12V vaununakun lataaminen "kierrättämällä"

POIKULAINEN ESA 05.04.2014 07:57

Joillakin on invettereitä auton takakontissa antamassa virtaa vaunun akkulaturille ym. keksintöjä. Toimisikohan ja mitä haittoja keksitte kun virran kierrättää?? Otan virran vaunun omalta akulta invetterille 300W ja kytken siihen vaunun akkulaturin kiinni joka lataa vaunun akkua täyteen. Invetteri kuluttaa vähemmän virtaa mitä 20A laturi pystyy tuottamaan joten teorissa akku täyttyy ja on aina täysi matkan aikana. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä.

PITKÄAHO JUKKA 05.04.2014 08:11

Ei oikein aukene,miten se virran määrä voi lisääntyä kun sitä kuluttaa kierrättämällä

KOISTINEN TOIVO 05.04.2014 08:12

Miksi ei. Mutta miksi invertterillä. Sama johtaa auton laturista suoraan virta vaunun akkuun, kuten asunto-autoissa, Riittävän vahvalla kaapelilla. Jos auton akusta ottaa invertterille virtaa, niin auton laturin täytyy tuottaa virta omaan akkuun, ja siihen invertteriin, joka vaunun akkua lataa. Toivopoika

PITKÄAHO JUKKA 05.04.2014 08:22

(otan virran vaunun akulta inventterille)?

ROSTEN MIKA 05.04.2014 09:08

Vissiin Esa keksi ikiliikkujan ?

Ymmin sanoja lainaten: Ei se yhteiskunta sillälailla pyöri !

Kyllä se invertterin hyötysuhde on niin huono ettei vaan toimi, jos et usko ni koitappa !

T. Mika

HAARAKANGAS ALLAN 05.04.2014 09:36

Kuulostaa samalta kuin rahan lainaaminen Kreikalle.....

Allu vaari

POIKULAINEN ESA 05.04.2014 10:46

Ei tullut ikiliikkujaa eikä paljon muutakaan. Idea oli että laturi tuottaa enemmän virtaa kuin invetteri ja laturi ehtivät kuluttaa. Ylimääräinen menee akkuun mutta niin kuin monissa muissakin asioissa mikä teoriassa toimii niin ei käytännössä. Kokeen perusteella pysytään lähtövirrassa koko ajan 12,3V Keksiskö joku muu sen ikiliikkujan. No tulipahan vaihtelua aamuun jos ei muuta. Tässä tuli ainakin sama takaisin kuin meni joksenkin kun invetterikin oli vaunussa valmiiksi. Kevään jatkoja ja kohta baanalle.

VÄLIMÄKI JARMO 05.04.2014 20:56

Minä vedin 3mm kaapelilla suoraan akusta (siis auton)pistokkeeseen , siitä vaunun akkuun,ja vot mitä muuta. JV

Käyttäjän lisäys viestiin 5.4.2014 klo 20:58:16 Aina latas kun autolla ajoi. JV

STRÖMMER HEIKKI 10.04.2014 16:37

Poikulaisen Esalle. Onneksi olkoon! Olet keksinyt ikiliikkujan.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.4.2014 klo 16:45:19 Sinun kannattaisi hankkia sähköauto. Vedät akusta vain johdon inventteriin, ja siitä edelleen 220v latauspistokkeeseen, eikä autoasi tarvitse koskaan ladata.

POIKULAINEN ESA 10.04.2014 21:05

STRÖMMER HEIKILLE. Luitko aikaisemman kirjoitukseni jossa oli "testin tulos" Ei tullut ikiliikkujaa eikä paljon muutakaan. Keksiskö joku muu sen ikiliikkujan. Heikille on tässä hyvä alku josta jatkaa tuote kehittelyä jos joku päivä onnistuttaisiin keksimään se ikiliikkuja.?.?

AHOLA JARI 11.04.2014 09:09

Tavoittelitko Esa tätä latausvahvistimien ideaa?

DC/DC-muunnin jolla vaunun päässä nostetaan se autosta tuleva (jännitehäviöitä kokenut) latausvirta sieltä ~12 V tasolta sinne 14.4 V, mikä vaaditaan loppupelissä, että vaunun akku täyttyisi yli 80% varaustason.. Esim. http://shop.leab.eu/DC-DC-Wandler/12V-12V/DC-DC-Booster-PBU-1412-mit-Relais-Ausgangsstrom-12A.html

Mikään muunninhan ei ole häviötön - sen tuntee kädellä :)

Sitten tuohon sinun kierrätysideaan, jossa ymmärtääkseni ajattelit tuota "vahvistinideaa" invertterillä (+vaunun 230V akkulaturi) - joka kyllä mahdollista;

autosta tuleva latausvirta ei saa mennä suoraan akulle välissä pitäisi olla rele, joka erottaa vaunun akun (auton latauksesta) vaunussa invertteri saa (akun sijaan) auton latausvirran vaunun 230V akkulaturi hoitelee akun latauksen sinne 14.4V:iin, vaikka autolta tulevan johdon päässä onkin se ~12V.

Sinnälänsa invertterin isollakaan teholla ei ole merkitystä, koska se ottaa tuottamansa tehon (+häviö) verran energiaa, Kunhan se on vaunun akkulaturin max verran, esim. 8A-laturi (14.4V*8A/0.9) = 128W -> 0.8 häviö invertterissä -> eli auton pistorasian läpi latausvirtaa tarvittaisiin tuollaiset 13.3A @ 12V.. jännitehäviöhän kasvaa virran myötä, mutta invertteri suostuu yleensä tuonne 11V jänniteille. Toisaalta normi akkuhan ei ota enää tuolla yli 80% varaustasoilla juuri 0.5A enempää vastaan..

Lopullinen hyötysuhde DC/AC+AC/DC-muunnoksella on heikompi kuin yhdellä DC/DC-muunnoksella, Onko sillä väliä - ei välttämättä sellaiselle, joka ei sähköverkkoa hyödynnä reissussa, mutta haluaa vaunun akun täyteen matkanaikana..

POIKULAINEN ESA 12.04.2014 07:25

Nyt ollaan Jari ideassa sillä erotuksella että ei tarvitse"kallista" boosteria ja ulkoista virran syöttöä olemassa olevien vermeiden lisäksi. Akku+laturi+invetteri on samassa kasassa vaatekaapissa niin idea lähti liikkeelle kokeilu mielessä. Kompastus kiviä on tässä ideassa kaksi joita en ottanut huomioon. Teho häviö joka on suurempi kun laturin antama virta LOPPU vaiheessa latausta. Laturi pitäisi olla sellainen joka antaa täydet virrat loppuun saakka kunnes akku on 100% täysi ja katkaisis sitten kerralla virrat poikki eikä alentelisi lataus jännitettä jo hyvissä ajoin johonki 0.5A Ei auta muu kuin tehdä autolta virran syöttö vaikka kierrättäminen onkin nykypäivänä muodissa mutta ei sovellu ihan kaikkeen.

KOTOLA OSMO 12.04.2014 08:22

Yritä nyt ymmärtää että sähköenergia ei lisäänny laitteissa (invertteri,laturi yms.) vaan niissä syntyy aina häviöitä.Jos laturi lataa 20Ax13V=260W niin invertteri kuluttaa myös 260W vaikkei huomioida häviöitä.

LEHTINEN PERTTI 13.07.2014 17:16

Olen kyllä hyvällä menestyksellä ladannut vanhaa vaunun akkua konehuoneessa olleella varasähköinvertterillä. Autossa oli 7 PIN pistoke, enkä halunnut vetää latausjohtoa eri piuhalla vaunuun. Niinpä olen käyttänyt 230 V siirtojohtona, jolla olen vienyt sähkön suoraan vaunun sähkönsyöttöön ja antanut vaunun järjestelmän hoitaa lataukset ja muut säädöt. Lataushan toimii kun 230 V syöttötulee vaunun pistokkeeseen, vaikka päävirtakytkin onkin OFF. Jääkaappiin en tätä ole käyttänyt, vie liikaa tehoa näppituntumalla ja ihan toisenlaisessa käytössä sain kyllä senkin invertterin karahtämään, ei se mitä vain kestänyt. Kesti kuitenkin hyvin tuon akunlatauksen kun vielä sai konehuoneessa vielä kylmää jäähdytysilmaa syylarin edestä.

Tällä konstilla olen välttänyt jännitehäviöt johdossa, sillä tehon siirto tapahtui konehuoneesta vaiunun 230 V pistokkeelle korkealla jännitteellä.

Tietenkin tässä syntyy kaksinkertainen hävikki, invertterillä ja laturilla, mutta merkkaako tuon nyt niin paljoa kun akku on ajon jälkee mahdollisimman täynnä.

No nyt sitten tuon 13 PIN pistokkeen sähkönsyötön kanssa olen vielä hakusessa. "Liikkuvia osia releitä ja tehonsyöjiä" on liikaa ja päivävalot tekivät viime reisulla kiusan kun lataus ei toiminut mitenkään, koska vaunun oikeanpuolen parkit ei pala päivävaloilla ajettaessa.

Tåähän vielä liittyi tuo tilapäinen akun lataus "skuttassa".

Jos käytän erillistä aggregaattia vie se n. 0,5 - 0,7 l tunnissa bensaa. Virtaa saa 12 V vain 5 A ja 230 V ja vaunun omalla laturilla sen minkä se nyt lataa. Aggregaatille vaihtoehto on auton generaattori ja invertterillä sähkö akulta. Tyhjäkäynnillä bensaa kuluu 1 litra/tunti ja jos sitten moottori käy tyhjäkäyntiä jonkun tunnin ei se kovasti mailmaa saastuta enemmän kuin tuo aggregaattikaan. Kuitenkin tarvittaessa siltä saa 85 A virran, minkä alternaattori tuottaa, varmaankin lisääntyneellä bensan kulutuksella, mutta kuitenkin. Vaunukäyttöön tarvitaan käsittääkseni invertterille max. 20 A, silloin kun se työntää tyhjähkön akkuun latausta vaunun omalla laturlla ja sen latauskäyrän mukaan. Jätin siis aggregaatin ostamatta ja tulen panostamaan tukevampaan invertteriin.

SULIN TIMO 18.07.2014 10:46

Aina tulee hävikkiä kun jännitettä aletaan muuttamaan mihin suuntaan hyvänsä. Tommonen 20 A laturi on varmaan kuuma ku hellan koukku kun sillä koittaa jotaki ladata. Mitä jos auton laturin vaihtaisi pykälää isompaan ja sillä lataisi vaunun akkua ilman mitään vempeleitä välissä.

Sähkö on sinistä ja se sattuu, ja sitä saadaan seinäpistorasiasta. Kysykää vaikka lapsilta jos ette usko:)

PALIN MATTI 18.07.2014 20:57

Mulla on Anjoviksessa 13-napanen töpseli ja aina on ajon jälkeen akku täynnä, vaikka Kaben iso jääkaappikin on ajon aikana akkusähkökäytöllä.

Ei siihen sähvön yläpittoon tarvita mittään takasinkierrätyksiä, eikä ikiliikkujoita.

LEHTINEN PERTTI 29.07.2014 06:49

Noinkohan se mun edellinen vastaus hävisi kun ei täällä näykään?

Piti vain todeta, kommenttiin: "Ajon jälkeen akku on täynnä", että taitaa olla edes teoriassa mahdotonta ladata akkua täyteen vetoautosta ilman latausboosteria ja varsinkin jos jääkaappi on akkusähköllä.

Kyllä se akku on todennäköisesti täydempi kuin ajoon lähdettäessä, mutta jääkaapin ottamasta virrasta ja jatkuvasta kaapelointiin syntyvästä jännitehäviöstä johtuen vaunun akku ei koskaan saa sellaista jännitettä, että se voisi edes teoriassa tulla "täyteen". Se varmasti pitää paikkansa, että akku lataantuu, mutta se edellyttää ettei se ole jo aivan täynnä ajoon lähdettäessä. Jos akku on täynnä se saattaa jopa hieman purkautua, koska autosta tuleva jännite ei välttämättä ylitä (varsinkaan jääkaapin käytössä ollessa) kuormituksen alaisena vaunun akun napajännitetää.

Näin tätä asiaa pähkäilin.

PALIN MATTI 29.07.2014 07:43

Paljonkhan sen akun jännitteen sitte pitäs olla, että voitas sanoa sen olevan täynnä?

Mulla näyttää mittari ajon aikana 12,7 volttia sellaisessa tilanteessa, kun Anjoviksen moottori on käynnissä ja peräkärrysä on jääkaappi akkusähkökäytöllä.

Olen tämän peräkärryn infotaulusta manuaalisesti okuloinut pysäyttämälla yhistelmän muutaman kerran kesken ajon levikkeelle.

HAAPANEN TIMO 29.07.2014 08:14

Tarkalla on. Sehän on täyden, lepotilasta mitatun akun jännite. Eiköhän se siihen sitten lopulta nouse jos on ollut alkumatkasta vajaa, mutta pitkään kestää.

Latausjännitteeksi pikkuisen alhainen.

@timppa

PALIN MATTI 29.07.2014 10:18

Tuo 12,7 voltin jännitehän tarkoittaa sitä, että jos akulta lähtevässä säkössä olisi +/- ampeerimittari, niin se näyttäisi nollaa. Samalla se tarkoittaa sitä, että kaikki jääkaapin tarvitsema energia tulee sähköletkuja pitkin vetoauton laturista.

KOSKINEN OLLI 29.07.2014 15:18

Ei lataudu ajon aikana hupiakku TÄYTEEN asuntoautossakaan, varsinkin jos jääkaappi on ajon aikana akkukäytöllä. Elekroniikkahimmeleissä (Calira, ym releissä ja johdatuksissa) katoaa lataus jännitteestä 0,3 -0,4 V, ja jääkaapin kytkimen kääntää akkukäytölle jännite alenee 0,4 Volttia tuosta edellisestä lisää..

On varsin eri asia ladataanko hupi akkua 14,0 v jännitteellä tai 13,2-13,3 v jännitteellä, varsinkin kun matka kestää yleensä vain 1-3 tuntia.

PALIN MATTI 29.07.2014 17:03

"KOSKINEN OLLI

Ei lataudu ajon aikana hupiakku TÄYTEEN asuntoautossakaan, varsinkin jos jääkaappi on ajon aikana akkukäytöllä."

Mulla vain lattautuupi!

HAAPANEN TIMO 29.07.2014 17:19

Äsken mittasin kun otin auton pesulle tuohon pihalle. Hupiakun jännite oli 14,1 kun auto kävi ja 13,7 kaapin ollessa päällä.

Kokonaan eri asia on mitä sinne kaapin vastukselle menee, relettä ainakaan näissä vanhemmissa ei ole. Heti sellaisen laittaisin ellei kaappi hyvin toimisi.

@timppa

KOSKINEN OLLI 29.07.2014 19:06

Timpallakin jääkaappi alentaa 0,4 Volttia. ... Mitä ilmeisemmin sinulla laturin latausjännite jotain 14,4V ?

. Latausjännite taitaa "joidenkin" autojen laturissa olla lämpötilasta riippuvainen. Minulla sekä henkilöauto että matkailuauto latasi talvella 14,3-14,4 V. Nyt kesällä 13,9-14,0. ...tai sitten molemmissa laturit väsähtänyt. ?

LEHTINEN PERTTI 06.08.2014 18:45

Matille "synninpäästöä" siksi kun olen itse opiskellut sähköjärjestelmien kytkentää eri vaunuissa ;-)

Olet Matti oikeammassa kuin oletin aikaisemmin. Kommenttisi on varsin todellinen edellyttäen, että vaunussasi on tietynlainen sähköjärjestelmä asennettuna.

Minulla on KABE 2005 sähköjärjestelmä ja siinä ei ole latauksen ja jääkääpin sähköä eriytetty kuten näyttää olevan mm. KABE 2006 ja uudemmissa mallessa.

Tässä tapauksessa siis jos vetoautolta tulee koko matkan oma johto akun latauksellea ja oma johtonsa koko matkan jääkaapille, eikä näitä virtapiirejä ole sotekttu keskenään sen jälkeen kun johdot lähtevät konehuoneesta, on akun latautuminen erinomaisen hyvää ja se tulee täyteen kohtuuajassa vaunua vedettäessä.

Minun vaunussa näyttää tulevan johdot 13 pin pistokkeelle ja siitä ne lähtevät relekortille, mutta jossakin ne on liitetty yhteen, sillä relekortin siihen napaan ei tule piuhaa, mihin pelkän jääkaapin virtasyöttö pitäisi tulla. Jääkääppi, joka ottaa paljon virtaa ja pudottaa vaunun latausjännitettä silloin kun järjestelmät ovat toisissaan kiinni, kuormita ja hidasta akun latautumista, mutta erilliset järjestelmät eivät mitenkään häiritse toisiaan.

Ainakin siis vuoden 2006 ja jälkeen KABE:ssä tulee ihan oma piuha 13 pin pistokkeelta relekortille ja siinä on oma erillisrele jääkaapille ja tätä piuhaa ei käytä mikään muu laite kuin jääkaappi. Auton puolellahan nämä johdotukset ovat yleensä aina erilliset ja päät kiinni toisissaan vain akun navoilla tai jossakin virtakiskossa..

Pitää myöntää Matti, että olit varmasti oikeammassa kuin luulin. Nyt kun tiedän tämän asian niin on helpompi ymmärtää, että äärimmäisen pienellä järjestelmän johdotuksen muutoksella saa vaunun latauksen toimimaan hyvin ilman latausboosteria.

Terveisin, Pepe

KOSKINEN OLLI 06.08.2014 19:12

Hupiakun navoista mitattu latauksen aikainen jännite riippuu johdotuksen lisäksi akun lataustilanteesta. On ihan eri asia mitataanko lähes tyhjästä akusta tai likimain täydestä akusta. Täyteen varattu akku ei enää tarvitse latausvirtaa, joten siinä tilanteessa jännitehäviötään ei johdoissa synny.

Tuo että vaunuun latausvirta on koko matkan omana johdotuksena on juuri se miten sen pitäisi olla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.