Mikä tonniluokan paku veturiksi?

HONKANEN JUHANI 15.10.2013 10:58

Auton vaihto alkaa olla ajankohtaista. Nykyinen Peugeot Expert 2.0 HDI vuodelta 2004 tuntui tehottomalta kokonaispainoltaan 1300 kg Solikan edessä. Aiemmin vedin vanhaa 450 Artic- mallia ja se tuli vielä mukavasti. Oli toki alle tonnin painoinen koppi ja kapeampi kuin nykyinen.

Hintaluokka vetäjälle olisi n. 15k€., ja etsin min. -07 ja n. 100 tonnia ajettua peliä.

Vivaro/Trafik/Primastar 2.5 koneella voisi yksi vaihtoehto. Ehkä myös Scudo/Jumpy/Expert 120 hv versiona, (tehokkain 163 hv ei mahdu hintahaarukkaan).

Nyt "laatutietoiset" tietysti älähtävät, mutta olen ajellut vähemmän arvostetuilla merkeillä aina, joten se ei ole ongelma. Kun tuollaisen ei premium-merkin ostaa käytettynä jää vielä reilusti hintaeroa, jolla voi tehdä huoltoja.

Toki olen avoin kaikille merkeille kunhan hinta ja toiveet kohtaavat.

VALO MIKKO 15.10.2013 19:21

Tutkisin tuota vaihtoehtoa, takaveto ja 170hv mallejakin valmistettu...

http://www.nettiauto.com/hyundai/h1-van

ANTTILA MARKKU 15.10.2013 20:22

Muuten kyllä mutta saman kaltainen kottaraispönttö ohjaamoltaan kuin Hiace.

MÄLLINEN PEKKA 16.10.2013 12:14

Meillä on vedetty vaunua 4 vuotta 2.5 Vivarolla ja hyvin kulkee ja muutenkin olen ollut tyytyväinen autoon. Vaununa on 595 Dethleffs.

HONKANEN JUHANI 17.10.2013 21:23

Olen kuullut että vivaron ja sisarusten tyyppiviat ovat etupään nivelten kuluminen ja ehkä huolestuttavampi kytkimen työsylinteri. Sen korjaus kuulemma vaatii moottorin irrottamisen. Tosin jäi kysymättä minkä moottorityypin yhteydessä ongelma esiintyy. Vai onko työsylinteri kaikissa versiossa yhtä hankalasti. Muuten olen kuullut vivarosta lähinnä vain kehuja. Mutta pidän vielä silmät ja korvat auki jos talven aikana löytyisi sopiva ja pätevä veturi

TOIVO MIKA 18.10.2013 07:40

huonompaa pakua kestävyydeltää tuskin löytyy kun vivaro,nimenomaan ne etupään nivelet,ja kytkin,ja sen lisäksi jakopää,ja osasyy siihen on että ne osat on tehty lagunan kokoiseen autoon. Onhan se uutena hyvä ajettava ja riittävän tehokas,mutta kallis ylläpitää kun nivelet ei kestä kuin 20 t km,ja vaihdelaatikon laakerit sen 40 000 km,ja se kytkimen työsylinteri sen 60 000 km.ja nämä kaikki kevyessä ajossa.siis ilman vaunua ja painoa noin 200 kg autossa Halvalla tehty niin ei voi kestää

HEINONEN TOIMI 20.10.2013 19:21

Miten olis Transit? Vaihtoehtoja olisi etu- taka ja neliveto, moottoreita 200 heppaiseen asti.

LAHTINEN ERKKI 22.10.2013 21:09

Etuvetoinen Transit 300 vm. 08 on ollut käytössä jonkin aikaa. Vetää em. vaunua kohtuullisesti. Pienenä miinuksena sopivan vaihteen puute. Neljä ja puoli olisi hyvä mutta kun ei ole puolittajaa. Nelosella ajaisi mieluummin korkeintaan kahdeksaakymppiä todellista nopeutta ja vitosella alkaa vetoalue vasta yli yhdeksänkympin vauhdissa. Suosittelen silti.

MÄKELÄ REIMA 23.10.2013 21:25

Nyt Vivaro 2,5 ltr 8 heng bussi 200000km ajettu ja vedetty viiden vuoden aikana sillontällöin 2000kg vaunua, joka tulee 5 vaihteella 90km/h melko mukavasti perässä. Kyydissä 5-6 henkilöä ja tavaraa n.11l/100km kulutuksella. Uusittu kerran etupään pallot, takajarrut, käsijarru vaijerit ja ilmastoinnin kompura.Huollot tietysti ohjelman mukaan. Edelleen kulkee

HONKANEN JUHANI 28.10.2013 09:53

Tuossa Expertissä, muun voimanpuutteen lisäksi, on harmina tuo sopivan vaihteen puuttuminen. 1500km matkalla käytin vitosta joissain valtateiden loivissa myötäleissä. Muuten sai ajella 3 tonnin kierroksilla nelosella, jotta todellinen nopeus oli n.85.

Transiteissa löytyy 300 mallimerkinnällä kovin eri tehoisia. Mikä versio mahtaa olla kyseessä?

JUSSILA MARKKU 05.12.2013 16:11

Vivarosta vielä. 2 litran kone (2007-) nokkaketjulla, ei hihnahuolia. Vaihteisto (6 v) muuttui samoin ainakin 2 l koneissa. Muutoinkin laatu parani faceliftin myötä (Lagunakin 2007- jälkeen vikatilastojen toisessa päässä). Ei parempaa ajettavaa tuossa kokoluokassa. Kytkinsylinteri on useissa eri merkkisissä nykypakuissa kytkinkopan sisällä, eikä ole mikään ongelma Vivarossa. Jos aikoo vaunua vetää, kannattaa hankkia tehokkaampi versio (115 hv) 2 l koneella ja 6. vaihdetta ei vaunun kanssa käytetä. 2,5 l on huoltojen osalta hankalampi. Itsellä ajettu 71 tkm ja yksi katkaisija (hätävilkut) vaihdettu takuuseen, katsastusmies totesi etunivelet vielä tiukoiksi, kun kysyin etteikö ne huhupuheiden mukaan pitäisi olla jo kahteen kertaan vaihdetut. Eli uudempi Vivaro ja Trafic (Englannissa tehtyjä) mainettaan parempia. Primastar (Nissanin vastaava) tehdään Espaniassa ja siitä en tiedä lähemmin.

HONKANEN JUHANI 12.12.2013 14:23

Kiitos tiedosta! Hyvä tietää tuokin, että uudempi 2 litrainen on ketjukone. Vääntöäkin siinä näyttäisi olevan reilusti enemmän kuin nykyisessä pelissä. Tuosta 6-lovisesta laatikossa luulisi löytyvän pientä ykköstä ja sopivaa matkavaihdetta.

Vm 2008 eteenpäin pakuissa menee käyttömaksut päästöjen ei painon mukaan, niinkuin vanhemmissa. Ero ei välttämättä ole iso, mutta ilmeisesti kuitenkin uudemman hyväksi. Saatanpa käydä tuollaiseen tutustumassa...

KOISTINEN TOIVO 12.12.2013 15:54

Movano on isompi veli vivarolle, vai oliko jälkeläinen. movanon pyyhkijän sulat jäätyy kiinni talvella kun puhallus tulee ylemmäs lasiin. Juttelin tankkauspaikalla vivaron omistajan kanssa, että onko hänellä kokemusta asiasta. sanoi monta talvea noituneennsa asiaa, kun sitten menevät ristiin, kun irtoavat, jos ei kehtaa pysäyttää ja irrottaa, kun ajaessakin tartuvat. Suomen markkinat ovat niin pienet, ettei kannata tehtaalla laittaa lämmitystä, ja maahantuoja ei kuulemma ole semmoista asiaa koskaan kuullut. Muuten oli tyytyväinen, sanoi ettei pahempia vikoja, mitä nyt pientä katkaisia -, ja semmoista. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 12.12.2013 15:59

Unohtu kertoa, että vaikka movanon kone 2,3 l on kuulemma yhtä tehokas, kun oli fiatin 2,8. Niin kyllä alavääntö perstuntumalla oli fiatilla parempi., Sillä oli lähtö paljon helpompi Molemmat olivat, ja on alkupainoltaan 2800 kg, ja päällikön lisäys. En sitten tiedä miten liikkeelle lähtö onnistuu iso vaunu perässä. Ja miten vääntää alakierroksilla kaksilitranen. Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.