Kitkarenkaat.

VALTONEN MARTTI 20.10.2013 14:00

Vaihdoin 5-6 millin pintaiset (ikää en edes kehtaa sanoa) Hakkapeliittani veturiin. Voin vielä joutua ne vaihtamaan sen iän vuoksi poiskin. Mielessä käynyt myös kitkarenkaat eikä mitään kokemusta niistä.

Pankaas mielipiteitänne kellä on kokemusta kitkarenkain talvella vaunun vetelystä.

Ja jos on kokemusta niin mielellään kuulis minkä merkkisiä ja mallisia on olleet.

ANTTILA MARKKU 20.10.2013 21:56

Nokialaiset euroopan mallin kitkat santa fen alla ja perässä nastarenkailla varustettu teli solkku.Pärjää kyllä rauhallisella ajolla tosi liukkailla ja myös mäkisellä lumipinnalla.Jos enemmän kuin yksi hiukan yli 1000km reisu talvessa niin laittaisin nastat alle.

KERÄNEN MATTI 20.10.2013 22:05

Nykyiset pohjoismaiset kitkarenkaat (tunnetut laatumerkit) on kyllä vallan mainioita, varsinkin jos autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Omassa vetoautossa (maasturi jatkuvalla nelivedolla) on tosin samat "välikelin" renkaat (nastanrei'illä ilman nastoja) kesät talvet, niilläkin vaunua vedetty talvisäällä menestyksellä ilman "tilanteita".

Toisessa autossa Michelin X-Ice XI2 -kitkat, joista tykänny tosi paljon. Kertaakaan ei ole käynyt mielessäkään että olisinpa ostanut nastarenkaat, päinvastoin, sitä nastojen rohinaa ei todellakaan jää kaipaamaan. 5. talvi lähtee just käyntiin niillä, pintaa vielä n. 5 milliä vaikka reilut 30 tkm takana.

TOIVO MIKA 20.10.2013 22:54

Kitkoja en laittais vetoautoon koskaan,jos vähänkään yli 1000 kg on koukussa,muulia niillä vois vetää,ja viedä terveisiä.

HALINEN HARRI 21.10.2013 10:53

Kitkat toimivat uutena. Kuluneina huonosti. Jäällä ei ole nastojen veroisia lumessa ihan hyvät. Testit todistavat nuo. Riippuu missä kelissä enimmäkseen ajat, jääkelillä en lähde yli 10000 km ajetuilla kitkoilla liikkeelle. Minulla ovat 3,5 tonnin matkailuautossa. Henkilöautossa jolla pitää päästä turvallisesti eteenpäin ja saada se myös pysähtymään pysyy nastat.

VALTONEN MARTTI 21.10.2013 11:17

Ennakkoluuloilleni on sen verran tullut vahvistusta että nastat kaikkine ikävine puolineen tuntuvat taas ihan hyviltä.

Eniten onkin askarruttanut kitkojen toiminnan mahdollinen 'romahtaminen' parin kolmen käyttövuoden jälkeen.

ANTTILA MARKKU 21.10.2013 14:07

Minä ajoin talvesta -07 tuonne kevättalveen -12 talvet kitkoilla.Viimeisenä talvena alkoi kiertoristeyksissä varomattomasti ajaessa tuntua että alkoivat sortaa.Olen tuota itsekin pähkäillyt kauanko kitkoja voi käyttää,kun viisi vuotta ikäiset näyttivät vielä aika hyviltä.oliskohan niillä ajettu semmoset 15t talvessa?

KERÄNEN MATTI 21.10.2013 14:57

Nopeempaa se nastarenkaiden pito heikkenee kun nastat pyöristyy ja irtoo. On toki autoja joihin kitkat ei sovi niin hyvin kuin toisiin, yleensä painavemmassa autossa toimii paremmin. 4 talvea/35 tkm ajettu Misukoilla, enkä ole huomannut pidon juurikaan heikentyneen.

Minä en ainakaan osta enää yhtään nastarengasta, vaikka peilijäällä vaunun vetokin on todennäköinen tilanne.

HALINEN HARRI 21.10.2013 17:51

Tutkimustieto ja testit osoittaavat nastarenkaiden ylivoiman kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja kaarreajossa. Ko tutkimukset ovat tehty uusilla renkailla, mutta jo lähtökohtaisesti em. asioissa heikompi suoritus ei parane vanhetessaan. Lainaapa nastoilla varustettua samanlaista autoa kuin omasi niin huomaat eron. Renkaiden kuluminen on vaarallista, pidon ja liirron heikkenemistä ei helposti havaitse,

KERÄNEN MATTI 21.10.2013 18:31

Joku uusi kitkarengas voi olla uutta nastarengasta parempi pidoltaan jopa jäällä, esimerkiksi Pirellin kitkarengas jopa Michelinin nastarengasta + 3 muuta testissä ollutta nastarengasta parempi ABS-jarrutuksessa jäällä. Ks. TM-talvirengastestin tuloksia esim. täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=973012

Mutta tottahan se on että oikeasti kun on liukasta, ei siihen peilikiiltävään jäähän pure kunnolla kuin nasta, etenkin jos niitä on lähes 200 kpl/rengas mitä uusissa Hakkapeliitoissa. Kitkarenkaita vierastavan kannattaa silti kokeilla jotain nykyautoa kitkarenkain varustettuna, jos niistä ei vielä ole omakohtaista kokemusta. Itse ainakin yllätyin muutama vuosi sitten todella positiivisesti miten huolettoman helppoa talviajo kitkoillakin voi olla.

HAAPANEN TIMO 21.10.2013 19:18

Mutta jos tarvitaan ajonvakautusjärjestelmä, kuten mainitsit, ei kovin vahvoilla olla.

Päivittäisestä ajosuoritteesta myös riippuu jaksaako sitä jännittää saako auton tarvittaessa pysähtymään vaiko ei.

@timppa

ANTTILA MARKKU 21.10.2013 20:04

Kyllä siihen ajosuoritteeseen kitkoilla vaikuttaa paljon tuo asenne.En ole huomioinut koska olen alkanut jättämään edellä olevaan hesaria pidemmän välin tai koska olen alkanut katsomaan kohti horisonttia jolloin alkaa vaistomaisesti varautumaan käännöksiin.Ei ole montaa tapahtumaa ollut,oikeastaan koko ajouran aikana.Kitkat on todella mukavat talvirenkaat.

KOISTINEN TOIVO 22.10.2013 08:17

"Kyllä ajosuoritteeseen vaikuttaa ajotyyli" Juuri näin. Aamulla puhuivat talvinopeus rajoituksista. Jossain päin on semmoinen systeemi, että jos esimerkiksi sataa on ajettava alempaa nopeutta, ja niin poispäin. Olivat vahvasti mieltä, että nopeusrajoitus on ylintä nopeutta näyttävä luku, ei alinta. Itse ajelin brtkestonen kitkoilla muistaakseni 7 vuotta, mutta viimeisenä vuotena tulivat niin liukkaiksi, että vaihdoin kesäkäyttöön. Minusta toimivat erittäin hyvin, ja hiljaiset, jopa hiljaisemmat kun kesärenkaat. Mutta kyllä sitä jotenkin suhtautui huolellisemmin ajoon liukkailla keleillä. Toivopoika

HYTÖNEN RAIMO 22.10.2013 12:15

Kyllähän nastarenkaat ovat "oikeissa talviolosuhteissa" se turvallisin ratkaisu. Paraskaan kitkarengas ei yllä parempaan, tasatulokseen lumella ajossa kylläkin (Continental, Michelin). Totuus on vain se, että lumikin jäätyy pitemmän päälle jöiseksi polanteeksi, joten sekin hyöty jää vain vähänajetuilla piha- ja kyläteille.

Kannattaa lukea TM:n 18/2013 talvirengastesti, joka vahvistaa edellämainitun. Kaikki talviajokohteet lumella ajettavuutta lukuunottamatta ovat nastarenkaiden heiniä, ja lumiajokin samaa luokkaa kuin parhailla nastarenkailla. Jääpinnalla nastarengas on suorastaan ylivoimainen, esimerkkinä ABS -jarrutus jäällä, jossa paras kitkarengas (Pirelli) jää yli kolmetoista metriä parhaasta nastarenkaasta (Nokian). Painavan asuntovaunun edessä tuo ero ei varmastikaan ainakaan pienene.

Tietty kitkarenkaan pärjäävät paremmin kuivalla ja märällä asfaltilla, mutta eihän ne oikeita talvikelejä olekaan, olkoonkin, että se on maan eteläosissa usein talvellakin vallitseva tilanne. Ainoa missä kitkat ovat selvästi parempia, on melutaso.

Tietysti pitää katsoa millaiset nastarenkaat ostaa, sillä ei niissäkään kaikissa ole kehumista. Tosin sama pätee myös kitkarenkaisiin.

Teknarin mukaan parhaat nastarenkaat ovat Nokian Hakkapeliitta 8 (8,6), Pirelli Ice Zero (8,5), Continental Contilce Contact (8,2) ja Gislaved Nord Frost 100 (8,2). Kitkarenkaiden parhaiksi ylsivät Michelin X-Ice X13 (7,6), Nokian Hakkapeliitta R2 (7,5) Bridgestone Blizzak WS70 (7,2) ja Pirelli Icecontrol (7,2).

Ja kysymyksessä oli siis henkilöauton renkaan, joita ei pidä rinnastaa pakujen, maastureiden tai matkailuautojen renkaisiin.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.10.2013 klo 12:21:47 kirjoitin ""ja lumiajokin samaa luokkaa kuin parhailla nastarenkailla", kun piti olla parhailla kitkarenkailla.

HAAPANEN TIMO 22.10.2013 19:14

Mun mielestäni kitkoissa vaihdetaan mukavuuteen pala turvallisuutta.

Nastoilla taasen ei tarvitse kainalot hiessä tuolla jäisillä teillä peuroja väistellä. Pieni rapina kuuluu asiaan, ja sitten kun se hiljenee mennään rengaskauppaan.

@timppa

ANTTILA MARKKU 22.10.2013 20:08

Sanoisin että ei ne nastat paljon auta paitsi äänessä jos sieltä joku otus tielle hyppää.Ne tulee niin nopeasti siihen tilanteeseen ettei ehdi kissaa sanomaan.Noissa tapauksissa on millä tahansa renkaalla tehty jarrutus aina myöhässä.Sitä vaan pitää pälyillä hämärissä ympärilleen kuin helmipöllö ja toivoa huomaavansa vaaran paikat ennakkoon.Joskus ne peuran ja hirven silmät osuvat valonkajoon ja paljastavat tienvieren seisoskelijat.Nykyään ei taho huomata edes niitä kirkasvalomainos tauluja.

LAINE ERKKI 22.10.2013 20:47

Minulla on isolta tieltä kylälle noustessa pieni mäki.Nokian nastarenkailla jouduin joskus mäkeen jäätyäni peruuttamaan isolle tielle ja menemään pitemmän kautta.Kitkoilla ei ole ollut ongelmia,kun antaa mennä pienellä kaasulla ne vaan natisee ja nousee.Ajo asenne täytyy olla kohdallaan,mutta siihen tottuu ettei mene kiertoliittymään tai muuhun mutkaan täysillä,

JYLHÄ HANNU 23.10.2013 08:42

Kitkarenkailla varmasti pärjää yleensä ihan kivasti. Mutta väite, että ne olisivat yhtä turvalliset talvikeleillä kuin nastarenkaat on puutaheinää. Jollakin yksittäisellä osa-alueella ne voivat olla ihan ok, mutta kokonaisuutena ne eivät yllä nastarenkaiden tasolle. Talvirengastesteissä asiat ovat kaikkien selkeästi nähtävissä. Kitkat valitessaan todella vaihtaa turvallisuutta muihin ominaisuuksiin. Voi olla, että ei koskaan joudu tilanteeseen missä 10 metrin ero jarrutusmatkassa on ratkaiseva, on vain renkaita valitessaan mietittävä onko valmis ottamaan sen riskin. Ajettiinhan ennen jopa kesärenkailla tai sekarengastuksella läpi talven. Me kaikkihan olemme keskimääräistä parempia kuljettajia ja pärjäämme kitkoilla, mutta haluatteko antaa kitkarenkailla varustetun auton lapsillenne huonolla kelillä.

Kitkarenkaat voivat olla monelle hyvä vaihtoehto ja parhaiten sopivat renkaat, mutta silloin ratkaisevat muut ominaisuudet kuin turvallisuus.

HooJii

KERÄNEN MATTI 23.10.2013 10:50

Sen verran vielä osallistun tähän keskusteluun väittämällä että monen auton alta löytyvät muutaman talven ajetut jo vähän köpöttyneet puoliksi kuluneet nastarenkaat ovat varmasti joka suhteessa uusia laatukitkoja heikompipitoiset. Että ei tuudittautuisi siihen nastojen ropinan tuomaan turvallisuusentunteeseen, kun se ehkä jo vähän holkkuvien pyöreäpäisten nastojen ropina ei sitä turvallisuutta luo. Jopa peilijäällä uusi kitka puree selvästi tällaista nastarengasta paremmin.

Tottahan se kuitenkin on että uusi laadukas nastarengas on se turvallisin ja huolettomin vaihtoehto vaihtuviin talvisäihin. Vaikka en mielestäni uhraa turvallisuutta mukavuuden alttarille ajamalla kitkoilla, painotan vaan mukavuutta enemmän kuin äärimmäistä jääpitoa. Ja antaisin pojillenikin auton ajoon huonollakin talvisäällä kitkoilla, jos nyt olisivat ajokortti-iässä.

Onneksi on vielä nykyään valinnan vapaus tässä maassa, ei ole vielä nastarenkaita kielletty edes Helsingin keskustassa Oslon tai Tukholman malliin.

TOIVO MIKA 23.10.2013 11:15

Jos nastat kiellettäisiin helsingin keskustassa,niin kyllä pitäis teiden aurausta/suolausta lisätä ainakin puolella.Kitkoilla pärjää paremmin maaseudulla,missä on mahdollista ajaa "omaa ajoa"ja pitää sitä välimatkaa. Otetaan esimerkki helsinginkatu/kolmaslinja,käännyt hesarilta oikeelle linjoille vihreillä,ajat alppikadun risteykseen ja edellä oleva paku alkaa kurkkimaan oikeelta tulevaa alppikatuapitkin ajavaa,ja pysähtyy ja koko jono sen takana mäessä.Se paku on päässyt just "tasaselle" ja pääsee liikkeelle,mut ykskään sen takana olevista kitkareikailla ei siit lähde.ja muutama nastarenkallinekin siihen jää.johtuen just siitä huonosta katujen hoidosta.

Toinen huomio viime talvelta oli kun ajelin e60 korisella bemulla mäkelänkatua etelään ja lunta tuli taivaan täydeltä.tunnissa tuli kunnon spoorit ja bemun pohja rohisi kun otti keskeltä kiinni ,no siitä sitten piti päästä ylös urista kaistaa vaihtaakseen,ja ne kitkat ei pitänyt ja poikittain ,,,onneks ajonvakaus toimiin bemussa eikä ketään vieressä.

Ja vasta neljäsmiljoona kilometriä on menossa,kokemusta ei voi syyttää. ja yleensä se nastojen rohina häviää vaihtamalla hiljasempaan autoon,turvallisuudesta ei tingitä.

HAAPANEN TIMO 23.10.2013 16:30

No joo. Mun kantaani vaikuttaa se että joka aamu on jo ennen päivän sarastusta ajettu vähintään reilu sata, joskus kaksikin sataa.

Viimeisenkin kuukauden aikana olen aamulla nähnyt yhden rekan jättämän peuranraadon ja kaksi nokka kasassa tien varrella poliiseja odottelevaa autoilijaa.

Hirvieläimiä näen tiellä joka viikko ja huimia tilanteita on paljon.

Kerrankin peura tuli vasemmalta tielle rekan lähestyessä, pysähtyi siihen, ja kun olimme rekan kanssa rinnakkain eläin kääntyi pitkittäin meidän väliin ja sujahdimme siitä koskettamatta sitä lainkaan. Jännää se oli. Toisella kerralla kaksi juoksi peräkkäin yli tien ja minä siitä välistä. Etummaisen takapuolta viistäen ja takimmaisen nenän niistäen ohi.

Ei yksin niihin törmääminen, vaan mitä tapahtuu vastaantulijalle jos se törmää elikkoon. Siksi nastat.

@timppa

TÖRÖLÄ SIMO 23.10.2013 18:18

Oiskohan asia kuitenkin niin, että jos 70% renkaista on nastoilla, jaloput kitkoilla. Nastat tekee tienpinnan vähän karkeaksi, niin kitkatkin vähän tuntuu pitävän. Miten mentäis mäkisillä teillä, jos kaissa autoissa olis kitkarenkaat, kysyn vaan?

Käyttäjän lisäys viestiin 23.10.2013 klo 18:21:18 Kirotusvirheet" saa samaan kauppaan.

ANTTILA MARKKU 23.10.2013 19:35

Tuo Törölän näkökanta on varmasti huomion arvoinen juttu.Tien pitoon pitäisi panostaa huomattavasti tehokkaammin.Nytkin talvikunnossapidosta on rajusti säästetty.Tiehöylät pitäisi kaivaa romuttamoista takaisin töihin.

VALTONEN MARTTI 23.10.2013 19:57

Lainaus:

"Nytkin talvikunnossapidosta on rajusti säästetty."

-kaddia kans, jo loppuviikosta oli täällä suolankylväjät ihan vauhkona ympäriinsä ajelemassa. Vihaksi pisti.

Milloinkahan jollain mahtikäskyllä saataisiin suolaus kohdennetuksi vain risteyksiin ja mäkiin. Mäissäkin vaan yhdelle ajokaistalle. Riittäis kai ihan hyvin.

Samaa mieltä niistä tiekarhuista....

HALINEN HARRI 23.10.2013 21:06

Toivottavasti ei pelkkä kitkaajelua tule koskaan. Tiet ovat sen jälkeen kitkoilla kiilloitettuja.

LAAKSO MARKKU 25.10.2013 19:38

"Nastat tekee tienpinnan vähän karkeaksi, niin kitkatkin vähän tuntuu pitävän." Kaupungissa sen huomaa selvästi. Bussit ajaa slikseillä ja pysäkit on niin kiillotettu että ei auto meinaa millään pysähtyä. Tosi on että jos kaikki nastat kiellettäisiin niin meillä olisi tosi sileät, kiilloitetut, jäiset tienpinnat tai sitten suolaa, suolaa, suolaa... Mitä siis haluat?

Missään testissä ei kitkat ole päässeet liukkailla keleillä lähellekään nastojen pitokykyä. Joissain lumisissa oloissa ovat olleet lähes tasoissa. Tärkeintähän renkaan pitokyvyssä on se että se on mahdollisimman samanlainen jäällä, lumella ja asfaltilla. Siinä nastarengas on parhaimmillaan. Tulee mieleen "Basti" Lindholmin kommentti omalla ralliradallaan olevasta Escort WRC-autosta. "Kiihtyvyys on sama riippumatta kelistä". Kaikkihan tietää paljonko niissä on nastoja alla. Olis mielenkiintoista jos ne ajais talviralleja kitkarenkailla.

LAUKKANEN MAURI 25.10.2013 20:28

Eiköhän tuo normaali kitkan käyttäjä ole ymärtänyt että kitka ei ole nastarengas,mutta siitä huolimatta kitka miehet/naiset ovat kasvava rengas käyttäjäkunta.

No miksi näin,jos lasketaan ne nastarenkain hyvät päivät ,niitä ei ole paljon,eli sää on oleelisin tekijä autoilussa ja nopeuksissa . En ole kitkamies,mutta kun vaihdoin autoa,siinä oli kitkat ja ajelin niillä yhden talven ja taidanpa ajella vielä useamankin.

LAAKSO MARKKU 25.10.2013 21:02

Oleellista koko asiassa on se että jos nastarenkaat poistetaan ja kaikki alkavat ajaa kitkoilla niin kadut ja maantiet kiillottuvat talvikeleillä. Se aiheuttaa lisää onnettomuuksia. Esim raskas liikenne on aivan hukassa. Ei pidä pyörät etupäässä eikä takapäässä. Ylläpito vaatii paljon lisää resursseja ja rahaa. Halvin keino (valitettavasti) on suolaa, suolaa, enemmän suolaa.

LINDQVIST JOUNI 02.11.2013 20:18

Olen itse vannoutunut kitkarenkaan käyttäjä nykyään siirryin niihin muistaakseni 18 vuotta sitten kun menin ostamaan uusia talvirenkaita kuluneiden tilalle kysyttyäni tuttavalta rendasmyyjältä kanttaako ostaa kitkat vai nastarenkaat hän käski katsomaan hänen autonsarenkaita mitkä sillä on paikalla jos ne olisivat huonommat kuin nastarenkaat miksi hän käyttäisi niitä niinpä päädyin kitkoihin enkä ole katunut päätostä. Mutta rendasasioissa pätee sama sääntö kui muijan hankinnassa toinen pitää anopista ja toinen tyttärestä eli ei kannata tuomita toisen hankintaa ja niinkuin joskus kysytää mikä vaunu kannatta ostaa siinäkin pätee se asia jokaisella on mieltymyksensä eri merkkien valikoimaan se pätee myös rengas asioissa.

HALINEN HARRI 03.11.2013 12:07

Renkaiden erot eivät ole mielipideasioita. Vain testit kertovat renkaiden erot eri käyttöolosuhteissa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 03.11.2013 13:57

Minunkin pitää myös hankkia talvirenkaat kun vanhat käy jo ehtoo puolta. On ollut myös kitka renkaita ja hyväksi todennut ja nyt kun hankin uudet niin ne on kitkat.SYY ei tule enää ajeltua liukkailla .Viime talvi osoitti sen ,et ei päässyt ajamaan yhtään liukkailla kun aina oli joko suolattu raskaasti tai hiekotettu jolloin renkaat kulu ja nastat tippu jonnekin.Kävin rengas liikkeessä kyselemässä renkaita ja totesivat ,et mun renkaat ovat huonossa kunnossa ja huonosti pitävät,et kitkatkin olisi paremmat...Kitkat toimii myös paremmin jos ne myös vaihtaa kesäksi, kesä renkaisiin. Näin myös meinaan toimia !! Huom?Meni kuitenkin katsastuksesta käpi ..

KANKAALA TARMO 03.11.2013 13:59

Joku kertoi tuolla alkupäässä ajavansa kitkoilla ja vaunussa nastat...mitenkähän se oli, eikö vaunussa pidä olla just samat renkaat kuin edessä eli kitkat sitten sielläkin. Valaiskaa jos muistan väärin.

SUOMI SEPPO 03.11.2013 16:18

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä että mitä pidemmälle keulasta mennää sitä paremmat/pitävämmät renkaat oltava. Syynä se että ei peräpää tulisi edelle jarrutuksessa. Tietysti parempi että kaikissa samat (eli nastat itseoikaisuuden vuoksi) Toisin sanoen veturissa kitkat peräkärryssä nastat on laillinen mutta toistapäin ei ole laillinen. @seppo

ANTTILA MARKKU 03.11.2013 18:09

Suomi sanoi aivan oikein vaunussa ei saa olla huonommat renkaat kuin veturissa.Tarkoittaa juuri tuota,molemmissa saa olla kitkat tai vaunussa nastat.

HAARAKANGAS ALLAN 04.11.2013 07:30

Lyhennetään vielä: Jarrullisessa perävaunussa pitää olla vähintäänkin samanlaiset tai pitävämmät kuin veturissa.

Allu vaari

LAAKSO MARKKU 06.11.2013 19:43

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kommentoi aihetta Taloussanomissa:

"Valtonen muistuttaa, ettei ajonvakautuksen puuttuminen ole ainoa kitkarenkaiden käyttöön liittyvistä turvallisuusriskeistä.

Jos kukaan ei aja nastoilla, teiden pinnat saattavat kiillottua hyvin liukkaiksi. Varsinkin lumisilla risteysalueilla kiillottuminen voi olla ongelma.

Nastattomuuteen ei siten pyritä. Valtosen mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa tavoitetaso on, että ainakin 20 prosenttia autoista pyörii nastoilla."

Että se siitä nastattomuudesta sitten. Minut voi laskea tuohon nastojen käyttäjien joukkoon.

HAAPANEN TIMO 06.11.2013 20:15

Juuri näin. Yritetään pitää tiet siinä kunnossa että kitkamiehet pysyvät jollain tavalla ojien välissä.

@timppa

ps. ajonvakauttajat ei paljoa auton pysäyttämisessä auta.

VALTONEN MARTTI 06.11.2013 22:06

Samaan uskoo täällä myös Valtonen....ja pysyy nastoissa.

SUORTTI ANSSI 06.11.2013 22:42

Kitkoilla on ajettu 7 vuotta ja pois en vaihda. Kertaakaan en ole ongelmiin joutunut. Eipä tartte kuunnella rapinaa ja harmitella motarinopeuksia ja pohtia irtoaako nastat. Aikoinaan tuli vaihdettua piikit pois kun raapivat pihakivetykseen jälkiä. Mutta kukin taaplaa tyylillään.

KAASINEN PERTTU 07.11.2013 08:46

Pitäisköhän kohta vaihtaa alle nastarenkaat että saa nastattomille karhennettua tienpinnan. Tosin helsinki miettii "nasta"maksua.

TORVINEN VEIJO 07.11.2013 10:16

Kyllä kitkat ovat hyvät sille, joka ei välitä jonoista perässään. Mutta liukastella ei sitten kannata: kämmenen kokoinen ruttu maksaa oikaisuineen ja maalauksineen 500 euroa.

MYNTTINEN ARI 08.11.2013 10:40

Eikä maksa .Maksaa nimittäin melkein tonnin

HALINEN HARRI 08.11.2013 12:56

Eikös se omavastuu ole 350 euroa tms.
Ja jos korjaus maksaa yli tuon omavastuuta ei peritä.
Jos kolhii harvemmin kuin ehdoissa mainittu vuosimäärä ei edes bonuksiin kosketa. Tässä syy että kannattaa vakuutukset kilpailuttaa, neuvotella ja pitää nastat alla .

SUOMI SEPPO 09.11.2013 11:08

Mikä yhtiö ei peri omavastuu osaa ? @seppo

HALINEN HARRI 09.11.2013 11:53

Se riippuu sopimuksesta, minulla Fennia.

LAAKSO MARKKU 11.11.2013 20:26

Tänään Turun Sanomien liikennepalstalla pohdittiin nastojen vaikutusta ja katupölyn aiheuttamista:

"Nasta-tutkimuksen mukaan ennakoiva ja kokenut kuljettaja pärjää lähes aina ilman nastoja." Tästä voisi päätellä että ennakoiva ja kokenut kuljettaja pärjää lähes aina ilman ABS-jarruja ja ajonvakautusta, puhumattakaan turvatyynyistä.

Kitkojen yleistymisen on laskettu lisäävän henkilövahinko-onnettomuuksia aluksi joitakin prosentteja. Haluaisitko olla onnettomuuksissa osa niistä joistakin prosenteista? Bullshit!

HALINEN HARRI 11.11.2013 21:12

Kun niistä onnettomuuksista (kymmeniä tuhansia) otetaan muutama prosentti päädytään muutamaan sataan lisäonnettomuuteen. Ei paljon ajatella muuta kuin prosettilaskua onnettomuuksien määrässä. Mikäli tuo ei ollut toimittajan lausuma niin FIKSU toimittaja olisi laskettanut em. laskelman lausunnon antajalta.

LAAKSO MARKKU 11.11.2013 21:27

Lehden mukaan jutun lähteenä on käytetty Nasta-tutkimusohjelman tuloksia www.nasta.fi Samassa artikkelissa mainitaan mm. kitkarenkaiden osuus prosentteina: Helsinki 21% Muu Uusimaa ja Suomi 12% Pohjois-Ruotsi 7% Tromsö 13%

Etelä-Ruotsi ja Etelä-Norja 50-86% Ymmärtäähän sen että siellä etelässä ei paljon talvea ole.

ANTTILA MARKKU 11.11.2013 23:07

Tuolla kirjoitettiin että"kokenut kuljettaja pärjää lähes aina ilman nastoja ja ajonvakautusta sekä ABS:ää"Näin se on nähtävä.Minä aloin autoilun -70 jolloin nastarenkaat olivat valloittaneet suurimman osan talviautoilijan autoista.Minullakin ensimmäisessä 17m taunuksessa oli good year karkeapintaiset ilman nastoja.Olen hengissä vielä.Muistelen että tähän päivään mennessä omalla autolla olen ollut ojassa pari kolme kertaa ja silloinkaan kyse ei ole ollut nastattomuudesta.En uskalla arvailla mistä se johtuu ettei viimeiseen 15v omissa ajokeissani ole nastarenkaita ollut kuin yhdessä käytettynä ostetussa Primerassa.ja siihen ne olivat tarpeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.