yx vai kax

SEPPÄNEN TAPIO 05.03.2014 14:01

vedin viime kesänä vanhaa yx kafia bensa mondeolla ei ongelmia. kumpi parempi yx vai kax akselia kun enempi ajetaan.

SALO TAPANI 05.03.2014 14:59

Oma kokemus sanoo, että pieni vaunu kulkee yhdelläkin akselilla ihan hyvin, mutta isompi kahdella akselilla ei ole niin herkkä kuormituksellekaan. Totta kai kulkemiseen vaikuttaa myös veturi, teho ja painosuhde. Viimeiset kokemukset samoista kahdesta akselista 18 vuoden ja noin 120 000 km matkalta sanovat, että kahta en vaihda. Kitkavetopäästä ja sen vaikutuksesta ei minulla ole kokemusta. Mondeosta en tiedä, mutta Hiacen/Hiluxin perässä kulkee 1600 kg (virallinen paino) pitkää matkaa kuin juna. Mielipiteeni on, että jos paino lisääntyy, on enempi akseleita parempi. Varsinkin jos mennään kovin ja kauas.

VÄLIMÄKI JARMO 05.03.2014 18:26

No niin,mulla oli kabe -90 luvulla yx akselinen vaihdoin polarin 550 kax akselia,ristus mikä ero polar tuli siististi peräs (eikä ohi yrittäny)no,vei vielä vähemmän polttoainetta,vaikka oli painavampi.Ninn että .....JV

VALTONEN MARTTI 05.03.2014 19:46

Harvoin kaksi-tai teliakselisen vaunun vetäjät sitä moittivat. He ovat tiedostaneet hiukan suuremman vierintävastuksen, hiukan hankalammat jarruhommat ja kankeamman kääntelyn.

Vastapainoksi saavat hyvän ajettavuuden, helpommin löytyvät renkaat. ehkä helpommin hallittavan aisapainon ja paremman kantavuuden.

En puhu omasta kokemuksesta mutta tuonhan sanoo jo järkikin.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.3.2014 klo 19:48:56 -ei yksiakselisessakaan silti mitään vikaa ole...

SALO TAPANI 05.03.2014 20:24

Mikäs niissä jarruissa sen hankalampaa on? Samat hommat, vain kaksi rumpua enemmän.

VALTONEN MARTTI 05.03.2014 20:41

Ite sen sanoit...

PAAVOLA TIMO 05.03.2014 20:56

Mulla on ollut kuusi yksiakselista ja kolme kaksiakselista (Solifer 670i oli telivaunu). Vetohommissa kaksiakseliset (ja varsinkin se Solikka) tulevat kuin kissa perässä. Pisteet tupla-akselisille. Kaikilla kuitenkin pärjää....

ANTTILA MARKKU 05.03.2014 21:57

Vaihdoin just syksyllä kaksakselisen yksakseliseen.Syy vaihtoon ei ollut akselien lukumäärä,mutta kun vaunu vaihtui otin sen yx axselisena koska:Yx akselinen on notkeampi kääntyilemään ja ahtaissa tiloissa sitä hätätilassa kääntelee ja lykkii käsinkin.Toisekseen tässä on ajonvakautus joka poistaa edellisissä yx axselisissa vaivanneen huojumisen.Renkaiden löytäminen 900kg/rengas sitten joskus onkin toinen juttu.

VÄLIAHDE JUSSI 05.03.2014 23:01

Käyttäjän lisäys viestiin 6.3.2014 klo 18:08:25 Meni näköjään bittitaivaalle (toinen tietokone) Kyllä kax akselinen on paljon jäykenpi liikutella. YV voit kysyä lisää.

PALIN MATTI 07.03.2014 18:24

Kax axelinen helpompi ja vakaampi vedettävä. Yx axelinen helpompi ja notkeampi manoveerettava.

Siinä ne pääkohdat.

VÄLIAHDE JUSSI 07.03.2014 23:27

Matti sen lyhyesti ja ytimeekäästi sanoi.

KOISTINEN TOIVO 08.03.2014 07:13

Tuon voipi vahvistaa. Tosin muissa yhteyksissä. Aikanaan kun alottelin isojen ajoa. Oli kärryt kaksi akselisia. Kun vetelivät puu kuormia kemiin, niin puheltiin, että kärryllä kiire, kun kurkkii koko ajan, että puoli nippua näkyy peileistä, joko ollaan pian perillä. Sitten tuli kolmiakseliset, niin käynti vakaantui. Nykyiset neliakseliset kulkevat sitten jo kun juna Niistä kokemuksena, että jarruttaissa oli useammasta pyörästä etu. Suoremmassa pysyi helpommin, jo ilman jarruapulaisia. Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 08.03.2014 19:42

Ei tuota voi kieltää huonot on muistot minullakin ko.kärrystä.

KERÄNEN MATTI 08.03.2014 20:56

Yhellä akselilla menty, ja mennään jatkossakin. Uudessa vaunussa AL-KOn ATC, joten ei pitäisi lähteä viipottamaan missään olosuhteissa, eikä aisapaino haittaa kun autossa ilmajouset takana. En oo toista akselia osannu kaivata.

VÄLIAHDE JUSSI 09.03.2014 00:30

Tuossa asijassani joka,katosi bitti taivaalle kerroin kokemukseni pitkästä yksiakselisesta vaunusta,kyllä yksi mulle riittää aina 7m saakka.Sen pitempiä en vedä.

LEHTINEN PERTTI 10.03.2014 16:46

Minulla oli vielä yksi kriteeri yksiakselisen puolesta, vaikka kaksi akselia on "tavallaan" parempi minunkin mielestä. Yksi akselisessa on niin tarkkaan huolehdittava oikeista rengaspainesuhteista vetoautossa ja vaunussakin, silloin yhdistelmä tuntuu vakaalta, mutta silti.... yksi syy lisää.

Kun vaunussa tarvitsee talvirenkaita on tuo neljän renkaan setti, vaikka onkin pienempiä ja halvempia, aika hankala säilyttää. Jos yksi rengas on vararenkaana matkassa on kolmelle säilytettävälle renkaalle löydettävä paikka jostakin.

VÄLIAHDE JUSSI 10.03.2014 22:59

Matkailuautossa se juuri ja juuri menee riippuu tarpeesta malista hyvin paljon. Yleensä näköjään ihan turhake,mitä se minulle mihin ihmiset rahojaan panee.

HAARAKANGAS ALLAN 13.03.2014 13:04

Ranskassa on leirialueita, jotka eivät hyväksy kaksiakselisia vaunuja.

Allu vaari

ANTTILA MARKKU 14.03.2014 20:53

Nyky vaunussa tuo ajonvakautus on erinomainen apu.Tulin tänään 2 tietä Espoosta ja melko navakka puhuri kävi.Autossa toki huomasi että vaunu on vähän levoton,mutta yhtään sellaista sivuttaisliikettä ei havainnut jolloin auton perää olisi vaunu alkanut huojuttamaan.Senverran lähes 2t painava veturi tunsi yx axelisen vaunun huojuvan että sanoa voi.

VÄLIAHDE JUSSI 14.03.2014 22:21

No ottihan tuo alkovi fiiattikin niin mikä kumma se olisi jos ei vaunuun oli se sitten,ykxs tai kakxs akselinen ja sentään oli ja on siinä painoakin sekä, akselit ei ihan keskellä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.