Pari kysymystä yms

PÄTSI EERO 04.09.2013 10:50

Moi!

Ensimmäinen reissu uuden vaunun kanssa on nyt tehty ilman isompia ongelmia. Niin kuin aina uuden menopelin kanssa, pientä säätämistä on ollut. Esim jääkaappi, joka huomattiin olevan auki ajon aikana??? Iloisesti ovi heilui tien muotoja seuraillen. No, oven lukituksessa oli sellainen asetus, että ovi ei mennytkään lukkoon, kun oven sulki. Onneksi mitään ei hajonnut.

Jääkaapin kaasuliekki sammui ajon aikan toistuvasti. Jääkaappi on "metsän puolella" ja mallia Dometic 8xxx-jotain. 189 L. Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika. Tuuletusluukut ovat aika isot ja johtunee siitä...Onkohan tuolle ongelmalle mitään tehtävissä? Luin aikaisemmat kirjoittelut asiasta, kuitenkaan viisastumatta.

Lataako auto vaunun akkua tai käyttääkö vaunu auton 12 V jännitettä jos vaunun 13-napaisen pistokkeen ja auton 7-napaisen rasian välissä on pakollinen adapteri?

Vaunu on LMC Nordica 571K

Kyselee, EP

POIKULAINEN ESA 04.09.2013 14:10

Lainaus. Lataako auto vaunun akkua tai käyttääkö vaunu auton 12 V jännitettä jos vaunun 13-napaisen pistokkeen ja auton 7-napaisen rasian välissä on pakollinen adapteri?

Mun mielestä ei virta liiku kumpaakaan suuntaan eli ovat ominansa vaikka olisi adapteri. Vaatii autoon olla kytketty 13-napainen pistoke niin silloin lataa vaunun akkua yms.

VALTONEN MARTTI 04.09.2013 15:02

Eikä jääkaapit yleensä sammahtele kun sijainti on "metsän puolella." Kannattaa tarkistuttaa poltin, mutta jos kaappi jäähtyi moitteettomasti niin sekin lienee kunnossa.

Huoltoliike voi sitten ehkä asentaa polttimen suojaksi yksinkertaisen tuulisuojan pellistä jollainen on omaanikin laitettu koska siinä on kaappi siellä vastaantulevan liikenteen puolella. Sillä oli taipumus sammua kun rekka tai bussi kohtasi liian läheltä. Ongelma ei täysin poistunut mutta ihan tyydyttävä ratkaisu.

Yksinkertainen homma mutta ilman muuta asiantuntevan huollon tehtävä koska siinä on kuitenkin huomioitava polttimen riittävä ilmansaanti jne.

AUTIO EERO 04.09.2013 15:58

Hei Eikös se ole kielletty kaasun käyttö ajon aikana.mulla kyllä pysyy kylmänä jääkaappi akkuvirralla,samalla kun autolla ajaa 13 napainen pistoke tosin pitää olla.

ANTTILA MARKKU 04.09.2013 16:31

Taitaa olla liikaa yleistyksiä,tässä vähän lisää.Jos autossa on pistoke kytketty asianmukaisesti niin vaikka joudut muuntamaan adapterilla 7napaisen 13 napaiseksi pitäisi silti pistokkeen ollessa kytkettynä ja auton käydessä vaunun akun latautua.Jääkaappi vaatii erillisen kytkennän jotta se toimisi myös 12v.Ohjekirjasta löytyy maininta kaasun käytöstä ajettaessa.

SALO TAPANI 04.09.2013 16:44

Jos autossa on 7 napaa ja vaunussa 13, ei adapterilla tule virtaa sen enempää jääkaapille kuin akun lataukseenkaan.

VALTONEN MARTTI 04.09.2013 16:46

Lainaus:

"Hei Eikös se ole kielletty kaasun käyttö ajon aikana.mulla kyllä pysyy kylmänä jääkaappi akkuvirralla,samalla kun autolla ajaa 13 napainen pistoke tosin pitää olla."

-mistä näitä urbaanilegendoja aina sikiää ? Kaasua ei saa käyttää tankatessa, autolautoilla, ulkomailla maakohtaisesti mutta Suomessa ajaessa..kuka on kieltänyt ?

VALTONEN MARTTI 04.09.2013 16:48

Anttila: ei ainakaan 2002 Solikka mitään lisäkytkentöjä 12V jääkaapin käyttöön tarvinnut. Mutta..kaasulla jäähtyy paremmin.

HAAPANEN TIMO 04.09.2013 17:12

Se luultu käyttökielto sikisi -07 lakimuutoksen käännösvirheen vuoksi.

Silloin tulivat letkurikkoventtiilillä varustetut paineensäätimet pakollisiksi sanamuodolla ''jos kaasulaitteita käytetään ajon aikana'' No, sittenhän keksittiin liimata lappuja käyttökiellosta ellei osattu asentaa oikeanlaista säädintä.

Sanamuoto muutettiin oikeaksi '' jos kaasulaitteita voidaan käyttää ajon aikana''
Voidaanhan niitä tietenkin, ja asialliset säätimet löytyivät, mutta tarina jäi elämään.

@timppa

VALTONEN MARTTI 04.09.2013 17:16

Jo valkenee, kiitos Timon.

ANTTILA MARKKU 04.09.2013 19:03

Minulla -08 solkun ohjekirjassa erikseen maininta jääkaappi ei ole kytketty 12v.Se kytkettiin erikseen pyydettynä.

HYTTILÄ ESKO 04.09.2013 19:11

-07 Solikassa se oli kytketty pyytämättä On nykyisessä Polarissakin kytketty. Ei sammuskele nykyisessä, solikassa sammui joskus. Sammuu nyt nykyinenkin, mutta vain tarvittaessa, ei vahingossa, sitten se sytyttää sen uudelleen . Pirun hyvä kaappi tämä nykyinen, pysyy kylmänä tosi lämpimissä oloissa.

KOISTINEN TOIVO 04.09.2013 19:29

Meillä on kaappi tien puolella, ja ollaan ajettu kovalla myrsky sateella rekkoja vastaan, mutta kertaakaan ei ole sammunut. Aina kaappi kaasulla Toivopoika

NIEMINEN PENTTI 04.09.2013 19:53

Meillä Solifer Finlandia 550 tbr -04, kaappi tien puolella.Kaappi aina kaasulla ajon aikana. Aiemmin se sammui monta kertaa päivässä.Nyt keväällä otin sen ritilän siitä tuuletusaukon päältä pois ja sen alla oli hyönteisverkko joka oli rikki. Menin ostamaan uutta, mutta sanottiin että irrallista ei ole saatavilla. Piti ostaa kokonaan uusi ritilä, jossa sen verkon oli valmistaja valanut yhteen tään ritilän kanssa. Maksoi 320 SEK. Samalla ruuvasin irti polttimen suojana olevan pellin irti ja puhaltelin polttimen suuntaan ja paineilmaakin käytin varoen. Värkit paikoilleen ja ei kun menoks.Lomalla ajettiin 4000 km ja kas kummaa,kaappi ei sammunut kertaakaan koko kesänä.Kaappi Dometic + ??? jotakin. En tiedä onko tästä apua, mutta näin se mulla meni

PÄTSI EERO 04.09.2013 21:32

Moi!

Vaunu on uusi eli mistään polttimen karstoittumisesta ei liene kyse. Jäi vähän epäselväksi mitä kannattaisi tehdä. Ehkä kannattaa kysellä myyjäliikkeestä. Ajoimme Rovaniemeltä Taivalkoskelle ja jääkaappi sammui ainakin kaksi kertaa. Noin 50 km jälkeen oli sammunut. siitä eteenpäin noin 70 km oli vielä ok. Taivalkoskella kun parkeerasimme 80 km -> oli sammuksissa.

t. EP

POIKULAINEN ESA 05.09.2013 06:05

Kun vaunu on UUSI niin ei kannata pohtia mitä tekisi. Myyjäliikkeeseen ja siellä saavat pohtia viat / ominaisuudet kuntoon takuuseen.

AUTIO EERO 05.09.2013 09:30

Hei Miksi käyttää kallista kaasua kun autoon kytkettynä jääkaappi pysyy kylmänä,turhaa kaasun kulutusta.

JOKINEN OLAVI 05.09.2013 15:08

On aina muistettava se, että jääkaappi kuluttaa energiaa käytti sitä vaikkapa auton laturilla. Ilmeisesti energian kulutuksessa ei merkittävää eroa ole sen lähteestä riippumatta. Veikkaan että bensiinistä saadulla voimalla tulee kalleimmaksi. Dieselenergia lienee melko tasapäinen kaasun kanssa. Tehoa jääkaappi vie myös moottorilta niinkuin ilmastointikin. Siis ilmaiseksi ei kaappi 12 V:lla varmaankaan jäähdy. Olisiko joku jolla näistä vaihtoehdoista olisi jotain faktapohjaista vertailutietoa.

KOISTINEN TOIVO 05.09.2013 16:36

Pari isoa akkua vaunuun, ja kun lskettelee mäkeä alas, niin silloin lataa akkuja, ja kun on vastamäki, niin katkaisijasta virta pois. Laturi vaunun rattaaseen No joo, eiköhän se ole tuo jääkaapin kylmetys tämän harastuksen pienimpiä kuluerijä. Mutta on mukava suunnitella. Minä pohiskelen kaikenlaista. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 05.09.2013 17:06

Mahtaako kellään olla sellaisia johtoja autoisaan/vaunuisaan joita kaapinvalmistajat suositelevat: alle 6 metriä= 4mm² ja yli 6metriä =6mm².

Ei nykyisien kaappien liki 200W:a kulje olemattomia piuhoja pitkin. Siksi ei aina kunnolla jäähdykkään auton sähköllä. Kaapissa tehot ovat liki samat kaikilla energiamuodoilla.

@timppa

VALTONEN MARTTI 05.09.2013 18:56

Jääkaapin kaasunkulutus on kyllä aika minimaalinen kustannuksena. Ja mahdollinen ero 12 veehen täysin marginaalinen. Siispä kaasulla. Säästyy virtaa tärkeämpään, ei rasitu laturi niin paljon ja polttoainetta säästyy. KJON!

JYLHÄ HANNU 06.09.2013 10:25

Kahdella Italian reissulla mittailin kaasun kulutusta: Eka kerralla kaksi täyttä pulloa mukana. Kulutus ruanlaittoineen, jääkaappi aina ajossa kaasulla 2,5 kg. Seuraavalla reissulla 1 pullo mukana, kaappi aina ajossa kaasulla, muurikat + muut kaasulla kulutus 2,5 kg. Molemmat reissut 5 vko. Liekki pysyi kokoajan päällä ja kaappi kylmänä. Aika nuukaksi menee jos tuosta kannattaa säästää. Olen kerran käyttänyt jääkaappia 12 V (tänä kesänä vahingossa) ja silloin ei jaksanut pitää pakastelokeroa pakkasella.

HooJii

HAAPANEN TIMO 06.09.2013 15:59

Paljonko sähköä kului?

Meillä menee kaasua kesällä n. 0,5 kg/vrk . Kaikki toiminta tapahtuu kaasulla.

Yhdeksänkymmenen litran kaappi vie n.22 grammaa tunnissa täydellä kuormalla. Vuorokausikulutus kuitenkin ehkä n. neljänneskilo.

@timppa

JYLHÄ HANNU 06.09.2013 20:00

En osaa vastata tuohon sähkön kulutukseen. Käytämme ulkomailla campincheque korttia johon sähkö kuuluu. Kaikki yömme vietimme kämppäreillä ja sähköä käytettiin kaikkeen sähköllä toimivaan. Kaasua kului jääkaappiin ja ruanlaittoon. Ja jääkaappiinkin vain ajon aikana. Noilla kahdella reissulla kulutus oli henkilövaa'an tarkkuudella 2,5 kg. Sen jälkeen en ole kulutusta mittaillut. Jos kaapilla on taipumusta sammuilla ajossa, ehkä 12volttia voi olla harkitsemisen arvoinen, mutta säästösyistä se ei kyllä kannata.

HooJii

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.