Kauppareissulla auton rengas oli tyhjentynyt.Katso millä tavoin tiesuola voi tyhjentää auton renkaan

Jari Siltala 08.03.2022 07:29

Nyt oli matkassa myös enemmän onnea kuin ymmärrystä.Oli perjantai iltapäivä ja kello oli jo yli 16.Kauppakeskuksen pihassa huomasin siellä asioidessamme sillä välin toisen takarenkaan tyhjentyneen lähes kokonaan.
Onneksi naapurissa oli huoltoasema missä sain äkkiä lisää ilmaa renkaaseen.Soitto neljän kilometrin päässä olevaan rengasliikkeeseen ja siellä miehet suostuivat vielä korjaamaan renkaan.Onneksi ilmapaineet kesti tuon matkan ja ennätimme ajoissa rengasliikkeeseen.Itsellä ei aiemmin ole vastaavaa sattunut ja liekkö kovin monella muullakaan.Videolla kerron myös kotikonstin millä tälläinen vahinko voi olla vältettävissä
https://youtu.be/-IQ02H36oxI

Juhani Backman 08.03.2022 09:21

Tuon oon kuullut joskus aiemmin paikalliselta kummimaakarita että suolasyä aluvannetta ,ei suositellut kuin peltivannetta talvi käyttöön, hyvä vinkki kiitos.

Timo Haapanen 08.03.2022 11:22

Tässä oli täysin vääränlainen venttiili asennettu jossain vaiheessa. Tavallinen kumiventtiili max 4,5 bar, metalliventtilli max 14bar.

Kumiventtiileitäkin on vahvistettuja jotka kestävät 5,5 bar.

https://vapa.fi/rengastarvikkeet/venttiilit

@timppa


Olihan siellä pakuihin vahvistettu kumiventtiili 7 bar https://vapa.fi/tr801hp-d16-l37-max-7-0-bar-ryhmatuote
muokattu: 8.3.2022 11:25
Pekka Lindholm 08.03.2022 12:39

Jari Siltala tuossa videolla oli tekstittänyt että mitä jos lapin kairalla ja -30 asteessa?
Itsellä pieni kompura (n.15,-) kulkee matkassa ja jatkojohtolla (n.15,- itse tehtynä)
jolla akun navoista saa virtaa niin riittää johto takapyörillekin.
Käytetty kerran tien päällä,hieman sai odotella mutta 3,5 bar jaksoi painaa.
joten tilanne otettu haltuun pienellä vaivalla ja matkaan.
Ei tällä kertaa tarvinnut soitella autopalvelua paikalle.
Maksoivat jo itsensä.
PL

Ari Kuusisto 08.03.2022 17:11

Sekä teräsvanne ja aluvanne joutuu korroosiolle alttiiksi ja edesauttaa jos pesee mahdollisimman harvoin,
ja varsinkin kausisäilytykseen , eikä suojaa vahoilla vanteita.
Kun katsoo vanhemman henkilöautoni (huonosti pesty) teräsvannetta on pinta jo rosoinen ruosteinen ja venttiilivuoto siihenkin voi tulla.
Harakiri aluvanteissa ainakin löytyy huonosti maalattuja vanteita, eikä niitä suositella välttämättä talvikäyttöön.
Teetin paikallisella hiekkapuhallusfirmalla n. 4 vuotta vanhojen tarvikealuvanteiden käsittelyn, joista maalit irtosivat jo autoa pestessä painepesurilla ,vaikka olivat kesäkäytössä olleet.
Puhdistuksen ja pulverimaalaus+uunitus pintakäsittelyn jälkeen luulenpa että kestävät nyt talvikäytössä paljon pidempään.
Vetokoukunkin teetin samaisella firmalla ja pinta edelleen parempi kun koukku uutena.
Koukku ollut kiinni n.16 vuotta.

Alf Lindblom 09.03.2022 16:21

Tästä oli jossakin lehdessä juttu ja asia koskee enimmäkseen uudehkoja vanteita, niissä on kustannussäästösyistä ohuempi suojakerros. Varsinkin halpisvanteissa ei suojakerrosta juuri lainkaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.