Kokemuksia kaasuautoilusta.

STRÖMMER HEIKKI 01.01.2014 13:46

Vaihdoin Land Rover Disco 3:n Dodge Ram 2500 kuorma-autoon, joka käy myös maa- / biokaasulla. Dodge on varustettu 5,7 litran hemi bensakoneella.ja olen nyt vertaillut mitähän sillä ajaminen ollenkaan maksaa Land Roveriin verrattuna. Lantikka vei näin talvella talvidieseliä maantieajossa 10,5 - 11 litraa / 100km. Dodgella käytiin pari kertaa täältä Vantaalta Tampereella, ja kerran Porissa, Ajomatkaa yhteensä kertyi reilut 1200km. Moottori pitää aina ensin käyttää bensalla lämpimäksi ennen kuin voi siirtyä kaasukäyttöön. Tuon 1200km matkalla bensaa kului 38 litraa, eli bensaa siis n. 3 litraa / 100km. ja kaasua 124 kiloa. Kaasua siis n. 10,5 kiloa / 100 km. Noh kaasu maksaa 1 euro 40,5 centtiä / kilo ja bensa jonkun 1,60E / litra, eli ei se ainakaan näin ilman vaunua sen kalliimmaksi tule, kuin diesel Land Roverilla ajo. Teho eroja autoissa on sen verran, että Lantikassa on 190 hevosta ja vääntöä 440 njuuttonia, kun Dodgessa on 385 hevosta ja 585 njuuttonia, eli luulis sen jaksavan vaunuakin vetää. Sen vielä meinasin vallan unohtaa, että kaasullahan se ei sit saastuta, vaan pakoputkesta tulee vesihöyryä ja vähän hiilidioksidia eikä muuta.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.1.2014 klo 16:19:11 Maakaasu maksaa 1,405€ / kg ja biokaasu 1,505€ / kg. Molemmat ovat samaa tavaraa eli siis metaania. Hinnat ovat Gasum:n hintoja.

HAKALA JYRI 01.01.2014 15:52

Kohtuu kulutus, tuon tyypin autot dieselinäkin kuluttaa keskia 15 litraa satasella Ja onhan Trafi maksuissakin"merkittävä ero"jos vuosi km määrä pieni ; arvelen:: -LR henk-autona n 1000€/ v tai paketti- autona n 500 + kokop/vuosimallit erot -D RAm k-autona ( n 150€/v diesel), taitaa kaasuauto verovaa -Samoa asioita miettinyt, tälläseudulla ei ole vielä maakaasu myyntiä........... -Tuo kaasun hinta??, maakaasu alle euron litra vai kilo 0,9-1 ?? näin on
mainostettu

t jyrih

ps jos lähtö webasto tai sähkölämmitykestä tarviisko silloin bensaa käyttääkkään, "kaasunhöyrytimen esilämmitykseen"

STRÖMMER HEIKKI 01.01.2014 16:15

Hakalan jyrille. No ei se Trafi-maksu sille Lantikallekaan ollut kuin jonkun 350€, mut tälle Dodgelle se on 87,60€. Eli dieselvero pitää maksaa ilmeisesti siks ettei se saastuta. Kaasua taas myydään kilottain, ei litroina. Kilossa kaasua on energiaa saman verran kuin 1,5:ssä litrassa bensaa. Ja tietenkin , että olisi vaikeampi laskea, esim Ruotsissa kaasua myydään kuutiometreinä. Olen kokeillut käyttää ensin webastoa jonkun puolituntia, jolloin lämpömittari näyttää n 60c. Kyllä se käymään lähtee, mut muutaman kerran on sammunut johonkin risteykseen tultaessa, eli huonosti käy tyhjäkäyntiä vajaa lämpöisenä.

STRÖMMER HEIKKI 01.01.2014 16:30

Hakalan Jyrille vielä. Se maa- / biokaasu ei ole nesteenä, kuten nestekaasu, vaan siis paineistettua kaasua, eikä näin ollen tarvi mitään höyrystintä, kaasut tulee ruiskutuspumpun ohi suoraan imusarjaan. Paineenalennusventtiili luonnollisesti on välissä, sillä pullopaine on niinkin iso kuin 200kg / neliösentti. Kaasun määrä on säädetty sopivaksi lämpimälle moottorille, six kylmänä kone saa liian vähän kakkua. On ollut siis yksinkertaisempaa toteuttaa jälkiasennus kaasusysteemit näin.

HAKALA JYRI 01.01.2014 19:38

Trafi vertausauton oli ML diesel (= n 250g ( kokop 2800kg) arvioin L-D arvot suuremmiksi

-5 hlön autona n. CO 320€ + käyttöv 560€ = 880 €/vuosi -2hlö " n Co 320 + kv 90 = 420

Kaasu tiedoissa oon trukkiaikakaudella moottorinestekaasu / höyrystin laitteet. (jos ulkoa käynnistys ei onnistunut esin kylmästä kaasulla """ "ei kastellut""" tulppia riitti kun siirtyi bensapuolelle)

Esim D Ram kokonais kulutus jos olis ajanut bensalla = n 17-19 litraa satasella, ts kaasulla edullisempaa , hyvä ratkasu ja pienemmät päästöt, varmaan tankkauspisteet lisääntyy, toivotaan että hinta pysyy tuolla tasolla jatkossakin.

Kiitos tiedoista

jyrih

HAAPANEN TIMO 01.01.2014 20:00

Taitaa kymmenesosaan jäädä euroopassa maakaasuautojen (CNG) määrä verrattuna nestekaasuautoihin (LPG )

Tankkauspaikoissa suhde samanlainen.

@timppa

KERÄNEN MATTI 02.01.2014 22:19

Olen myös ajellut kaasulla viimeiset reilun 1.5 vuotta, autona Toyota FJ Cruiser 4-litraisella V6:lla manuaalina. Positiiviset kokemukset, ongelmatonta ja huokeaa menoa. Pa-kulut n. 10-11€/100 km, vaunu perässä n. 14€/100 km. Tosin esim. Itävallasta sai kaasua 0.79€/kg, joten vaunu perässäkään ajelu ei maksanut kuin n. 8€/100 km. Sopivan hintaista menoa jatkuvalla nelivedolla varustetulle maasturille 2.5m leveä vaunu perässä, yhdistelmällä painoa n. 4100 kg.

Isoin miinus lyhyt toimintasäde ja tankkauspaikkojen vähyys koto-Suomessa ja Balttian maissa. Ranskassakaan ei montaa kymmentä ole. Eli bensalla pitää ajella välillä pitkiäkin matkoja, sitä on palanut keskimäärin 16.5 l/100km vaunun kanssa.

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2014 14:21

Haapasen Timolle. No vähänhän niitä tankkauspaikkoja on euroopassakin. Ruotsissakin vain 140, eikä Saksassakaan kuin 900. Italiassa, jossa on eniten maakaasukäyttöisiä autoja, on tankkauspaikkoja vaivaiset 850. Eiköhän niillä pärjää, joten kuten?

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2014 14:33

Keräsen Matille. Tiedustelin Trafilta onko mukana kuljetettavan kaasun määrä jotenkin rajoitettu esim. ADR määräyksillä. Ei kuulemma ole, ja sanoi esimerkiksi että onhan linja-autoissakin suuret kaasusäiliöt matkustamon yläpuolella. Olenkin ajatellut hankkia lisää säiliöitä. Nykyisillä 2 x 120 litraa, kun ei pääse kuin jonkun vähän reilut 300km rauhallista maantieajoa. Euroopassa liikkumista ajatellen, olen netistä löytänyt Biogas-Atlas nimisen hakemiston, johon tankkauspaikat on merkitty koordinaatteineen , paikat kun monesti ovat vähän sivussa pääteiden varsilta.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.1.2014 klo 14:47:21 Oma autoni kun on tuommoinen pitkälavainen Pick-up. Nykyisetkin kaasusäiliööt ovat lavan etupäässä. Olen mittaillut että samaan tilaan mahtuisi kolmekin 120 litraista ja vielä pari 60 litraista, niin sithän ajomatkakin kasvaisi 600:n kilometriin, näin ilman vaunua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.