Multifuel / Flexifuel E85 / RE85 etanolin käyttö vetoautossa

HILTUNEN NIKO 21.02.2014 07:29

Ajattelin aloittaa keskustelun aiheesta josta ei paljoa tietoa löydy mistään netistä.

Tulipa vaihdettua auto multifuel volkkariin. Nyt sitten kun olen vähän ajellut viime kuukauden RE85:lla ilman vaunua niin ajattelin kokeilla vaunun kanssa kun kelit vähän paranee ja lämpenee.

Näillä bensan hinnoilla etanolin käyttö ja tankkaus on ollut ilo, ero yli 50snt/l. Kulutus on noussut noin 15% riippuen ajosta. Ajossa ei huomaa eroa, kylmäkäynnistys on ollut lämmityksellä tai ilman ihan ok pikkupakkasella.

Odotan mielenkiinnolla miten kulutus muuttuu vaunun kanssa.

Onko kellään kokemuksia aiheesta?

STRÖMMER HEIKKI 22.02.2014 15:31

No mä vaihdoin diesel Land Rover Disco 3:n Dodge Ram kuorma-autoon, joka on bensa kasilla. Se on muutettu maa-/ biokaasu käyttöiseksi. Eilen just tankkasin. Vaihtelevaa maantie- / kaupunkiajoa 358km, ja tankkiin meni 34kg maakaasua. Kaasu maksaa 1,405 € / kg. Eli vähän alle 10 kg / 100km. Mutta vain vähän alle, ja tietenkin ilman vaunua.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.2.2014 klo 15:34:25 Tää nyt ei siis ollut mitää flexifuel-asiaa, vaan bifuel, eli bensalla tietysti kulkee kans, jos kukkaro kestää.

HILTUNEN NIKO 23.02.2014 13:08

Eipä se mitään vaikka ei nyt osunutkaan multi/flexifuel osastoon. Onhan nuo kaasuvaihtoehdotkin kiva kuulla, niistäkään ei ole kovin paljon keskustelua netissä. Ja vielä vähemmän vaununveto juttua.

Että laajennetaan kategoriaa myös maakaasujuttuunkin, eli jos niistä on jollain muilla kokemuksia niin laittakaahan tänne vaan.

Pistän itse tarinaa vaunun kanssa käytöstä vuoden mittaan kun saadaan kelit kohdalleen.

KERÄNEN MATTI 24.02.2014 02:19

Täällä tarinoitiin jo aiemmin kaasulla ajelusta: https://m-karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?E26528M=9&x26528=103883757

Suosittelen, mutta tankkauspaikkojen vähyys harmittaa edelleen.

LAAKSO MARKKU 01.03.2014 17:41

FlexiFuel on hieno homma mutta noita polttoainejakelijoita ne pienemmät hiilidioksiidipäästöt ei näytä kiinnostavan. Eikä hallitusta Eikä verottajaa Vaununvetoonkin nuo nykyiset on hieman tehottomia.

STENROTH TOM 02.03.2014 23:38

Hyvin tulee 2500kg pefletti etanoli Gmc:n perässä. eroa ei tehoissa ole kummalla ajaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.03.2014 18:57

GMC ei liene tehnyt mitään pientä koskaan, paljonkos tuossa Kemssussa on kuutiotuumia ja vääntöä, monenko Volkkarin verran?

LAAKSO MARKKU 03.03.2014 19:14

Niin... Ei liene vakio kaupasta ostettava Kemssu. Niitähän oli sodan aikana puukaasukäyttöisinä liikenteessä rintamalla. Lieneekö niitä peruja...

STENROTH TOM 03.03.2014 22:08

Kyllä tälläsen ihan kaupasta saa, 5,3L V8 AWD. 310hv ja vääntöä taitaa olla 500 luokkaa. Kulutusta 13-30 välillä, näitä vaneja kun ei saa nelivetoisina dieselinä mutta hyvin se tämäkin jaksaa.

LAAKSO MARKKU 03.03.2014 22:24

Ihanko tehdasvalmisteisina?? Pyörrän pyhät puheeni. Mutta kyllä se talvisodan aikainen kemssu oli kova sana.

KOISTINEN TOIVO 04.03.2014 07:46

Letukkaa piisaa. jyry koneita. https://www.google.fi/search?q=gmc&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JGgVU4jyDsX-ygOSgIK4AQ&ved=0CDYQsAQ&biw=1280&bih. Toivopoika

HILTUNEN NIKO 04.04.2014 22:18

Nyt olen ajellut tänä vuonna etanolilla noin 5000km ja kokeillut pätkän matkaa vaununkin vetoa. Olen edelleen hyvinkin tyytyväinen, kulutus on ollut ilman vaunua 7-7.5 litran tuntumassa riippuen ajosta. Maantiellä saa alle seiskankin menemään helposti kun ajelee 80-100kmh. Vaunun kans kulutus nousee noin 1-1.5l /100km bensaan verrattuna mutta sekin on edelleen todella hyvä. Tehoissa on kummallakaan tavalla huomaa mitään eroa.

Tähän peilaten etanolin kulutus nousisi bensaan nähden noin 10-20%, riippuen ajosta. Olen kuullut eräillä toisilla automerkeillä jopa huomattavasti suuremmista kulutuslukemista, liekö sitten tekniikassa eroa?

Laitan lisää stooria kun tulee ajeltua vaunun kanssa kesällä pidempää matkaa wiinalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.4.2014 klo 22:20:08 Tankkauspaikoista puheen ollen, nekin ovat vähitellen lisääntyneet, nyt taitaa olla jo yli 70kpl. Tässä linkki google mapsiin jonne on paikat kivasti koottu yhteen kartalle.

https://maps.google.fi/maps/ms?msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726&msa=0&dg=feature

STRÖMMER HEIKKI 10.04.2014 15:50

Laakson Markulle. Sanoit tässä taannoin, että verottajaa ei kiinnosta pienemmät päästöt. Kyllä muuten kiinnostaa. Senverran ainakin, että kun mun bensakäyttöinen Dodge Ramini muutettiin sekä bensa, että kaasukäyttöiseksi ( maa- tai biokaasu) pitääkin alentuneiden päästöjen takia maksaa dieselvero. Näin meidän verottaja " tukee" pienempiin päästöihin siirtymistä.

LAAKSO MARKKU 14.04.2014 15:19

Siis verottajaa kiinnostaa vaan se että saat polttoaineen "liian halvalla" joten laitetaan veroa päälle. Se, että sillä halvemmalla polttoaineella tuotat vähemmän päästöjä, ei verottajaa kiinnosta. Tarkasti ottaen asiahan on kansanedustajien "hanskassa". Tai siis hallituksen "hanskassa". Tai tarkemminkin pääministerin ja suurimman hallituspuolueen "hanskassa". Tai jotain sinne päin...

STRÖMMER HEIKKI 15.04.2014 17:17

Niinpä. ilmankos pääministeri ottikin loparit.

HILTUNEN NIKO 25.09.2014 13:20

Nyt lapin reissu Ruotsin ja Norjaa lipoen suoritettu, ruotsista E85 sai hyvinkin pohjoiseen asti ja noin euron litra. Koko reissu noin 5400km, etanolilla n. 90%, eli aina kun löytyi. Kulutus oli kuten aiemminkin, ei nouse paljokaan pelkän bensan käytöstä. Halvemmaksi tuli etanolilla ajaa tämäkin kuin bensalla. Suosittelen.

HALINEN HARRI 25.09.2014 13:52

Muistaakseni Volvoni (-06) hyväksyy 85 oktaanisenkin. Täytyy ihan tarkistaa ja tutkia mistä sitä saa.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.09.2014 19:11

Helppoa, jos Volvon takamuksessa lukee ähvää eli "1,8F" tai "2,0F" tai "T5F" tai "2,5FT" niin se on etanolikelpoinen eli Flexifuel. Pelkät kelvot oktaanit kun ei vielä riitä.

HALINEN HARRI 25.09.2014 19:47

Miksikäs sitten ohjekirja mainitsee polttoainesuositukseksi myös tuon 85 okt? Eikös Venäjällä myydä 85 oktaanista ja ainakin vanhemmille heidän merkeilleen kelpasi tuo laatu, muistelen minä? Ei siihen aikaan kai etanolia käytetty?

ESKOLA PENTTI 25.09.2014 20:11

Harri, käviköhän tuossa keskustelussa nyt niin, että sinä puhut 85 oktaanisesta bensasta, kun taas muut puhuvat E85 polttoaineesta (sis. 85% etanolia)?

HALMEENMÄKI JUHANI 26.09.2014 06:50

Juuri niin. RE85 on eri asia kuin se neukkuperintö, jolla vanhoja Gaz'eja vieläkin tankataan. Jotka lienee säilyneet siksi, että ovat sopivan kokoisia niille ahtaille poikkukaduille, eivät ole kalliita ostaa eikä pitää nurkka-ajossa, ja kestävät ämpärinkokoiset kuopat.

HALINEN HARRI 26.09.2014 10:45

Juuri noin Pentti. Eikös sen etanolin osuus ole 15 % 85 E:ssä? Entä 95 E:ssä?

AHONEN AULIS 26.09.2014 11:42

Tuossa selvitystä bensiinilaaduista st1 sivulta.Terv:AA.

http://www.st1.fi/tuotteet/re85

KERÄNEN MATTI 26.09.2014 15:09

95E:ssä voi olla max. 10% etanolia, 98E:ssä 5% ja E85 sisältää 85% etanolia.

HALINEN HARRI 26.09.2014 16:30

Kiitos, nyt tuli selväkielinen vastaus.

HALMEENMÄKI JUHANI 26.09.2014 20:03

95E10 = 10 % alkoholia maksimissaan, ja yleensä etanolia 98E5 = 5 % -"- RE85 = 85 % -"-

Eli se "lukee" jo siinä mittarissa oktaanin vieressä. 95E15 saattaa olla vielä tulossa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.