Iso LMC talvivaununa?

KURVINEN JARI 13.03.2007 16:04

Olemme suunnitelleet seuraavaksi vaunuksi saksalaista vaunua niiden hyvien pohjaratkaisujen vuoksi ja etsiskelemme tietoa uudehkojen LMC perhevaunujen (esim. 720 RDK, RBK) talviominaisuuksista kunnon -25 pakkaskeleillä. Lueskelin jostain että esim. -03 vuosimallin LMC 720 RDK:ssa olisi ollut lämmön kanssa suuria ongelmia ja siihen oli mm. jouduttu asentamaan lisäpattereita. Miten on talvikelpoisuuden laita nykymalleissa varusteltuna Aldella ja vesikiertoisella lattialämmityksellä?

Olisiko palstalaisilla kokemusta mm. seuraavista mieltä askarruttavista asioista:

Pysyykö lämpötila tasaisena vaunun kaikissa osissa, myös pannun vastakkaisessa päässä? Pysyykö lämpötila riittävän korkealla (esim. 22-24) kovallakin pakkasella? Onko lattia pakkasella riittävän ja tasaisen lämmin lasten leikkeihin? Toimiiko ilmankierto eli ikkunoiden ei pitäisi liiemmin huurtua?

Olisin todella kiitollinen käytännön kokemuksista, koska sitä tietoa ei esitteistä saa ;)

LASSILA PEKKA 13.03.2007 20:12

Kolmen vuoden ja kahden talven kokemuksella LMC 720 RDK -vaunusta:

Sisälämpö ei ole tasainen, vaan makuuhuone on jatkuvasti 2-3 astetta takapään u-ryhmää kylmempi. Vessa on vielä kylmempi. Täytyy muistaa, että ensimmäinen yö kylmästä lämmitetyssä vaunussa tuntuu aina kosteuden takia vähän kylmemmältä kuin seuraavat ja ikkunatkin saattavat huurtua. Kokemus tällaiselta ensimmäiseltä (ja sillä kertaa viimeiseltä) yöltä yli 30 asteen pakkasella on sellainen, että sisälämpö juuri ja juuri kohosi 20 asteeseen. Parin kympin pakkasessa kyllä tarkenee varsinkin jos vaunu on parikin päivää lämpimänä. Lattia on lämmin, mutta lämpö ei ole kovin tasinen. Vaunussamme on vesikiertoinen lattialämmitys, jossa lämpö tastaan alumiinilevyllä lattiamaton alla. Ikkunat, varsinkin makuuhuoneen ja pienen pöytäryhmän kohdalla huurtuvat. Näihin tiloihin vesi kiertää viimeisenä ja on jo jäähtynyttä.

Kokonaisuutena kokemuksemme vaunusta on myönteinen, mutta kovalla pakkasella jäämme mielummin kotiin. Kannattaa hankkia kolmanneksen kalliimpi Kabe, Cabby tai Solifer, jos aikoo asua vaunussa nimenomaan talvella ja pakkasilla. LMC:n ongelma on mielestäni liian ahtaat lämmityssolat varsinkin parisängyn ympärillä. Ilma ei keirrä tarpeeksi. Tästä syystä myös kylmemmän pään ikkunat huurtuvat helposti. Kalustus on melko tiiviisti ulkoseiniä vasten. Vapaata lämpökanavaa on vähän, mm. keittiön kohdalla ei käytännössä ollenkaan. Kiinteä jätevesisäiliö on sijoitettu lämpimään tilaan, mutta sen poistohana tukkeutuu todella helposti, koska poistoputken veto on vääränlainen. Meille tehtiin takuutyönä harmaille vesille suorat ulosvedot, mutta vedet voi vipua kääntämällä ohjata myös kiinteään säiliöön. Talvivaunuksi siinä on liian paljon ja tarpeettoman isoja ikkunoita mm. kerrossänkyjen kohdalla. Etulaatikon kannen tiiviste ja lukko jäätyvät helposti, koska luukussa ei ole huullosta ulkopuolella. Vaunusta puuttuu edestä ura, johon voisi kiinnittää jäätymisen estämiseksi etupressun (tai mikä sen suojakankaan nimi on) Kannattaa muistaa, että 720 pitkän vaunun lämmitin on samantehoinen kuin 5 metriä pitkän. Jos se on pienempään vaunuun sopiva, se todennäköisesti on isommassa vaunussa alitehoinen.

Muuten vaunu on mukava ja toimiva. Kesällä ilmanvaihto on riittävä ilman ilmastointilaitettakin, kun muistaa avata pienet kattoluukut asumisasentoon. Uskallan suositella vaunua -15 tai -20 asteeseen saakka. Ja helteellä ilman ylärajaa.

LASSILA PEKKA 13.03.2007 21:05

Lueskelin ketjua, jossa pohdittiin Knaus 750 lämpimyyttä. Siellä oli viisaita kommentteja. Meillekin sopii hyvin, että makuuhuoneessa on vähän vilpoisempaa. Samoin LMC:n ja vaikkapa vastaavan kokoisen Polarin hintaerolla ostaa rekkalastin kaasua ja hankkii sähkövastukset petauspatjoihin (Hobbyssa asuvalla vaununaapurilla on sellaisista hyvät kokemukset), ja varustelee vaunua muutenkin mielensä mukaan.

KURVINEN JARI 13.03.2007 21:09

Erittäin paljon kiitoksia kattavasta vastauksesta. Tällähetkellä matkaamme Solifer Finlandia 560NS:llä, mutta se käy pieneksi 2:lle aikuiselle ja 4:lle lapselle. Eipä taitane mikään muu kuin pohjoismaalainen vaunu soveltua täyspainoiseksi talvivaunuksi. Onhan se tietysti niinkin että kovimmilla pakkasilla voi jäädä kotiin, koska eipä sitä juuri yli 20 asteen pakkasilla ulkonakaan juuri huvita olla. LMC on kuitenkin yksi niistä harvoista ei pohjoismaalaisista, joissa on vesikiertoinen lattialämmitys (Dethleffs Camper Snow on tietty toinen mutta siinä ei ole sopivaa pohjaa). Kabe ja Cabby tekevät tosiaan myös vastaavaa pohjaratkaisua, mutta kuten sanoit niin hintaan voi lisätä sen reilun kolmanneksen. No tämä uusien mahdollisten hankintojen suunnittelu on yksi harrastuksen mukavia puolia ;).

KURVINEN JARI 13.03.2007 21:13

Totta puhut, kaikki on niin suhteellista.

SALOMAA TIMO 13.03.2007 21:32

Terve Innostun tässä kehumaan omaani eli Polar 730:tä. Tänä vuonna ei ole liiemmin ollut yli -20 astetta ulkona, mutta lämpöjen suhteen on ollut tasaista ja tuntunut noilla -20 yöpakkasilla lähinnä kuumalta. Niimpä olenkin sitten yöllä pudotellut lämpöä alaspäin. Polarissa voi myös ohjata makuuhuoneen lämpöjä erikseen viileämmäksi jos haluaa. Yhdyn siis edellisiin kommentteihin että jos mielii käyttää vaunua talvella + vaunun vesijärjestelmiä,niin skandinaavinen vaunu.

HYTTILÄ ESKO O 14.03.2007 08:44

Nämä nk. "kalliimmat ostaessa", ovat sitä myös sitten joskus myydessä tai vaihtaessa. Tuntuvat olevan myös ihan haluttuja vanhempanakin.

VALKONEN RISTO 06.04.2007 12:53

Jäi kiinnostamaan, että ostitko sakemannin vai ruottalaisen?

KURVINEN JARI 06.04.2007 14:20

Ostin saksalaisen ja saksalaisista päädyin lopulta LMC 720 RDK:hon hyvän pohjaratkaisun ja nestekiertoisen lattialämmityksen vuoksi. Vaunu on tilattu ja saapuu kesäkuun puolessavälissä. Saapas nähdä millainen on käytännössä, tilaa ainakin on enemmän verrattuna edelliseen 560 pitkään vaunuun.

LASSILA PEKKA 06.04.2007 23:37

Onneksi olkoon. Viisas valinta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.