Missä vika, hehkutulppa vai laturi? (Solifer 6201i, -88)

NIVA TEEMU 12.01.2014 16:33

Hankittiin helmikuussa 2013 otsikon mukainen vaunu. Ja nyt kaivattaisiin hieman apuja vian etsintään.

Primuksen kaasupannu menee häiriöön, eikä näin ollen lämmitä kunnolla. Vaunun käyttöpaneeli näyttää lisäksi, että akku ei latautuisi kunnolla. Kuormituksen alla jännite tipahtaa 14 v -> 12 v. Laturina Matti automaattilaturi (12 V / 10 A). Mittasin yleismittarilla laturin antaman virran ns. täyden kuormituksen alla (eli vaunun kaikki 12 V laitteet päällä, pl. kemssa). Jännite tippui 12 volttiin ja suurin latausvirta vaihteli 4 - 5 ampeerin välillä.

Parin tutun kanssa tätä ongelmaa jo pähkäillynnä, niin epäilivät jotta kaasuhäiriö johtuisi tuosta vajaasta virrasta/jännitteestä. Ei ilmeisesti riitä pannun hehkutulpalle.

1) Tuo laturi lienee alkuperäinen eli vuodelta -88. Jos tuon uusii, niin voiko vaunuun heittää "minkä tahansa automaattilaturin" joka antaa tuon 12 V / 10 A ?

2) Väheneekö häiriön mahdollisuus, jos tuon kaasupannun tulpan vaihtaa hehkutulpasta kipinätulppaan? Ja liekö mahdollista? Puhuvat kylillä, jotta tuo kipinä olisi varmempi toiminen.

Kysyy nimim. "Nukunko kylmässä vai lämmitänkö sähköllä?"

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2014 klo 15:46:15 Abikot ja sulakkeet sekä pannun mustan boksin sisältä liitokset ja abikot tarkistettu ja käyty läpi sähkösuojasprayn kanssa.

Oletan jottei vika ole "lämmityksen" puolella. Kaasulla lämmitettäessa häiriö tulee useimmiten päivän / illan aikana, kun käytetään muitakin sähkölaitteita. Yö aikaa vika harvinainen, kun muita sähkölaitteita ei ole päällä.

Voiko tuo laturi tosiaan mennä "osittain" rikki siten, ettei se anna täyttä virtaa?

Maihinhan tuota latausvirtaa ei voi mennä. Jos menisi, niin se syöttäisi virtaa akulle koko ajan. Nyt kuitenkin laturi antaa välillä vihreää valoa täyden akun merkiksi, vaikkei näin ole.

Ja mitä tuohon tulpan vaihdosta hehkusta kipinään tulee, niin itse olen ymmärtänyt ettei "tavan jantterilla" ole lisenssejä tehdä muutoksia kaasupuolelle. Ts. teettäisin liikkeessä.

SUOMALAINEN RITVA 12.01.2014 19:46

Terve Aloita puhdistamalla kaikki liittimet (ovat yleensä abikoliittimiä) ja puhdista hapetuneet sulake pitimet (ovat likellä missä akkukin siaitsee) . Minä ostaisin kyllä samanlaisen matti laturin mikä on vaunussa paikkallaan Tarkista lämmitimen mustan laatikon takaa myös kaikki liittimet niissä on ollut hapetumia ja myöskin vaunun sisäpuolelta mistä tulee pannulle virta kaapeli on liitin rima penkki ryhmän alla lämmitintä vastapäätä T.Rauno PS minulla olis kyseinen matti laturi myytävänä soita 0405414228

VÄLIAHDE JUSSI 12.01.2014 19:56

Ja laturistakin sulake kannattaa katsoa sekä,se että saako se virtaa yleensäkkään?

IPATTI VEIKKO 13.01.2014 10:06

Tarkistaisin myös vesitermostaatin toiminnan oikosulkemalla navat, pannun pitäisi käynnistyä. Hehkutulppa ja magneettiventtiili ovat sarjakytkennässä ja hehkun jännite on vain alle 2 v. Senkin voit kokeilla sulkemalla kaasun , ottamalla h-tulpan irti ja painamalla se tiukasti runkoa vasten ja katsomalla hehkun toiminnan. Joskus voi hehkun lanka olla hiukan venynyt ja kierteisyys huono. Pannunhan pitäisi käynnistyä alle 10 sekunnin jos kaikki on kunnossa.

Epäilen että se pannun kipinäsytytys muunnos ei mahda olla viranomaisten hyväksymä. Ennen muutoksen tekoa kannattaa selvittää asian laita.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2014 klo 10:09:58 Unohdin mainita että kalusto on jo sen ikäinen, että ehdottomasti kannattaa tarkistaa kaikki pannun liittimet, varsinkin abiko-liittimet hapettuvat ajan saatossa. Jos mahdollista käytä monisäikeisissä johtimissa puristettavaa holkkia joka varmistaa että johdot pysyvät ruuvin alla.

NIVA TEEMU 13.01.2014 15:51

Mikäli näitä liittimiä tarkoitit, niin ne on jo läpi käytynä. Otin kuvan varmuuden vuoksi ennen purkamisen aloittamista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.