automaattivaihteisto vetoautossa?

NIVALA SAMI 04.01.2006 20:29

Tarjoutui yllättäen mahdollisuus ajopelin vaihtoon ja siksipä lähdin kyselemään kokemuksista yhdistelmästä automaattivaihteisto ja asuntovaunu. Tarkemmin sanottuna auto, joka olisi tarjolla on Chrysler Grand Voyager SE. 3,3 litran koneella ja siis automaattilaatikolla. Kuinka se vetäminen onnistuu tällaisella pelillä? Olikohan ne kaikki vanhat keskustelut "nollattu" vuoden vaihteessa, kun löytänyt juurikaan vanhoja keskusteluja.

KUISMANEN SARI 09.05.2007 17:13

Oli ihan pakko! Tuo lukkoturbiini tuli riesaksi (voima-autolajeissa) 70 luvun alusta. Ja taisi 60 luvullakin jo pientä ounastelua sellaisesta olla. Kyse on amerikan maasta, sieltä mistä automaattivaihteistokin. varsinaisesti vasta 70 luvun lopulta niitä alkoi näkyä usemapana vaihtoehtona ja 80luvun kieseissä niitä sitten oli jo merkistä riippumatta.

Sitten se, kuinka monta eurooppalaista automaatin valmistajaa lie onkaan. En mitenkään väitä vastaan, mutta monella valmistajalla on juurensa jossain muussa.. Kuten esim Nissanin (laurel) on Ford C4 jne.. Mitsulla on Torguefliten juuret jne.. Saabilla on se.. Borggis joka on Amc.. En minä niitä enempää nyt muista eikä sen kai väliäkään T: 102204-1 Leif Kuismanen

HALMEENMÄKI JUHANI 09.05.2007 20:24

"Nissanin (laurel) on Ford C4"

Ei muuten tosiaankaan ole! Nissanin automaattien valmistus alkoi 60-luvun alussa, kun rahtasivat yhden Cedricin Englantiin Borg-Warnerin tehtaille automaattisoitavaksi. Seuraavaan, Suomeenkin tuodun ja PersonalSix-nimellä meillä myydyn Cedric-mallin varustevaihtoehtona oli sitten automaatti. Nyt Nissanin "oma", ja sopivasti tuon BW-asennuksen jälkeen... Periaatteessa kaikkien takavetoisten automaatit onkin sitten samaa juurta (Suomen mallit), joskin muutoksia on vuosien varrella tullut kuten esim viimeisten takavetohenkilöautojen eli Y30-Cedricin ja C32-Laurelin "loikkari" jota joku nelosvaihteeksi yrittää nimittää.

Tietääkseni ainoa autovalmistaja, jolla on ihan oikeasti oma automaatti on se maailman vanhin eli MB. Siis se aito germaani, ei hyrsleri.

Yleisin lienee Aisin-Warner, joka on kauan ollut eri kuin Borg-Warner.

KUISMANEN SARI 11.05.2007 17:33

Jep! Ei niin, koska osien välillä on se tuumamittausen ja millimetrien välinen ero. Se alkuperäisyys on sitten kyseenalaista sen C4 sen suhteenkin. Osallistuinkin oikeastaan siksi kun olen kahdeksankymmentäluvun ja osan yhdeksänkymmentälukuakin korjannut automaattivaihteistoja. Ja niitä sitten kertyi niitä korjaussarjoja hirveästi. Yhtäläisyyksiä oli niin monien vaihteistojen välillä ettei aina voi olla kyse pelkästä sattumasta. Kerran sitten korjasin Laurelin lootaa ja otin jotain heloja purkutuomion saaneesta C4 sta. Kytkinlevyt eivät käyneet pienien hammatuserojen vuoksi. Ja olin sitten ihan niiden lukkoturbiinien vuoksi mukana.

Kiihdytysurheilu tai harrastus jota aiemmin kovasti harrastin oli syynä miksi nimitin lukkoturbiinia riesaksi.

Minulla on Chevy Van 6.2 vetoautona ja otin lukkoturbiinin pois automaattisesti käytöstä koska veto on jotenkin mukavampi ja jouhevampi ilman sitä. Kulutus ja vaihteiston öljyn enempi lämpeneminen ovat seurausta lukkoturbiinin käyttämättömyydesä, mutta kulutuksen osuus on pieni, ja lisä lauhduttimella saa lämmöt kuriin ja terveellä järjellä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.