Avensis ja takajouset

JORVA OLLI 02.12.2007 18:23

Onko kellään kokemuksia Avensikseen (vm.07 wagon d4d)asennettavista jäykemmistä takajousista tai aktiivijousista, miksi niitä nyt kutsutaankaan. Kysymys on auton perän vankistamisesta sekä paremmasta kuormankestävyydestä. Vaunu on Detsku 450 db, kuormattu paino 1200 kg, aisapaino n.65-70 kg. Mitähän mahtaisivat maksaa ja miten toimivat ko. asian suhteen ja miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ilman vaunua?

HALMEENMÄKI JUHANI 02.12.2007 20:33

Hanki KUORMAjouset, ne ovat progressiiviset eli normaaliajossa normaalit mutta kuormalla jäykemmät. VAHVISTETUT ovat tyhjänäkin tönköt.

JORVA OLLI 03.12.2007 16:44

Terve Juhani! Osaatko viisata mistä ko. jouset löytyisivät, Toyotalla ei tunnettu. Onko mahdollisesti sama tavara kun taksimiesten käyttämät jäykemmät sellaiset. Nehän maahantuoja kyllä tuntee, tai onko siis kyseessä nimenomaan nämä tönköt?

HYTÖNEN REIJO T 03.12.2007 20:10

Tollaisia kerran katselin ostaakseni.

http://www.mad-tooling.com/wm.cgi?lng=EN&main=3

Helsinki caravanista löysin esitteen,sieltä varmaan saa lisätietoa

Tai täältä: http://www.youtube.com/watch?v=4UCZF_UnG10

HALMEENMÄKI JUHANI 03.12.2007 20:27

MAD'in Suomen maahantuoja on Sanup, perheen vanhemmassa Camryssä on juurikin sellaiset. Osannevat maahantuojalla kertoa lähimmän jälleenmyyjän, ja Helsinki Caravan lienee yksi.

En ota kantaa Toyota-kaupan tarjoamiin jousiin tietämättä onko vahvistetut = aina jäykät vai progressiiviset kuormajouset = normaalikuormalla alkuperäisen mukavat.

TERVO JARI 03.12.2007 20:42

jousissa ? ?

Kuormanlisäys kun on vain 65-75 kg ? ? Ettei olis vikaa tuennoissa, silloin ei jäykemmillä/kantavammilla ole "sijaa" . .

Autonvaihto auttaa . . .

Jari

Ps. Elkää polttako päreitännä tän kommentin takia, itellä on vastaavasta kokemusta (eri merkki),farkku vaitui tila-autoksi, tila-auton jäykempi alusta/lyhyempi peräylitys auttoi . . .

HYTTILÄ ESKO O 03.12.2007 21:48

Avensiksesta ja jousituksen toiminnasta on ollut täälläkin keskustelua aiemmin. Ainakin jossain vaiheessa ajonvakautusjärjestelmä sekoili jollakin kun "perse" niiasi liian syvään.

PIIPONNIEMI KARI 04.12.2007 18:07

Uuden Avensiksen jousista en tiedä,mutta edelliseen malliin ja viimeisimpään Corollaan on saanut Vallilan takomon jousia Toiotan tiskiltä.Jotain 60-70 ekua/kpl Ja ovat olleet hintansa veroiset kuormattuna.Ja myös vaunun vedossa.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.12.2007 19:07

Japanilisten autojen perisynti on ollut jousituksen huono kuormankantokyky. Osan voi laittaa sikäläiseksi filosofiaksi, eli henkilöauton max kuorma on neljä kevyttä japanilaista ja hieman matkatavaraa. Toinen osa on siinä, että auton oletetaan olevan vaakasuorassa jo ilman kuormaa. Oudointa asiassa on se, että kun Carina-E ja Avensikset tulivat eurooppalaisiksi niin takajousituksen kuormankanto senkun heikkeni! Henk koht kannanottona vaihdan ennemmin ostovaiheessa takajouset ja sitten ajan huolettomasti monta vuotta käytetylläkin, kuin valitsisin eurooppalaisvalmisteisen aikapommin. Uuteen uuden takuulla kun en raaski mennä...

JORVA OLLI 05.12.2007 17:00

Mites on muut, Avensiksella vetävät, millaisia kokemuksia on? Vetoautona Avensis D4D diesel, tällä pienemmälläkin koneella (126 hv/300 nM), tuntuu riittävän vaunulleni hyvin, vain löysä perä askarruttaa. Lienee perusoiminaisuus, kuten Juhani H. tuossa mainitsi eikä sille asialle ole paljoakaan tehtävissä. Taksimiehet asennuttavat uusiin Avensiksiinsa usein toiset jouset, siis taakse, juuri kuormakestävyyden vuoksi, olisko kuulolla ketään alalta ja millaiseksi auto muuttuu sitten kuormalla ( 4-5 h päällä), ja ilman kuormaa.

LAHTI ANTTI 05.12.2007 17:43

Selvittele, saako siihen ilmaiskareita taakse. Ainakin Volvoon sai aikoinaan, ja ne pitivät perän halutulla korkeudella.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.12.2007 20:53

Ei saa. Joustintukirakenteeseen en ole vielä moisia nähnyt, ja Volvoissakin kuuluu takavetoaikakauteen. Harmi.

HYTTILÄ ESKO O 07.12.2007 08:38

Ei kai volvossakaan ole ilma-iskareita todellakaan ollut kuin takavetomalleissa. Mutta moni perävaunua vetävä käyttää Nivomatia .http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/fi-FI/P2X/pack-n-load/tow/VCC-249283.htm

Eikös tuohon saa sellaista ?

MARTTINEN KIMMO 08.12.2007 16:16

Terve Olli.

Omistin aikoinani pari vuotta Avensis wagonin vm 2003. Korimalli siis suht sama. Tuskailin silloin samojen ogelmien kanssa vaikka vaunu oli pienempi Soliferin Artic 450. Vallilan jousia Avensikseen ilmeisesti saa (ne tönköt) niillä alusta jäykistyy ja korjaa varmaan samalla keulan puskemista talvioloissa. Vetokoukun pitkää peräylitystähän ne ei korjaa. Jousien kokeilu tulee varmaan halvemmaksi kuin auton vaihto. Itselläni on nyt RAV4 joka on sisäpinta-alaltaan pienempi mutta vetokyvyltään ja peräylitykseltään parempi.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.12.2007 00:09

Sitäkään ei saa kuin harvoihin autoihin enää, itse asiassa lienee kohta mennyttä aikaa. Sachs-Boge'lla on uusi sähkösäätöinen aktiivisysteemi tulossa, mutta en ole kokeillut.

METSO TAISTO 26.12.2007 10:32

avensis d4d 2,0-04 olen vetäny solifer 550dl parikesää eiole koskaa jouset pohjannu ehkääpä vois autaa kuormaus muistaaksein ohjekirjan mukaa avensiksen aisapainosaa olla MAX56kg

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2007 17:32

Joka rajoittaa vaunun valintaa, ja saattaa olla jopa mahdoton käytännössä ilman isompaa temppuilua kaasupullojen & vesisäiliöiden täyttöasteen mukaan. Sekä on sen verran pieni, että saattaa aiheuttaa jopa väärää käytöstä ajonopeuksilla kun otetaan kuormauksen käytännön erot huomioon. Ei ongelman ratkaisu ole rajoittaa käyttöä (huomatkaa arvosteluni Toyotaa kohtaan).

JORVA OLLI 27.12.2007 17:40

Niin, eihän Toyotaa kannata arvostella(ymmärrän veli hyvä yskän kyllä), minulla on kolmas Toyota menossa mukana ja auto murheet loppuivat (lue Land Rover) kun vaihdoin ajokin autoon. Mitä nyt vähän löysä perä, mutta ei haittaa matkantekoa, pääasia, että toimii!

KONTINAHO ALPO 27.12.2007 18:51

Meillä ratkaistiin veturiongelma näin.Vaimo halusi Toyotan ja minä Volvon.Laitettiin tojo Hi-lux. Vaimolla ajaessa tojon logo edessä ja minusta ajo kuin traktorilla (volvolla)ja matkatavaroilla ei painoongelmia. A.K

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.