Etuvetoinen vetoauto

LOHI JOUNI 17.06.2014 19:52

Hei,

Löytyisikö arvoisilta palstalaisilta kokemusta ja mielipidettä miten etuvetoisella vetoautolla pärjäilee raskaan vaunun vedossa kesä olosuhteissa, entä talvella? Millaisia ovat mahdolliset pulmatilanteet?

Konkreettisemmin mistä on kyse; vaunu on solifer finlandia 630. Harkinnassa on fiat ducato toiseksi vetoautoksi Defenderin oheen. Mietinnässä esim, jumittaako etuvetoinen sateella nurmikolla / leirintäalueella jne...

PÄIVINEN UNTO 17.06.2014 21:03

Sen kokoisen vaunun vetoon tarvitaan kunnon veturi. Teffender on varmaan hyvä ja riittävän painon omaava ,toiseksi joku muu nelikko jonka oma-paino on 2200kg .Näillä kulkee talvellakin Solikka hyvin.Terv.UP.

KOISTINEN TOIVO 17.06.2014 21:03

Mitä minulla on kokemusta etuveto autoista, niin kyllä niillä pärjää. Dukato on jo senverta raskas auto, että kyllä sillä kulkee. Muistelen 2.8 fiatilla olleen 2.8 tonnia rekisterissä vaunun sallittu paino. Järjellähän noita hommia tehhään. Toistakymmentä vuottahan tuo sitikkakin ollut, ja reissut on tehty kärryn kanssa, ja ilman. Toivopoika

ANTTILA MARKKU 17.06.2014 23:55

Kyllä pakettiauto tommosella 150hv koneella riittää solkun eteen.Pakettiauton perässä saattaa olla mukavempi hinattava ja pienemmällä polttoaineen kulutuksella koska vetoauton takana oleva vaunu tulee suurelta osalta kuin ilmanohjaimen alla.Liukkaalla ja pehmeällä alustalla tuollaisen telivaunun veto on etu sekä takavetoisella haasteellinen juttu.Täytyy vaan yrittää pysyä kantavalla pinnalla ja muistaa että vetopyörien perässä kulkee 6kpl hidastavia pyöriä jos ne painuvat vähänkin pintaa syvemmälle.

VÄLIAHDE JUSSI 18.06.2014 00:33

Renkaan ja lumenvälinen kitka sen homman hyvin pitkälti ratkaisee. Neliveto- tai takapotkuauto,suosittelen.

KOISTINEN TOIVO 18.06.2014 06:46

Montako kiloa on vaunun aisapaino?. Toivopoika

KARJALAINEN ALPO 18.06.2014 07:13

Vedin aikoinaan isoja solikoita ja kafeja Saabilla. Vaatii asennetta ja lumiketjuja talviaikana. Aikoinaan en päässyt mm. Aavasaksalle, kun en viitsinyt laittaa kettinkejä päälle.

NIEMELÄ TAISTO 18.06.2014 09:12

Kokemusta on,etuvetoisella joutuu joka käänteen harkitsemaan ja pulatilanteita riittää,nurmikolla,pehmeällä hiekalla ja jopa kovallakin hiekkaisella alustalla ja järkikään ei auta joka paikassa.Talvi on taas asia erikseen silloin ei ole muuta kuin ongelmia.Suosittelen neli vetoa itselläni on volvo s60 automaatti nelivedolla ja olen vetänyt kitkoilla jo monta talvea täysin ongelmitta.Kun vaihdat veturia niin vaihda nelivetoon.Hyvää kesää kuitenkin.

MÄLLINEN PEKKA 18.06.2014 10:48

Itselläni on kokemusta 1700kg kokonaispainosen vaunun vedosta etuvetoisella pakettiautolla kesäajalta. Toistaiseksi ei ole ongelmia ilmennyt, vaan aina ollaan päästy kulkemaan. Talviajalta ei kyllä ole kokemusta vaununvedosta.

KOISTINEN TOIVO 18.06.2014 10:59

Alunperin kysymykseen dukatosta. Siinä on takarattaat aika takana, jotan peräylitys on lyhyt, ja pakettiauton perä on tyhjänä tunnetun kevyt. Joten alle sadan kilon koukkupaino ei sitä paljon hetkauta, kun kuorman kantokyky on tonnin luokkaa. Keula on tunnetun raskas isommilla koneilla varsinkin. Nykyään jopa retkiautoilla vetelevät asuntovaunuja. Joten sillä kyllä pärjää normi oloissa, maastohommiin eri vehkeet sitten. Toivopoika

ANTTILA MARKKU 18.06.2014 11:05

Ei taas ole luettu aloitusta.Defender on mielestäni neliveto Lantikka joka jää toiseksi vetoautoksi.On vaan varmaan aika masokistin ajoneuvo lomamatkalle.

LOHI JOUNI 18.06.2014 13:45

Todella suuret kiitokset ihan jokaisesta tähänastisesta kommentista ja toivottavasti mielipiteitä ja kokemuksia kuullaan vielä lisää.

Tosiaankin Defenderi jää taloon, Discovery-vanhus saattaa ehkä mennä vaihtoon, ehkä pakettiautoon. Ajatus on, että saa kuskattua autolla kelekkaa ja muuta mukavaa ilman peräkärryä, siksi paku. Defenderillä voi vetää vaunua, jos on ennakkoon tiedossa huonot olosuhteet. Lähinnä pohdinnassa on, että pärjäilisikö normi kesälomareissussa sateella ja soralla ja nurmikolla Pakulla, Ducato H4L2, 3 l koneella. Talvella vaunu on pääasiassa tunturissa vakipaikalla.

Hymyilytti kovasti tuo masokistikommentti-). On se karu ajokki (Defenderi), mutta kun on tottunut, niin ei se niin erikoiselta tunnu...

Toivottavasti keskustelu etuvetoisista jatkuu...

Jone

HAKALA SAMI 22.06.2014 10:43

Isäukon yhdistelmänä Volvo S80 ja Hobby 560, Itsellä Opel Astra ja LMC 480. Ei siis ihan tuota kokoluokkaa mutta molemmilla on pärjätty mainiosti talvellakin. Noissa on vielä sitä takaylitystäkin kiusana, joten aisapainon kanssa saa olla tarkempana mutta kun järki mukana ajelee niin paremmin tuolla Ooppelilla on pärjännyt kuin ikinä uskalsin odottaa. Volvon kanssa ei ole ollut senkään vertaa ongelmaa,

VALTONEN MARTTI 22.06.2014 18:39

Kun nyt Astra tuli puheeksi niin kyllähän kaverini jäi kiinni Musketeerin kanssa Jäämeren rannassa kuvan osoittamaan paikkaan. Saattoi olla aisapaino aika lailla vetopyöriä keventävä mutta sanoisin että takavetoisella ei tuo olisi onnistunut.

LAAKSO MARKKU 22.06.2014 19:20

Tuo takavetoisen parempi vetokyky on niiltä ajoilta yks ja kaks. Jos aisapaino on oikein niin ei siitä takapyörille paljon lisää painoa tule. Etuvetoisella on vetopyörien päällä huomattavasti enemmän painoa. Jos taas ajatellaan painon siirtymistä taakse vetotilanteessa niin se on ainoastaan laskennallista. Kesäkelillä ja pitävällä alustalla sitä tapahtuu mutta ei esim. hiekalla eikä talviliukkailla ja lumisilla keleillä. Kokemusta on talvikeleiltä esim. Saab 9000 joka oli aivan loistava veturi kesällä ja talvella. Tietysti neliveto on ekana ja sitten tulee kaukana vasta jotkut muut.

VALTONEN MARTTI 22.06.2014 19:41

Hupsista Markku, on sen verta kokemusta talvisista Lapin reissuista takavetoisilla Carinoilla että tiedän erot. Etuvetoisissa on kuitenkin autoja joissa on poikkeuksellisen edullinen painonjakauma juuri vaununvetoon.

Mainitsemasi Saab on juuri sellainen. Saabit yleensäkin. Isot Citikat myös. Niissä oloissa joissa olen takavetoisilla talvireissuja tehnyt ei olisi muilla etuvetoisilla kyllä päässyt mihinkään.

Olen myös useita vuosia vetänyt etuveto Avensiksella mutta hyvin vähän talvella ja hyvissä olosuhteissa.

Etuveto on sellainen että ensimmäiseen ruopaisuun menee hyvin mutta sitten kun joutuu ruopaisemaan uppoaa pyörä hiekkaan tai liukkaalla loppuu meno siihen kun se ruopiva pyörä on ainoa joka yrittää vetää koko yhdistelmää.

En silti tuomitse etuvetoisia, sopivat ihan hyvin kesällä veturiksi ja talvellakin kun ennakoi paljon edessäolevaa ja pikkuisen seikkailumieltä omaa.

Etuveto on tavallaan paradoksi, pienellä aisapainolla veto sujuu suht hyvin, siis talvella, mutta meno on helposti heijaavaa. Isommalla aisapainolla saadaan vakavuutta mutta menetetään pitoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.6.2014 klo 19:45:40 Ikävä kyllä takavetoisen auton etsijällä ei paljon ole valinnanvaraa enää, mutta kevytmaastureita pilvin pimein. Mikä onkin kaikkein sopivin tavallisen vaunuilijan tarpeisiin.

VÄLIMÄKI JARMO 22.06.2014 21:54

No joo kaikkia saa koittaa,paitsi vanhoja naisia ja kansantanhuja.. JV

HAKALA SAMI 23.06.2014 09:10

Nää on vähän näitä :) Mulla on itselläkin ollut sekä taka-että etuvetoisia vetoautona, itsekin tuli harrastus aloitettua jo silloin kun Volvo 240 oli vetureiden ykkönen. Yleisellä tasolla en ole kummankaan puolella. Vähän naureskellen katselin tässä joskus papereita kun tajusin että tuossa Astrassa on jopa pikkasen enemmän omamassaa, ja reilusti enemmän niin tehoa kuin vääntöäkin. Tuntuu vaan että jotenkin tuolta takavetovolvojen ajalta, jolloin etuvedot oli käytännössä pikkuautoja, on jäänyt joku ajatus siitä että etuveto ei voi olla vetoauto. On siinä puolensakin, pahemmin mä takavedolla olen kiinni jäänyt kuin etuvedolla. Takavetoisessa kun on se piirre, että kun se kerran kiinni jää niin se ei siitä liikahda enää mihinkään. Etuvetoisessa on toisaalta usein luonnostaa enemmän painoa vetävillä pyörillä ... jos sen saa jäämään kiinni eteenpäin ajaessa, eikä yritä hulluna sutia eteenpäin, käytönnössä aina se tulee sieltä takaperin pois. Ja jos siihen sutimiseen asti mennään, siinäkin on vielä toivoa sen kanssa, että vetäviä pyöriä voi ohjata ... sitä pitoa voi vielä löytää renkaita kääntämällä.

Jotensakin tulisin itse siihen lopputulokseen että tämän päivän autokalustossa se on ihan sama kummalla vetää, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta puolin ja toisin niihin varautumalla ihan samoissa olosuhteissa pärjää. Se valinta menee sitten enemmän sen välillä, että ottaako jommankumman noista, vai nelivedon.

VALTONEN MARTTI 23.06.2014 10:48

Selvyyden vuoksi vielä että minä kirjoitin näkemyksiäni eri vetotavoista nimenomaan vetotehtäviä ajatellen.

Hakala, tekstistäsi päättelen että kirjoitat tuossa edellä lähinnä yleisellä tasolla ja olet siinä aivan oikeassa minunkin kokemusten mukaan. M V

AAROS RUUBEN 23.06.2014 21:45

Etuvetoisen kanssa tein pari Lapin reissua viime talvella. Suoralla auratulla tiellä tuo meni ihan mukavasti, kun oli vauhtia. Lumiketjuja tarvitsi koko ajan, kun meni alueille ja sieltä pois. Kyllästyin ja vaihdoin nelivetoon.

LOHI JOUNI 23.06.2014 22:02

Aaros, kiitti kommentista. Kertoisitko vielä mikä auto ja minkä kokoluokan vaunu?

POIKULAINEN ESA 24.06.2014 06:48

Kun aina sataa ja sataa ja on märkää/pehmeää nurmikolla niin jos jään jumiin vaunu perässä nurmikolla niin millä konstin olette päässyt irti etuvetoisella? Ajattelin ostaa lumiketjut tänään varuiksi takakonttiin kun todennäköisesti tulee eteen kyseinen tilanne kuukauden reissun aikana jos vaan aina sataa. Onkelmana on kun kesärenkaat on sen kokoiset että ketju tarjonta on muille koolle elikä yleisimmille talvirenkaille. Kesärenkaat 215/55R17 ja ketjut mitkä löysin on 215/60-17. Kävisiköhän nuo ketjut tositilanteessa ja saako ne päälle ihan paikallaan? Ei ole ketjuista kokemusta aiemmin.

HAARAKANGAS ALLAN 24.06.2014 08:07

......toimii hyvin myöskin talvioloissa jos veturi ja vaunu jellaa hyvin yhteen. Erittäin lyhyt takaylitys ja reilut yli 60 prosenttia painosta etupyörillä.

Kuvassa näkyvissä olosuhteissa lähdettiin liikkeelle ilman ketjuja, lapiointia tai aura-autoa.

Allu vaari

AAROS RUUBEN 24.06.2014 10:19

Solifer S5 1300 kg. Veturina oli etuvetoinen Volvo V70 aikaisemmin. Hyvin meni pääteillä, mutta jäin esim. Rukalta lähtiessä isoon mäkeen kiinni, vaikka oli lumiketjut. Nyt on Dacia Dusteri 4 WD.

AAROS RUUBEN 24.06.2014 10:21

"Kävisiköhän nuo ketjut tositilanteessa ja saako ne päälle ihan paikallaan"

Itse ostin Volvon omat ja ne sai päälle paikallaan ja oli kestävät. Kyllä kannattaa opetella niiden laitto etukäteen, eikä vasta sitten tositilanteessa. Pois oton jälkeen pitää ajaa pois niiden päältä, kun on avannut ne.

Auto on usein kurainen talvellakin, joten takki likaantui lähes aina niitä laitettaessa ja pois otettaessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.6.2014 klo 10:24:38 Suosittelen kitkamattojen hankintaa lumiketjujen lisäksi. Silloin kun esim vaunun peruuttamisessa paikalleen ja lähdössä pois paikalta luisti, laitoin kitkamatot. Lumiketjujen laitto on kumminkin sen verta työlästä, että noin lyhyeen luistamiseen kitkamatot on kätevät.

POIKULAINEN ESA 24.06.2014 11:56

Tämmöisiäkin on. http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/63407/muut/telamatto-220x800mm-kumi Näyttää ainakin ihan hyviltä.

KOISTINEN TOIVO 24.06.2014 12:27

Noista ketjuista ei ole kokemusta henkilöautopuolella, mutta muualla kyllä. Kuormaauto puolella ei läheskään aina liikkelle lähtöä avusteta panemalla ketjuja päälle. Ne heitetään pyörien eteen matoksi, ja ajetaan sitten päälle, ja liikkeelle, ikään kuin kitkamatoille. Liukkaat kelit on sitten eri juttu. Luullakseni pitää muistaa ketjut päällä ajosta, että ei aja liian lujaa, etteiväi osu lokasuojien reunaan. Liukkaalla jäällä liikkeelle lähtö onnistuu myös, jos sirottelee karkeaa suolaa pyörien eteen reilusti. Toivopoika

HAKALA SAMI 24.06.2014 16:28

Tuosta märältä nurmikolta ym irti pääsemisestä ... mulla on peräkontissa sähkövinssi noin 9 metrin vaijerilla + saman verran liinaa kaiken varalta. Voi joko ajaa vetoauton pitävälle pinnalle ja tuoda vaunu vinssillä perässä, tai sitten kiskaista koko yhdistelmän tuolla liikkeelle. Tosin kertaakaan en ole tarvinnut, mutta siellä se mukana kulkee.

VALTONEN MARTTI 24.06.2014 17:04

Pääkonsulilla on tekniikan lait hallinnassa, juuri noin se menee etuvetoisella. Nuppi lähellä taka-akselia antaa vetäville etupyörille kummasti painoa ja lisäksi vakauttaa kulkua ja helpottaa käännöksiä.

VALTONEN MARTTI 24.06.2014 17:05

...enkä tarkoittanut 'päänuppia' suinkaan:))

POIKULAINEN ESA 24.06.2014 18:26

Nuppi lähellä taka-akselia antaa vetäville etupyörille kummasti painoa. Ne ei ole tehtaalla älynnyt tuota asiaa farmareissa.

KOISTINEN TOIVO 24.06.2014 19:15

Juuripa niin, kuten aiemmin dukatosta kommentti. Raskas keula, ja lyhyt peräylitys. Maksi dukatossa vielä akseliväli neljän metrin luokkaa. Vakaa vetäjä Toivopoika

HAARAKANGAS ALLAN 27.06.2014 08:54

Konsuli Marutei, sanoit asiaa. Niiden molempien nuppien on hyvä olla oikealla paikalla....

Olin muutaman päivän reissussa ja ilahduttavan paljon oli vaunu- karvanaamareita liikenteessä läntisessä Suomessa. Eikä koirat haukkuneet......

Allu vaari

LEHTINEN PERTTI 01.07.2014 19:58

Kyllä etuveto piti vaihtaa nelivtoon. No etuveto oli Citikka hydraulijousituksella, mukava kuin mikä ja kaikki tiet oli tasaisia. Kun sillä sitten perävaunun kanssa joutui hiekkatiellä ylämäkeen alkoivat etupyörät hyppiä niin mahdottomasti, että luulin auton hajoavan. Matka loppui aina siihen ja piti keksiä muu keino saada vaunu mäen päälle. Sitten veturiksi vaihtui Subaru Impreza manuaali- ja alennusvaihteella eikä sen jälkeen ole sellaista paikkaa ollut, mistä sillä yhdistelmällä ei päässyt.

Siis, neliveto tai tuollainen painavakeulainen vaikkakin etuvetoinen paku ovat hyviä.

LOHI JOUNI 07.10.2014 13:18

No niin, palataanpa tähän keskusteluun hieman. Kiitos kaikille kommentoineille, etuvedon suhteen tuli risuja ja ruusuja. Kokeiluun rohkenen kuitenkin lähteä.

Land Rover Discovery 2 on nyt vaihtumassa (kaupat sovittu) Fiat Ducato H2L4 multijet 150 automaatti, pakettiautoon (esittelyauto, saan marraskuussa).

Taloon jää Land Rover Derender hankalien olosuhteiden vetoautoksi.

Vaunu on talvet tunturissa, ei vedetä.

Kesällä koevedetään 630 Soliferia sitten myöskin etuvetoisella pakulla. Raportoin miten menee (kerron jumitukset...-).

HYNNINEN JORMA 07.10.2014 22:12

Vetoautona on ollu nyt kohta kolme vuotta Fiat Maxi Ducato 2,8 koneella, vaunu Kabe 1600 kg. Kertaakaan ei ole tarvittu apua, aina lähetty omin avuin liikkeelle. Viimeisen parin vuoden aikana tullut vetokilometrejä noin 15000 km. Kesä ja talvi ajoa Ylläksestä Fuengirolaan, niinkuin junalla menis.Taitaa ne henkilöt kommentoida ketkä ei ole koskaan tuollaisella autolla vetänyt vaunua. Terv. Jorma

KUJANPÄÄ MARKKU 08.10.2014 19:44

Vedin 1700kg Kabee Ducaton 2.3 retkiautolla ja mahtavasti tuli perässä. Nyt vetoautona Volvo S80, 170 heppanen tomaatti, enkä vetäny sillä vielä, enkä talvella tuu luultavasti vetäänkään. Kuinkahan toi Volvo koetaan veturina? Tarttisin siihen peilit, mieluummin magneetti-sellaiset, mikäli jollain olis myyrä.

Onko tuo hevoi myyrä? Ei, ku se on hevoi! Meinaan, onko se kaupan? Ei, ku se on miun!

TERVO JARI 08.10.2014 20:05

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Caravan-Mirror/1123914/30796956.html&prev=/search%3Fq%3Dcaravan%2Bpeili%2Bvolvo%250930796956%2B%253B%2B8662530%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Djlb%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26channel%3Dsb%26biw%3D1536%26bih%3D708

Tommoset, joilla nuo Volovon alakuperäset on, ovat niistä tykänneet . . .

Ei kalliimmat kuin "rimpulatkaan" . . .

Noin äkkispäissään en löytänyt Suomalaista tyrkyttäjää, mut löytynee lähimmältä Volovo kauppijaalta . . .

Ps. Linkin toimivuudesta ei takuita . . .

KUJANPÄÄ MARKKU 08.10.2014 20:21

Kiitos linkistä ja vinkistä.

KAASINEN PERTTU 09.10.2014 21:11

Onnea vaan Markulle vaunun hankinnasta ei ole mikään rimpula niin kuin ei veturikaan molemmista on vuosikymmenien kokemus. Ei tarvitse olla joka vuosi vaihtamassa uuteen ja kyllä 170heppaa vie tuon kokoista kuormaa.

LAAKSO MARKKU 10.10.2014 17:38

Onnittelut hyvän veturin valinnasta. Mulla S60 2.5T AWD ja ei vaunun veto vois olla mukavampaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.10.2014 klo 17:39:07 Ja tietysti tomaatti

HÄKLI HANNU 16.10.2014 10:31

Minulla oli aikanaan veturina 99 Saab. Erittäin usein jumissa märällä nurmella. talvella pihalta lähtiessä lievään ylämäkeen. Oli painoja puskurin päällä ym, mutta kun rakensin siihen etupuskurin alle pikakiinnityksellä vetokoukun niin aina sitä peruuttamalla sen vaunun vetäisi pitävälle maalle.Kyllä taka tai neliveto on kunnon veturi vaan valinnat on vähissä, tai niin kuin minulla "kassavaranto"vaikeroi.

KAASINEN PERTTU 16.10.2014 11:29

Juuripa näin, takatuuppareita ei taida löytyä kuin mersut ja bemarit nekin alkavat miettiä etuvetoisia.

VÄLIAHDE JUSSI 16.10.2014 14:09

Kyllä vetäjä pitää vähintääkin olla takatuupari ja heitto ketkiä ja sorapussia minä käytän on neniin vaivattomia lyhemmällä matkalla.

KUJANPÄÄ MARKKU 16.10.2014 15:31

Tiijä sitte märällä lumella lievään ylämäkeen olisko takavedolla selvinny sen paremmin. Eppäillä tuota soppii.

LAAKSO MARKKU 16.10.2014 15:43

"Kyllä taka tai neliveto on kunnon veturi vaan valinnat on vähissä, tai niin kuin minulla "kassavaranto"vaikeroi."

Mulla ei oo takavetoisista kokemusta vaununveturina mutta muuten on kyllä vuosikymmeniä eli riittävästi. Takavetoisella jäi kiinni sellaisiin paikkoihin joista etuvetoisella selviäisi vaunu perässä. Pahimmillaan jopa tasaisella. Aisapaino 75 kg ei paljon lisää takapyörien pitoa. Nuo hiekkasäkit on toki hyvä lisävaruste mutta pitää muistaa että etupyörien jarrutuspito heikkenee samassa suhteessa ja jarrutuksessa etupyörien pito on avainasemassa.iemminkin olen sanonut että ensin tulee neliveto, sitten etuveto ja pitkän ajan kuluttua takaveto.

VALTONEN MARTTI 16.10.2014 17:13

Markku pani fysiikan lait uusiksi. Itellä oli aikoinaan useita takaveto Carinoita joista yhdellä tein talvisin vaunureissuja Lappiin monenlaisissa olosuhteissa.

Takaan että etuvetoisella olisi monesti matka katkennut niissä lumiloska myräköissä joihin jouduin.

Muutenhan takaveto ilman kärryä on surkea.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.10.2014 17:36

Takaveto-pakulla on jumissa jo kesälläkin. Sen verran monta kertaa tuli ok-talon sorapihalle ajeltua ylämäkeen Sprinterillä, että kirosin koko takavedon sinne alimpaan. Kun vetävillä pyörillä ei ole painoa, ei ole pitoakaan. Nykyhenkilöautoilla etu/taka-painosuhde on sen verran tasan, että ei tarvita hiekkasäkkejä. Ja ainoa auto, jolla olen käynyt penkassa talvella oli takavetoinen Chevrolet. Neliveto, jos lompsa sallii. Etuveto, jollei. Ja BMW/MB takavetoiset saa pitkälti nelivetonakin, eikä lisähinta ole hirveä. Toisaalta siinä hinnassa se ei enää paljoa tee muutenkaan. Ja nythän se on sitten ensimmäinen etuveto-BMW kaupoissa, kakkossarjan Tourer. Mersulla A-sarja ottaa kovaa vauhtia edellisen C-sarjan paikkaa.

VÄLIAHDE JUSSI 16.10.2014 19:07

Et sitten,kaima ole sattumalta kokeillu vanhan hirvikeula Volgan pääsyä lumessa tai Fiiat600:sta ja Kuplaan Ei 1600 TL huono ollut lumessa pääsemiseen Kyllä takapotku ilman lisäpainoja on yleensä huono lumella pääsemään jos, moottori sijaitsee muualla kuin,vetävien pyörien päällä.Lisäpainot auttaa vain kummasti. En ole jäänyt märkään nurmikoon kiinni kuin, etuveto autolla.Tommoisesta ei mtään kokemusta ei ole että,nurmikolle kiinnijäänistä takapotkuautolla.Ja niiltä on lähdetty eräänkin kerran,mutta tyhjänä talvella olen jäänyt kiinni melkein taselle pihalle hiacella.Seuraavassa oli luistonesto.

VALTONEN MARTTI 16.10.2014 19:10

Ehdottomasti paras on kuitenkin takamoottorinen auto etuvetoisena. --jaa miksikö?

no kun sellaista ei ole, tiettävästi.

NIEMINEN PENTTI 16.10.2014 19:46

Sen nelivedonkin saa taatusti ajettua paikkaan mistä ei omin avuin pois tulla.Itse katson minne ajan,jos näyttää,että tuolta poistulo voi olla vaikeaa,en aja sinne.Itsellä viimeiset 15 vuotta ollut etuvetoinen Volvo,ensin 850,nyt S60.Vaununa nykyisin Solifer 550 Finlandia,joka katsastusaseman vaaka kertoi painavan 1500 kg.Koskaan en ole hinausapua tarvinnut,omin avuin on pärjänny.On leiriydytty puskaparkissakin,pitää vain ensin katsoa missä ja minkälaisen tien päässä se puska on.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.