Akkuvarustus hobby 540uff

YLINEN MARKKU 20.02.2014 22:38

Käyttäjän lisäys viestiin 20.2.2014 klo 23:02:50 Aloittelevana tiedutelisin akkuvarustuksen asentamisesta ja tarvikkeista. Minne akku ja laturi on yleensä sijoitettu ja minkälaisia suosittelisitte. Mitä muuta asennuksessa vielä tarvitaan kun piuhat ja akun kiinnikkeet tai suojakotelo. Onko järjestelmässä yleensä ominaisuus joka estää akun syväpurkautumisen?

Kertokaahan jotka olette asentaneet ko. varustuksen.

T. Markku Ylinen

KERÄNEN MATTI 21.02.2014 01:33

En oo koskaan asentanut mutta miettinyt kyllä samaa asiaa viimeksi eilen iltana, ei oo Saksan version Dethleffssissäkään akkua vakiona. Pitäis siihenkin akku viritellä kevään aikana.

Jonkin latausreleen se tarvitsisi niin ei tarviis diodien kanssa kikkailla ja akkulaturi tietysti itsestäänselvyys. Täysin suljettu AGM-akku viehättäisi ainakin itseeni, ei tarttis höyryjä miettiä. Akku, kuten muutkin raskaat tavarat kannattaisi sijoittaa akselin päälle tai sen takapuolelle jos aisapainoa on enemmän kuin tarpeeksi jo ennestään.

Biltemasta sais huokeella releen: http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/ Samoja myy moni muukin monta kymppiä kalliimmalla. Päävirtakytkin lisäksi ei koskaan ainakaan haittaa. Ja joku CTEK olis varmaankin fiksu valinta laturiksi.

Mutta onnistuuko se punoa nuo autolta tulevan jatkuvan virran piuhan väliin vai pitääkö 13-napaisesta johtonipusta kaivella varsinainen lataukselle tarkoitettu johto? Jos, niin auton takia vai jonkin muun syyn? Auton akkuahan se ei tuollaisen erotinreleen kanssa tyhjentäis. Onkohan siellä vaunun puolella koko johtoa latausvirralle ja sen maadoitukselle (nastat nro 10 ja 11)?

Varmasti tietäviäkin ja homman tehneitä foorumilla.

HAAPANEN TIMO 21.02.2014 16:44

Tavalliset lyijyakut ovat nykyään miltei järkiään suljetulla systeemillä, ei mitään syytä muunlaista hankkia.

CTEK:n 25A:n taitaisi riittää, vaikka se muuntaja on 40A. http://www.motonet.fi/fi/tuote/455567/CTEK-Yllapitolaturi-MXS25-12V25A

Helpoin on jättää muuntaja välistä pois, laturi siihen tilalle, ja akku viereen. Kausipaikkalaisen kannattaisi jättää muuntaja, ja kytkeä se, tai laturi valinnaisesti.

Nämä teoriat, käytännöstä en tiedä.

@timppa

KERÄNEN MATTI 21.02.2014 18:11

Mihin tarvitaan 25A laturia? Miksi se akku pitäisi niin vauhdilla yrittää ladata? Yleensä vähintään koko yö aikaa. Eihän sitä autostakaan päin voi tulla kuin ehkä 10A ilman johtojen lämpenemistä, sen verran pitkän matkaa kulkee ohutta piuhaa pitkin.

HAAPANEN TIMO 22.02.2014 11:21

Kyllä hyvinkin voidaan tarvita. Tietsikkaa ja telkkaria voi olla 12 voltilla. Ja ei sen pienempiä tehtaalaisittain asenneta.

@timppa

KERÄNEN MATTI 22.02.2014 13:45

No mutta kyllähän ne toimii akkuvirralla niin pitkään kun akussa on virtaa, ladattiin sitä tai ei samaan aikaan. Eikä telkkari tai läppäri ota kun muutaman amppeerin.

Tietysti jos vaunun kaikki 12V vermeet on samaan aikaan päällä, niin esim. 7A laturi ei jaksa sillä hetkellä akkua ladata, mutta ei se juuri tyhjenisikään. Mutta eikö ne valot ja telkut sammutella yöksi, joten aamuks on akku täysi 7A laturillakin.

HAKALA JANNE 22.02.2014 17:51

Moi,

Itse asensin omaan 2005 malliseen 540 UF Exellenceen sängyn alle. Motonetin automaattilaturi ja Vartan vapaa-ajan akku. Lisäksi laitoin merkkivalollisen akkukatkaisijan Trumaticin käyttökatkaisijoiden viereen keittiön puolelle. Siitä on kätevä napsauttaa akku irti lähtiessä - eipä jää mikään päälle.

KERÄNEN MATTI 23.02.2014 13:56

Laitoin vastaavanlaisen kysymyksen tänne, alkoi selviämään, eikä vaikuta ollenkaan hankalalta: http://karavaanari.org/index.php/topic,9924.0.html

Hobbyssä lienee samanlainen Dometicin muuntaja-pömpeli.

YLINEN MARKKU 05.03.2014 09:08

Asiasta tullut kivasti vastauksia kytkentäkaavioita ja kuviakin, joskin tuolla edellisen linkin puolella.

Kiitos kaikille vastauksistanne ja linkistä.

T. Markku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.