Jääkaappi kiukkuaa

Jan Peldan 17.07.2017 17:44

Sellainen tällä kertaa, että jääkaappi (Dometic) toimii 12v ja 240v loistavasti. Kaasulla toimii loistavasti kun on parkissa, mutta liikkeellä ollessa kaappi lämpiää reilusti. Jääkaapissa +15 pakkasessa +10.
Piippu nuohottu poltin vaihdettu jne.
Onko kellään mitään vinkkiä?

Jani

Toivo Koistinen 17.07.2017 19:13

Olisko sitten siinä vika, että liikkeellä ollessa se poltin kotelon siis jääkaapin takana tuuletus ei toimi niiden luukkujen kautta. Kokeile, kun ajat, laittaa mitari sinne koteloon, jotta nouseeko lämpötila siellä.
Jos niin on, niin silloin yksi konsti on asentaa sinne tuuletin. Niitä on ihan vasittuja sitävarten 12v virralla, ja termostaatilla.
Meillä ei jäähtynyt kunnolla, mutta se auttoi.
Toivopoka

Mika Nikkonen 18.07.2017 11:44

Meillä oli sama ongelma lomareissulla. Taitaa sammua ilmavirrasta ajon aikana. Ovat kuulemma laitelleet lisäsuojia polttimen eteen huollossa(aiemmissa keskusteluissa).

Matti Janhonen 18.07.2017 19:13

Jääkaappi on tärkeä kapistus reisuilla ja vallankin näin kesäaikaan.
Useimmiten kaapit reistaa kaasulla ollessaan, oltiin sitten liikkeellä tai parkissa.
Nuo AES-kaapit valitsee aina ensin verkkovirran jos kaappi tunnistaa sen olemassaolon ja 12 voltille kaappi menee vain kun auton moottori on käynnissä.

Kun kaappien vastuksen koko on tasoa 120-200 W niin 12 voltilla kun 230 voltillakin, niin on aika helppo tarjota kaapille ajon aikana sitä mitä kaappi ensin halajaa eli sähköä.

Kaapin 12 voltin alkuperäinen vastus voidaan helposti vaihtaa isompaa vastukseen, jonka hinta on 60-80 euroa ja mitään muita rakenteellisia muutoksia kaappiin ei tarvitse tehdä.

230 voltin osalta tarvittava virtamäärä vaikka 180 W vastukselle voidaan tuottaa helposti pienellä 300 W invertterillä, jolloin jää vielä reservikin ettei invertteri lämpene liikaa. Invertteri kuluttaa tuolloin n. 17 A ja sen nykyaikaisen auton laturi tuottaa jo tyhjäkäynnillä ja vielä jää virtaa auton muihin toimintoihin vaikka kuinka.

On joskus miettinyt, että onko se tämä ajattelu virran käytöstä ajon aikana vielä tasavirtalaturien ja 80 Ah akun ajoilta.

Toivo Koistinen 18.07.2017 19:50

Näytävät uusissa autoissa siirtyvän pelkällä sähkölä toimiviin kaappeihin. Tosin jos pitkiä aikoja on paikallaan ilman tolpasähköä, vaatii agrekatin, tai muun lisäsähkön tuottajan, koska alkavat olla aika sähköllä toimivia nuo kapineet.
Tosin onhan auton kone, joka sähköä tekee. On joskus ollut mielessä se täys sähköauto, mutta myös voisi olla kysymyksessä koneeseen kytkettävä lisä suuritehoinen laturi, parin kilovatin agrekatin luokkaa, joka antaisi tarvitavan sähkön 230 v tarpeeseen keitelyyn, ja paisteluun, ja lataisi ison akkuarsenaalin.
Koneen tehohan riittää hyvin, on aina mukana, ja pelkkää laturia pyöritrllrssä on homma varpusen ampumista haupitsilla
On tosiaan jämähtänyt nuo sähköasiat pikkusen.
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.