Volvo V70 D5 Automaatin vaihdeasento ajossa ????

LEHTONEN TOMMI 29.09.2013 18:50

Volvo V70 D5 2008 aj.155000km automaattivaihteistolla tuli hankittua. Keskusautohallilla huollossa vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä mekaanikolta kyselin mikä olis turvallisin vaihdeasento vaunuani vedettäessä. Mekaanikon vastaus oli D auto kyllä hoitaa vaihtamiset ei tartte huolehtia. Nyt viikonloppuna ekareissu takana Tuuriin ja takas.Siellä naapuri kertoi olleensa pitkäaikainen samanlaisen Volvon omistaja ja häneltä tuli "tiukat" ohjeet tasamaalla lukkopuoli 6 ja mäkiosuuksilla 5 muuten kertomansa mukaan vaihtaa usein. En kyllä itse normaalia enempää vaihtamista huomannut tuon 630km koeajon aikana vaikka D oli käytössä kokoajan. Nyt kysyisinkin kumpi on lähempänä totuutta. Vaununi on Solifer S9 vm.2003 kokonaispaino 1400kg

(miten isoja vaunuja itse ko.autolla vedätte, tuli meinaan sen verran hyvin vaunu perässä että ehkä vaihtoon ja isompaa)

ESKOLA PENTTI 29.09.2013 19:33

Lähtisin liikkeelle siitä, että ensinnä katsotaan, mitä auton valmistaja sanoo (käyttöohjekirja). Varmuudeksi voi tietysti lähettää kysymykjsen valmistajan edustajallekin. D on ajoasento, laatikko vaihtaa pienemmälle/suuremmalle tarpeiden mukaan. Aotilanteista (moottorijarrutus) riippuen voi olla tarpeen valita pienempikin alue.

Eikö se näin mene? Ainakin minulla vastaavalla merkillä ajellessani (kylläkin vaimon auto).

Miksi muutoin olisikaan automaatti?

Käyttäjän lisäys viestiin 29.9.2013 klo 19:34:17 Ja kirjoitusvirheet samaan hintaan!

JANTTONEN JUHA 29.09.2013 19:37

Kyllä minä uskoisin tuota asentajaa,itse vedin lantikan automaatilla myös D asennossa enkä huomannut mitään ylimääräistä vaihtamista kyllä se auto vaihtaa tarvittaessa.

ANTTILA MARKKU 30.09.2013 11:22

Kyllä se pitäisi uskoa että se momenttimuunnin vaihteistossa huolehtii ettei vaihteisto kuormitu liian suurien välitysten takia.Joskus oli vaarana etenkin jenkkiautoissa että rasituksessa öljyt kuumeni liikaa ja vaihteisto alkoi luistamaan niihin asennettiin öljynlauhduttin ehkäisemään kuumenemista.Nuo uudenajan "automaatit"kaksoiskytkimellä ja robotilla ovat asia josta en tiedä mitään ja voi olla että niillä voi vaihteistoon saada liian suuren kuormituksen tai poltettua kytkinlevyt.

HANSEN ARI 30.09.2013 16:34

Ajele vaan automaatilla se oppii hetkessä, että sinulla on vaunu koukussa ja vaihtaa tarvittaessa pienempään vailhteeseen.

Tulttiin viime viikolla Norjasta 3400km koko matka automaatilla, välillä oli vähän mäkiäkin. Volvo V 70 AWD D5 08.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.9.2013 klo 16:37:11 Tietenkin vaunu perässä Kabe Ametist.

RIIHELÄ ESA 30.09.2013 17:22

Jos automaatti tuntuu jollain nopeudella vaihtavan jatkuvasti edes-takaisin, niin sitten lukitsee vaihteen sille pienemmälle. Jos taas automaatti pitää vaihteen päällä, niin antaa pitää. Paremmin se sen oikean vaihteen tietää, kuin joku sivullinen ihminen.

Autonasentajien neuvoja kyllä kannattaa kuunnella siitä syystä, että hehän niitä sitten korjaavat, jos joku rikkoo väärällä käytöllä.

OJALA VESA 01.10.2013 18:44

Itse vedin V70 D5 Classicilla vm. -07, kesällä Hobbya 560 (1600kg) noin 3000 km ja kokoajan D päällä. Kokeilin jossakin vaiheessa ajaa käsivalinnalla, mutta ei toiminut. D-asennolla kulutus ainakin on pienenpi kun kierrokset ovat oikeat ja vakionopeudensäädin päällä. Halppoa vetämistä, kulkee kuin juna :)

VALTONEN MARTTI 01.10.2013 20:36

On siinä automaatissa ainakin yksi pistämätön etu. Keppi on niin lyhyt ettei se koskaan karskahda maahan vaihtamisen yhteydessä. Manuaaleissa tota ääntä joskus kuulee:))

PÄTSI EERO 04.10.2013 10:54

Minulla on D-asennossa aina. Myös Norjan haastavissa ylämäkiosuuksissa. Auto on V70 D5 AWD 2010

Käyttäjän lisäys viestiin 4.10.2013 klo 10:56:59 Onhan se yksi murhe vähemmän kun ei tarvitse miettiä mikä pykälä on silmässä. Saa keskittyä kalarekkojen väistelyyn...

TOIVO MIKA 05.10.2013 19:41

Mitenköhän toi geatronic kestää alamäessä jarrutella vaihteella..kun laittaa manuaalille...siis vaikka just norjassa

VÄLIAHDE JUSSI 05.10.2013 22:26

Kyllä Volvo on auto kyllä sillä pitäisi pärjätä hyvin isonmakin vaunun kanssa. Saahan sekin rikki jos päättömästi ajaa. Hyviä matkoja vaan uudella autollasi!

TOIVANEN JARMO 07.10.2013 12:03

Itsellä kokemusta monesta automaatista vaununvedossa ja retkuiluautossa, nykyinen Volvo V70 D5 aut -03. Vaununkanssa pidän valitsimen aina asennossa 4 enkä D:llä ettei turbiinin lukitus suotta rasitu. Kierrokset vähänpäälle 80:ssä kohtuulliset ja lähtee menee mäkeen tasasesti. Kulutus 495 Knaussi perässä 9,5-10,5L/100km. Chevy Vanissa alko kilometrien kertyessä juuri turbiinin lukitus renata, ei meinannu päästää sitä "irti" mäen tiukentuessa kun tuntuvan nykäyksen kera ja lopuksi talvella ei enää ollenkaan vaan vaihdevalitsimen ollessa suurimmalla D:llä auto nyki ja hyppi lopuksi sammuen kun manuaali risteyksessä kun jätetään kytkin painamatta pohjaan.. vaiva korjaantu kun otin korjaamon vinkistä turbiinin lukituksen ohjaus-johdon laatikon kupeesta irti, laatikko toimi muuten aivan normaalisti esim. euroopanreissun 7:stä kohtaan yli alppien yli 2000metristä. Kun ajonopeus pysyy kuitenkin alle 90:ssä niin mitä sitä lootaa suotta rasittaa "turhilla" vaihdoilla ylipitkille vaihteille. Jyrkissä alamäissä käytän aina keppiä pienillä vaihteilla moottorijarrutuksen tehostamiseksi ja jarrujen säästämiseksi. Kyllä aika moni autonvalmistaja/korjaamoammattilaiset suosittelee vähän pienemmällä vaihteella ajoa raskaassa vaununvedossa.

"Saa käyttää mut eijjo pakko hei"

HALMEENMÄKI JUHANI 08.10.2013 18:14

Niinpä, kyllä se vaan on valitettavan yleistä, että turbiinin lukitus on nykyautomaatin heikon kohta. Vai pitäisikö sanoa, että sitä lukitusta rasittavaa vääntöä on liikaa. Eikä ole ainoastaan Volvon vika, vaan kyllä jopa MB-miehet saa osansa turbiinivaivoista.

JORVA OLLI 13.10.2013 10:38

No, mulla on Volvo V70 automaatti d4 2014 ja Kroatian reissu takana. Matkaa teimme liki 8000 km ja siitä valtaosa vaunun kanssa. Käytin vaunun vedossa vain kiinteää käsivalintaa saamani ohjeen mukaisesti.

Vaunu perässä on Detsku 1200 kg, ajonopeus noin 85 km/h, pykälät tasamaalla 4 ja 5:nen, kierrokset pyörivät 2200 - 1750 välissä.

Mäkisessä maastossa käsivalinta on välttämätön, pystyy hyödyntämään moottojarrutuksen.

Ohjeen mukaan käsivalinta siksi, että se olisi turvallisempi laatikolle ja tuon moottorijarrutuksen vuoksi.

AALTO MARKUS 17.10.2013 23:16

Muistakaahan sitten, että se vaihdolaatikon öljy pitää vaihtaa 60000 km välein, kun vaunua vetelee (normiajossa 80000). Tästä ei kuitenkaan mainintaa ainakaan XC70 D5 2007 käsikirjassa, eikä kuulu määräaikaishuoltoihin. Tässä omassani se oli jäänyt edelliseltä omistajalta tekemättä, enkä älynnyt huolehtia ajoissa itsekään. 165000 km se kesti, stten ei enää öljynvaihdot auttaneet. Maksaahan tuo öljynvaihto, mutta on se hirmu paljon halvempaa, kuin uuden laatikon laittaminen (töineen ja öljyineen 7000 eur). Nimimerkillä kokemusta on ihan tältä päivältä :(

VÄLIAHDE JUSSI 18.10.2013 09:31

Elikkä huollot kannattaa tehä et,muuten oo ensinmäinen joka,hajoittaa volvonlaatikon tuosta syystä.Mersun laatikko kestää paremmin huolon laiminlöynit.

PASINEN SAKARI 19.10.2013 12:48

Kysyn Markukselta, oireiliko ensin vai rusahtiko kerrasta, jos oireili, niin miten? Itsellä V70 -08, 250 000 km, jurahtelee joskus niinkuin reunajurmutukselle ajaisi. Mistäköhän se johtuu ? Pitäkää hyvää huolta laturin remmeistä. Itsellä laturin remmi rispaantui ja siitä seurasi moottorinvaihto. Sakari

TOIVO MIKA 20.10.2013 08:53

Tyypillinen "tyyppivika" nimenomaan D5 moottorissa on toi moniurahihnan rikkoutuminen ,sekun pääseen jakopäänkopan sisään hajotessaan,ja hajoittaa jakopään josta seuraa aika totalinen koneremppa.en ole itse päässyt tutkimaan mistä toi johtuu mutta vahva epäilys on että moniurahihnan kiristäjän laakeri hirttää kiinni ja se hajottaa itse hihnan.

AALTO MARKUS 20.10.2013 18:10

Oireili siten, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa "lonksahti". Myöskin liikkeelle lähtiessä ja kiihdyttäessä kuului sellainen hento korkeahko sirinä, joka ensin kuului vain kylmänä lähdettäessä. Varasin heti huoltoon ajan, mutta jouduin tekemään vielä yhden viikonloppureissun, johon lähdin, koska oireet välillä katosivat.

Seuraavana aamuna siellä reissun päällä auto ei enää lähtenyt ollenkaan liikkeelle ja tietokone ilmoitti, että vaihteiston toiminta alhainen, joten se hinattiin paikallisen Wetterin huoltoon. Siellä laatikko "huuhdeltiin" ja pantiin uudet öljyt. Melkoista jankkia oli ollutkin. Sen jälkeen toimi moitteettomasti 3000 km, jonka jälkeen oireet palasivat. Tehtiin vielä yksi huuhtelu/öljynvaihto ja taas tuntui pelaavan. Nyt tosin enää 200 km, minkä jälkeen sama juttu liikkeelle lähtemisen kanssa: ei liikkunut. Sain sen sitten vähän kaasuttelemalla liikkumaan, mutta jumitti ilmeisesti kakkosvaihteen päälle. Päästiin vaunun kausipaikalta kotiin ajamalla se 150 km viittä kymppiä. Onneksi meni edes se yksi vaihde päälle.

No, nyt on tuossa muuten niin mukavassa autossa sentään jotakin uutta, ja sai sille sentään vuoden takuun. Ei kyllä haittaisi, vaikka Wetterillä muistuttaisivat asiasta, koska Volvon suositus yksityisajossa on se 80000 km ja takseissa (ja vaunun vedossa) 60000km. Sitä vain ei lue missään :(

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.