Irroitettava vetokoukku - luotatko?

VIRTANEN MIRVA 21.02.2008 08:44

Miten hyvin luotatte irroitettavaan koukkuun?

Nykyään monessa hnk.autossa ko. kapine - itse en ole vielä "uskaltanut kokeilla vetää omalla autolla (mazda 6)", mutta isännän pakulla (nissan primastar) vedetty kaikki reissut..

Nyt olen kuitenkin "kyllästynyt pakun istuinmukavuuteen (lue = ahtauteen) , kun kaksi aikuista ja yksi lapsi (turvaistuimessa) ahtautuu etupenkille"..

Maastureita jo katseltiin, mutta vain katseluksi se jäi - ainakin toistaiseksi..

RAUTIAINEN KARI 21.02.2008 10:30

Mulla on nyt neljäs irrotettava koukkunen automobiili. Ei mitään ongelmaa. Tosin en ole niitä irrotellu koskaan, siellä perässä ne on ottaneet kyytiä. Ja ei kun mutkasta tietä näkymättömiin.

HALONEN ARTO K 21.02.2008 10:47

Luotan kyllä, on monta vuotta vedetty. Niin siitä "irrotettavasta koukusta tulee kyllä helposti kiinteä ellei sitä viitsi irrottaa vetotapahtuman jälkeen..

Arto SFC 1454

RAUTIAINEN KARI 21.02.2008 10:58

En ole nähnyt kuin yhen auton jossa ihan oikeesti oli tarve sitä koukkua irrotella. Naapurilla oli RAV4 jossa takaovea ei saanut auki jollei irrotanu koukkua. Käsittämättömän hieno innovaatio.

VIRTANEN MIRVA 21.02.2008 12:14

Tämä olikin tärkeä pointti, katseltiin myös ko. mallia..

Joku fiksu taas keksinyt ja kehitellyt..

HAAPAKOSKI OSSI 21.02.2008 12:20

Mites on nykyään näissä autoissa, joissa rekisterikilpi jää koukun taakse - vieläkö pitää olla irrotettava tai sitten pitää siirtää kilpeä?

Mullakin on "irrotettava" - ei oo tuosta autosta mulla ollessa irronnut edes lekalla - sielläpä olkoon. Ei pienintäkään epäilystä, etteikö pysyisi kiinni vaunua vedettäessä. Irrotettavien kiinnitys on tosiaankin niin pienillä välyksillä, että tarttuu todella nopeasti ruosteella pysyväksi. Välystä ei saa olla ja pinnat pitää olla puhdasta rautaa, ettei synny välystä. Jos joskus pitää valita, en kyllä maksaisi irrotettavasta senttiäkään lisää.

AHOLA JARI 21.02.2008 15:17

Täysin väärä yhdistelmä; irtokoukku + pata-laiska käyttäjä = aina kiinni... Kiinteähän sen pitäisi olla

Ei pidä kierrettävää nuppia lekalla takoa vaan 1-1,5m mittaisella paksuseinämäisellä metalliputkella (>50mm sisähalkaisija) aukaista - kaikki väärinkäytetyt/huoltamattomat irtonupit ovat irronneet. Huolto-ohjeissa yleensä korostetaan puhtautta ja voitelua (vaseliinia pintaan).

Edelleenkin on laitonta asentaa kiinteä koukku rekisterikilven eteen, tai pitää irtonuppia kiinni ilman perävaunua, jos se peittää hiemankin kilpeä. Silloin kun vielä koukuista oli maininta rek.otteessa, irtonupista oli oma maininta; "..ei saa olla kiinni mikäli perävaunua ei vedetä", tms. mikäli se peitti kilpeä. Valvonta kuuluu katsureille ja sinitakeille.

HAAPAKOSKI OSSI 21.02.2008 17:42

Joo, valitettavasti sitä ei pysty auton entistä omistajaa valitsemaan, jos on jotain vanhaa losoa ostamassa - tainnu meidänkin autosa olla koko 4v "kiinteänä" ennen auton ostoa. Autossa ei ollut edes koukun suojapussia tai kiinnikkeen suojaa.

Ei tosiaankaan kannata pahoinpidellä - tuo leka oli vertauskuvallinen ja sopi paremmin kuin "ei irtoa kirveelläkään"

Meillä tuo "kiinteä" ei onneksi peitä kilpeä, niin ei tarvii irrottaa

PÖNTINEN PEKKA 21.02.2008 17:50

Irroitettava koukku on jo toisessa autossa peräkkäin.(Siis koukut ei ole peräkkäin.) Hyvin on toiminut. Taidan olla vain jonkinlainen kummajainen, koska irroitan koukun varsinkin talven suolavellikeilien ajaksi, putsaan ja säilytän pussissa. Minusta on todella pieni vaiva pyöräyttää koukku irti ja suojalevy paikalleen. Joskus kyllä olen kuulevinani, että irroitettava koukku pitäisi vaunun vedossa pientä ääntä. Pieni välyshän siinä väkisin on. Onko muut huomanneet samaa ilmiötä?

HAAPANEN TIMO S 21.02.2008 18:35

Tuossa ei kädet likaannu: http://www.doldemedien.tv/movieGross.html?movie=7&suffix=mov Ihmetyttää kuinka se pysyy kiinni.

PITKÄNEN HARRI 21.02.2008 19:53

uudemmissa rav4ssa. on erilainen koukku kyl ovi aukeaa meillä -06 ja toimii loistavasti.

TOIVONEN ILPO P 21.02.2008 20:53

Oli ed. maasturissa irroitettava koukku pikalukituksella, ei mikään kierrettävä. Sen ohjeissa käskettiin irroittaa koukku ellei mitään peräkärryä ole perässä, koska se koukkunen tuli rekkarin eteen sitä peittämään.

Ei ollut mikään iso homma otta se pois ja panna säiltyspussiin, siinä suojaläppä läpsähti jousivoimalla paikalleen koukun poiston myötä.

Eikä minkäänlaisia klonksuja pitänyt ja 9 vuotta sillä retuuteltiin vaunua pitkin ja poikin Suomea. Ei liiemmin sen luotettavuus tullut mieleen, jämäkkä kun oli.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.02.2008 21:10

-Jos koukku peittää kilven, niin se on poistettava aina kun ei ole vaunua. -Irtokoukku tosiaan muuttuu kiinteksi melko nopeasti ilman käyttöä. Niin minullakin on nykyisin kiinteä. -Irtokoukku saattaa olla rumempi, etenkin jos sitä pidetään aina kiinni. Lisäksi joissain autoissa hyvin hankala käyttää, nimim pari kertaa selkänsä satuttanut ja polvensa kurastanut.

Jos kiinteä näyttää hyvältä, ja koukkua käytetään säännöllisesti niin miksi pitäisi ostaa kalliimpi irtokoukku? Satunnaiselle käyttäjälle tai jos kilpi on koukun takana asia on eri.

RAUTIAINEN KARI 21.02.2008 21:13

Mä oon huomannu että kun kolmen vuoden välein ottaa liisariauton, ja siihen koukun, niin aina ne laittaa siihen sellasen irrotettavan. Tottakai, sehän on kalliimpi.

No sitte se on siinä paikallaan sen kolme vuotta ja kun tulee aika katsastaa niin uus pirssi alle. Helppoo kun heinänteko.

Tosa videolla ne veteli sitä pikkukoppia aika lujaa, ei suomen teillä tollasiin päästä. Cabby 58 on senverran painava etten ole kertaakaan vetäny sitä yli 160km/h. Tosin senkin vaan kerran. Piti lopettaa kun vaikutti siltä että se ihan oikeesti vois olla viimenen veto.

KORHONEN KARI 22.02.2008 16:48

Meinasin ottaa koukun poies vaan onneksi jäi avain kottiin!Täällä ku on tuo parkkeeraaminen hiukka suurpiirteistä,jos ja ku auto on 4,40m ja rako mihin pitäs,suorastaan pakko,parkkeerata on nui 5m. On se paljo somempi ku se tulija tökkii sitä koukkua eikä puskurikuttaperkkaa.Etupäähänkin pittäis kehitellä joku estin nii ei se tulijan mahollinen koukku kovin syviä jälkiä tekis.Muutama lommo näkkyy rekisterikilvessä.Siis Epsanjassa.

HYTÖNEN REIJO T 23.02.2008 20:33

Et sinä kummajainen Pekka ole,ainakaan ainoa.Kyllä mullakin on tapana irrotaa koukku ja suhauttaa hiukan spray öljyä ja sitten muovi suoja paikalleen. Kerran pari vuodessa otan teräsharjalla tai hiomapaperilla irtoruosteet pois ja taas voitelu.

Se on vähän sellaista harrastelua luppo aikana kuin halon hakkuu tai veden kanto.

Mulla takapää narahtelee kans :) mutta se tulee kuulan ja vetokidan kitkasta perän niiatessa.silloin yleensä laitan rasvaa kuulaan.

Jännä ilmiö on kovilin koukussa on sen heiluminen sivusuunnassa n.1,5 cm kuulasta mitattuna.Huomasin sen kun asentelin pyöränkuljetus telinettä.

Kyllä mä luotan irrotettavaan koukkuun kuin pässi sarviinsa mutta outoa,että siinä ei ole mahdollisuutta laittaa varmuus vaijeria muuta kuin koukun ympärille.

PÖNTINEN PEKKA 23.02.2008 21:54

Hyvä Reijo, kun löytyy muitakin "nipoja"! Vedän aina sipauksen vaseliinia kuulaan ennen kuin kytken vaunun. Silloin, kun koukku on jatkuvasti paikoillaan (kesäisin), käytän aina kuulan suojaa, kun ei vedettävää tai pyörätelinettä ole kiinni. Siinä säästyy nimittäin paljolta housun polvien jynssäämiseltä!

HÄNNINEN PEKKA 24.02.2008 13:07

Irroitettavien koukkujen liitos on yleisimmin sitä luokkaa että kaikki muu ympäriltä hajoaa ennen kuin se. Tätä keskustelua ihmettelen - eikö kukaan ole koskaan kolhinut itseään tai sotkenut polviaan paikalla olevaan koukkuun ? Entäpä sitten kun on kitkavetopää - ruosteinen koukku ei sovi yhteen kitkavetopään kanssa.... eli koukku paikalleen vain kun sitä tarvitaan, muutoin pussiin ja turvaan peräkontiin. Jos et halua irroittaa koukkua mutta olet kuitenkin hankkinut sellaisen ehdotan seuraavaa: kun hankit uuden auton (ja sen irroitettavan koukun) niin hanki seuraavan kerran kiinteä ja tämän neuvon antamisesta lähetä minulle 50% provisio; selviät halvemmalla ;-)

RAUTIAINEN KARI 24.02.2008 13:12

No, verotusarvo leasing autolla on ihan sama vaikka olis millanen koukku. Että enpä taida lähettää nollasta 50% kellekään. Tuntuu jotenkin turhalta sellainen.

BLOMQVIST TAPANI 24.02.2008 20:07

Pelkkiä kehuja minulta; koukku(MB) helppo tökätä paikoilleen, jousilukitus ja avaimella lukkoon. Pois otettaessa putoaa "syliin" omalla painollaan ja ei muuta kuin omaan koloon vararenkaan kainaloon odottamaan seuraavaa kertaa. Ei ole myöskään minkäänlaista ´"klappia". Myös pistorasian saa käännettyä piiloon. Aikaisemmissa kiinteissä koukuissa aina murheena "pyhähousujen" likaantuminen autoa lastattaessa, kun vaunua ei ollut kytkettynä. Tapsa

HÄNNINEN PEKKA 24.02.2008 20:08

Eipä pidä paikkansa - jokainen varuste lasketaan mukaan..."Lisävarusteiden hankintahinta huomioidaan autoedun laskennassa 850 euron ylittävältä osalta. Määrä lisätään auton uushankintahintaan. Vain talvirenkaat ja autopuhelin jätetään huomioimatta laskelmassa."

KEMPPAINEN OLAVI 25.02.2008 17:07

Kyllä joskus pelottaa, vaikka itselläkin sellainen sittarissa on. Nimittäin muutama vuosi sitten Turun lähellä oli Volvo tien pientareella ja vaunu kaukana pellolla. Paikan hitaasti ohittaessamme näytti, että kuulaosa oli jäänyt vaunuun mainituin seurauksin. Nykyisin ei vetokoukkujen rungossa ole edes kiinnityspaikkaa turvavaijerille. Toinen ihmeteltävä asia on ettei koukkurakennelmaa (Kovil) osata Suomessa pinnoittaa kestävästi, vaan maali lähtee suurina levyinä metallista pois. Yksi koukku vaihdettiin takuuseen ja nyt jo vaihdetussa sama tilanne kolmen vuoden ajon jälkeen.

HALONEN ARTO K 25.02.2008 20:22

Kyllä ainakin autossani olevassa Kovilin irroitettavassa koukkusysteemissä on oikein tehtaan tekemä paikka johon vaunun turvavaijeri kiinnitetään, koukku asennettu 2004.

terv Arto H SFC 1454

HYTTILÄ ESKO O 25.02.2008 21:05

Kävitkö katsomassa vai näyttikö vain ? Tuo koukku joutuu kääntymään pituusakselillaan 45 astetta ennenkuin pääsee pois, ja sitä ennen on laitettava avain reikään painettava nappia ja käännettävä lukituskahvaa ennenkuin tuo edellämainittu pituusakselilla kääntyminen voi tapahtua. Tuossa Volvon omassa koukussa on turvavaijerille paikka, ei irtoa maalit, ainakaan minulta ole lähtenyt yhdestäkään.Ei myöskään vaunu ole karannut. Koukkuja ja varsinkin kiinnittäjiä on tietenkin joka junaan ja asemallekin vielä jää.Esim olen nähnyt kiinteän koukun kuulan minkä ruoste oli syönyt pieneksi ja siihen kulunut vetokita. Katastrofin ainekset on silloin valmiina.

MARTTINEN KIMMO 26.02.2008 14:06

Itselläni on tuota mallisarjaa vm 03 - 05 RAV4. Nyt vielä pohjosen reissulla pärjätään vaikka on kaksi koiraa takana. Ei muuta kuin sivuovi auki ja koirat pissille kun toisen puolen on vallannut pikku herran turvaistuin. Uudemmassa mallissa kannattaa ainakin puskurin päällys suojata jos koiria kuskaa.

LINDBLOM ALF R 26.02.2008 16:03

Meillä on Volvo V70:ssä irroitettava koukku. Jossain vaiheessa tuli kutsu huoltoon koukun vaihtoa varten, oli tapauksia, jossa koukku oli murtunut liian heppoisen rakenteensa takia. Uusi koukku on tukevampi kuin alunperin oli. Vaihto tapahtui joskus noin 2004.

VIRTANEN MIRVA 27.02.2008 08:24

Kiitos vastauksista!!

Ainakin tääällä Etelä-Suomessa koukut otetaan yleensä pois siksi, että (jotkut älykääpiöt/ ilkivallantekijät) niitä on varastettu autoista jopa kauppojen parkkipaikoilta..

HYTTILÄ ESKO O 27.02.2008 15:35

Minun koukku on lukittu, ei kai helposti varastettavissa ? Kuitenkin pidän sitä suojapussissaan kontissa, ei likaannu eikä ruostu.

ROMU MIKKO 28.02.2008 12:24

Luotan 100%:sti. Viime kesä oli ensimmäinen Karavaanari-kesä ja vaunua tuli vedeltyä noin 3000 km ihan koti-Suomessa. MB:n koukku ainakin oli luotettava. Helppo kiinnitys ja lukitus, kuten tässä viestiketjussa jo aiemmin on mainittu. Omassa vaunussani olen huomannut vieläpä aisapainonkin liikkuvan jatkuvasti 110-120 kilon välillä, mutta eipä tuo ainakaan koukun pettämistä ole aiheuttanut.

LAAKKONEN MARTTI J 28.03.2008 20:15

Minulla on RAV 4, vm 07, jossa on rakisterikilpi alhaalla keskellä sekä irroitettava koukku. Viime syksynä ajellessani Fuengirolan lähistöllä kaksi moottoripyöräpoliisia pysäytti minut. Määräsivät koukun irroitettavaksi pois autosta, koska koukku peitti osan rekisterikilpeä. Eivät sakottaneet, mutta olivat hieman kikkuisia. Odottivat paikalla sen ajan mikä meni koukun irroituksessa (n.10 sek). Muuten RAV 4 turbodiesel (310 Nm) on hyvä veturi. Vaunu Hobby 540 UL, suurin sallittu massa 1500kg. Luotan irroitettavaan vetokoukkuun. Ja kitkavetopää on myös hyvä. Tulimme 2 pv sitten Rutumatkalta Espanjasta. Ja syksyllä taas...

HALMEENMÄKI JUHANI 30.03.2008 21:30

Eikä tuo ole ainoa auto, jossa vain irrotettava on laillinen ilman vaunua. Niissä varmaan irrotettava tulee muutenkin irrotettua aina, kun pitäisikin.

HUUSKO AKI 30.03.2008 22:48

Minulle on sattunut pari tapausta, että takana ajeleva ei ole saanut pysäytettyä autoansa ajoissa, vaan on kolhaissut etupuskurinsa kiinteään autoni koukkuun. Se siitä on ollut onnea, ettei ole tarvinnut reklamoida ja eikä puskurin vaihtokaan ole ollut tarpeellista omaan autooni.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.