto kuorma,autoissa En tiedä käyttääkö vaunun valmistajat teliratkaisua. henkilöauto peräkärryisä on joskus keinuteli. itse arvelisin kaksiakseli systeemiä paremmaksi ajo-ominaisuuksiltaan. Toivopoika

TOIVO MIKA 07.07.2014 22:53

kerran kattelin kabe diamanttia ja omistaja sanoi että olis teli? liekkö sitten kaksiakselinen vai teli?tietäiskös kukaan oikeeta vastausta?en meinaan kurkannut vaunun alle...

Terkuin Mika

TERVO JARI 07.07.2014 23:00

http://www.karavaanarit.fi/@Bin/75379431/Teli..jpg

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?x26528=75007443

HYTTILÄ ESKO 08.07.2014 11:05

Ruåttalaisissa telit, ja niissä vanhemmissa Suomi Solifereissä.

HAKALA SAMI 08.07.2014 11:15

JOS on kantavuutta renkaissa tarpeeksi (harvemmin on 2-akselisessa kun ei kerran tarvitse) on 2-akselisessa yksi hyöty teliin verrattuna. Kerran vuokratrailerin kanssa autoa muutaman sadan kilometrin päästä hakiessa, meni rengas. Jo menomatkalla, tyhjänä. Telillä olisi matka katkennut tuohon, 2-akselisen kanssa pääsin perille ja hankkimaan uuden renkaan. Toki jos se varapyörä on matkassa niin sitten on vähän helpompaa. Toisaalta vaikka se olisikin, niin pääseepä yhdellä renkaalla edes turvalliseen paikkaan vaihtaa se rengas.

Telin ja 2-akselisen paremmuus lienee paljon kiinni vetoauton ja vaunun suhteesta. 2-akselisen kanssa on vaikeampaa tunaroida aisapainon kanssa, toisaalta jos vetokoukun korkeus ei natsaa yhteen vaunun asennon kanssa niin se elää sitten ihan omaa elämäänsä, Perää kevittävä tilanne on pahin kaikista. Vaikka oli vain lyhyt siirto, niin Volvo 740 veturina ja Citroën Xm trailerilla takaperin oli käytännössä mahdoton ajettava :)

Telin kanssa sitten suuntavakavuus voittaa 1-akselisen, mutta kohdistaa aisan kautta koukkuun kaikki pystysuuntaiset liikkeet 1-akselisen tapaan. Oikein kuormattuna ehkä parempi vaihtoehto, jos veturi on vähänkään alakanttiin.

LASSILA PEKKA 08.07.2014 15:01

Kukapa kertoisi, missä matkailuvaunussa on oikea aito teli? Itse en keksi yhtään, mutta voihan sellaisiakin olla.

Eikö kaikissa "telivaunuissa" ole kaksi akselia joilla kummallakin omat jouset ja iskunvaimentimet suoraan pohjan runkopalkkeihin kiinnettyinä? Vai onko muunkinlaisia ratkaisuja?

MInulla oli aikanaan Kafi 602 ja paljon myöhemmin LMC 720 RDK. Ainakaan näistä nelipyöräisistä en oikeaa teliä löytänyt. Raskaita olivat kumpikin kääntää käsin. Kafin toisen puolen etupyörän varsi vääntyi kerran johonkin korokkeen reunaan vastatessaan, kun liian jyrkästi käännettiin.

Hankalia ne on käyttää, vaikka vedettäessä kulkevat yhtä suoraan kuin nykyaikaisen yksiakseliset. Paitsi se Kafi, joka lopulta vanhemmuuttaan luikerteli niin, ettei uskaltanut edes sallittua kahdeksaakymppiä ajaa kuin rystyset valkoisena rattia puristaen. Huikean pitkä LMC sen sijaan kulki kuin juna Jeepin perässä.

TERVO JARI 08.07.2014 20:51

Pekka on hyvä ja ottaa "silmä käteen", katso Antti vainaan laittamaa linkkiä jonka tänne linkitin . . .

Kun uot aikan mulkoillu kuvaa, kuvasta käy ilmi että se akseliston vivusto toimii kuin ihka oikee teli, ihime ja gumma kaikkee ne keksii. . .

Ei "perinteistä" maaJussin paskakärryn teliä liene yhdessäkään asuntovaunussa, peräkärryistä niitä kyllä löytyy....

On kaksi eriasiaa telivaunu ja kaksiakselinenvaunu.

Teli:

https://www.google.com/search?q=teli&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nC68U8PPC8XNygO544GgDA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=622

LASSILA PEKKA 08.07.2014 23:02

Kannattaa pitää suu auki, niin voi oppia uutta. Pitääpä kurkistaa joskus nelipyöräisen vaunun alle sillä silmällä.

KERÄNEN MATTI 09.07.2014 23:15

Ja tuon kaksiakselisen alustan nimitys on kaksoisakselisto jos siinä ei ole teli"toimintoa".

PÄIVINEN UNTO 10.07.2014 07:24

Itsellä oli kaksakselinen Hobby ja se oli tosi jäykkä paikallaan käänellä.Olen nähnyt ison kaksakselisen missä takimmainen pyörä kääntyy ohjauksen mukaan.Merkkiä en muista yleinen se ei ainakaan ole. Se helpottais varmaan paljon vaunun siirtoa ja hiljaa käännellessä.

KOISTINEN TOIVO 10.07.2014 08:41

Se ohjautuva akseli on aika monimutkainen juttu, koska sen pitää jollain tapaa saada tieto kääntöympyrästä minkä yhdistelmä tekee. Joko sähköisesti, hydraulisesti, tai tankojen avulla mekaanisesti. matkanopeuksilla se taas lukitaan jäykäksi, jotta se ei esimerkiksi liukkaalla kelillä ohjaile omiaan. Näin se toimii kuorma-autojen perävaunuissa, ja neliakselisten autojen takimmaisessa akselissa, jos se on ohjaava neliakselisen keula-akselit taas kääntyvät aina ohjauksen mukana. En ole kuullut, että matkavaunuissa, ja henkilöautojen kärryissä tuota ominaisuutta olisi käytetty. Toivopoika

LATVALA MARKO 10.07.2014 09:09

Kyllä rekkojen viimeinen akseli on vapaasti kääntyvä. Vanhemmissa lukittiin katkaisijalla hytistä kiinteäksi, mutta tässä viimeisimmässä aina auki kun nopeus laskee alle 3-kympin. lukittuna tietenkin myös kun peruutusvaihde kytketty.

VÄLIMÄKI JARMO 11.07.2014 20:16

Ittellä ollut kumpikin,enkä oosi ikinä vaihtanu enää 2-akselista 1-akseliseen tuli se niin nätisti peräs (eikä ohi yrittäny no )ja tuntui jopa kevyemmältä vaikka oli 300kg raskaampi.No se oli mun mielipide. JV

Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2014 klo 17:16:10 Kabe 1akselinen polar 550 2akselinen. JV

PALIN MATTI 13.07.2014 15:29

"Kukapa kertoisi, missä matkailuvaunussa on oikea aito teli? Itse en keksi yhtään, mutta voihan sellaisiakin olla."

No ainakin joissain Polarin malleissa olen nähnyt oikean teliakseliston, joka toiminto on toteutettu kynkkäakseleilla ja niiden välisellä yhdysvivustolla. On runsaasti käsin voideltavia kohteita sellaisessa vipuhimmelissä.

TUOMI SEPPO 01.08.2014 11:05

Solifer ja Matkaaja vaunut on ollut 4pyöräisinä Hobbyllä peruutin oikaisupuun päälle kävin katsomassa tilannetta huomasin toisen pyörän olevan tyhjän päällä kaksiakselinenko?

TERVO JARI 01.08.2014 16:51

Kopiota:

Solifer ja Matkaaja vaunut on ollut 4pyöräisinä Hobbyllä peruutin oikaisupuun päälle kävin katsomassa tilannetta huomasin toisen pyörän olevan tyhjän päällä kaksiakselinenko?

Kooppijo loppu.

Joopa joo, kaksiakselinen ei teli . . .

Jos olisi "rehellinen"teli tahi vivustoin aikaan saatu telitoiminto olisi kumpainenkin rengan alustaa vasten.

SUNDELL REINO 18.08.2014 15:23

sen kumpi on vaunussa in helppo tarkastaa kurkkaamalla vaunun alle. mikäli akseleiden välissä on välivarret niin kyseessä on teli, muutoin kaksi akselinen. käytössä ei ole paljon eroa. runkoon ja renkaiden painokuorma tulee kaksiakselisessa enemmän rasitusta. taasen kääntymisessä telit kuormittaa enemmän. teli vakaannuttaa paremmin vetoa. siinä ne suurimmat erot. http://www.karavaanarit.fi/@Bin/75379431/Teli..jpg tuossa kuva teliakselista edellisestä keskustelusta http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?x26528=75007443

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.