Bensa-auto vaunun vetäjäksi

Heikki Ollila 01.07.2018 21:18

Näyttäisi siltä, että meidän vuotuisilla ajomäärillä (n. 15000 km, vaunun vetoa 3000 - 4000 km pääosin kesäisin) vetoautoksi kannattaisi valita bensiinikäyttöinen.
Sittenpä ehdotuksia hyväksi veturiksi ja vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon autoa valittaessa. Uutta emme hae, mallivuosi voisi olla 2012 alkaen. Maasturit ja citymaasturit eivät sovi vaimon selkä- ja niskaongelmien vuoksi, eli ei kesä kovia ja teräviä iskuja. Farmarimalli, koira tulee mukaan matkoille. Ytyä pitäisi olla sen verran, että ei jää rekkojen jalkoihin.
Kiitoksia etukäteen vinkeistä.

Toivo Koistinen 02.07.2018 07:19

Riippu vaunun koosta. Tosin nykyiset city nelivedot ovat jopa parempia selkä ongelmaan, koska niissä ei tarvi laskeutua autoon matalalle., ja niistä subaru. Nelivetoisena hyvä, ja luotettava
Mutta äkkiä tulee laadusta mieleen volvo.
https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=165464338&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=165464338@tb=tmp_find_agent
TP

Perttu Kaasinen 02.07.2018 07:39

Volvo V70 taitaa olla eräs parhaimmista vaihtoehdoista kyseiseen tarkoitukseen,voi miettiä jo dieseliäkin.

Juhani Halmeenmäki 02.07.2018 20:46

Diesel todettiin jo tuolla
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/volvo-xc70-d4-tai-jokin-muu-vetoauto/
huonoksi valinnaksi.
Samoin ahtamaton kaksilitrainen bensa.
Eli kaivataan turbo-bensaa, ja niitähän ei kauheasti ole, lienee eniten tarjolla juurikin Volvoina. Etenkin kun pitää olla farkkukin.
Mutta neuvoisin kokeilemaan myös Subarua, "katumaasturikin" on jousitukseltaan kovin henkilöautomainen. Ja on neliveto.

Toivo Koistinen 03.07.2018 06:58

Niin mikä on se määritelmä, että ei jää liikenteen jalkoihin.
Vaunu peräsä on Suomessa 80 yhdistelmä. Ei siinä auta vaikkka olisi kymmenlitrainen kone keulassa.
Minusta pitäisi ottaa ajatus, että liikenne ei ole formula kisa, jossa kiihtyvyys on alle kymmenen sekuntia
0 - 100 km / h.
Jokaisella tiellä liikkjalla on oma tila tiellä, ja hänellä on oikeus omaan kiihtyvyys nopeuteen. Mäkiosuuksilla vaihteita käyttämällä onnistuu, ja jos vauhti putoaa vaikka 60 mäessä, se kuuuluu liikenteeseen, ja sen kanssa on liiikenteen elettävä. Ei noita mäkiä ole koko maantie täynnä
Muistan ne ajat, kun 1200 lada veti Norjan mäet soliveria
Onhan tuolla kyllä minun linkissä noita 3 litran koneita, joissa ei ehkä voima lopu.
TP

Juhani Halmeenmäki 03.07.2018 17:12

Kyllä tässä ollaan kuluneen 25 vuoden aikana tosiaan menty siihen, että nopeus ei saa enää tippua ylämäissä. Ja samaa se on raskaalla liikenteellä, 89 km/h rajoitinta vasten ajavat. Ole siinä sitten niidenkin tukkona, niin puskevat ohi, ja sehän vasta riski onkin, kun kuitenkaan eroa ei ole tarpeeksi, ja alamäessä taas karavaanarillakin on vauhtinsa. Eikä niitä ainaisia henkilöautojen ohituksiakaan voi aina pitä turvallisina sekä fiksuina.
Sitten on tuo kulutuspuoli, enää ei vanha 15-20 litraa käy kun ei ole voimaakaan sen mitä syö. Ja nykydieseleillä on pieni kulutus & iso voima samassa paketissa.
Plus se vaunun massa, vanha 1.200 kg vaunu on nykyisin 1.600 kg vaunu samassa kokoluokassa.

Toivo Koistinen 03.07.2018 19:21

Tämän päivän raskaat ovat kyllä kulkijoita, mutta mainettaan parempia.
Heillä on leipä ratissa, ja jos nykyisen sen lähes 100 tonnin auton päästää karkuun, ja jyrää pari henkilöeutoa, voi mennä suoraa kortistoon ilman, että konttorilla kannattaa käydä.
Sen jälkeen onkin uuden ammatin opettelua
Nimittäin se ei ole enää leikkiä, vaan aivan totisinta totta se ammatti
Toinen on, että pääteillä enenevässä määrin on vastamäissä ohitus kaista, jota voivat kiireisemät käyttää.
Henkilöauto ohitus kulttuuri sitten onkin eri asia, mutta antaa niiden mennä, niin minä teen
Sitten vielä vanhan miehen neuvo.
Kun ajelee sitä 80 tietämää, ja sinne taakse tulee nuuskimaan raskas, tai paremminkin satasenn onnikka, niin kun ajaa laitaan, ja näyttää vilkula sopivassa kohdin, että annappa mennä, saa kiitoksen vilkusta, ja hyvä mieli molemmille.
Tämä ei ole mutu, vaan hyvin monen vuoden tapa, enkä mistään ole myöhästynyt, tuskin edes omista hautajaisista.
Tosin olisi kyllä niihin mennä kuokakvieraaksi mukava mennä.
Kun oma pipo ei kiristä, niin elämä on ihan mukava sattuma matkalla kalmistoon.
TP

Juhani Halmeenmäki 03.07.2018 20:05

Missä se Topi oikein seikkailee, ei ainakaan eteläisessä Suomessa?
Etenkin ulkomaiset rekat painaa minkä ehtii, liian tiukoiksi vedetyt keikat.
Ei ole ohituskaistoja lisätty, vaan poistettu.
Sillä, että antaa vilkulla paikkaa ohittaa, ei enää tee mitään. Jos uskovat, niin vasta kun paikka jo meni.

Toivo Koistinen 03.07.2018 20:58

Ympär Suomee Ympär, vähän joka puolella. Onkos kuka mietiny montako kilometriä raskaat yhteensä ajaa teillämme vaikkapa päivässä. Se Suomen suurin tukkuvarasto.
Montako onettomuutta ne aiheuttaa, jossa joku pieni auto jää niiden alle niiden ajamia kilometreja kohden.
Totta, että tahti on kiristynyt, mutta silti sinne sekaan mahtuu, ja uskaltaa mennä ihan tavalisela nopeudella
Ollaan ihan helssinkin niitä kehäteitä ajeltu, ja minusta tuntuu, että niillä liikennemäärillä se siellä tejän isoilla kirkoila sujuu aika hyvin se liikenne kaikkiaan ihan henkilöautoillakin.
En etelää tiijä, mutta minulla on ollu käsitys, että ohitus kaistoja lisätään pääteillä.
TP

Juhani Halmeenmäki 03.07.2018 21:33

Viimeksi Salon läheltä on poistettu, ja ainakaan minulle ei valkene, miksi moinen pitää kaivaa pois.

Toivo Koistinen 04.07.2018 06:39

Ei kyllä minunkaan ymmärrys riitä moiseen puuhaan.
Aikanaan kun nelostietä ajeli isommalla autolla, niin nuo kaistat ikäänkuin hillitivät autojen ohitus intoa, kun tien varresa oli lappu. Ohitus kaistan alkuun X kilometriä. Ei ollu tarve rynnätä, kun tiesivät, että latu aukeaa kohta
Sitten kun se kaista aukesi, purkautu porukka ohi, ja homma toimi.
Mutta ehkä siinä on sitten isommat asiat kysessä, kun tie kaivetaan pois.
TP

Martti Valtonen 05.07.2018 21:58

Varmaan ensimmäinen kerta 10 vuoteen etten voi "peukuttaa" Jussin mielipidettä....varmaan sadas kerta kun nostelen hengessä hattua Toivolle!

Asiallinen mies tuo Jussi mutta kyllä liikenteessä mennään niillä rahkeilla jotka itsellä on ja tehdään tilaa tarvittaessa isompirahkeisille.

...mihin muuten hävisi liikenteestä se takavuosien kohteliaisuus ja muiden huomiointi? Liittyy myös tämän ketjun asiasisältöön-tavallaan..


...niin ja 15v bensa-autolla vedellään ilman turpoja...
muokattu: 5.7.2018 22:00
Toivo Koistinen 06.07.2018 06:39

Kiitos Martti. Niin mihin on ihmisillä kadonnu toisten kunnioitus, ja huomioon otto.
Siihen jos vastaus, ja keino asian korjuuseeen, on se noopelin arvonen keksintö.
Monta kertaa kun porukka paineli kovan liikenteen aikana ohi kiireissään, oli ne samat autot kaupungin laidalla samassa jonossa muutaman auton päässä ensimmäisissä punasissa.
TP

Sirpa Eskelinen 13.07.2018 19:40

Rekkojen tai minkä tahansa, nopeusrajoituksia noudattamattomien, jalkoihin voi sotkeua, jos edessä menee joku hitaammin kulkeva.
Meidän pikku-Volvo S40 2,0, 145 hevosvoimainen, bensamoottori vetää pienen Soliferimme mennen tullen ja palatessa ylä-ja alamäkeen kummemmin itkemättä. Bensalaskuihinkaan kumpikaan eläkeläispuoliso ei ole joutunut pyytämään sosiaalitukiasia.

Tietysti SFC-alueilla löytyy useampikin uhoava karavaanri, joka tietää, aina ja kaiken, paremmin.

sirpa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.